AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #1 Skrevet 15. februar 2017 Hei, vår helsesøster har ikke barn selv. Vet ikke helt hvor gammel hun er, men kanskje rundt 40. Veldig hyggelig dame. Men, føler alt hun sier og kommer med er veldig "fra boka" hvis dere skjønner hva jeg mener?! Litt slik som jeg kunne være før jeg fikk barn selv. Min søster har to barn og jeg var ofte litt sånn "dét kommer jeg aldri til å gjøre med mine barn, mine barn skal ikke få se tv, mine barn skal kun sove i egen seng" osv.. Har møtt meg selv i døra en del ganger etter barna ble født. Men tilbake til helsesøsteren; kan jeg bytte til en annen? Føler alt jeg får av tips og råd er litt fjernt fra virkeligheten.. Anonymkode: d71aa...076 1
Sariou Skrevet 15. februar 2017 #2 Skrevet 15. februar 2017 Min erfaring er at mange helsesøstre er sånn selv om de har barn selv. Men du kan jo ta kontakt med helsestasjonen og spørre om å få bytte. 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #3 Skrevet 15. februar 2017 Min datters helsesøster virker som en normal mor. Ty til kjappe løsninger og du trenger men prøv og hold normalen sunn, god og konsekvent. Jeg gikk på skole med sønnen hennes og det er en kjempegod familie. Likevel må de jo forholde seg til hva Helsedirektoratet sier. Hun sier dog at de foreldrene som skal holde alt perfekt og korrekt er de som knekker til slutt. Vil legge til at det ikke er krav om å ha egne barn for å bli helsesøster. Du må være sykepleir + master i helsesøster. Det er derfor ingen åpenbar grunn til at denne dama ikke er skikket. Anonymkode: edd48...9af 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #4 Skrevet 15. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datters helsesøster virker som en normal mor. Ty til kjappe løsninger og du trenger men prøv og hold normalen sunn, god og konsekvent. Jeg gikk på skole med sønnen hennes og det er en kjempegod familie. Likevel må de jo forholde seg til hva Helsedirektoratet sier. Hun sier dog at de foreldrene som skal holde alt perfekt og korrekt er de som knekker til slutt. Vil legge til at det ikke er krav om å ha egne barn for å bli helsesøster. Du må være sykepleir + master i helsesøster. Det er derfor ingen åpenbar grunn til at denne dama ikke er skikket. Anonymkode: edd48...9af Helsesøster er ikke master.... Anonymkode: 65af2...120
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #5 Skrevet 15. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helsesøster er ikke master.... Anonymkode: 65af2...120 Hahaha. Virkelig? Det pågår på skolen min akuratt nå. Anonymkode: edd48...9af 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #6 Skrevet 15. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hahaha. Virkelig? Det pågår på skolen min akuratt nå. Anonymkode: edd48...9af Det finnes en type master for kommunehelsearbeidere. Men vanlig helsesøster er et årig eller 2 år deltid. Altså vanlig videreutdanning. Anonymkode: 65af2...120 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #7 Skrevet 15. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det finnes en type master for kommunehelsearbeidere. Men vanlig helsesøster er et årig eller 2 år deltid. Altså vanlig videreutdanning. Anonymkode: 65af2...120 Åja slik ja. Da er det mulig jeg tok feil. Uansett er poenget det samme. Det er krav om utdannelse, ikke egne barn. Anonymkode: edd48...9af 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #8 Skrevet 15. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Åja slik ja. Da er det mulig jeg tok feil. Uansett er poenget det samme. Det er krav om utdannelse, ikke egne barn. Anonymkode: edd48...9af Da er vi enig! Anonymkode: 65af2...120
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #9 Skrevet 15. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hahaha. Virkelig? Det pågår på skolen min akuratt nå. Anonymkode: edd48...9af Tror du må lære deg forskjellen på master og videreutdanning, for nei - det finnes ikke master for å bli helsesøster. For å bli helsesøster tar du en bachelorgrad i sykepleie og videreutdanning (1 år spesialisering). Kanskje du skal undersøke litt først før du uttaler deg, enn å virke såå sikker? Er så lei av slike folk som skal virke så sikre i sin sak, men så har de feil.... Anonymkode: d9bdd...39c 7
