Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter endel med skriving og lesing, men vil gjerne begynne å studere. 

Først skal jeg prøve meg på allmenpåbygging, så forhåpentlig begynne på revisor skole. Er 33 år gammel, så det blir tungt og komme seg på skolebenken igjen. Men er det slikt at det er veldig mye fremføring foran klassen uansett hvilken fag man tar? Jeg skulket skolen, og sluttet nesten på skolen fordi jeg måtte stå foran hele klassen hele tiden, hvorfor jeg gruet meg så var pga min elendig lese ferdigheter. 

Lurte på om noen har gått denne skole veien, og kan fortelle meg om det er muligheter for en som sliter? 

Anonymkode: 34f63...c05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok påbygg etter læretid og syntes det var det kjekkeste året på skolen. Mindre fag, slik at jeg kunne konsentrere meg mest mulig på hvert av fagene. Om mattenivået på påbygg er høyt nok for å bli revisor, tviler jeg på. 

Var ikke så alt for mye med framføringer, syns det var greit nivå. Ikke alle var forann hele klassen heller. Dersom du sliter med lesing kan du snakke med kontaktlærer, en i klassen min slet med skriving, så han fikk ha nesten alle skriftlige prøver muntlig. F.eks. historie, lærer leste spørsmålet, og han svarte. 

Skrevet

Revisorskole? Du mener bachelor i regnskap og revisjon? Der er det mest sannsynlig ingen fremføringer i det hele tatt. Stort sett jobber du på egen hånd ved høyere utdanning. Det er kanskje noen gruppeoppgaver i noen emner, men ingen fremføringer. 

Dersom du ønsker å bli revisor må du være obs på at utdanningen for tiden er under vurdering og mest sannsynlig vil revisorutdanningen utelukkende være en mastergrad innen får år. 

Anonymkode: befe9...238

• Liker 1
Skrevet

Takk, post nr 1. Jeg viste ikke at de hjalp elever som sliter ekstra med slike ting så godt. Det gjorde dem ikke før.

Ja, mente regnskap og revisjon. Det var godt å høre, selv om gruppeoppgaver også er noe jeg gruer meg til fordi jeg hindrer kanskje andre i og få bra karakter. 5 år skole for å få tittelen revisor var mye, da får jeg sette meg ned og ta valget så fort som mulig. Så får jeg se om skole er veien og gå selv om man sliter veldig med ting. Takk for utfyllende svar, begge to.

Anonymkode: 34f63...c05

Skrevet

registrert revisor = bachelorgrad i revisjon + 3 år med revisjonsrelatert arbeid.

statsautorisert revisor = master i revisjon + 3 år med revisjonsrelatert arbeid.

Det er bare disse 2 titlene som er beskyttet. Revisor er ikke en beskyttet tittel :).

Skrevet
3 minutter siden, Atrix skrev:

registrert revisor = bachelorgrad i revisjon + 3 år med revisjonsrelatert arbeid.

statsautorisert revisor = master i revisjon + 3 år med revisjonsrelatert arbeid.

Det er bare disse 2 titlene som er beskyttet. Revisor er ikke en beskyttet tittel :).

Må man revisjonsarbeide heltid? Og kan jeg bare ansette meg selv som revisor og så revidere meg selv i tre år og så bli statsautorisert revisor? Jeg har bare urimelig lyst på den tittelen.

Skrevet
4 minutter siden, Atrix skrev:

Du glemte praktisk prøve. ;) Men det er jo den enkleste delen av det å få en beskyttet revisortittel. Og ja, man må dokumentere timer med revisjonsarbeid, fordelt på bransjer, attestert av ledelsen. 

Men... en 33 år gammel nyutdannet revisor. Jeg trur ikke bransjen står med åpne armer. De store ansetter nå utelukkende siviløkonomer som tar master i løpet av 1-2 år, eller de med mastergrad. Og man vil ha unge, lovende, da det tar tid å lære opp.

Og vi jobber mer med dokumentasjon og rapportskriving enn tall. For ikke å snakke om presentasjoner for ledelse og styre. Men det er jo selvfølgelig ganske ulikt om man får jobb for et mindre selskap som kun betjener små selskap. Man må likevel være forberedt på gode kommunikasjonsevner og mye kundekontakt. 

Ikke for å være negativ, altså. Men se på arbeidsmarkedet, og ikke minst hva jobben faktisk går ut på, før du velger retning. 

Anonymkode: cdb9e...a83

• Liker 1
Skrevet
Sitat

Det er et timekrav som tilsvarer 3 årsverk. Det er finanstilsynet som gir godkjenning og den må dokumenteres med attest fra arbeidsgiver som jeg regner med selv må være enten registrert eller statsautorisert revisor.

Skrevet
6 minutter siden, Atrix skrev:

Det er et timekrav som tilsvarer 3 årsverk. Det er finanstilsynet som gir godkjenning og den må dokumenteres med attest fra arbeidsgiver som jeg regner med selv må være enten registrert eller statsautorisert revisor.

Firma kan bli registeret som revisor? Eller få tittelen statsautorisert revisor?

Skrevet

Ja, du må jobbe for en revisor først for å bli statsautorisert. Jeg tror det kan være vanskelig å få jobb, det er mange nyutdannede søkere på disse jobbene om dagen. 

Anonymkode: a219a...0f4

Skrevet
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Firma kan bli registeret som revisor? Eller få tittelen statsautorisert revisor?

Det er en person som er statsautorisert revisor som signerer på revisjonsberetningen, ikke firma som sådan. Så du må nok belage deg på å jobbe for noen andre først. 

Skrevet

Personer får tittelen "Registrert revisor" eller "statsautorisert revisor".

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er en person som er statsautorisert revisor som signerer på revisjonsberetningen, ikke firma som sådan. Så du må nok belage deg på å jobbe for noen andre først. 

Så det er krav om signerte revisjonsberettninger? Kan jeg bare ansette en statsautorisert revisor i firmaet mitt til å signere den en gang i året?

Skrevet

Han eller henne må jo da eventuelt også bekrefte at du har jobbet med revisjonsrelatert arbeid i det antall timer som kreves for å få godkjenning. Jeg glemte forresten et krav til og det er at det er karakterkrav i "revisorfagene" på minimum C, så for å kunne bli godkjent må du også ha minst karakteren C i alle disse fagene. Det er faktisk en ganske stor andel som ikke greier akkurat dette, fra bachelornivå og enda flere som ikke greier C kravet på masternivå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...