Gå til innhold

Hjemmelaget lasagne, uten sur tomatsmak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg laget det 1 gang, og det smakte alt for mye tomat, selv med "hvit saus" (bechamel?), jeg ønsker meg en oppskrift på noe som smaker mer av krydder. Hvilke krydder kan jeg ha i, som demper tomatsmaken? Tips til gode oppskrifter? 
Er glad i tomat altså, men ikke så glad i hakkede tomater/tomatpure-smaken, dersom den dominerer veldig..

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Balansere syren i tomaten med litt sukker :) Om du ikke vil ha sukker fungerer finhakket gulerot stekt sammen med kjøttet og løken bra som sukker da den er søt. Alle tomatsauser trenger litt søtt

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, pautina skrev:

Balansere syren i tomaten med litt sukker :) Om du ikke vil ha sukker fungerer finhakket gulerot stekt sammen med kjøttet og løken bra som sukker da den er søt. Alle tomatsauser trenger litt søtt

Takk for tips, hvor mye sukker da? Til en familieporsjon. Ja, det må nok litt søtt til når du sier det :) 

Skrevet
Akkurat nå, MissMas skrev:

Takk for tips, hvor mye sukker da? Til en familieporsjon. Ja, det må nok litt søtt til når du sier det :) 

En ts på en halvliter ca, kanskje to på en familieporsjon. Avhenger litt av andre krydder og saltmengde så kanskje en og en ts mens du smaker i mellom :)

• Liker 1
Skrevet

Hvilken oppskrift bruker du? Soltørket tomat gir også godt sødme. Utrolig viktig å balansere med noe søtt. Jeg bruker også litt sitronsaft. Av krydder bruker jeg timian, oregano, chilli, kayennepepper, salt og pepper. 

Skrevet

Ellers kan du bruke litt muskatnøtt i tomatsausen, og innimellom bruker jeg også en liten dose kanel og evt. allehånde i tillegg. Tomatsaus uten noen form for sukker til å mildne smaken, blir gjerne i syrligste laget, men det avhenger også av hva slags tomater du velger.

Skrevet
4 minutter siden, pautina skrev:

En ts på en halvliter ca, kanskje to på en familieporsjon. Avhenger litt av andre krydder og saltmengde så kanskje en og en ts mens du smaker i mellom :)

Ok! Ja, så en oppskrift med 2 ts nå.. Ev. ketchup, men det tror jeg at jeg dropper.

2 minutter siden, Glorious skrev:

Hvilken oppskrift bruker du? Soltørket tomat gir også godt sødme. Utrolig viktig å balansere med noe søtt. Jeg bruker også litt sitronsaft. Av krydder bruker jeg timian, oregano, chilli, kayennepepper, salt og pepper. 

Ingen, har ikke funnet noen.. husker ikke hvem jeg brukte sist.. tenkte å prøve matprat sin, jeg. Sitron er jeg allergisk mot, så kan dessverre ikke bruke det. Men tenkte på basilikum. Har chili, cayenne og oregano liggende :)

1 minutt siden, Honesty skrev:

Ellers kan du bruke litt muskatnøtt i tomatsausen, og innimellom bruker jeg også en liten dose kanel og evt. allehånde i tillegg. Tomatsaus uten noen form for sukker til å mildne smaken, blir gjerne i syrligste laget, men det avhenger også av hva slags tomater du velger.

Ok! :) Men tomater.. i oppskriften jeg ser skal det hakkede tomater(på boks)/puré, har du en oppskrift der jeg bruker tomater? 

Skrevet

Så blir vel også tomatsausen bedre og bedre jo lengre du koker den. 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, MissMas skrev:

Ok! :) Men tomater.. i oppskriften jeg ser skal det hakkede tomater(på boks)/puré, har du en oppskrift der jeg bruker tomater? 

Jeg bruker boksetomater, altså, men det er kvalitetsforskjeller mellom de ulike merkene, og generelt synes jeg cherrytomater på boks gir en litt mildere smak. Dette finnes blant annet fra Mutti, og Coop har vel også. Jeg bruker gjerne en boks cherrytomater og enten passata (Mutti eller de blå pappkartongene fra Rema, husker ikke merket i farten), og om jeg har noen slappe tomater i kjøleskapet, hakker jeg dem opp i tillegg. Ellers bruker jeg revne gulrøtter, av og til stangselleri, men sistnevnte er ikke så populært hos resten av familien. Men gulrøtter er essensielt, og gir også sødme og rund smak. Det er også viktig å gi sausen nok tid til å småkoke, og gjerne avkjøle den før den brukes.  

Dette kunne jeg skrevet en roman om. Dessverre har jeg barn som ikke liker lasagne i det hele tatt fordi blandet mat og hvit saus er djevelens verk. :P

Skrevet

Jeg bruker Eldorado hakkede tomater, 2 ts sukker til 4 bokser, koker i 3-4 timer. Da blir den ikke bitter.

Anonymkode: b0513...d90

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Honesty skrev:

Jeg bruker boksetomater, altså, men det er kvalitetsforskjeller mellom de ulike merkene, og generelt synes jeg cherrytomater på boks gir en litt mildere smak. Dette finnes blant annet fra Mutti, og Coop har vel også. Jeg bruker gjerne en boks cherrytomater og enten passata (Mutti eller de blå pappkartongene fra Rema, husker ikke merket i farten), og om jeg har noen slappe tomater i kjøleskapet, hakker jeg dem opp i tillegg. Ellers bruker jeg revne gulrøtter, av og til stangselleri, men sistnevnte er ikke så populært hos resten av familien. Men gulrøtter er essensielt, og gir også sødme og rund smak. Det er også viktig å gi sausen nok tid til å småkoke, og gjerne avkjøle den før den brukes.  

Dette kunne jeg skrevet en roman om. Dessverre har jeg barn som ikke liker lasagne i det hele tatt fordi blandet mat og hvit saus er djevelens verk. :P

Jeg har brukt tomata passata endel, så vet godt hvilken boks du mener. Mulig jeg har en stående i skapet, faktisk! Så da kan jeg jo bruke den, den er ganske mild. Cherrytomater ja, kan notere meg det. Gulrøtter skal jeg prøve å få med i sausen :) Det har jeg også liggende. Må jo bruke smaksløkene også da, men greit å ha litt i bakhånd. Takk

He he, blandet mat ja.. Ikke helt ukjent. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker Eldorado hakkede tomater, 2 ts sukker til 4 bokser, koker i 3-4 timer. Da blir den ikke bitter.

Anonymkode: b0513...d90

Ooi! Det var lang koketid, da :) Men takk for svar! Tenkte å ha i morgen, har dessverre ikke så lang tid til disposisjon.. :( Men det kan prøves en søndag.

Skrevet

Jeg bruker alltid finhakket gulrot i slik tomatsaus. Det fjerner den intense tomatsmaken.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Tabris skrev:

Jeg bruker alltid finhakket gulrot i slik tomatsaus. Det fjerner den intense tomatsmaken.

Ser ut til at jeg må bruke det, da. Tenker jeg river den. Hvor mye, da? Holder 2 gulrøtter/er det passe til en form? 

Skrevet
1 minutt siden, MissMas skrev:

Ser ut til at jeg må bruke det, da. Tenker jeg river den. Hvor mye, da? Holder 2 gulrøtter/er det passe til en form? 

Jeg pleier tenke ca 1-2 gulrøtter når jeg lager til to personer. Kommer litt an på hvor mye du lager og hvor store gulrøttene er.

Skrevet
2 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg pleier tenke ca 1-2 gulrøtter når jeg lager til to personer. Kommer litt an på hvor mye du lager og hvor store gulrøttene er.

Ja, får smake meg frem. Jeg lager til 2, kanskje 3 personer. Men blir i en sånn "vanlig" ildfast form. 

Skrevet

Sukker er et godt tips, tomater trenger sødme. Jeg bruker å ha en finhakket løk, en reven gulrot og litt hakket stangselleri som jeg freser i olivenolje. Dumper oppi et par bokser knust tomat, litt tomatpuré og smaker til med sukker, salt, pepper og basilikum ( eller hva jeg nå har stående )hvitløk om man liker det,  koker så lenge jeg kan. Min italienske bestemor som lærte meg å lage saus. :)

• Liker 2
Gjest hva som helst
Skrevet

Bruker du tomatpuré? I så fall bør du frese den litt i pannen eller kaserollen, det demper det bitre preget. 

Skrevet
6 minutter siden, Honnikorn skrev:

Sukker er et godt tips, tomater trenger sødme. Jeg bruker å ha en finhakket løk, en reven gulrot og litt hakket stangselleri som jeg freser i olivenolje. Dumper oppi et par bokser knust tomat, litt tomatpuré og smaker til med sukker, salt, pepper og basilikum ( eller hva jeg nå har stående )hvitløk om man liker det,  koker så lenge jeg kan. Min italienske bestemor som lærte meg å lage saus. :)

Aha.. kjekt med italienere i familien som kan sakene :) Her er vi bare skandinaviske, og jeg er ikke så glad i trekt torsk om jeg skal være ærlig :fnise:  Løk er jo også litt søtt, etter å ha blitt stekt/kokt. Skal definitivt ha hvitløk i! 

Takk for råd.

4 minutter siden, Flyndrefisken skrev:

Bruker du tomatpuré? I så fall bør du frese den litt i pannen eller kaserollen, det demper det bitre preget. 

Nei, jeg gjør helst ikke det, synes den har litt skarp smak. Takk for råd :)

Skrevet

Mutti sine hakkede tomater, evt cherrytomater, synes jeg har best smak. Litt sukker i tillegg til krydder. Setter tomatsausen til koking før jeg begynner å steke kjøttdeig og lage bechamelsaus, slik at den får kokt lengst mulig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...