AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #1 Skrevet 15. februar 2017 Jeg har visst at jeg har endometriose i 10 år. Brukt p-piller og sånt men, sluttet på dem i fjor sommer. Syklusen min endret seg veldig plutselig, bare i løpet av ca 2 mndr. I dag fikk jeg vite at jeg også har PCO. Gynekologen presiserte at det var PCO og ikke PCOS. Jeg har visst disse flotte eggstokkene man får ved PCO, og har sluttet å legge egg. Det var ikke akkurat en forventet beskjed å få, så jeg rakk ikke å spørre om alt jeg tenkte på siden. Jeg lurer på om det er flere her som både har endo og pco, og hvilke beskjed du/ dere fikk ang. barn. Her synes samboeren at det kom brått på og vil at jeg skal begynne på p-pillene igjen, og heller prøve om noen år. Gynekologen sa at hvis vi skulle ha barn måtte vi ikke vente så lenge, og at det ikke skulle bli barn så anbefalte han meg å begynne på pillene igjen. Så det er mest derfor jeg spør her. Tok også blodprøver men disse får jeg ikke svar på før kanskje fredag, eller mandag. Anonymkode: 40ac1...ecd
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #2 Skrevet 16. februar 2017 Vent på blodprøvesvar. Du kan fortsatt få barn selv med cyster, det er blodprøvene som viser om du har eggløsning eller ikke! Vet hva du gjennomgår og det er helt forferdelig. Lykke til Anonymkode: cf4ac...e1f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #3 Skrevet 16. februar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Vent på blodprøvesvar. Du kan fortsatt få barn selv med cyster, det er blodprøvene som viser om du har eggløsning eller ikke! Vet hva du gjennomgår og det er helt forferdelig. Lykke til Anonymkode: cf4ac...e1f Takk for svar Jeg har mest sannsynlig ikke hatt eggløsning på noen måneder da mensen er borte. Anonymkode: 40ac1...ecd
Fiia Skrevet 19. februar 2017 #4 Skrevet 19. februar 2017 Til ts. Jeg har PCOS og fikk også påvisst dette da jeg egentlig bare skulle til en rutinekontroll hos gynokolog. Jeg hadde gått på ppiller i mange mange år, nesten uten stopp. Da jeg sluttet på pillene fikk jeg en borfalls blødning, men etter den var syklusen min helt på trynet. Det kunne gå 58, 64,37,28,49 og 50 dager mellom hver gang jeg hadde mensen, og innimellom de hadde jeg heller ikke (mest sannsynlig ikke ihvertfall) eggeløsning. Vi har vært prøvere i litt over 1 år, men med pcos så er jo ikke det så lett å få det til og klaffe. Da jeg omsider fikk diagnosen pcos hos gyn ble jeg litt lettet da det besvarte mange spørsmål, jeg hadde også disse fine eggstokkene som du har og det gjør det jo ikke spesielt lett å bli gravid. Jeg fikk begynne på metformin (det er egentlig en diabetes medisin) som visstnok skulle være vidunder kuren for de med PCO/PCOS. Den skal stabilisere syklusen og gjøre det lettere å bli gravid. For meg var det virkelig vidunder kuren også, fikk mensen 4 dager etter pillestart og har nå min første eggeløsning siden jeg startet på metformin (det vet jeg fordi jeg var hos gyn på fredag som kunne se det på ultralyd) i tillegg har de den hyggelige bivirkningen av å dempe søtsuget betraktelig og med det så har jeg gått ned 4 kg på 3 uker!!) Jeg fikk disse medisinene i og med at vi ønsker barn. Gynekologen nevnte aldri noe om at vi burde vente eller ikke vente. Han sa egentlig bare at ''visst dere ønsker barn kan du få begynne på disse medisinene, visst ikke kan du gå på ppiller for å få regelmessig menstruasjon'' Han sa selvsagt også at for pasienter med PCO/PCOS tar det gjerne litt lengre tid å bli gravid så ofte må man regne 1 år før man kan bli gravid, kanskje mer og noen er kanskje heldige og blir gravid før det har gått et år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå