Gå til innhold

Kan hunder bli sjalu på kjæreste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Jeg holder på med en og derfor har ikke hundene unne sovet med meg i sengen. De har vært vant hos tidligere eier å sove i eget rom, men jeg var litt "slapp" og har latt de sove med meg. 

Han overnattet for noen dager siden og jeg lot hundene være i stuen. Senket belysningen og la puter og pledd i sofaen (det liker de godt). De første timene gikk det ok. De "peip" litt, men gikk over fort. Etter ca 5t så begynte de å våkne, peip litt og "rotet" rundt. De hadde vært ute på luftetur like før vi la oss, og de er vant til å "sove" lengre uten å gå ut. 

Hvordan kan jeg trene de opp til å være alene mens vi sover? Jeg har leker fremme slik de kan aktivisere seg om de vil. 

2. Kan hundene bli sjalu fordi jeg holder på med en? Ene hunden knurrer når han kommer nær meg (holder rundt/kysser) eller kommer opp til oss og "skiller" oss om vi kysser eller skal selv prøve å sleike i ansiktet. Kan godt hende dette er vanlig, men bare lurer....

Anonymkode: 50eae...c7e

Videoannonse
Annonse
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet (endret)

Særlig omplasserte hunder kan bli usikre når noen nye kommer inn, de kan føle at det nye, stabile hjemmet deres trues. Utstyr kjæresten  med godbiter - masse! Slik at de opplever at gode ting skjer når han er i nærheten. Og han kan gjerne vente til de setter seg ned før han gir dem noe, så de ikke begynner å hoppe opp på han og plage han. Kast godbiter på golvet om de kommer bort for å skille dere, så de blir distrahert, og samtidig opplever at det regner godbiter når han kommer nær deg.

Hunder kan reagere når mennesker kommer for nær hverandre, siden dette kan bety i hundeverdenen at de skal sloss. Samtidig som at de faktisk også kan være sjalu, opplever dette med min egen omplasseringshund.

La hundene være i stua ellers om nettene også, ikke bare når han er på besøk.
Slå helt av lyset der de skal sove så de skjønner at nå er det natt.

Endret av Den Lille Heksa
Skrevet

Ja, det er helt normalt.

Anonymkode: a2121...4a1

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Jeg holder på med en og derfor har ikke hundene unne sovet med meg i sengen. De har vært vant hos tidligere eier å sove i eget rom, men jeg var litt "slapp" og har latt de sove med meg. 

Han overnattet for noen dager siden og jeg lot hundene være i stuen. Senket belysningen og la puter og pledd i sofaen (det liker de godt). De første timene gikk det ok. De "peip" litt, men gikk over fort. Etter ca 5t så begynte de å våkne, peip litt og "rotet" rundt. De hadde vært ute på luftetur like før vi la oss, og de er vant til å "sove" lengre uten å gå ut. 

Hvordan kan jeg trene de opp til å være alene mens vi sover? Jeg har leker fremme slik de kan aktivisere seg om de vil. 

2. Kan hundene bli sjalu fordi jeg holder på med en? Ene hunden knurrer når han kommer nær meg (holder rundt/kysser) eller kommer opp til oss og "skiller" oss om vi kysser eller skal selv prøve å sleike i ansiktet. Kan godt hende dette er vanlig, men bare lurer....

Anonymkode: 50eae...c7e

Bikkjer kan bli sjalu ja! Spesielt omplasserte bikkjer. Husk at dyr burde fortsatt ha like mye oppmerksomhet, selv etter du har fått deg partner..eller..holder på med en da... :) Det er mange som fort glemmer dyrene sine litt når de har truffet en ny person som de liker godt, evt får barn. 

• Liker 1
Skrevet

Når hunder går mellom på den måten så er det ofte en form for dempende signal. For en hund kan det at dere er så fysisk nær hverandre være et tegn på at ting kan bli anspent/truende (noe det ofte kan bli når to hunder er så nær). Derfor går de i mellom for å skille dere før det - i hundens øyne - utarter seg til noe mer anspent.

• 1 måned senere...
Skrevet
På 16.2.2017 den 16.13, Den Lille Heksa skrev:

Særlig omplasserte hunder kan bli usikre når noen nye kommer inn, de kan føle at det nye, stabile hjemmet deres trues. Utstyr kjæresten  med godbiter - masse! Slik at de opplever at gode ting skjer når han er i nærheten. Og han kan gjerne vente til de setter seg ned før han gir dem noe, så de ikke begynner å hoppe opp på han og plage han. Kast godbiter på golvet om de kommer bort for å skille dere, så de blir distrahert, og samtidig opplever at det regner godbiter når han kommer nær deg.

Hunder kan reagere når mennesker kommer for nær hverandre, siden dette kan bety i hundeverdenen at de skal sloss. Samtidig som at de faktisk også kan være sjalu, opplever dette med min egen omplasseringshund.

La hundene være i stua ellers om nettene også, ikke bare når han er på besøk.
Slå helt av lyset der de skal sove så de skjønner at nå er det natt.

Dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...