AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #1 Skrevet 16. februar 2017 Nå er det jo tid for å søke studier og i den forbindelse lurer jeg på hva man skal satse på for å være sikker på å stå i jobb etter endt utdanning? Anonymkode: 7aa29...c46
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #3 Skrevet 16. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det jo tid for å søke studier og i den forbindelse lurer jeg på hva man skal satse på for å være sikker på å stå i jobb etter endt utdanning? Anonymkode: 7aa29...c46 Syke eller vernepleier.. Anonymkode: 4270c...766 1
Watermelon Skrevet 16. februar 2017 #4 Skrevet 16. februar 2017 Ville satset på helsesektoren eller bli lærer. Mange jobber står i fare for å bli automatisert.
Gjest Fenrir Skrevet 16. februar 2017 #5 Skrevet 16. februar 2017 Vil si at sykepleie gir deg en ganske stor mulighet for jobb, spesielt om du er villig til å jobbe på sykehjem der de leter etter folk stadig vekk. Vet om en plass hvor de desperat lette etter sykepleier at de tilbød den som søkte på stillingen like mye i lønn som tilsvarte x antall år annsenitet. Skal sies at de hadde hatt annonse liggende ute lenge uten at en eneste en hadde søkt på den i tillegg til at dette var på et litt mer avsideliggende strøk.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #7 Skrevet 16. februar 2017 35 minutter siden, amativeReflection skrev: Trafikklærer Det kan man være helt til selvkjørende biler kommer (om noen år), og så er det et yrke som ikke trengs mer. Anonymkode: 1e585...a09 10
Carrot Skrevet 16. februar 2017 #8 Skrevet 16. februar 2017 reiseliv handel markedsføring medisin (lege, sykepleie, psykriatri osv) rettsvesen (advokat, politi osv) bygg og annlegg sjøfart
ajarRun Skrevet 16. februar 2017 #10 Skrevet 16. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan man være helt til selvkjørende biler kommer (om noen år), og så er det et yrke som ikke trengs mer. Anonymkode: 1e585...a09 Jeg har sett eldre folk prøve å sende epost. Jeg er overbevist om at folk vil trenge opplæring til selvkjørende biler også. 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #11 Skrevet 16. februar 2017 Jeg er ferdig utdannet lærer til våren. Har begynt å søke jobb. Jeg ser at veldig mange steder tilbyr de f.eks. ekstra lønn, også på de mer sentrale stedene hvis du takker ja til jobb der. Det er forventet at det skal mangle tusenvis av lærere om få år (det mangler lærere allerede i dag). Dessuten er rekrutteringen til lærerutdanningen lav, særlig på 1-7 trinn. Sykepleiere ser jeg også at det søkes etter hele tiden. Men å være lærer eller sykepleier er ikke for alle. Det er nok lurt å tenke på jobbutsiktene i fremtiden, men å velge utelukkende på bakgrunn av det er nok dumt. Husk at du skal ha det yrket du velger i mange år og da er det viktig at du trives i den jobben Lykke til. Anonymkode: 376fc...285 2
Micolina Skrevet 16. februar 2017 #12 Skrevet 16. februar 2017 7 minutter siden, Carrot skrev: reiseliv handel markedsføring medisin (lege, sykepleie, psykriatri osv) rettsvesen (advokat, politi osv) bygg og annlegg sjøfart Du har rett i halvparten her. Reiseliv, markedsføring og rettsvesen er man ikke garantert jobb. Reiseliv så bestiller flere og flere på nett selv. Markedsføring er et populært studie, slik at hvis man skal være sikret jobb må man ta master med gode karakterer. Som politi er det vanskelig å få jobb i sentrale områder. Jurister er det også flere om beinet. Markedsføring, politi og jurist kan komme godt med ekstra utdannelse. Innen for helse og utdanning er det mest behov for fremover, samme med bygg og anlegg. "Disse utdanningene sikrer deg jobb i fremtiden" "Her er yrkene som trengs i fremtiden""Disse yrkene gir deg garantert jobb i fremtiden"
tussi84 Skrevet 16. februar 2017 #13 Skrevet 16. februar 2017 Du burde søke på noe du har interessen for i bunn og grunn. ikke bare tenke jobb jobb. Det vil si at hvis du feks har 0 interesse for å holde på med praktiske ting og vet at du heller ikke er god på det så søker du ikke på utdanninger som gjelder dette selv om det skulle være god sjans for å jobb etterpå. 3
Carrot Skrevet 16. februar 2017 #14 Skrevet 16. februar 2017 39 minutter siden, Micolina skrev: Du har rett i halvparten her. Reiseliv, markedsføring og rettsvesen er man ikke garantert jobb. Reiseliv så bestiller flere og flere på nett selv. Markedsføring er et populært studie, slik at hvis man skal være sikret jobb må man ta master med gode karakterer. Som politi er det vanskelig å få jobb i sentrale områder. Jurister er det også flere om beinet. Markedsføring, politi og jurist kan komme godt med ekstra utdannelse. Innen for helse og utdanning er det mest behov for fremover, samme med bygg og anlegg. "Disse utdanningene sikrer deg jobb i fremtiden" "Her er yrkene som trengs i fremtiden""Disse yrkene gir deg garantert jobb i fremtiden" Reiseliv er mer enn booking Markedsføring skjer overalt, reklame blir det mer og mer av, og innenfor alle kategorier, til og med politikere! Og Vi vil alltid ha behov for fengel, kriminalomsorg, politi, advokater, dommere osv siden det er et skrikende behov og mangel på slike - så jeg ksjønner ikke hvordan du kan si man ikke får jobb innen dette? HI sa ikke noe om karakterkrav eller konkurranse i yrket... 1
perplexed Skrevet 16. februar 2017 #15 Skrevet 16. februar 2017 Ingen utdanning garanterer deg jobb. Du bør studere noe du liker, som du kan bli god i. Hvis du studerer noe som trengs (som mange har nevnt over) og du er bedre en gjennomsnittet på studiet, da har du stor sansynlighet for å få jobb. Noen garanti er det riktignok ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #16 Skrevet 16. februar 2017 1 minutt siden, perplexed skrev: Ingen utdanning garanterer deg jobb. Du bør studere noe du liker, som du kan bli god i. Hvis du studerer noe som trengs (som mange har nevnt over) og du er bedre en gjennomsnittet på studiet, da har du stor sansynlighet for å få jobb. Noen garanti er det riktignok ikke. Det er ikke akkurat mange arbeidsløse sykepleiere som har autorisasjon her i landet. Det er stor mangel på sykepleiere og sykepleiere med videreutdanning og mastergrad. Man er faktisk garantert jobb som sykepleier uansett karakter. Anonymkode: c08c1...cfe 1
ajarRun Skrevet 16. februar 2017 #17 Skrevet 16. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ferdig utdannet lærer til våren. Har begynt å søke jobb. Jeg ser at veldig mange steder tilbyr de f.eks. ekstra lønn, også på de mer sentrale stedene hvis du takker ja til jobb der. Det er forventet at det skal mangle tusenvis av lærere om få år (det mangler lærere allerede i dag). Dessuten er rekrutteringen til lærerutdanningen lav, særlig på 1-7 trinn. Sykepleiere ser jeg også at det søkes etter hele tiden. Men å være lærer eller sykepleier er ikke for alle. Det er nok lurt å tenke på jobbutsiktene i fremtiden, men å velge utelukkende på bakgrunn av det er nok dumt. Husk at du skal ha det yrket du velger i mange år og da er det viktig at du trives i den jobben Lykke til. Anonymkode: 376fc...285 Men er ikke lønnen på 1-7. trinn søppel?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #18 Skrevet 16. februar 2017 12 minutter siden, Carrot skrev: Reiseliv er mer enn booking Markedsføring skjer overalt, reklame blir det mer og mer av, og innenfor alle kategorier, til og med politikere! Og Vi vil alltid ha behov for fengel, kriminalomsorg, politi, advokater, dommere osv siden det er et skrikende behov og mangel på slike - så jeg ksjønner ikke hvordan du kan si man ikke får jobb innen dette? HI sa ikke noe om karakterkrav eller konkurranse i yrket... Jada, men med dagens onlineverktøy, sosiale medier og generelt sett flere muligheter, så er det mange som tar markedsføringsbiten selv. Anonymkode: 5ecef...866
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #19 Skrevet 16. februar 2017 1 time siden, amativeReflection skrev: Trafikklærer Anonymkode: b1e4f...c85 2
Carrot Skrevet 16. februar 2017 #20 Skrevet 16. februar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada, men med dagens onlineverktøy, sosiale medier og generelt sett flere muligheter, så er det mange som tar markedsføringsbiten selv. Anonymkode: 5ecef...866 Spesielt med dagens fokus på nett er dette med markedsføring langt mer komplisert enn man tror og dette området har mange variasjoner om man ønsker et yrke innen dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå