AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #1 Skrevet 16. februar 2017 Hallo😃 Jeg og samboeren min skal til time for ufrivillig barnløshet(hvis det var det, det kalles). Jeg bare lurer på hva gyn snakker om på den første timen? Jeg får heller ikke levert blodprøver før timen da jeg ikke har mensen, så de på sykehuset sa jeg skulle komme uten og ta de prøvene. Samboer skal også levere sædprøve. Hva skjer evt etter den første timen hvis ting ser noenlunde OK ut? Jeg har lest at man kan få noen piller, men da risikerer man tvillinger om ikke trillinger, så min fastlege ønsket ikke og gi meg disse før timen hos gyn. Jeg gruer meg litt, med tanke på hva slags "svar" vi får. Og har søkt litt på nettet og lest på blogger bla pilotfrue sin, som måtte ut med over 17 tusen for medisiner. Jeg tenker bare at hvis evt medisiner koster så mye, så har man jo nesten ikke "råd" til og bli gravid. Og jeg tenker litt at timen hos gyn blir som ett slags intervju? Så jeg lurer faktisk bare om hva som skjer første timen? Osv. Jeg håper noen vil svare meg:) jeg prøver å ikke tenke så mye over dette, for jeg er redd for å få en beskjed om at vi ikke kan få barn. Jeg vet også at samboeren min gleder seg veldig for at vi kan få vår egen lille familie, men jeg klarer ikke og vil ikke ha så høye forventinger som han, for da blir nederlaget et stort slag i fjeset.. 😭😥 Anonymkode: dcdba...7c0
Biloba Skrevet 16. februar 2017 #2 Skrevet 16. februar 2017 Vi ble spurt om helse, skader, infeksjoner og operasjoner som kan påvirke fruktbarhet. Hvor lenge vi hadde prøvd og om noen av oss hadde barn/graviditeter tidligere. Detaljer rundt min syklus, og om jeg hadde symptomer som kan tyde på visse sykdommer, f.eks endometriose. Arvelige forhold i familien som kan påvirke fruktbarhet mm. Det ble gjort innvendig ultralyd på meg, sædprøven ble vurdert. Jeg skulle videre til behandling, så fikk presentert to aktuelle behandlingsmetoder. Pillebehandlingen du nevner ble ikke anbefalt for meg, sånt er individuelt.
LittleBabyBlue Skrevet 16. februar 2017 #3 Skrevet 16. februar 2017 Alt som Biloba ha skrevet. Det er en utredning av deres medisinke historie samt ul og gjerne sædprøve. Legen vil nok ikke sette deg på noe behandling før blodprøvene er tatt. Ser alt ok ut kan du bli satt på piller som stimulerer eggproduksjonen din. Mistenker legen at dere har et problem kan dere bli henvist til flere utredninger, f.eks laproskopi. Ca. 17000 er egenandelen for medisiner til ivf. Dette er det dere selv må dekke ved ivf, men dere må ha mer penger enn det da dere må legge ut for medisiner for så å få tilbakebetalt alt over egenandelen. I tillegg kommer andre utgifter som uttak og legetimer. Dette er billig i forhold til å ta det privat og ingenting i forhold til hva barn koster.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #4 Skrevet 16. februar 2017 Hei Det er sikkert litt forskjellig hvordan de gjør det fra sykehus til sykehus, men jeg kan fortelle ut i fra min opplevelse. Vi hadde heller ikke tatt blodprøver på forhånd, men fikk med oss rekvisisjon til det i den første timen. Svarene på dem fikk vi etter ca. to uker, klinikken ringte, selv om de ikke viste noe galt. I selve timen leverte mannen en sædprøve, og jeg ble undersøkt med innvendig ultralyd. Hos meg så legen på livmor, slimhinne og eggstokker, og forklarte hva han så. Så fikk vi ulike spørsmål om fruktbarhetshistorie, f.eks. om jeg hadde vært gravid tidligere/mannen hadde gjort noen gravid, om syklusen min, menssmerter, hvor lenge vi hadde prøvd osv. Det ble ikke funnet noe galt i denne utredningen. Vi fikk Pergotime, som nok er de pillene du tenker på. De gjør at man modner mer enn ett egg om gangen (mest sannsynlig to eller tre). Den legen vi gikk til sa at sjansen for tvillinger var lav og trillinger svært lav. Dette kommer avhenger nok sikkert litt av alder, hvor lenge man har prøvd og andre omstendigheter også. Jeg måtte inn til ultralyd for å sjekke hvor mange egg det ble hver syklus (hadde det blitt mer enn tre, hadde vi fått sexforbud for sikkerhets skyld, men det skjedde ikke). Pergotime kan også gjøre at du får eggløsning med ett egg og mensen hvis du ikke har det til vanlig. Etter noen forsøk med slike piller, valgte vi selv å gå videre med IVF-behandling. Vi gjør dette på en privat klinikk, og betaler selv, så da blir det dyrt. På offentlige sykehus vil dere få dekket tre behandlinger, men må betale medisinene selv. Alt over ca 16 000,- i løpet av de tre forsøkene vil dere få tilbakebetalt, men tre forsøk med IVF vil altså koste 16 000,-. Anonymkode: 3a3ee...fa6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå