Gå til innhold

Hun har ufør og kritiserer folk som leier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har ei venninne som har hatt ung ufør siden hun ble myndig. Hun virker i fin form både fysisk og psykisk, men har ufør fordi hun er litt "kort". Hun kan virke oppegående, men plutselig si ting som er litt rart.. 

I vennegjengen min er vi flere som jobber, men ikke har klart å spare til egenkapital og derfor bare leier. Venninnen min eier leilighet, hun hàr fått lån pga uføren. Jeg unner henne selvfølgelig det, men det irriterer meg litt at hun sier det er rart vi andre ikke også eier og hiver pengene ut av vinduet ved og leie. Greia er jo at det stilles tøffere krav til oss, jeg jobber, men har enda ikke tjent nok til å få meg egen leilighet. Jeg syntes det på en måte blir litt feil å kritisere oss, når hun selv på en måte har fått leiligheten sin servert i fanget. Misforstå meg rett, jeg har ingenting imot uføre, men jeg merker jeg blir litt provosert av måten hun kritiserer oss på og samtidig skryter av at hun har alt så på stell siden hun eier leilighet. Jeg føler på en måte at vi andre må få oss leilighet på den harde måten og at det er kjipt å bli kritisert pga det. Samtidig er det surt å ha psykiske problemer, mens min venninne som virker helt fin som oftest sier selv "jeg skjønner ikke hvorfor jeg har ufør, det er jo ingenting galt med meg" 

Vi er 24 år gamle. 

Anonymkode: 448af...2f1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å bry degmog slutt med å henge dine venner ut på nettet. Hvorfor en 18. Åring får uføretrygd er ikke din sak like lite som at uføretrygdedes valg av boform. 

Anonymkode: 0d80d...634

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor ta seg nær av det? Hvis du sier hun er ufør fordi hun er litt "kort", så er det jo kanskje derfor hun ikke klarer å se det store bildet ,og at andre må jobbe litt hardere for å få det hun har fått?

Synes det er litt spesielt at dere lar dere provosere.

Anonymkode: 786fa...312

• Liker 20
Skrevet

Har ufør..?

Anonymkode: c1496...3af

• Liker 8
Skrevet

Du kan jo begynne å spørre henne om hvorfor hun har ung ufør istedet for å jobbe.

Skrevet

Skjønner det irriterer deg, ts. Det du/dere kan gjøre, er å ta en prat med henne å be henne kutte ut det snakket om dere og hvorvidt dere kaster penger ut av vinduet. Kan være at hun ikke har det så godt med seg selv også, selv om hun sier noe annet. Men si ifra hvis du syns det blir ille i lengden, på en saklig måte såklart ;)

• Liker 5
Skrevet

Visste ikke at (ung) ufør fikk tildelt bolig til å eie. Det er nok mye her dere ikke ser, eller vet om. Og måten du reagerer på vitner mye om misunnelse. 

Anonymkode: 0e91a...d2a

• Liker 3
Skrevet

Du høres ut som en god venn..... :scorpis:

Anonymkode: ee049...114

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skjønner deg, TS :) 

Litt rart om man alt fra man er 18 skal få mye penger for ingenting mens andre ofte ikke kommer i full jobb og får lønn før i midten av 20-årene :) 

Endret av JackIost
  • Liker 7
Skrevet

Ikke omgås unge uføre. De har null livserfaring og skjønner ikke hvordan det er å være i jobb.

Anonymkode: 38307...698

• Liker 8
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har ei venninne som har hatt ung ufør siden hun ble myndig. Hun virker i fin form både fysisk og psykisk, men har ufør fordi hun er litt "kort". Hun kan virke oppegående, men plutselig si ting som er litt rart.. 

I vennegjengen min er vi flere som jobber, men ikke har klart å spare til egenkapital og derfor bare leier. Venninnen min eier leilighet, hun hàr fått lån pga uføren. Jeg unner henne selvfølgelig det, men det irriterer meg litt at hun sier det er rart vi andre ikke også eier og hiver pengene ut av vinduet ved og leie. Greia er jo at det stilles tøffere krav til oss, jeg jobber, men har enda ikke tjent nok til å få meg egen leilighet. Jeg syntes det på en måte blir litt feil å kritisere oss, når hun selv på en måte har fått leiligheten sin servert i fanget. Misforstå meg rett, jeg har ingenting imot uføre, men jeg merker jeg blir litt provosert av måten hun kritiserer oss på og samtidig skryter av at hun har alt så på stell siden hun eier leilighet. Jeg føler på en måte at vi andre må få oss leilighet på den harde måten og at det er kjipt å bli kritisert pga det. Samtidig er det surt å ha psykiske problemer, mens min venninne som virker helt fin som oftest sier selv "jeg skjønner ikke hvorfor jeg har ufør, det er jo ingenting galt med meg" 

Vi er 24 år gamle. 

Jeg hadde ikke orket å bruke en kalori på å irritere meg over sånt. Man må ikke eie for å ha alt på stell i livet. Jeg kommer aldri til å eie, fordi jeg ikke ønsker det. Eller, kommer til å eie, men ikke hus eller leilighet, men noe på hjul, jeg kan reise rundt i. 

Hun har ikke alt på stell, selv om hun eier eller ei. Det er en grunn til at hun har ufør. Tviler på at hun klarer å se det store bilde i livet. Overse sånt, si at alle er forskjellige. Man behøver ikke eie noe for å ha alt på stell...ærlig talt. Husk at måten hun er på/meninger/ord/setninger/oppførsel osv, er en smule spesiell. Det er en årsak til at hun er ufør, om du skjønner sammenhengen her.. 

Det er litt urettferdig at noen får ting rett i fanget, mens andre må jobbe for det, men sånn er det jo. Når man er ufør, så er man det av en grunn. Så føler ikke at det blir urettferdig at det er litt enklere for dem å få ting vi må jobbe for. De kan ikke noe for at de er syke/dårlige/annet. Men om noen hadde snyltet på nav, og sniket til seg ufør, blir det urettferdig.. 

Skrevet

Men herregud.... hun har lav iq! DET er årsaken til det du irriterer deg over og ikke ar hun er ufør. 

Anonymkode: ef1a3...6cb

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å bry degmog slutt med å henge dine venner ut på nettet. Hvorfor en 18. Åring får uføretrygd er ikke din sak like lite som at uføretrygdedes valg av boform. 

Anonymkode: 0d80d...634

Dette

• Liker 1
Skrevet

Ser det er mange her som bare mener man skal la dette gå, ikke nødvendigvis enig i det. Greit nok hvis det var et uheldig sleivspark, et engangstilfelle, men hvis "jeg eier, dere leier" argumenter går igjen hele tiden så blir man lei av det. Med mindre man er helt utilregnelig med diagnose der man ikke har kontroll på hva man sier og gjør i det hele tatt, så har heller ikke uføre noen unnskyldning for å kontinuerlig oppføre seg dårlig mot venner. Og uansett hvordan man vrir og vender på det, så har jo TS på sett og vis rett, for uføre blir jo av bankene sett på som sikker nok "inntekt" til at man kan få lån om uførestønaden er høy nok. Når livet består av å jobbe for en del, så kan jeg forstå at det da er provoserende å få høre dette fra en som "får alt i fanget". Husk da også at det er mange som sliter som også står i jobb, men som ikke får noen diagnose fordi de har blitt kasteballer i systemet eller lignende, og som ikke har annet valg enn å stå på i jobb. 

Personlig tror jeg heller ikke alltid uførestønad er den beste utveien for en del uføre. Understreker at jeg snakker på generell basis og ikke sikter til enkelttilfeller, men jeg tror ikke det er så lett å vokse som menneske dersom man aldri blir stilt krav til gjennom jobb. Uføre i så ung alder går glipp av mye livserfaring ved å aldri være i arbeidslivet. 

Anonymkode: 9c833...428

• Liker 7
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Vi er 24 år gamle. 

Hun trenger nok å fortelle at hun er litt flinkere. La henne få føle seg litt ovenpå. Unn henne den gleden og ikke tenk mer på det.

• Liker 2
Skrevet

Mange liker å ha noen/noe å kritisere, slik at de kan føle seg bedre selv. Så manipulerer de virkelighetsbildet og utelater det som ikke er flatterende for dem selv. Er ikke så mye mer enn det. 

Anonymkode: 364dd...ad6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor sier du ikke nettopp dette til henne? Hun er altså psykisk utviklingshemmet da, du må nesten ta hensyn til det, at hun ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon.

Det virker heller ikke som hun bare er litt kort, men ikke har evnen til å forstå forskjellen på de to tingene. 

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Skrevet

Hun er psykisk utviklingshemmet. Det er årsaken til ung ufør. Og det er årsaken til at hun sier sånt. Mulig hun også er sjalu for at du er i stand til å jobbe. Ikke gidd å irritere deg. Du er vinneren av dere :)

Anonymkode: 19d7a...e6f

Skrevet
31 minutter siden, I Grosny skrev:

Hun trenger nok å fortelle at hun er litt flinkere. La henne få føle seg litt ovenpå. Unn henne den gleden og ikke tenk mer på det.

Nå får det være nok! Ren hets!

Anonymkode: c1496...3af

Skrevet

Du virker litt kort selv. Ingen bank kaster lån etter en ufør person fordi de er ufør. De har som regel lav inntekt og sårbar økonomi og det er det en långiver ser på, og driver på ingen måte veldedighet fordi noen er ufør. Når hun har fått lån, har det null og niks med hennes uførhet å gjøre. Da er det enten noen som er garantist for henne ellers så har hun hatt egenkapital eller et eller annet og hun har antagelig  kommunalt lån om hun har klart å få lån som ufør. Men selv i Husbanken stilles det en god del krav til en lånetaker. Man får ikke noe som helst lån fordi man er ufør!

Anonymkode: 234fc...403

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...