Gå til innhold

Hvor gjør dere av fettet i matrestene etter middagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ser at alle kaster stekefettet. 

Hvorfor?  Det er jo en fin ressurs til annen mat.  :Nikke:  :)

Jeg tar ikke vare på 1 ss rapsolje her og 1 ts brukt smør der. Vet ikke helt hva jeg skal bruke det til liksom :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Leo skrev:

Jeg tar ikke vare på 1 ss rapsolje her og 1 ts brukt smør der. Vet ikke helt hva jeg skal bruke det til liksom :klo:

Ok. Jeg samler i en plastboks og bruker det som sagt til å steke ny mat i.  :)

Stekefett holder leeenge i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ok. Jeg samler i en plastboks og bruker det som sagt til å steke ny mat i.  :)

Stekefett holder leeenge i kjøleskapet.

Med tanke på hvor lite det er snakk om tror jeg innholdet i en sånn boks hos meg kunne ha blitt ganske mystisk. Og jeg vil jo dessuten ikke steke karbonader i fett jeg f.eks. har stekt fisk i tidligere. Bruker kanskje så mye som en flaske rapsolje i halvåret, så det får være grenser på sparing... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leo skrev:

Med tanke på hvor lite det er snakk om tror jeg innholdet i en sånn boks hos meg kunne ha blitt ganske mystisk. Og jeg vil jo dessuten ikke steke karbonader i fett jeg f.eks. har stekt fisk i tidligere. Bruker kanskje så mye som en flaske rapsolje i halvåret, så det får være grenser på sparing... ;)

Vel...når jeg steker flesk og ribbe blir det mye restefett. Det er så godt å steke annen mat i. Som jeg sa, poteter f. eks.

Og fisk stekt i baconfett er faktisk veldig godt. :)

Og jeg gjør ikke dette for sparingen fordi jeg er gjerrig...kun for at det er godt, rett og slett. Men det er en ressurs.

Syns JEG.  :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skyller fett ned i avløpet bør google "fatberg". 

Jeg tørker fettet ut av stekepanna med tørkepapir. Jeg bruker også tørkepapir på andre ting med mye fett. Dette sparer avløpet og gjør oppvasken lettere. Vanligvis blir det aldri mer fett enn at det er lett å ta det med tørkepapir, for hvis det er mye fett i panna etter å ha stekt fisk eller kjøttkaker bruker vi det på potetene eller i sausen. 

Anonymkode: 8bee8...5ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skyller fett ned i avløpet bør google "fatberg". 

Jeg tørker fettet ut av stekepanna med tørkepapir. Jeg bruker også tørkepapir på andre ting med mye fett. Dette sparer avløpet og gjør oppvasken lettere. Vanligvis blir det aldri mer fett enn at det er lett å ta det med tørkepapir, for hvis det er mye fett i panna etter å ha stekt fisk eller kjøttkaker bruker vi det på potetene eller i sausen. 

Anonymkode: 8bee8...5ac

Det er ikke noe problem med små mengder fett som f.eks. en spiseskje. Der hvor dette er et problem er det ofte snakk om at folk tømmer f.eks. store mengder frityrfett i avløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steker på nytt i pannen neste dag, eller tørker ut av pannen med tørkepapir. 

Anonymkode: 985f4...695

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Leo skrev:

Det er ikke noe problem med små mengder fett som f.eks. en spiseskje. Der hvor dette er et problem er det ofte snakk om at folk tømmer f.eks. store mengder frityrfett i avløpet.

Eller sånn som her jeg bor hvor vi har eldgamle smale rør i bygård fra 1800-tallet. Vi må ofte ut i kloakken å helle salmiakk for å løse opp fett. Og vi må bytte ut kloakkpumpen alt for ofte, for den går i stykker pga alt fettet som stivner. 

Jeg venter til fettet stivner, fjerner det med papir. Hvis det er olje som oliven har ligget i f.eks samler jeg det i en halvlitersflaske som står på kjøkkenet og kaster flaska når den er full. 

Anonymkode: 71fe9...ca7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi fett størkner i kloakkrørene og da blir det tett etterhvert og det er ingen hyggelig opplevelse. 

Anonymkode: 8247f...e33

Tull. Jeg har bodd her i 24 år, har alltid vasket pannen under springen og heller etter med litt zalo. Aldri hatt et tett rør. 

Anonymkode: 20a07...c7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tull. Jeg har bodd her i 24 år, har alltid vasket pannen under springen og heller etter med litt zalo. Aldri hatt et tett rør. 

Anonymkode: 20a07...c7e

Det er ikke tull. 

Fett "setter" seg i rørene, og "gror" de igjen. 

I det 25. året kan det skje....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jerry Lee skrev:

Ser at alle kaster stekefettet. 

Hvorfor?  Det er jo en fin ressurs til annen mat.  :Nikke:  :)

Jeg kunne aldri drømt om å bruke stekefett to ganger. Ekkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Boomonster skrev:

Jeg kunne aldri drømt om å bruke stekefett to ganger. Ekkelt. 

Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller hva nå enn måltid dere har fett i panna/gryta som skal kastes. Man skal jo ikke skylle det av i kjøkkenvasken og ikke skal man kaste det i toalettet, så hva skal man gjøre da? Hva gjør du?

Anonymkode: b0e58...04d

Uups skal man ikke skylle det i vasken?..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ikke skylle det ut i avløpet.. Jeg gjorde det før, med varmt vann og zalo som mange andre.. Gjorde dette i mange,mange år uten å tenke nevneverdig over det..Hvordan endte det? Jo, rørene gikk tett og vi fikk et sinnsykt styr med å få renset alle rørene, skifting av rør, graving utenfor hus m.m.! Det ble en STOR regning for å si det slik.. Mannen var ikke særlig fornøyd med meg :fnise: Fikk en klar tale fra rørleggeren om å aldri kaste fett i avløpet og jeg har ikke gjort det siden!

Lar fettet avkjøle seg på kjøkkenbenken, for deretter å kaste det i matavfallet. 

Fettet bidrar også til at rotte bestanden øker og det ønsker vel ingen...

Anonymkode: 5de72...38d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere må ikke skylle det ut i avløpet.. Jeg gjorde det før, med varmt vann og zalo som mange andre.. Gjorde dette i mange,mange år uten å tenke nevneverdig over det..Hvordan endte det? Jo, rørene gikk tett og vi fikk et sinnsykt styr med å få renset alle rørene, skifting av rør, graving utenfor hus m.m.! Det ble en STOR regning for å si det slik.. Mannen var ikke særlig fornøyd med meg :fnise: Fikk en klar tale fra rørleggeren om å aldri kaste fett i avløpet og jeg har ikke gjort det siden!

Lar fettet avkjøle seg på kjøkkenbenken, for deretter å kaste det i matavfallet. 

Fettet bidrar også til at rotte bestanden øker og det ønsker vel ingen...

Anonymkode: 5de72...38d

Men er jo bare mettet fett som stivner. Hva gjør du om du gar stekt i olje som ikke stivner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt rester i stekepannen blir skylt bort. Mye fett etter matlaging, damping eller steking i ovn blir enten brukt i sauser eller kastet i matavfallet. 

Anonymkode: 34e7f...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Leo skrev:

Og den "fakta"opplysningen har du hvor fra? :klo:

Absolutt alt som ikke er tiss eller bæsj eller (ikke resirk) dopapir er det et problem å putte i avløpet. Viktigst for samfunnet fordi det fører til fett i rør som må spyles bort og skures vekk. (Dette er også viktig for deg, personlig, fordi det er dine penger de bruker til å vaske ned avløpet). Viktig for deg spesielt fordi fett&mat (selv små mengder x20 000 innbyggere er store mengder..) tiltrekker seg rotter. Rotter som kan, om de vil, komme seg inn i huset ditt. Gjennom, nettop, kloakken din. Hyggelig, ja?

For å svare på spørsmålet så tørker jeg fett bort med et papir og kaster det i søpla. Om det er rennende fett så heller jeg det i en gammel plastflaske og kaster den. Det er ikke vanskelig.

Anonymkode: 1a948...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...