Gjest Margit Spat Skrevet 15. februar 2017 #10 Skrevet 15. februar 2017 Må man ha hatt alle sykdommer i verden for å være lege? Må man ha hatt lærevansker for å bli spesialpedagog? Må man være psykisk syk for å bli psykolog? Må man bruke briller for å bli optiker? Selvsagt ikke. Som alle disse yrkene er også en helsesøster en fagperson, en person som skal gi faglig begrunnede råd, og ikke en person som skal øse av sine anekdotiske erfaringer.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #11 Skrevet 15. februar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du må lære deg forskjellen på master og videreutdanning, for nei - det finnes ikke master for å bli helsesøster. For å bli helsesøster tar du en bachelorgrad i sykepleie og videreutdanning (1 år spesialisering). Kanskje du skal undersøke litt først før du uttaler deg, enn å virke såå sikker? Er så lei av slike folk som skal virke så sikre i sin sak, men så har de feil.... Anonymkode: d9bdd...39c Har allrede sagt jeg har feil. 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er vi enig! Anonymkode: 65af2...120 Yeah Anonymkode: edd48...9af 1
boblevann Skrevet 15. februar 2017 #12 Skrevet 15. februar 2017 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du må lære deg forskjellen på master og videreutdanning, for nei - det finnes ikke master for å bli helsesøster. For å bli helsesøster tar du en bachelorgrad i sykepleie og videreutdanning (1 år spesialisering). Kanskje du skal undersøke litt først før du uttaler deg, enn å virke såå sikker? Er så lei av slike folk som skal virke så sikre i sin sak, men så har de feil.... Anonymkode: d9bdd...39c Feil. Det finnes absolutt. Heter Master i Klinisk sykepleie med spesialisering helsesøster. Videreutdanning innen sykepleie er mer og mer på vei til å bli master, og det tilbys master i operasjon, intensiv, anestesi og egentlig de fleste ''store'' videreutdanninger, inkl. helsesøster. Om bare noen få år er nok alle videreutdanninger master, og det tilbys allerede nå. https://www.hvl.no/studier/studieprogram/2017h-bergen/ma-ksh/. Tilbys også ved UiT, UiS, og sikkert enda flere. Så jo, det finnes. 1-års spesialiseringene er på vei ut. Kanskje du skal undersøke litt? Til TS: jeg ville heller hatt en helsesøster som gav råd ut i fra offentlige anbefalinger og oppdatert forskning, ikke egne erfaringer. De fleste helsesøstre er også pliktet til å snakke ''etter boken'' og følge anbefalinger - uavhengig av egne erfaringer. Men smaken er som baken, og er ikke kjemien rett - bytter du. Endret 15. februar 2017 av boblevann 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #13 Skrevet 15. februar 2017 Hun MÅ være etter boka, eller det vi kaller: Å være profesjonell. Hun kan ikke oppføre seg som en mor. Anonymkode: a4c92...8fe 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #14 Skrevet 15. februar 2017 4 minutter siden, boblevann skrev: Feil. Det finnes absolutt. Heter Master i Klinisk sykepleie med spesialisering helsesøster. Videreutdanning innen sykepleie er mer og mer på vei til å bli master, og det tilbys master i operasjon, intensiv, anestesi og egentlig de fleste ''store'' videreutdanninger, inkl. helsesøster. Om bare noen få år er nok alle videreutdanninger master, og det tilbys allerede nå. https://www.hvl.no/studier/studieprogram/2017h-bergen/ma-ksh/. Tilbys også ved UiT, UiS, og sikkert enda flere. Så jo, det finnes. 1-års spesialiseringene er på vei ut. Kanskje du skal undersøke litt? Til TS: jeg ville heller hatt en helsesøster som gav råd ut i fra offentlige anbefalinger og oppdatert forskning, ikke egne erfaringer. De fleste helsesøstre er også pliktet til å snakke ''etter boken'' og følge anbefalinger - uavhengig av egne erfaringer. Men smaken er som baken, og er ikke kjemien rett - bytter du. Studenten hadde rett. Jeg VISSTE at dett var krav i min by :D Anonymkode: edd48...9af 6
Arkana Skrevet 15. februar 2017 #15 Skrevet 15. februar 2017 Jeg skjønner ikke at det er et problem at hun gjør ting "etter boka"? Når jeg er på helsestasjonen gir jeg blaffen i helsesøsters personlige erfaringer fra egne barn, de er er jo helt uvesentlige. Barn er forskjellige og jeg vil ikke vite hva hun har gjort med sine barn, jeg vil vite hva som generelt sett er normalt og nettopp "etter boka". Hvorvidt en helsesøster har egne barn eller ikke er derfor helt uvesentlig. Å ha egne barn gjør en ikke til ekspert på annet enn nettopp egne barn. 17
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #16 Skrevet 15. februar 2017 Jeg tenker at det å ha egne barn kan gi en ekstra dimensjon, for eksempel ved at man vet at ikke alle barn er "helt etter boka", man kan ha kjent selv på kroppen hvor slitsomt det er med nattevåk etc, men dersom man kun bruker egne erfaringer, har man ikke nok avstand til dem (erfaringene altså) og blir ikke profesjonell. Det er som alle de som skal bli psykologer fordi de vet hvordan det er å være deprimert. Feil, tenker jeg da. Du vet hvordan det var for DEG å være deprimert, og det kan forsåvidt være nyttig, men du må fortsatt ha nok avstand til egne erfaringer og forholde deg til forskning. Jeg jobber med barn og foreldre, og føler at jeg kanskje gjør en bedre jobb nå når jeg selv har barn, enn tidligere. For eksempel kan jeg lettere sette meg inn i den grenseløse kjærligheten etc, men jeg må stadig vekk passe meg for å ikke bruke min egen erfaring for mye som referanse. Anonymkode: 2b502...8d7 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #17 Skrevet 15. februar 2017 Jeg har fått mye bedre råd fra de ansatte i barnehagen enn jeg noen gang har fått fra helsesøstrene vi har hatt. Ikke bare pedagogene, men også de ufaglærte i barnehagen. Faktisk fremstår helsesøstrene mindre smarte pga de skal være 100% etter boka. Alt de sier, kan man selv lese seg til på nettet. Jeg hadde hatt mer tiltro til de, hvis de hadde hatt praksis i en barnehage, slik de kunne blitt kjent med barn på deres arena. Timene hos helsesøster ser jeg på som en time med tomprat, som jeg går på bare for at de skal kunne registrere at jeg har vært der, og at barna mine har det fint. Anonymkode: 31677...f79 5
Arkana Skrevet 15. februar 2017 #18 Skrevet 15. februar 2017 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Timene hos helsesøster ser jeg på som en time med tomprat, som jeg går på bare for at de skal kunne registrere at jeg har vært der, og at barna mine har det fint. Anonymkode: 31677...f79 Er ikke dette mye av poenget med helsestasjonbesøk? Det er ikke for at vi med normale barn hvor alt fungerer optimalt skal komme og skryte av hvor bra vi har det og snakke om ikke-eksisterende problemer, det er for at man skal fange opp problemer i tide, hjelpe de som trenger det, registrere og følge med på barnets utvikling. Endret 15. februar 2017 av Arkana 8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #19 Skrevet 15. februar 2017 Vår helsesøster har ikke barn. Og hun er en forbanna idiot, sørget nesten for at jeg fikk depresjon fordi hun en uke sa at baby vokste så bra at jeg kunne amme sjeldnere, to uker ettee var det STAKKARS baby må jo sulte ettersom at jeg ammet sjeldnere, og så kom hun på hjemmebesøk ukentlig i nesten to måneder. Jeg var khempeurolig, fikk høre at baby var aaaltfor tynn.. heldigvis var hun syk og jeg kom inn til en annen, og da var allting perfekt. Forbanna drittkjerring som gir råd uten barn. Og da vi hadde problemer med leggerutinen spurte hun om jeg hadde fortalt babyen om den skulle sove?? Den var 3mnd, hvordan skulle den forstå det? Anonymkode: a2080...66c
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #20 Skrevet 15. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun MÅ være etter boka, eller det vi kaller: Å være profesjonell. Hun kan ikke oppføre seg som en mor. Anonymkode: a4c92...8fe Det er ikke positivt. Helsepersonell burde også bruke skjønn. Jeg måtte slutte å amme pga medisiner da barnet mitt var åtte måneder. Halvannen måned etterpå var jeg på kontroll og helsesøster synes det var så ille at jeg hadde sluttet, så hun mente jeg skulle pumpe meg og få opp igjen produksjonen (!). For det var nemlig ett år, basta. Min lege vet at jeg er litt overvektig. Likevel har han sagt til meg at jeg ikke skal tenke på det nå, fordi jeg stresser med det. Han følger altså ikke boka. Det betyr ikke at han ikke er profesjonell, han bruker bare sunn fornuft. Anonymkode: 35cc2...dc0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå