AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #1 Skrevet 16. februar 2017 I forbindelse med nattåpent på jobb, så hadde jeg jobbet 13 timer (var sykdom så dekket for en annen i tillegg til min egen vakt). Ja, jeg gjorde det helt frivillig, men jeg var jo selvfølgelig veldig sliten etter jobb. Skulle ta bussen hjem etter midnatt, og den kjørte ikke når den skulle. Den sto og ventet på en familie som sullet seg til bussen. Med i denne familien var det en bestemor. Alle sitteplassee var fylt opp, så de måtte stå. De så på meg og de andre i nærheten og hintet til at bestemoren måtte få en sitteplass. Jeg sendte et blikk som sa "ikke faen." Det var nok av andre som kunne tilby plassen sin. En del av de andre hadde sikkert vært på jobb selv, men jeg tviler på at det gjaldt absolutt alle andre på bussen. Vanligvis ville jeg tilbydt plassen min uoppfordret, men denne gangen var jeg faktisk for sliten. Dessuten tenker jeg og at man kan ikke sulle seg til bussen etter den skulle ha kjørt og forvente å få sitteplass. Anonymkode: 82faf...d8f 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #2 Skrevet 16. februar 2017 Nei, du hadde en god grunn til å ikke gi ifra deg setet Anonymkode: 30482...bbc 15
The Kitten Skrevet 16. februar 2017 #3 Skrevet 16. februar 2017 Jeg hadde blitt sittende med god samvittighet hvis jeg var deg. Du hadde en god grunn til å ville sitte. Ikke bare det, men jegtar ikke hint. I hvert fall ikke hvis jeg er trøtt. Hvis du vil noe så si det rett ut. Når det er sagt, så tilbyr jeg gjerne plassen min til eldre, gravide, små barn osv. 1
Thyra Skrevet 16. februar 2017 #4 Skrevet 16. februar 2017 Ideellt sett burde de få sitteplass de som trenger det mest. Ikke alltid godt å vite hvem det er. Yngre mennesker kan også ga gode grunner for å trenge et sete. Så det er ingen automatikk i at man skal gi det fra seg. Dersom bestemor brukte rullator eller var tydelig dårlig til beins, hadde jeg nok gitt henne setet. Men ikke ellers om jeg var veldig sliten. Enig med deg at det sikkert var flere andre på bussen som var mindre slitne. 4
Gjest hysj Skrevet 16. februar 2017 #5 Skrevet 16. februar 2017 Jeg har sluttet å spørre folk om de vil sitte fordi jeg er så lei av å høre den samme regla om hvor spreke de er, at de skal av på neste stasjon, at det er da ikke noe galt med bena deres, og andre lignende fraser. Nå sitter jeg heller med god samvittighet, og vil folk sitte, så får de værsågod spørre pent. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #6 Skrevet 16. februar 2017 Dette er veldig vanskelig. Jeg er relativt ung, men har flere diagnoser, har en ledd og muskelsykdom, så for meg å stå på bussen, er direkte smertefullt. Og jeg har lett for å bli svimmel, og da veldig svimmel. Så jeg sitter på bussen. Men kan jo få blikk, og hint om å gi plassen til eldre, gravide eller barn. Og jeg er en velkledd, pen ung dame. Sykdommen min kan man ikke se på meg. Anonymkode: cd8d3...6ee 12
Brukerano Skrevet 16. februar 2017 #7 Skrevet 16. februar 2017 Jeg hadde blitt sittende. Jeg har en skjult sykdom. Kroniske smerter i magen, noe folk ikke ser. Jeg sliter veldig når jeg står på bussen, men jeg spør aldri noen om et sete, først fordi man ikke ser at jeg er syk, for andre så kan den jeg spør være syk. Jeg tenker er du syk nok og dårlig nok kommer du i tide til bussen for å sitte. Det gjør jeg, alltid! 4
Gjest antbug Skrevet 16. februar 2017 #8 Skrevet 16. februar 2017 Med mindre jeg har brukket beinet og går på krykker eller har annen sykdom som gjør det umulig å stå gir jeg fra meg plassen til et gammelt menneske, også når jeg er sliten etter jobb. Jeg er oppdratt til å ta hensyn til og vise de gamle respekt.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #9 Skrevet 16. februar 2017 Det er nok mange som heller kunne gitt fra seg plassen sin. Men hvis alle tenker likt, så er det ingen som reiser seg (som i ditt tilfelle, slik jeg forstod). Selv om jeg er sliten, så er jeg frisk. Og hadde jeg jobbet i 13 timer, så tenker jeg at denne bestemoren har det verre i kroppen enn meg. Så med mindre bestemor selv hadde sendt meg stygge hinteblikk, så hadde jeg reist meg og tilbudt plassen min. Anonymkode: d7866...f20 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #10 Skrevet 16. februar 2017 Syke med smerter må da virkelig få lov å ha setet sitt. Om TS skulle gjort det, tja,vet ikke? Det har jo mest med hva slags person hun/han ønsker å være. Om hun/han blir lykkelig av å gi bort sitt sete så gjør hun/han det. Om ikke så sitter TS der like lykkelig, men kjenner muligens på en frustrasjon og usikkerhet rundt sitt valg som gjør at hun/han går inn på kg og lager en tråd om saken. Anonymkode: cee41...101 4
Veslefrikk Skrevet 16. februar 2017 #11 Skrevet 16. februar 2017 Syns det er trist at respekten for eldre er mer eller mindre borte. Uansett hvor sliten jeg hadde vært etter en lang arbeidsdag så hadde jeg reist meg og latt den gamle damen få plassen min. 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #13 Skrevet 16. februar 2017 Om man bare er sliten, synes jeg man likevel bør tilby setet til en gammel dame/mann. Ja, det kan godt hende det var andre som var mindre sliten enn deg, men det kan også godt hende at de ikke var det. Og om alle skal leke venteleken og se om noen andre ofrer seg, så kan den gamle damen falle og brekke lårhalsen lenge før noen har fått fingen ut. Er man skadet eller syk, skal man selvsagt få bli sittende, men om man bare er sliten? Da reiser man seg. Anonymkode: 3587e...c40 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #14 Skrevet 16. februar 2017 3 timer siden, Veslefrikk skrev: Syns det er trist at respekten for eldre er mer eller mindre borte. På en måte er dette helt på sin plass. De kalles ikke "dessert-generasjonen" for ingenting. Dette er generasjonen som virkelig ordnet det godt for seg selv, for så å dra opp stigen etter seg for de kommende generasjonene. Anonymkode: 9636a...705 9
Gjest hysj Skrevet 16. februar 2017 #15 Skrevet 16. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: På en måte er dette helt på sin plass. De kalles ikke "dessert-generasjonen" for ingenting. Dette er generasjonen som virkelig ordnet det godt for seg selv, for så å dra opp stigen etter seg for de kommende generasjonene. Anonymkode: 9636a...705 På hvilken måte har de dratt stigen opp etter seg? Beklager avsporingen, men den skjønte jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #16 Skrevet 16. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: På en måte er dette helt på sin plass. De kalles ikke "dessert-generasjonen" for ingenting. Dette er generasjonen som virkelig ordnet det godt for seg selv, for så å dra opp stigen etter seg for de kommende generasjonene. Anonymkode: 9636a...705 Hva har det å gjøre med om man skal reise seg for dem på bussen? Det er ikke av respekt man reiser seg; det er fordi eldre ofte har dårligere balanse, og derfor lettere kan falle, og fordi eldre ofte har skjørere bein, og et fall derfor oftere fører til bruddskader enn hos unge. I tillegg har eldre mindre muskler enn yngre, noe som ofte kan føre til at de ikke klarer gå på krykker om de skulle knekke et bein, noe som igjen fører til at de blir sengeliggende/i rollestol mens det gror, og i løpet av den tiden mister de enda mindre muskelmasse, noe som igjen kan føre til at de rett og slett aldri kommer seg på beina igjen, for de har ikke styrke i kroppen til å reise seg eller gå. Anonymkode: 3587e...c40 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #17 Skrevet 16. februar 2017 Akkurat nå, hysj skrev: På hvilken måte har de dratt stigen opp etter seg? Beklager avsporingen, men den skjønte jeg ikke. Oversvømt landet vårt med innvandrere, gjort det umulig for kommende generasjoner å komme seg inn på boligmarkedet, politisert høyere utdanning til å bli hjernevaskingsinstitusjoner, sendt våre soldater til å krige på fremmed jord for ingenting, satt landet vårt i en trygdegjeld som gjør at fremtidige generasjoner må gi avkall på den pensjonen de selv forsynte seg så grovt av. Lista er lang, og vi skylder ikke de eldre en dritt når alt kommer til alt. Anonymkode: 9636a...705 6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #18 Skrevet 16. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Oversvømt landet vårt med innvandrere, gjort det umulig for kommende generasjoner å komme seg inn på boligmarkedet, politisert høyere utdanning til å bli hjernevaskingsinstitusjoner, sendt våre soldater til å krige på fremmed jord for ingenting, satt landet vårt i en trygdegjeld som gjør at fremtidige generasjoner må gi avkall på den pensjonen de selv forsynte seg så grovt av. Lista er lang, og vi skylder ikke de eldre en dritt når alt kommer til alt. Anonymkode: 9636a...705 Jøss, har min snille gamle mormor virkelig gjort alt det der...? *vifte med ironiflagget* En ting er at du tror alt det der, en annen ting er at du skal straffe alle gamle damer på bussen for det. Anonymkode: 3587e...c40 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #19 Skrevet 16. februar 2017 Vanskelig det der. Og hvem er det som er gamle nok? Jeg syns det er vanskelig å vite om jeg skal spørre folk som er rundt 70-80, men ser friske og spreke ut. Greit nok at gamle damer med krokete rygg og stokk bør få sitte, men man kan jo ikke spørre alle som har grått hår heller... Anonymkode: 778d7...17f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #20 Skrevet 16. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jøss, har min snille gamle mormor virkelig gjort alt det der...? *vifte med ironiflagget* En ting er at du tror alt det der, en annen ting er at du skal straffe alle gamle damer på bussen for det. Anonymkode: 3587e...c40 Er det "straff" å ikke tilby setet sitt til eldre folk på bussen? For det første, de spurte ikke, de hintet. For det andre, mange bestemødre er spreke og det er ikke noe automatikk at man er dårligere rustet til å stå enn andre bare fordi man er bestemor. Jeg er gravid og i de fleste tilfeller klarer jeg fint å stå på bussen, jeg blir ikke fornærmet om ingen tilbyr seg plassen sin. Om jeg er ekstra sliten en dag eller føler meg dårlig så spør jeg høflig. Synes det er det enkleste. Om bestemoren min var så dårlig at hun ikke burde stå på bussen hadde jeg også spurt direkte for henne og ikke f.eks. sagt høyt ut i løse lufta "åh, bestemor, det er vel vanskelig for deg å stå nå" "ja bestemor nå gleder du deg vel til å komme hjem så du får satt deg ned litt" osv. Anonymkode: 5a65c...3c8 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå