Gå til innhold

Foreldrestipend fra lånekassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nettopp avslag på min søknad om foreldrestipend fra lånekassen med begrunnelsen

"fordi du ikke hadde rett til utdanningsstøtte i minst fire måneder før fødselen"

Vil ikke det si om jeg hadde rett på lån i fra lånekassen? 

Jeg fikk studieplassen min i april, med oppstart i  15 august 2016. Barnet ble født i slutten av august.

Hadde jeg studert våren 2016 hadde jeg hatt krav på støtte fra dem.

Jeg er alene med min sønn, og far har sagt tydelig i fra at han ikke har tenkt å bidra. Hverken som far eller økonomisk. Jeg mottar ikke en krone fra nav. Ikke engang barnetrygd har de klart å ordne opp i ennå. Jeg søker jobber som en gal, men også dette virker til å gå rett vest.

Mildt sagt helt oppgitt nå! Er det noen vist å klage til Lånekassen på dette?

Anonymkode: cb942...473

Videoannonse
Annonse
Gjest Lunasama
Skrevet

Liten vits i å klage når man ikke fyller vilkårene for foreldrestipend. Faren må også stå til ansvar for barnet økonomisk. Du kan kreve bidragsforskudd med det samme og betaler han ikke blir det bidragsgjeld. Barnetrygd må du purre på, skal jo vanligvis gå rimelig fort.

Skrevet

Kan ikke NAV sørge for lønnstrekk for å dekke bidrag? Far SKAL jo ta økonomisk ansvar for barnet?

Anonymkode: 0cda2...793

Skrevet
56 minutter siden, Lunasama skrev:

Liten vits i å klage når man ikke fyller vilkårene for foreldrestipend. Faren må også stå til ansvar for barnet økonomisk. Du kan kreve bidragsforskudd med det samme og betaler han ikke blir det bidragsgjeld. Barnetrygd må du purre på, skal jo vanligvis gå rimelig fort.

TS her.

Men jeg hadde jo i utgangspunktet rett på støtte, jeg bare mottok ikke noe fra lånekassen da jeg ikke hadde søkt stipend hos de. Det står det også at det skal gjelde på deres egne nettsider.

Nei, for jeg har søkt om utvidet barnetrygd og det har de nå brukt ca 6 mnd på

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke NAV sørge for lønnstrekk for å dekke bidrag? Far SKAL jo ta økonomisk ansvar for barnet?

Anonymkode: 0cda2...793

Han har ingen planer om det. Han har flyttet til utlandet, har opplyst inntekt= 0

Nav har sendt brev til det landet han bor i, men der kommer de garantert ingen vei for han bytter stadig adresse og nekter å gi meg den.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk nettopp avslag på min søknad om foreldrestipend fra lånekassen med begrunnelsen

"fordi du ikke hadde rett til utdanningsstøtte i minst fire måneder før fødselen"

Vil ikke det si om jeg hadde rett på lån i fra lånekassen? 

Jeg fikk studieplassen min i april, med oppstart i  15 august 2016. Barnet ble født i slutten av august.

Hadde jeg studert våren 2016 hadde jeg hatt krav på støtte fra dem.

Jeg er alene med min sønn, og far har sagt tydelig i fra at han ikke har tenkt å bidra. Hverken som far eller økonomisk. Jeg mottar ikke en krone fra nav. Ikke engang barnetrygd har de klart å ordne opp i ennå. Jeg søker jobber som en gal, men også dette virker til å gå rett vest.

Mildt sagt helt oppgitt nå! Er det noen vist å klage til Lånekassen på dette?

Det er jo fra når du faktisk starter studiet ( og ikke når du fikk plass) du begynner å "opparbeide " deg rett til fødselsstipend... Du får jo ikke lån før du starter å studere heller.. Skjønner ikke hvorfor du mener du fyller vilkårene - om du startet studier i august og fødte i august har du jo ikke oppfylt vilkåret om de 4 månedene????

Anonymkode: 0b6ba...4f5

• Liker 4
Skrevet

Ts her

jo forstår den, men jeg har studert nok juss til at man kan tolke den flere veier.

det gjelder ikke ordlyden som du beskriver, men rett på

Skrevet

Selv om du tolker reglene på din måte, så betyr ikke det at du har rett. Du kan alltids klage til Lånekassen, men regler er regler. Lurt å sette seg i denne situasjonen;)

Anonymkode: bdd00...bd3

• Liker 4
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

jo forstår den, men jeg har studert nok juss til at man kan tolke den flere veier.

det gjelder ikke ordlyden som du beskriver, men rett på

Fint at du har studert men lånekassen har nok sin tolkning av regelverket som de følger og da nytter det lite at du tolker annerledes.. Dette står på deres egen side : 

Vilkår for foreldrestipend

• Du må ha opptak som elev eller student i en godkjent utdanning.
  • Du må ha vært i utdanning i minst fire måneder rett før fødselen/adopsjonen. Du må også ha hatt rett til støtte fra Lånekassen i den samme perioden. Det er ikke et krav at du må ha mottatt støtte

Du må altså ha opptak som student og "vært i utdanning i minst 4 måneder rett før fødselen/adopsjonen" Det er flere vilkår som må fylles og dette er de to viktigste... Det gis kun unntak dersom man føder prematurt og ellers ville hatt rett dersom barnet ble født til termin. Du sier ingenting om barnet er født veldig prematurt..

Du sier det jo selv - om du hadde studert på våren hadde du hatt rett, men det gjorde du ikke... Du må nok innse at du har en svak sak og lite å klage på.. Men for all del - sett i gang.. 

Anonymkode: 0b6ba...4f5

• Liker 3
Gjest Lunasama
Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Men jeg hadde jo i utgangspunktet rett på støtte, jeg bare mottok ikke noe fra lånekassen da jeg ikke hadde søkt stipend hos de. Det står det også at det skal gjelde på deres egne nettsider.

Nei, for jeg har søkt om utvidet barnetrygd og det har de nå brukt ca 6 mnd på

Den regelen gjelder når man mottar eller kunne mottatt utdanningsstøtte, altså fra August, ikke når man fikk svar på tildelt plass.

Utvidet barnetrygd kan nok ha noe lengre saksbehandlingstid, men du har krav på etterbetaling fra måneden etter barnet er født.

Du har havnet i en vanskelig situasjon, en typisk kvinnefelle. Men håper det kommer til å gå bra med dere. :)

Endret av Lunasama
Skrevet (endret)
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alene med min sønn, og far har sagt tydelig i fra at han ikke har tenkt å bidra. Hverken som far eller økonomisk. Jeg mottar ikke en krone fra nav. Ikke engang barnetrygd har de klart å ordne opp i ennå.

Far kan si hva han vil, men det er ikke valgfritt å betale barnebidrag. Det er alle pliktig til iflg loven. Det slipper han altså ikke unna. Så vil han ikke frivillig, må han tvinges. Du søker via NAV om hjelp til å inndrive barnebidraget fra far. NAV sender far en regning, og betaler han ikke barnebidraget via den kanalen til deg, vil han opparbeide seg bidragsgjeld som han ALDRI vil bli kvitt før den er faktisk betalt.

NAV vil forskuttere bidraget til deg. Du får altså pengene dine, mens far opparbeider seg gjeld (om han fremdeles nekter å betale).

Bidragsgjeld er alvorlige greier og til slutt vil de trekke han i lønn for å inndrive bidraget.

Gå inn på NAV sine sider:

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Barnebidrag/Barnebidrag#chapter-4

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Barnebidrag/Barnebidrag/Hvordan+soker+du+om+barnebidrag

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Kan du ikke få overgangsstønad?

Anonymkode: ee18e...de0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...