Gå til innhold

Høyt blodtrykk som 23 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Var hos legen og målte høyt blodtrykk, slik at jeg skal tilbake for å få satt på en 24 timers-måler. Jeg kjenner at dette gjør meg veldig engstelig, spesielt da jeg ser på meg selv som relativt sunn og oppegående. Jeg har ikke fått trent så mye nå i vinter, men i høst løp jeg mye ute og er generelt i god form. Kostholdet mitt er også veldig bra, jeg lager mest mat fra bunnen av, men det blir jo også noe ferdig mat nå og da.. Jeg føler heller ikke at jeg stresser så mye, men er i en periode nå da jeg er uten jobb, og jeg kjenner at jobbsøkerprosessen gjør meg lettere stresset, uten at jeg føler det er for mye. 

Vi har også høyt blodtrykk i familien, men hverken min mor eller far er rammet, men i litt mer utvidet familie. 

Jeg har nå bestemt meg for å forbedre livsstilen min ytterligere, jeg har startet å løpe ute igjen + yoga, samtidig som jeg har blitt veldig påpasselig på kostholdet, der det blir mye salater og smoothies. Jeg passer også på å innta mindre salt, og har byttet om til koffeinfri kaffe. Jeg merker at ettersom jeg er såpass engstelig for blodtrykket, at jeg lett kan bli litt ekstrem og veldig nøye med hva jeg spiser, men jeg er redd for hva resultatet blir om jeg ikke gjør en endring. 

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget er vel at jeg håper noen kan berolige meg litt, og evt fortelle om egne erfaringer! Er det noen andre unge som har opplevd det samme? 

Endret av sophiaM
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høyt blodtrykk som ung kommer ofte av stress og engstelse. Det kan godt være at kroppen din reagerer på bekymringen det er å gå uten jobb, selv om du føler du håndterer det. I tillegg er det ikke uvanlig å måle høyt hos legen, såkalt "white coat hypertension" uten at man har det ellers. Dette vil avsløres på 24-timers målingen.

Jeg har selv målt et lett forhøyet blodtrykk hos legen en gang, men ved påfølgende kontroll så hadde det gått ned til normale/lave verdier. 

Løping og annen kondisjonstrening er supert for å senke blodtrykk. Det samme er yoga og meditasjon. 

Jeg tviler på at du kan gjøre så mye med det med kostholdet om du allerede spiser sunt og ikke er overvektig. 

Anonymkode: f5475...665

• Liker 2
Skrevet

Hvis det viser seg at du har reellt høyt blodtrykk etter 24 timers måling, er nok ikke dette noe som har med din livstil å gjøre i ditt tilfelle. Det må være noe rent medisinsk. Stort sett er det bare medikamenter, rusmidler og ekstrem overvekt som kan gi høyt blodtrykk hos så unge personer utover sykdommer. 

Anonymkode: 638b3...289

Skrevet

Jeg ville heller tenkte angst/stress enn livsstil.

Skrevet

Noen personer har høyt blodtrykk selv om de lever sunt. Ei familievenine er slank og nett, spiser sunt, trener og går masse på tur på høye fjelltopper, generelt aktiv uten å overdrive. Hun har hele livet hatt høyt blodtrykk, og det ligger i slekta

Anonymkode: 69d73...947

• Liker 2
Skrevet

Tipper helseangsten er det som gir deg høyt blodtrykk.

Skrevet
1 time siden, Pringle skrev:

Tipper helseangsten er det som gir deg høyt blodtrykk.

Har jo egentlig aldri hatt helseangst før jeg målte høyt blodtrykk nå.. Litt vanskelig å la vær å tenke på det, får en litt motsatt effekt når man vet man burde roe ned

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det viser seg at du har reellt høyt blodtrykk etter 24 timers måling, er nok ikke dette noe som har med din livstil å gjøre i ditt tilfelle. Det må være noe rent medisinsk. Stort sett er det bare medikamenter, rusmidler og ekstrem overvekt som kan gi høyt blodtrykk hos så unge personer utover sykdommer. 

Anonymkode: 638b3...289

Ja du har nok rett i det, håper virkelig ikke 24 timers målingen er forhøyet og at det er noe bak 

Skrevet

Målte selv høyt blodtrykk i enda yngre alder enn deg. Flere ganger... først hos helsesøster, og så hos legen på helsestasjonen. De målte det sikkert ti ganger hver, og sa jeg måtte gå til fastlegen for å få p-piller, de ville ikke når blodtrykket var så høyt. Vel, jeg dro aldri til fastlegen. Ble jo bare mer og mer stresset for hver måling de gjorde.

MEN jeg har ikke høyt blodtrykk. Har sjekket det selv flere ganger, min bestemor hadde sånn blodtrykksmåler man bruker hjemme.

Tror rett og slett jeg bare blir stresset av sånne legegreier. Fikk ikke de p-pillene før flere år senere da, når jeg var til lege for noe annet, og de ikke sjekket blodtrykket, hehe.

Du var ikke bare stresset fordi du skulle til legen da?

Anonymkode: 9d9d3...6c9

Skrevet

Vet du hva blodtrykket ditt ble målt til hos legen? Husk at blodtrykket hos alle mennesker er dynamisk; det endrer seg ganske mye i løpet av dagen. En enkelt høy måling trenger ikke være grunn til bekymring. Feks under kondisjonstrening så er det systoliske trykket oppe i 200, og ved vektløfting ofte godt over 200. Det går imidlertid ned fort etterpå. Nervøsitet gir også økt blodtrykk, og det kan være at legen fanget opp en sånn topp hos deg. 

Prøv å ikke bekymre deg så mye over dette - du får god oppfølging her. 

Skrevet

Har vært i samme situasjon som deg, var hos legen, blodtrykket ble målt litt høyt og han avskrev det som "legekontorblodtrykk". Jeg skulle inn igjen noen uker senere og denne gangen var alt fint.

Ikke ta bekymringene på forskudd.

Skrevet
På 16.2.2017 den 17.59, AnonymBruker skrev:

Høyt blodtrykk som ung kommer ofte av stress og engstelse. Det kan godt være at kroppen din reagerer på bekymringen det er å gå uten jobb, selv om du føler du håndterer det. I tillegg er det ikke uvanlig å måle høyt hos legen, såkalt "white coat hypertension" uten at man har det ellers. Dette vil avsløres på 24-timers målingen.

Jeg har selv målt et lett forhøyet blodtrykk hos legen en gang, men ved påfølgende kontroll så hadde det gått ned til normale/lave verdier. 

Løping og annen kondisjonstrening er supert for å senke blodtrykk. Det samme er yoga og meditasjon. 

Jeg tviler på at du kan gjøre så mye med det med kostholdet om du allerede spiser sunt og ikke er overvektig. 

Vet du hva, blir så provosert av folk som skal leke hobbylaget, dvs gi råd UTEN at en har peiling. Jeg har diagnosen hypertensjon. Er ikke arbeidsledig, overvektig, røyker o.l. Noen bare har høyt blodtrykk uten at en kan forklare det..

Konklusjon, vær forsiktig med å gi råd når du så åpenbart ikke har peiling på noe som helst annet en din egen erfaring!!!!!!!!

Anonymkode: 29f43...fa0

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, blir så provosert av folk som skal leke hobbylaget, dvs gi råd UTEN at en har peiling. Jeg har diagnosen hypertensjon. Er ikke arbeidsledig, overvektig, røyker o.l. Noen bare har høyt blodtrykk uten at en kan forklare det..

Konklusjon, vær forsiktig med å gi råd når du så åpenbart ikke har peiling på noe som helst annet en din egen erfaring!!!!!!!!

Hva er det med innlegget mitt som du reagerer på? Jeg nevnte ingenting om de tingene du nevner. 

Blodtrykk hos alle mennesker er svingende; det øker ved stress og senkes ved ro. Det øker ofte ifm usunn livstil, men ikke alltid. TS vil ikke få diagnosen hypertensjon ved en enkelt måling. Du har primær hypertensjon, ts har ikke fått denne diagnosen (ennå). Så ro deg helt ned. Ikke bra for blodtrykket ditt å bli så opphisset. 

Hvis du fremdeles ikke tror at jeg vet hva jeg snakker om; print ut svaret mitt og ta det med til legen din, så får du en faglig vurdering som du kan stole på. 

Endret av Nori
Redigert for identifisering som helsepersonell.
  • Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg den du siterer, men det som står i innlegget er jo helt korrekt. Slapp litt av. Det er ikke bra for blodtrykket ditt å hisse deg sånn opp over bagateller. 

Anonymkode: 2557e...bb9

Skrevet
På 18.2.2017 den 23.10, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg den du siterer, men det som står i innlegget er jo helt korrekt. Slapp litt av. Det er ikke bra for blodtrykket ditt å hisse deg sånn opp over bagateller. 

At du mener "hobbyleger" som gir ut feil informasjon er bagateller, sier egentlig en god del om deg. Å gå med høyt blodtrykk over tid beregnes som ganske farlig fordi ubehandlet blodtrykk kan i verste fall føre til slag, hjertestans m.m. 

Skjønner godt at KG moderatorer stenger endel tråder, enkelte av dere, inkludert deg, virker svært lite oppegående og bør derfor for aldres del modereres bort.

Skrevet
På 18.2.2017 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Hva er det med innlegget mitt som du reagerer på? Jeg nevnte ingenting om de tingene du nevner. 

Blodtrykk hos alle mennesker er svingende; det øker ved stress og senkes ved ro. Det øker ofte ifm usunn livstil, men ikke alltid. TS vil ikke få diagnosen hypertensjon ved en enkelt måling. Du har primær hypertensjon, ts har ikke fått denne diagnosen (ennå). Så ro deg helt ned. Ikke bra for blodtrykket ditt å bli så opphisset. 

Hvis du fremdeles ikke tror at jeg vet hva jeg snakker om; print ut svaret mitt og ta det med til legen din, så får du en faglig vurdering som du kan stole på. 

Ditt råd til TS burde vært " bestill time til legen så kan han gjøre nødvendige utredninger for å bekrefte eller avkrefte om du har høyt blodtrykk". Istedenfor tar du på deg en rolle med å gi TS  helt TÅPELIGE råd som i verste fall kan være fatale for henne. I tillegg topper du dette innlegget bed at du presterer å gi meg et  råd m.h.t blodtrykk, noe som får meg til å forstå at du i beste fall er      litt sosialt uintelligent. "Alle" som kan den minste ting om hypertensjon vet at fysiske anstrengelser og pulsøkning o.l er veldig bra for en. Dette bekrefter bare mitt poeng som er at du ikke har peiling på hva du snakker om og bør derfor avstå fra å gi " kvasiråd".

Kommer overhode ikke til å printe ut noe svada som en " hobbylege" fra KG har snekret sammen å gi Tim legen min. Regner med at han ville ha brutt ut i latter over noe så tåpelig som det du skriver her.

Skrevet
På Saturday, February 18, 2017 den 23.10, AnonymBruker skrev:

Nei - det er det ikke. :klo: vedkommende presenterer utdattert kunnskap. 

Det ts har fått målt nå er blodtrykk der og da. Ja - det er 1001 grunner tim at ts hadde midlertidig forhøyet blodtrykk. Ja - sånt er normalt. Det er derfor en skal måle i 24 timer i ro. Det er normalt (20% har det) men ikke sunt å ha høyt blodtrykk på den testen.

Har ts da høyt blodtrykk er det ikke noe hun kan trene bort - det er en sykdom. Den er der for å bli. Ts vil enten måtte ta medisiner eller godta et kortere liv.  Du kan like godt si en kan trene av seg diabetes. :dry: 

Anonymkode: e5e43...c1e

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei - det er det ikke. :klo: vedkommende presenterer utdattert kunnskap. 

Det ts har fått målt nå er blodtrykk der og da. Ja - det er 1001 grunner tim at ts hadde midlertidig forhøyet blodtrykk. Ja - sånt er normalt. Det er derfor en skal måle i 24 timer i ro. Det er normalt (20% har det) men ikke sunt å ha høyt blodtrykk på den testen.

Har ts da høyt blodtrykk er det ikke noe hun kan trene bort - det er en sykdom. Den er der for å bli. Ts vil enten måtte ta medisiner eller godta et kortere liv.  Du kan like godt si en kan trene av seg diabetes. :dry: 

Anonymkode: e5e43...c1e

Endelig en med lott fagkunnskap!👍

Skrevet

Arvelig høyt blodtrykk kan du ikke spise eller trene deg fri fra. Det er der uansett hva du gjør. Det viktigste du nå gjør dersom 24 timer med "torturapparatet" viser høyt blodtrykk, er å spise medisinene dine regelmessig til samme tid på døgnet og akseptere at genene dine, de kan du ikke gjøre noe med. 

Der finnes barn som og har arvelig høyt blodtrykk, om det kan være noen trøst?

Anonymkode: 7cfba...171

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arvelig høyt blodtrykk kan du ikke spise eller trene deg fri fra. Det er der uansett hva du gjør. Det viktigste du nå gjør dersom 24 timer med "torturapparatet" viser høyt blodtrykk, er å spise medisinene dine regelmessig til samme tid på døgnet og akseptere at genene dine, de kan du ikke gjøre noe med. 

Der finnes barn som og har arvelig høyt blodtrykk, om det kan være noen trøst?

Anonymkode: 7cfba...171

👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...