Gå til innhold

Hvor mye er bra karakterer på høyere utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søker jobb nå og det står at det søkes kandidater som har bra karakterer i studiet. Hva betyr det egentlig? Blir jeg vurdert om jeg har for det meste C'er?

Anonymkode: 42994...ea5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anta at man bør ha et snitt på B eller bedre for at man kan kalle det gode karakterer. På den annen side har du ingen ting å tape på å søke, da de som lyser ut stillinger kun kan komme med «ønskeliste» over hva slags egenskaper kandidatene skal ha. Det kan være andre ting som gjør at du skiller deg positivt ut. 

Anonymkode: 843e4...794

• Liker 4
Skrevet

Tvilsomt. C er helt middelmådig. 

Anonymkode: c2d07...c50

• Liker 1
Gjest Lilli My
Skrevet

Det kan jo komme litt an på. De fleste mener nok at du bør ha overvekt av B-er og/eller A-er, men noen C-er kan jo godtas selvfølgelig. Om du har dårlige karakterer i "lette" fag eller fag som er spesielt relevante for jobben, teller dette veldig negativt.

Skrevet

Det er jo for jævlig da gjennomsnittet på høyere utdanning ligger på C. God karakter er C. Ellers hadde de fleste stått uten jobb, gitt. 

Anonymkode: 98492...2e6

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tvilsomt. C er helt middelmådig. 

Anonymkode: c2d07...c50

Du trenger sikkert mer enn C fordi du er elendig på å skrive søknader /thread

Anonymkode: 7b7b7...95d

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo for jævlig da gjennomsnittet på høyere utdanning ligger på C. God karakter er C. Ellers hadde de fleste stått uten jobb, gitt. 

Anonymkode: 98492...2e6

Hva vil en C tilsvare på videregående nivå? 4?

Anonymkode: bf7d5...ebc

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stod vel bare at en C skal bli et snitt hvor man er gjennomsnittlig, men som også er en god karakter? Vil da C tilsvare en 4?

Forøvrig er jeg ikke helt enig. Det at mange får gode karakterer er vel fordi det er mange gode studenter? Jeg synes ikke man skal tukle med slikt. Karakterene skal gjenspeile kunnskapen til studenten, om det er A, B, C eller E. Synes det er hårreisende slik de legger det frem i artikkelen.... Håper ikke det er slik på norske universiter/høgskoler i dag!

Om det er lov siterer jeg en i kommentarfeltet som jeg mener er et viktig poeng:

"Er ikke helt enig i at A kun skal gå til sjeldent begavede studenter. En A bør være 100 % - ikke 120 %. Tilfredsstiller man de kravene som er satt fullt og helt, så bør man få den høyeste karakteren på skalaen. Men man kan kanskje bli strengere på hva som regnes som fullt tilfredsstilt, da."

Skrevet

Det kommer helt an på hvilket fagfelt/studie du har. På noen studier går det nærmest inflasjon i karakterer, hvor typisk halve klassen for A eller B. Da vil naturlig nok et snitt på C bli betraktet som mindre bra. 

Anonymkode: a8c47...b60

• Liker 1
Skrevet

C regnes som godt. B som meget godt. Det står i dokumentasjonen til karakter settingen til skolene.

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil en C tilsvare på videregående nivå? 4?

I utgangspunktet ja - siden skalaen går fra A til F der A er best. Samtidig vil jeg påstå at det er vesentlig vanskeligere å få C enn å få 4. Ved høyere utdanning må du ha mer enn 40% riktig for i det heletatt å bestå (få en E) og det må man ikke på vgs.

Skrevet

Tror hva som vil regnes som gode karakterer vil variere fra studie til studie. Dersom snittet er D på en eksamen er en C bra, er snittet derimot B, vil ikke en C være like bra.

Anonymkode: 7ed67...cb1

Skrevet
4 minutter siden, Solsmil skrev:

I utgangspunktet ja - siden skalaen går fra A til F der A er best. Samtidig vil jeg påstå at det er vesentlig vanskeligere å få C enn å få 4. Ved høyere utdanning må du ha mer enn 40% riktig for i det heletatt å bestå (få en E) og det må man ikke på vgs.

Jeg kjenner ikke til det norske karaktersystemet ved universiteter, så har alltid lurt på dette. Vil du da si at en C er 4+ da? Hva er B og hva er A, om ikke C er ren 4?

Gjest Solsmil
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ikke til det norske karaktersystemet ved universiteter, så har alltid lurt på dette. Vil du da si at en C er 4+ da? Hva er B og hva er A, om ikke C er ren 4?

Det kommer sikkert litt ann på studiet, men jeg opplever at det er MYE vanskeligere å få gode karakterer ved høyere utdanning enn vgs, men jeg vil tro det kommer litt ann på hvilket studie man går og. Jeg har venner som studerer litt mer "flytende" fag (historie, politikk etc), og der er det vist ikke vanskelig å stå på eksamen. Men på mitt studie (siv.ing) er det mange flinke som stryker i fag hvis de ikke jobber nok (selv om de har jobbet en del). Fordi når man har fag i sjangeren matte og fysikk, så kan det hende at man kan en del uten at man kan nok til å få de 40 prosentene som skal til for å stå. Forøvrig synes jeg kanskje at en C vil tilsvare 4+ eller 5-, en B vil tilsvare 5 til 6- mens en A vil tilsvare en sterk sekser. Hvis man MÅ sammenligne det med VGs. Men som sagt synes jeg ikke det blir riktig, siden videregående er så enkelt i forhold til mange høyere utdanninger.

på mitt studie blir forøvrig C sett på som en god karakter, det er ihvertfall den tilbakemeldingen vi har fått hos bedrifter og slikt, selv om A og B selvsagt er bedre, og de aller beste blir ikke fornøyde med C.

Skrevet
1 minutt siden, Solsmil skrev:

Det kommer sikkert litt ann på studiet, men jeg opplever at det er MYE vanskeligere å få gode karakterer ved høyere utdanning enn vgs, men jeg vil tro det kommer litt ann på hvilket studie man går og. Jeg har venner som studerer litt mer "flytende" fag (historie, politikk etc), og der er det vist ikke vanskelig å stå på eksamen. Men på mitt studie (siv.ing) er det mange flinke som stryker i fag hvis de ikke jobber nok (selv om de har jobbet en del). Fordi når man har fag i sjangeren matte og fysikk, så kan det hende at man kan en del uten at man kan nok til å få de 40 prosentene som skal til for å stå. Forøvrig synes jeg kanskje at en C vil tilsvare 4+ eller 5-, en B vil tilsvare 5 til 6- mens en A vil tilsvare en sterk sekser. Hvis man MÅ sammenligne det med VGs. Men som sagt synes jeg ikke det blir riktig, siden videregående er så enkelt i forhold til mange høyere utdanninger.

på mitt studie blir forøvrig C sett på som en god karakter, det er ihvertfall den tilbakemeldingen vi har fått hos bedrifter og slikt, selv om A og B selvsagt er bedre, og de aller beste blir ikke fornøyde med C.

Takk for informasjonen :) Jeg studerte i Storbritannia, og der vil jeg regne high 2:2 som 4, low 2:2 som 3, third 2 og stryk er stryk. 2:1 er 5 (ganske bredt spekter) mens first er 6. En high 2:2 er ikke særlig bra i Storbritannia. Det er helt OK men det er forventet å få 2:1 eller bedre. Jeg hadde high 2:2 på bacheloren og 2:1 (eller merit) på masteren. Så er en high 2:2 en norsk C? For da er ikke en norsk C særlig bra. Det er helt OK, og ville i alle fall ikke satt den som 5-.

Jeg selv syntes det var veldig annerledes på universitetet enn videregående. I de fagene jeg var flink i var det lett å få høy karakter, mye lettere enn videregående. De fagene som var vanskelige, var svært vanskelige og mye vanskeligere enn et vanskeligste faget på videregående :P 

Skrevet

Karakterskalaen på norske universiteter og høyskoler skal normalfordeles, og derfor er det umulig å sammenligne karakterer på ulike studier med hverandre. Hvis du har et studie som har, si, 30 poengs-grense for å komme inn, og alle de studentene blir spredd utover A-F. Og et annet studie med 58 poeng i grense for å komme inn, og alle de studentene skal spres utover A-F. Så sier det seg selv at en C på sistnevnte studie er "bedre", og objektivt sett vanskeligere å få, enn på førstnevnte studie.

Anonymkode: a4bc2...df2

• Liker 1
Skrevet

Hva som er en bra karakter kommer veldig an på studiet og fagene. Å ha høyt snitt med mange A'er er nok mye vanligere på samfunnsfaglige linjer enn i realfag. Kravet for å komme inn på masterstudier er et snitt på C eller bedre, så jeg vil betegne dette som gode karakterer, hvertfall på mitt fagområde. Jeg syns ikke du burde la være å søke hvis du har et snitt på C, for det er veldig bra innenfor mange utdanninger. Dessuten vil det bli lagt mer vekt på intervjuet enn selve karakterene hvis du først blir innkalt

Skrevet
På 16.2.2017 den 17.42, AnonymBruker skrev:

Jeg søker jobb nå og det står at det søkes kandidater som har bra karakterer i studiet. Hva betyr det egentlig? Blir jeg vurdert om jeg har for det meste C'er?

Anonymkode: 42994...ea5

B-C snitt vil jeg regne som bra karakterer. Dvs snitt som er mellom B og C.

Anonymkode: 16c9f...8aa

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

B-C snitt vil jeg regne som bra karakterer. Dvs snitt som er mellom B og C.

Anonymkode: 16c9f...8aa

Tja, det er vel greit nok :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...