Gå til innhold

Studere jus i Oslo, mulig å bo et annet sted?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å studere jus til høsten ved universitet i Oslo. Jeg bor for tiden i Trondheim, og ønsker ikke å flytte pga. sosiale relasjoner og en god jobb. Er det noen som har erfaring med å studere jus i Oslo, og bo et annet sted? Noen tips og råd? Jeg mailet med universitet i Oslo, og det er ingenting obligatorisk ved første og femte semester, jeg må bare dra nedover for å ta eksamen. Er dette et dumt valg? Jeg er strukturert og flink til å lese selv. Jeg vil jo også ha tilgang til all informasjon på itslearning/blackboard, men jeg vil jo gå glipp av de fleste forelesninger. Noen her som har gjort det samme og har noen erfaringer og dele med meg? Setter pris på svar.

Anonymkode: f23b8...42b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner en del som har studert jus og de sier det er mye arbeid fra dag en. Kan du ikke studere i Trondheim om du ikke vil flytte? Det er et vanskelig studie du skal gå på og er sabla dumt å miste flere år med forelesninger om du har et ønske om å bestå studiet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil si det er et dumt valg mht. at du ikke blir del av jussmiljøet i Oslo. Dersom du faktisk vil jobbe som advokat og ha jobb i et solid firma i Oslo, burde du ta del i det. 

Dersom du ikke er så opptatt av å bli advokat og bare vil ha jus som et slags tillegg til en annen grad, så spiller det mindre rolle.

Anonymkode: f33e9...de2

• Liker 5
Skrevet

Det er liksom ikke noe annet jeg vil studere.. Og de har desverre ikke noe jusstudie i Trondheim. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si det er et dumt valg mht. at du ikke blir del av jussmiljøet i Oslo. Dersom du faktisk vil jobbe som advokat og ha jobb i et solid firma i Oslo, burde du ta del i det. 

Dersom du ikke er så opptatt av å bli advokat og bare vil ha jus som et slags tillegg til en annen grad, så spiller det mindre rolle.

Anonymkode: f33e9...de2

Ja, det at jeg ikke blir en del av jussmiljøet er jo selvfølgelig negativt.. men jeg ønsker jo ikke å jobbe i Oslo, men i Trondheim. Jeg kunne gjerne tenkt meg å jobbe som advokat, og det burde vel også være muligheter for det i Trondheim?

Skrevet

Det er mulig å studere jus og bo en annen plass, men jeg vil ikke anbefale det. Mye av undervisningen er gruppeundervisning, hvor studentene deltar aktivt, og det er mulig å stille spørsmål og få presiseringer på stoffet. Dette er frivillig undervisning, men det gjør den ikke mindre viktig. Videre får du en del gratis med å ta del i miljøet. Det å ha medstudenter å diskutere stoffet med og stille spørsmål, er noe jeg lærer mye av i alle fall. Sånn nettverksmessig er det også fordeler med å vite hvem medstudentene dine er.

Jeg tviler ikke på at du ikke er flink å lese, men det blir fort svært tørt å sitte med bøkene/oppgaveskriving/dataskjerm med forelesninger mellom seks og ti timer hver dag uten noe særlig menneskelig kontakt.

Anonymkode: 328de...653

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er mulig å studere jus og bo en annen plass, men jeg vil ikke anbefale det. Mye av undervisningen er gruppeundervisning, hvor studentene deltar aktivt, og det er mulig å stille spørsmål og få presiseringer på stoffet. Dette er frivillig undervisning, men det gjør den ikke mindre viktig. Videre får du en del gratis med å ta del i miljøet. Det å ha medstudenter å diskutere stoffet med og stille spørsmål, er noe jeg lærer mye av i alle fall. Sånn nettverksmessig er det også fordeler med å vite hvem medstudentene dine er.

Jeg tviler ikke på at du ikke er flink å lese, men det blir fort svært tørt å sitte med bøkene/oppgaveskriving/dataskjerm med forelesninger mellom seks og ti timer hver dag uten noe særlig menneskelig kontakt.

Anonymkode: 328de...653

Takk for at du sier det er mulig :) Er vel egentlig bare det jeg trenger å høre. Ja, jeg skjønner hva du mener.. Og jeg er jo selvfølgelig klar over hva jeg må ofre, og hvor mye jeg hadde fått "gratis" ved å være med på alt. Det viktigste er at jeg får den utdanningen jeg vil ha, og at jeg kan fortsette å bo i Trondheim, da jeg har hele livet mitt her. Jeg er forberedt på at det sikkert kommer til å bli hardt og tørt, men jeg er innstilt på det.. Og jeg får masse menneskelig kontakt på ettermiddager med gode venner, og i jobben min! Så tror nok jeg blir tilfredstilt nok på det sosiale også.

Skrevet

En bekjent bor i Narvik og studerte i Oslo. Han ble vel nettopp ferdig, hvis jeg husker riktig. 

Anonymkode: dc7e2...3c6

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker å studere jus til høsten ved universitet i Oslo. Jeg bor for tiden i Trondheim, og ønsker ikke å flytte pga. sosiale relasjoner og en god jobb. Er det noen som har erfaring med å studere jus i Oslo, og bo et annet sted? Noen tips og råd? Jeg mailet med universitet i Oslo, og det er ingenting obligatorisk ved første og femte semester, jeg må bare dra nedover for å ta eksamen. Er dette et dumt valg? Jeg er strukturert og flink til å lese selv. Jeg vil jo også ha tilgang til all informasjon på itslearning/blackboard, men jeg vil jo gå glipp av de fleste forelesninger. Noen her som har gjort det samme og har noen erfaringer og dele med meg? Setter pris på svar.

Jeg har ingen erfaring, men planer om å prøve det samme selv. Tenker at 1.-3. år burde gå greit, så får jeg vurdere om jeg flytter nedover de siste årene. 

Anonymkode: 7151a...5c2

Skrevet

Mange av forelesningene blir lagt ut på nett, du finner podcast på semestersiden, men dessverre ikke alle. Noen fag, som ikke blir lagt ut, er ganske tøffe å ta på egenhånd. Men mulig er det absolutt. Du må jo komme innom på obligatorisk undervisning/arbeidskrav. Er en god del studenter som bare møter på obligatorisk undervisning, selv om de bor i Oslo. Hva er its learning/blackboard? 

Anonymkode: 45000...e72

Skrevet

Jeg mener et godt studiemiljø øker sannsynligheten for gode karakterer. Det er mye bransjespesifikk info som du mest sannsynlig ikke kommer til å få dersom du bor et annet sted og ikke deltar aktivt. Jussen er dessverre ekstremt karakterfiksert, så med mindre du er et geni og vet at du garantert bare vil få A og B ville jeg definitivt ha flyttet til Oslo.

En deltidsjobb hos et advokatfirma og særlig traineestillinger er inngangsbillettene til arbeidsmarkedet, ihvertfall det private. Er du ambisiøs og vil jobbe i et advokatfirma ville jeg aldri i verden ha bodd et annet sted. Det er en investering å flytte. Gamle relasjoner beholder du, og du får nye som kan være dine venner for resten av livet. Og hvis dette handler om en kjæreste du har nå vil jeg råde deg til å først og fremst tenke på deg selv. Det valget du tar nå vil forme hele fremtiden din. Jeg vet at det høres teit ut, men det er faktisk sånn det er, og du vil ikke våkne opp når du er 30, ha en jobb du ikke trives i og angre på at du ikke valgte med hodet.

Hilsen jusstudent på siste året i Oslo

Anonymkode: c3f3e...7c0

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener et godt studiemiljø øker sannsynligheten for gode karakterer. Det er mye bransjespesifikk info som du mest sannsynlig ikke kommer til å få dersom du bor et annet sted og ikke deltar aktivt. Jussen er dessverre ekstremt karakterfiksert, så med mindre du er et geni og vet at du garantert bare vil få A og B ville jeg definitivt ha flyttet til Oslo.

En deltidsjobb hos et advokatfirma og særlig traineestillinger er inngangsbillettene til arbeidsmarkedet, ihvertfall det private. Er du ambisiøs og vil jobbe i et advokatfirma ville jeg aldri i verden ha bodd et annet sted. Det er en investering å flytte. Gamle relasjoner beholder du, og du får nye som kan være dine venner for resten av livet. Og hvis dette handler om en kjæreste du har nå vil jeg råde deg til å først og fremst tenke på deg selv. Det valget du tar nå vil forme hele fremtiden din. Jeg vet at det høres teit ut, men det er faktisk sånn det er, og du vil ikke våkne opp når du er 30, ha en jobb du ikke trives i og angre på at du ikke valgte med hodet.

Hilsen jusstudent på siste året i Oslo

Uansett hvor karakterfiksert jussen angivelig er, så får flertallet karakteren C.  http://www.jus.uio.no/studier/ressurser/statistikk/ 

Skrevet

Ut i fra egen erfaring synes jeg det høres veldig dumt ut, spesielt if.t. nettverk. Dessuten høres det ut som om du ville hatt godt av å komme deg litt ut og vekk siden du er så avhengig av Trondheim, familie og venner der. Du kan heller ikke med sikkerhet vite at du vil få deg jobb på hjemstedet, og da må du kanskje flytte til Oslo likevel. 

Lykke til uansett beslutning! Du fikser det jo på begge måter vil jeg tro

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hvor karakterfiksert jussen angivelig er, så får flertallet karakteren C.  http://www.jus.uio.no/studier/ressurser/statistikk/ 

Det er helt riktig, snittet er faktisk C-D. Likevel sier trådstarter at han/hun ønsker å bli advokat og jobbe i et advokatfirma. Den absolutt letteste veien dit er å sørge for at man får ihvertfall B i snitt, og helst en traineestilling eller to. Dette er for det første lettere å få i Oslo pga. større antall advokatfirmaer, og for det andre er det lettere å få jobb i Trondheim etter studiene med gode karakterer og en traineestilling på CVen. TS skriver at han/hun ønsker å jobbe i Trondheim. Er det ikke da bedre å ta 5-6 år i Oslo for så å flytte hjem igjen? Advokat kan man også bli med for eksempel B-C i snitt, men jeg har forstått det slik at da må man kanskje belage seg på noen år i en annen jobb, feks i det offentlige, før man får innpass hos et advokatfirma.

Jeg mener at det egentlig bare er fordeler ved å flytte til Oslo, ens sosiale relasjoner beholder man stort sett, særlig hvis det er snakk om noen man har nær tilknytning til. Flybilletter har blitt rimelig, og planlegger man godt kan man få til mange turer hjemover i løpet av et år. TS, har du tenkt på at du kan bo i Oslo men i perioder dra hjem til Trondheim og lese der? Da får du i pose og sekk!

Skrevet

Mitt råd er altså; dra ned til Oslo, vær med på fadderuken og forelesninger osv som er de første ukene, og så kan du jo se om du trives! Hvis du fortsatt savner Trondheim kan du enten 1. dra hjem og studere derfra eller 2. ha base i Oslo og dra hjem til Trondheim når du har lyst.

Skrevet

Her er en jente som tok jus ved siden av full jobb og et annet studie i tillegg. Angivelig innom skolen bare et håndfull ganger.

http://www.dn.no/talent/2011/05/06/superstudentene

Har du studieerfaring fra før av, TS? 

Etter å ha studert forskjellige fag er min erfaring at de aller fleste forelesninger er bortkastet tid og en ineffektiv måte å lære på. I hvert fall for meg. Forelesninger for min del er mer for å være sosial og komme meg litt ut. De aller fleste forelesninger blir lagt ut og det er sjeldent at man får noen merverdi i forelesning. Det eneste er muligheten til å stille spørsmål underveis, men utenom forelesning har man som regel mulighet til å spørre lærer eller medstudenter på mail, så det er sjeldent et problem.

Har selv mange A-er fra fag hvor jeg kun var i første og siste forelesning. Toppstudenten på vårt studie var aldri på skolen de siste årene. Kjenner også en som tok mastergrad i matematikk ved siden av full jobb og han var heller aldri på forelesning. 

Du kan jo starte og se hvordan det går?
:) 

Skrevet
På 2/16/2017 den 13.03, Fireflies skrev:

Jeg kjenner en del som har studert jus og de sier det er mye arbeid fra dag en. Kan du ikke studere i Trondheim om du ikke vil flytte? Det er et vanskelig studie du skal gå på og er sabla dumt å miste flere år med forelesninger om du har et ønske om å bestå studiet.

De har ikke juss i Trondhjæm...heller ikke i Stavanger eller andre lekmannssteder.

Anonymkode: f04cb...3bd

Skrevet

Det er absolutt mulig, og jeg kjenner et par som har gjort tilsvarende, og det har gått greit med dem karaktermessig. Ville ikke anbefalt det likevel. Når du ønsker å jobber som advokat (og i og for seg i andre jobber også) er det veldig greit å ha kontakter og et miljø for hånden. Det får du ikke på den måten. Også advokatene i Trondheim har studert i Oslo, Bergen eller Tromsø, og kjenner hverandre derfra. I tillegg kan det bli mange ensomme år på studiet. Det er mye teori fra før av, og for mange er det viktig å ha medstudenter og kollokvier å forholde seg til, samt studentforeninger etc. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...