AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #1 Skrevet 15. februar 2017 De forvirrer folk med vilje slik at folk skal tro de kjøper noe billig og så må de betale mer. For eksemepel: Min lokale rema hadde en kjøledisk med to typer ferdiggrøt. Toro og så en annen. Så står det risengrynsgrøt 22 kroner. Jeg skjønte ikke først hvilken grøt de mente (men jeg er oppmerksom på slikt) men til slutt fant jeg ut at det ikke var Toro sin. En annen dag skulle jeg kjøpe apelsiner så da stor det et svært skilt apelsiner 15 kroner (og så kg med pitte liten skrift), og butikken hadde puttet appelsiner i poser til kundene alle rede. NOEN kunder ville tatt en pose og tenkt "wow 15 kroner, godt kjøp", men jeg kjente på posene og det var mye vekt! Altså enda et luretriks for de som går fem på. I dag var det min tur å gå fem på. Ja, jeg innrømmer det. Jeg fikk veldig lyst på oreokake da jeg var hos en Lerøy butikk jeg aldri hadde vært på før. Jeg står i kakedisken, det står "Oreokake 35 kroner" og i pakken var det TO stykker. Jeg går til kassen og skal betale og det er ikke før jeg står der at jeg ser at det står 70 kroner på pakken! Fordi butikken har skrevet 35 kroner (sk med knøttskrift) på prisen som står på hyllen, og så har de merket alle pakkene med 70 kroner ved siden av der ingrediensene sto. Og egentlig ville jeg bare ha ett stykke kake, men de solgte bare to pakninger. Så da lurer jeg på, Lerøy mat, hvorfor i helvete skriver dere at oreokaken koster 35 kroner når dere bare selger topakninger til 70 kroner???? Det er faen meg juks! Anonymkode: 60136...f2f 16
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #2 Skrevet 15. februar 2017 Unnskyld, jeg stava appelsiner feil. Anonymkode: 60136...f2f 3
Gjest Else-Britt Skrevet 15. februar 2017 #3 Skrevet 15. februar 2017 Da er det bare å levere varen tilbake. De kan ikke klage på at du ikke har fått med deg den virkelige prisen, når hele poenget var at du ikke skulle få med deg den virkelige prisen
loffen Skrevet 15. februar 2017 #4 Skrevet 15. februar 2017 (endret) Dette irriterer meg også. De kan f.eks. ha tomater eller paprika i forskjellige sorter ved siden av hverandre og den ene ser MYE billigere ut, men med liten skrift er det pr. kg og ikke pr pakke eller omvendt. Sjekekr alltid kilopris jeg. En dag på Rema lå det poser med berlinerboller der. Berlinerboller KUN 5 kr. Det var fem i hver pose. De kostet jo 5 kr pr stykk. Burde stått berlinerbolle i ENTALL! Endret 15. februar 2017 av loffen 5
belle_ Skrevet 15. februar 2017 #5 Skrevet 15. februar 2017 Dette irriterer meg også. Skjedd flere ganger, og kun hos Rema 1000. Sist hendelse, skulle i utgangspunktet ikke kjøpe dadler, men de hadde laget til i slike fine små bokser, slit enkelte tomater kommer i, og prisen var på 30 kr eller noe. Flott tenkte jeg, og bestemte meg for å unne meg en pakke. Da jeg så på kvitteringen kostet det nesten 70 kr. Jeg følte meg veldig lurt, og gikk tilbake for å sjekke på skiltet, og joda, der stod det per hekto. Sjekker alltid prisen nøye nå, og unngår å handle på Rema 1000, til tross for at de har mange gode billigere varer ellers. 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #6 Skrevet 15. februar 2017 Altså det er ikke sånn at alle går fem på. I dag gikk jeg fem på, men vanligvis skjønner jeg hva de holder på meg. Jeg blir faktisk ganske forbanna. Så hvis folk blir sur, og det er normalt når butikken prøver å lure (les svindle) deg, hvorfor gjør det da? Jeg har mistet all tillit til Lerøy Mat. De kan ikke skrive at kaken koster 35 kroner når de ikke selger noe kake til 35 kroner! Når de selger kake i PAKKER så må de skrive prisen på PAKKEN. Det hjelper ikke meg å vite prisen på et stykke, når jeg ikke kan kjøpe ett stykke. Anonymkode: 60136...f2f 10
