Gå til innhold

Rumpa blir ikke støl, hva gjør jeg feil ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg trener så blir jeg støl i de forskelige kroppsdeler jeg trener. Men rumpa blir ikke støl. Men jeg har hørt at så lenge man blir støl i låra så er der riktig. Hva gjør jeg feil ?

Anonymkode: 0dd34...258

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Musklene i lårene kompenserer trolig for de manglende musklene i rompa. Da må du finne noen gode øvelser som virkelig vekker musklene bak. 

Anonymkode: f523b...292

• Liker 1
Skrevet

Tøv. Støl betyr ikke at du gjør det riktig. Støl betyr at du gjør noe uvant for musklene. Jo mer du trener jo mindre Støl blir du. Man kan kjenne litt stivhet, men jeg blir aldri Støl lenger. Har god muskelvekst og er veldig sterk.

Anonymkode: b084f...7cd

• Liker 8
Gjest Overrasket
Skrevet

Enten løfter du lite, har for liten innsats på andre måter eller du er for vant til øvelsen du gjør til å bli støl. Manglende stølhet trenger ikke bety noe ( se innlegget over).

Skrevet

Jeg blir heller ikke støl lengre, jeg kan kjenne at jeg blir øm og at jeg er sliten, men aldri støl 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har akkurat begynt å trene igjen etter 2 år med opphold. Så jeg trener ikke med tunge vekter pga jeg vill fokusere på å gjøre øvelsen riktig føre jeg starter å ha vekter på. 

Noen som kan anbefale noen gode øvelser får å sette fart på musklene bak ? 

Ts

Skrevet

Jeg har thunderthighs og de avlaster rumpa mye, men ofte skal det ikke mye til enn små justeringer i hvordan jeg bærer meg selv under øvelsen for at det skal kjennes godt eller hvilket tempo jeg gjør dem i and so on. Kan du gi noen eksempler på vhilke øvelser du gjør?

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Derpderp skrev:

Jeg har thunderthighs og de avlaster rumpa mye, men ofte skal det ikke mye til enn små justeringer i hvordan jeg bærer meg selv under øvelsen for at det skal kjennes godt eller hvilket tempo jeg gjør dem i and so on. Kan du gi noen eksempler på vhilke øvelser du gjør?

Jeg tar pile dumbell squat, butt lift bridge og donkey kicks. 

Ts

Skrevet

Du kan nok ha nytte av å aktivere rumpemusklene godt før du kjører hovedøvelsene. Spesielt bra øvelser med strikk som du kan google frem. Du kan også se nærmere på hvordan du plasserer bena under øvelsen, at du gjør øvelsene riktig er også en faktor. Knebøy er for eksempel en øvelse som går mye på lår, men med noen små justeringer blir den også enda mer effektiv på rumpe. Har jo også den klassiske glute bridge og lignende øvelser som jeg lover får fart på rumpemusklene. Blir du ikke støl kan du bare kjøre på med enda tyngre motstand. Bare pass på teknikk! Det er fordåvidt viktig for alle øvelser for å unngå skade samt effektiviteten av øvelsen på musklen(e). Masse lykke til :)

Skrevet

Dersom du tar Plie squat´en kan jeg se for meg at man fort havner med for mye tyngde under tærne, og for lite tyngde under  hælene. Det er en ikke unaturlig konsekvens av å ha beina såpass bred med tærne pekende utover, især om du gjør variasjonen hvor man i tillegg står på tærne når man er på topp av øvelsen. Tipper det er fort gjort at innsiden av lårene tar brorparten av støyten under den øvelsen, og ikke rumpa når man ikke får plassert vekta skikkelig. Donkey kicks har jo en million variasjoner, kanskje prøve en annen variasjon? En med strikk for å få mer motstand? Rett og slett bruke en maskin og kjøre kickbacks? Glutebridge handler jo også om teknikk, om ikke mister den all effekt på rumpa. Kanskje få deg en partner eller PT som kjenner øvelsene godt og kan korrigere de? 

Skrevet

Takk for gode tips folkens :) 

ts

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tøv. Støl betyr ikke at du gjør det riktig. Støl betyr at du gjør noe uvant for musklene. Jo mer du trener jo mindre Støl blir du. Man kan kjenne litt stivhet, men jeg blir aldri Støl lenger. Har god muskelvekst og er veldig sterk.

Anonymkode: b084f...7cd

Da trener du ikke hardt nok. Vet ikke hva målet ditt er. Men om du aldri blir støl betyr det jo at du trener med for lette vekter og kroppen din er blitt vant til den mengden vekter du bruker.

Anonymkode: 3f108...58f

Skrevet

Prøv bulgarian split squat, blir alltid skikkelig støl og kjenner det sykt godt i rumpa og ikke lårene!

Anonymkode: d4c71...872

Skrevet

Du må gjøre aktiveringsøvelser. Når du trener så hele tiden tenk på at du skal løfte med rumpa, bevegelsen skal bare gå igjennom beina

Anonymkode: eb6f9...37c

Gjest Froning
Skrevet
På 16.2.2017 den 12.11, AnonymBruker skrev:

Jeg tar pile dumbell squat, butt lift bridge og donkey kicks. 

Ts

Hipthrust er vel den beste øvelsen for rumpe etter min min menig.

Legg in fokus på at du skal skvise rumpa for å låse hofta når du gjør knebøyvarianter. Det er i denne delen av bevegelsen rumpa får trent seg.

Skrevet
17 timer siden, Froning skrev:

Hipthrust er vel den beste øvelsen for rumpe etter min min menig.

Legg in fokus på at du skal skvise rumpa for å låse hofta når du gjør knebøyvarianter. Det er i denne delen av bevegelsen rumpa får trent seg.

Kanskje det var det jeg gjorde feil da, ikke skviste rumpa. Skal bli flinkere på det så får vi se da, og tyngere vekter :)

ts

Skrevet

Hvordan er det med hofteleddsøyerne og bakside lår?  Er de for korte/stramme vil ikke rumpemuskulaturen aktiveres, og du vil ikke få resultater uansett hvilke øvelser du gjør, eller hvor hardt du trener.

Anonymkode: dc4cc...b42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...