Gå til innhold

Ledsagerbevis viktig for funksjonshemmede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ledsagerbevis er en utmerket ordning. Ledsagerbeviset skal gjøre det mulig for funksjonshemmede som trenger assistanse å delta i arrangementer og bruke transportmidler uten å måtte betale dobbel billettpris.

Tidligere i år reiste jeg spørsmål om det klart urimelige i at ledsagerbevis gir 50 % rabatt for den funksjonshemmede og ledsageren på statseide NSBs tog, mens ledsagerbevis ikke kan benyttes på kommunaleide Oslo Sporveier. Og tilsvarende: at det gir gratis adgang, eller til sterkt redusert pris, for ledsager på statlige kulturinstitusjoner som Nationaltheatret, Det norske teatret og Den norske opera, mens det ikke kan benyttes på kommunaleide Oslo Kinematografer.

I Dagsavisen 14. april sa Fr.P-byråd Margaret Eckbo at hun hadde stor forståelse for mitt synspunkt, og sa bl.a.:

”- Vi kan gå i dialog med selskapene. Derfor snakker vi nå med

Oslo Kinematografer, sier Eckbo. - Jeg håper det går i orden, slik at ledsagere kan følge med på kino, sier Eckbo, som mener det er naturlig at også de kommunalt eide aksjeselskapene er omfattet av ordningen. - Jeg kommer også til å ta opp dette med Oslo Sporveier, sier byråden.”

En ting er preik i media. En annen ting er praktiske resultater. Funksjonshemmede i denne byen har – mer enn et halvt år senere - ikke sett noe resultat av byrådens ”snakk” med Oslokinoen og Oslo Sporveier.

SV og Arbeiderpartiet fremmet derfor følgende forslag i Oslo bystyres siste møte: ”Det innføres ordning med ledsagerbevis for funksjonshemmede ved Oslo kinematografer AS og Oslo Sporveier AS.”

Men det viste seg at bystyrets borgerlige flertall; Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slett ikke ønsket dette. Forslaget ble nedstemt. Jeg kan love en ting; denne saken vil vi reise på ny og på ny, til den er løst. Det er ingen skam å snu….

Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...