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #7 Skrevet 16. februar 2017 Dette er villedende markedsføring og kan straffes med bøter om butikken ikke følger pålegg fra forbrukerombudet. Send tips forbrukerombudet. Jeg hadde også blitt forbannet om jeg gikk inn i skobutikk og så prisen for skoene jeg ville ha, bare for å bli krevd det dobbelte i kassen fordi prisen oppgitt bare for høyreskoen. Og når butikken i tillegg nekter å selge bare høyre-skoen er det ekstra ille. Anonymkode: aacdb...6e9 12
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #8 Skrevet 16. februar 2017 Det synes jeg høres helt sykt ut. Oppgi prisen per stykke og så selges de kun som to?! Send inn klage på de. Drittlei lureri jeg og! Anonymkode: a2940...899 4
Gjest Solsmil Skrevet 16. februar 2017 #9 Skrevet 16. februar 2017 (endret) Har opplevd dette mange ganger, særlig ved en Coop extra-butikk her jeg bor. Det er forøvrig to extra-butikker her, og jeg har aldri opplevd det hos den andre butikken, så det virker som det er noe de gjør veldig bevisst. eksempel: - jeg så de hadde tulipaner til 79kr, og jeg tenkte okei det er en grei pris, så jeg tok med meg tulipaner. Det var ikke spesifisert noe om antall tulipaner per pakke i prisen, og det var også kun en type tulipaner der (altså ingen pakker som inneholdt færre tulipaner enn andre - alle så ut til å være like store), og kun en pris på tulipaner. Da jeg kom til kassa ble de slått inn til 139kr. Jeg bruker å følge med på sånt, så jeg kommenterte selvsagt at disse koster faktisk 79kr. "Nei, det er noen andre tulipaner", var svaret fra hun i kassen". "Dette er en 15-pakning, det er 7-pakningene som koster 79", sa hun. "Jamenn det var jo ingen 7-pakninger der!" sa jeg, og da trakk hun på skuldrene og sa de var utsolgt... - har opplevd mange ganger at hvis de har en hylle med varer (særlig midlertidige varer, slik som påskesjokolade etc), så lar de bevisst være å prise den dyreste. Jeg vet selvsagt ikke om det er bevisst fra deres side, men for meg virker det slik. Jeg bruker å studere priser og legger merke til sånt. Og det er ALLTID den dyreste (eller antatt dyreste - det er ikke alltid jeg tar de med meg til kassa) som mangler pris. Likevel er gjerne prislappene plassert slik at det ser ut som denne varen har prisen til noe som i realiteten er mye billigere, da akkurat den prislappen har en annen plassering enn det det tilhørende produktet står (mens resten av prislappene er pent plassert under tilhørende produkt). Eksempel: forrige påske skulle jeg kjøpe en sjokoladekanin fra kindermaxi, og den var priset til 35 (eller noe sånt). Det var ihvertfall det prislappen under sa, som var veldig tydelig plassert, så jeg leste ikke produktnavnet på lappen. I kassa ble den slått inn til 70kr... Visste seg at denne sjokoladekaninen ikke engang var merket med pris, og dem lappen som stod under tilhørte en annen vare som lå en meter bortenfor. - har også opplevd villedende plassering i forhold til andre varer, kombinert med manglende merking av den åpenbart dyreste. Feks skulle jeg kjøpe rispapir en gang, 35kr (eller noe sånt) stod det på hyllekanten under. Denne varen tok ganske stor plass av hyllene, så det var ingen andre varer eller prislapper i umiddelbar nærhet. Tenkte derfor at denne prisen tilhørte rispapiret - selv om jeg ikke leste produktnavnet på prislappen. Kom til kassa og den ble slått inn til sånn 80kr. Jeg oppdaget det ikke før etter jeg hadde betalt, og måtte for å sjekke. Joda, den prisen som stod under rispapiret tilhørte varen under der igjen. Uten at det var noe pil ned eller noe sånt, slik de bruker for å markere at prisen tilhører varen i hyllen under, og ikke over. Og rispapiret hadde ingen pris. - har også opplevd mange ganger i nevnte butikk at prisen er direkte feil. Jeg bruker som sagt å følge med på prisen både når jeg plukker med meg varene, og at det stemmer når de blir slått inn i kassa. Og da var det alltid noen varer som fikk en ganske mye dyrere pris enn det som var oppgitt på prislappen (men aldri noen som var billigere). Det kunne gjerne være en ganske høy prisøkning, feks noe som kostet 20 ble slått inn til 30. Og hun som oftest satt i kassa var selvsagt så lite serviceinnstilt at når jeg kommenterte at den og den varen kostet egentlig mindre, så trakk hun bare på skuldrene og sa at det var ikke det som stod her (altså på skjermen hennes). Var ikke interessert i å finne det ut eller slå det inn til den prisen butikken hadde oppgitt til kundene. - det er vel ganske vanlig (i alle butikker) om sommeren når morellene kommer, at de merker dem med pris per hekto istedenfor kilo. Jeg synes det er ekstremt irriterende, selv om alle gjøre det. All frukt ellers blir jo merket med pris per kilo, men morellene merker de altså per hekto for å få en i utgangspunktet veldig dyr vare som mange vil ha til å se mye billigere. Endret 16. februar 2017 av Solsmil
Gjest hysj Skrevet 16. februar 2017 #10 Skrevet 16. februar 2017 4 minutter siden, Solsmil skrev: - det er vel ganske vanlig (i alle butikker) om sommeren når morellene kommer, at de merker dem med pris per hekto istedenfor kilo. Jeg synes det er ekstremt irriterende, selv om alle gjøre det. All frukt ellers blir jo merket med pris per kilo, men morellene merker de altså per hekto for å få en i utgangspunktet veldig dyr vare som mange vil ha til å se mye billigere. Morellprisingen har jeg også blitt lurt på. Det sto et ganske lavt beløp på plakaten, og jeg sjekket grundig etter om det var pr. kilo, eller pr. hekto, men nei, alt slikt hadde de bevisst fjernet. Dette var på Rema1000, forresten. Da jeg kom til kassen, så fikk jeg sjokk da jeg fant ut at de skulle ha nesten 200,- kroner for en liten haug med moreller!!! Måtte be han i kassa om å fjerne frukten, for dette var jeg ikke interessert i å betale for. Jeg synes det er dårlig holdning fra butikkenes side. 2
makkapakka Skrevet 16. februar 2017 #11 Skrevet 16. februar 2017 Jeg blir alltid lurt på tomater hos Rema der blander de minitomater til kr. 1990 og til kr 52 alt i samme kasse, må virkelig studere navn og prisplakat Ikke minst melk som har utløpsdato samme dag og utløpsdato 1 uke frem står i samme hylle for å bli kvitt den gamle. Ene Rema butikken her gjør sport i å ha blandet utgåtte varer på dato med nye varer, har du det travelt en dag og ikke sjekker utløpsdato kommer du garantert hjem med utgåtte varer. Jeg reiser alltid tilbake med dem. 3
hjertesukka Skrevet 16. februar 2017 #12 Skrevet 16. februar 2017 Har lagt merke til at de skriver "pr hg" med liten og litt uforståelig skrift enkelte steder, sånn at man skal tro det er "kg". Ellers er jeg enig i det meste her. 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #13 Skrevet 16. februar 2017 Jeg har også tapt på morellkjøp. Jeg trodde prisen var for pakken og så var det for hekto. Vanligvis er det bare smågodt og nøtter som selges i hekto. Anonymkode: 60136...f2f 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #14 Skrevet 17. februar 2017 Godt å se at det ikke er bare meg. Føler meg ganske dum mange ganger. Sist skulle jeg kjøpe en kake. I hyllen er det flere sorter. Under den stabelen jeg skulle ta av, står det 79 kroner med store tall. Den små skriften over tallet ser jeg ikke uten lesebriller. Så gikk jeg til såpehyllen. Syns forpakninen var fin, og innhold passet meg. Hylleetikett viser 29 kroner. I kassen blir kassa lappen mye høyere enn tenkt. Leser lappen og sier til han i kassa at dette er feil. Påpeker de to varene.kaken var slått inn til 109,og såpen 59. Det er rett sier han. Det står ikke det på hyllen,sier jeg. Da går han for å sjekke. Kommer tilbake og sier varene er feilplassert. Jeg går ut ifra hylleetiklette sier jeg. Og jeg vil ha de til den prisen. Da sier han at det er leverandøren som har satt de feil,og butikken er uten ansvar. Dette var bunnpris. Og den aktuelle butikken tror jeg har dette som vane. Eks eldre med dårlig syn har jo store problemer med den små skriften på Hylleetikett. De ser kun prisen. Hvor mye tid skal en bruke i butikken om vi skal studere alle lappene på hyller. Til helgen hadde de surret stek . 79 kr. Sto det. Hverken stk eller kilo var oppgitt. Så i kassa at folk reagerte. Da var det kilo. Anonymkode: 4c65e...6e6 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #15 Skrevet 17. februar 2017 Jeg gikk på en alvorlig morellsmell her for noen år siden. Det var disse utenlandske store røde morellene sommer så utrolig gode ut, så jeg nappet med meg en pose siden kiloprisen ikke var så altfor gal. Problemet var bare at det var hektopris og ikke kilo, det stod med øøøøøørliten skrift helt nederst på plakaten. Vi skulle ha en haug andre ting også så det var først når jeg kom ut i bilen og kikket over kvitteringen at jeg holdt på å svime av! Det kostet langt over hundre kroner for en liten pose moreller! Dette var Rema 1000 og de holder fortsatt på sånn med det samme merket moreller hvert år de kommer i butikk. Jeg har heldigvis lært! Anonymkode: d558b...e5c 1
fullførsetningen Skrevet 17. februar 2017 #16 Skrevet 17. februar 2017 Kaffepriser oppgis gjerne på flere forskjellige måter, sånn at det skal være vanskelig å finne den som gir mest for pengene. Butikkene er kreative der. Deres mål er selvfølgelig å tjene mest mulig penger. Det er målet til alle som selger noe. Alt annet er bare metoder for å maksimere egen profitt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #17 Skrevet 17. februar 2017 Støtt og stadig så "glemmer" de å gi meg igjen veksel, jeg må spørre. Det hender også at jeg betaler for en ekstra vare, går tilbake med kvittering og får diverse uhøflige svar. Anonymkode: 22229...393
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #18 Skrevet 17. februar 2017 Jeg var på bianco for litt siden. Skulle kjøpe med et par sko. Da anbefalte de meg å bli medlem i den nye kundeklubben sin for da ville jeg få rabatter på kjøpene mine. Ok tenkte jeg... Men dersom jeg skulle få dette så måtte jeg abonnere? Måtte da betale 119kr hver mnd slik at jeg da kunne få tilbud i butikken i 3mnd (husker ikke helt riktig, men var noe lignende). Nå ble jeg medlem siden jeg ville spart mer penger på å bli medlem enn ikke. Har meldt meg ut nå. Men tenk på alle de som blir medlem og glemmer å melde seg ut og må betale 119kr pr mnd. Merkelig opplegg å skulle betale for å få rabatt.... Anonymkode: 5b4c2...485 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #19 Skrevet 17. februar 2017 Jeg opplevde dette på Jula i går da jeg skulle kjøpe flytteesker. De hadde en stor stabel med 10-pakninger med esker. Det var altså 10 esker som var stripset sammen til en pakke. Over stabelen sto et stort skilt med x kr stk. Jeg tok da med meg en sånn pakke, og forventet å betale kr x. Da jeg kom i kassen skulle hun ha 10*x kr. Jeg måtte da skjønne at det var pr eske de mente når det sto pr stk.. Dette selv om eskene var stripset sammen så jeg måtte bruke kniv for å få det fra hverandre, og det heller ikke var lov å kjøpe bare én eske... Jeg har også bitt meg merke i at Rema1000 har økt prisen drastisk på flere varer etter Æ-appen kom. En ting er frukt og grønt, der har det vært tørke i flere land, som blant annet kan forklare at squash-prisen er gått opp. Men at de har økt prisen på laksefilet med skinn fra 50 kr til 70 kr, derimot... Anonymkode: 1840d...6b9 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #20 Skrevet 18. februar 2017 Skulle ønske noen butikkansatte ville kommentere i denne tråden. De er som oftest veldig aktive i butikktråder. Ja.... hva har dere å si??? Anonymkode: 60136...f2f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå