AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #1 Skrevet 16. februar 2017 Noen ganger ser jeg mennesker, som oftest på tv, tilter på hodet sitt når de ser på andre (gjerne i en samtale der den andre parten vender seg litt vekk, bøyer hodet osv.) og kikker veldig på den andre. Eller at de bare kikker på noe og gjør det mens de følger med. Hva betyr dette? Anonymkode: ba5b2...e37
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #2 Skrevet 16. februar 2017 Her er noen eksempler (de siste jeg husker å ha sett, helt tilfeldig.) http://imgur.com/a/vv3bE (Fra "Før vi dør", nederste bilde.) http://imgur.com/a/DSQMf (Fra Sofa.) http://imgur.com/a/3Yil8 (Også fra Sofa.) Anonymkode: ba5b2...e37
ajarRun Skrevet 16. februar 2017 #3 Skrevet 16. februar 2017 Det betyr vel at de er forvirret? Eller ikke forstår noe? 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #4 Skrevet 16. februar 2017 Funderer litt på det som blir sakt, og kobler det med egne erfaringer. Anonymkode: 917e8...708 3
ElectricScum Skrevet 16. februar 2017 #5 Skrevet 16. februar 2017 Hva det betyr er nok noe avhengig av både hvordan man skaker på hodet og konteksten. Jeg oppfatter det som lett koketterende/flørtende om en jente skakker på hodet mens hun prater med en gutt. Om det er en litt bakoverlent skakking på hodet (slik som i gutta fra Sofa) oppfatter jeg det som litt misbilligende og kritisk eventuelt oppgitt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #6 Skrevet 16. februar 2017 Hm, ok, dette var ikke så enkelt som jeg trodde. Det første bilde er av mor og sønn i alle fall og alle fra "Sofa" ser på samme program, det som heter "Født i feil kropp". Jeg fikk ikke inntrykk av at det var negativt kroppsspråk i noen av tilfellene, men jeg vet jo ikke. Når jeg oftest legger merke til dette er det ikke-romantisk og ikke-negativt. Anonymkode: ba5b2...e37
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #7 Skrevet 16. februar 2017 "prøver å forstå" "er villig til å forstå" åpen nyskjerrighet uten aggresjon og med forskjellig grad av medfølelse. Om en ikke har noen grimaser i tillegg da. Anonymkode: e6ad6...723 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #8 Skrevet 16. februar 2017 Lytter undrende. Anonymkode: 4080d...c68 2
ElectricScum Skrevet 16. februar 2017 #9 Skrevet 16. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm, ok, dette var ikke så enkelt som jeg trodde. Det første bilde er av mor og sønn i alle fall og alle fra "Sofa" ser på samme program, det som heter "Født i feil kropp". Jeg fikk ikke inntrykk av at det var negativt kroppsspråk i noen av tilfellene, men jeg vet jo ikke. Når jeg oftest legger merke til dette er det ikke-romantisk og ikke-negativt. Anonymkode: ba5b2...e37 Nå nistuderte jeg ikke bildene men svarte litt umiddelbart på hvilke assosiasjoner jeg får når jeg ser for meg at noen skakker på hodet under en samtale. Da tenker jeg typisk på en jente som gjør seg til, bevisst eller ubevisst, i samtale med en hun liker. Da jeg så bildet av gutta i Sofa slo det meg at en mer bakoverlent skakking gir helt andre signaler enn flørt. Men nå er jo heller ikke de i en samtale, men ser på et program og representerer egentlig ikke spørsmålet som var utgangspunktet for tråden.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #10 Skrevet 16. februar 2017 2 minutter siden, ElectricScum skrev: Men nå er jo heller ikke de i en samtale, men ser på et program og representerer egentlig ikke spørsmålet som var utgangspunktet for tråden. Jeg prøvde å inkludere det også i overskriften og første innlegg ved å ta med "... eller ser på noe(n)" og "eller at de bare kikker på noe og gjør det mens de følger med." Hvis det ikke var klart nok, så mener jeg altså at det ikke nødvendigvis må være i en samtale mellom to eller flere, men at den som tilter hodet kan f.eks observere noen andre på avstand, se på tv osv. Anonymkode: ba5b2...e37
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #11 Skrevet 16. februar 2017 Takk for alle svarene, forresten. Skriv gjerne mer hvis noen kommer på eller har noe å tilføye eller utdype. Anonymkode: ba5b2...e37
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #12 Skrevet 16. februar 2017 For meg behøver det ikke bety noe som helst. Om jeg har en samtale med noen vil jeg mest sansynlig bevege hodet uten at det betyr noe mer. Anonymkode: 1427b...f29
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #13 Skrevet 17. februar 2017 Det heter speiling. Lærte mye om det på kurs om konflikthåndtering, men det er samme prinsippet om det ikke er en konflikt - det handler om å styrke motpartens følelse av kontakt og å være på bølgelengde. Det sies at vi kommuniserer best med mennesker som vi føler er like oss selv, derav kan man påvirke underbevisstheten til motparten ved å diskret "herme". Du kan innta samme sittestilling som motparten, endre stemmeleie for å tilpasse vedkommende, du kan endre stemmehastighet alt etter om motparten snakker sakte/raskt, tilpasse ord og uttrykk, og på samme måte bruke følelser/stemning (f.eks vise entusiasme om motparten er begeistret for noe). Håper du ble noe klokere 😊 Anonymkode: 0f170...6c7
Jerry Lee Skrevet 17. februar 2017 #14 Skrevet 17. februar 2017 *kikke på dere med store øyne og hodet på skakke* ...hmmm... 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 17. februar 2017 #15 Skrevet 17. februar 2017 (endret) Det betyr at personen lytter, prøver å sette seg inn i situasjonen og har empati. Det kan også bety at personen er lei, irritert. Kommer an på situasjonen som noen sa. Endret 17. februar 2017 av Evilposelos 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #16 Skrevet 17. februar 2017 Det kan også bety at de later som de prøver å sette seg inn i den andres situasjon eller forstå hva de sier. De later som de er empatiske, det kan være noe nedlatende over det. Anonymkode: 5f80a...464
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #17 Skrevet 17. februar 2017 Kjedsomhet. Anonymkode: a5b3b...731
Jerry Lee Skrevet 17. februar 2017 #19 Skrevet 17. februar 2017 21 minutter siden, WubWub skrev: De er kåte Og det måtte komme fra deg...
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #20 Skrevet 18. februar 2017 Det kan bety at de har dårlig syn. Jeg brukte å skakke på hodet for å fokusere, men nå som jeg har fått meg briller er det ikke nødvendig lenger. Anonymkode: 451bb...4bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå