Gå til innhold

Hva er Gud?

Polly Ester

Anbefalte innlegg

I min bok står det at Markus var den første ute med å skrive evangelie, og han satt i Roma og skrev ca år 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greit, mulig jeg har sett feil. Men hvor mye blir glemt på 70år, når ting blir skrevet ned. Vi kan ikke utelukke at beretninger er skrevet ned i dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit' date= mulig jeg har sett feil. Men hvor mye blir glemt på 70år, når ting blir skrevet ned. Vi kan ikke utelukke at beretninger er skrevet ned i dette tidspunktet.

Det er mye man ikke kan utelukke når det gjelder religion. Man kan heller ikke utelukke at det ikke finnes en gud, men at religion er et produkt skapt av din egen hjerne og stor påvirkning utenifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Jeg sier ikke at dette er min mening omkring emnet eller noenting i den duren, det er bare et vittig sitat:

"God is an imaginary-friend for grown-ups" - Morgan Freeman sin rolle i en komedie jeg så i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Greit' date= mulig jeg har sett feil. Men hvor mye blir glemt på 70år, når ting blir skrevet ned. Vi kan ikke utelukke at beretninger er skrevet ned i dette tidspunktet.

Det er ikke mye av hva Jesus sa og gjorde som man kan bekrefte historisk. Tror det ligger rundt 10-20%, ref. the Jesus seminars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for grei samtale/ diskusjonstråd. Jeg har svart på spørsmål om hva kristne tror om Gud Jesus og Den Hellige Ånd. Jeg er kristen og TROR av hjertet. Mye er vanskelig å forklare og forstå. Det står skrevet at nå ser vi stykkvis og delt. En dag vil vi få svar på alt. Det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grei samtale/ diskusjonstråd. Jeg har svart på spørsmål om hva kristne tror om Gud Jesus og Den Hellige Ånd. Jeg er kristen og TROR av hjertet. Mye er vanskelig å forklare og forstå. Det står skrevet at nå ser vi stykkvis og delt. En dag vil vi få svar på alt. Det tror jeg.

Takk til deg også. Jeg syns dette har vært en fin tråd å følge med å være med på.

Og jeg skjønner at mye jeg spør om er vanskelig å svare på. Om jeg skulle forklart min tro, så hadde det også være vanskelig å svare forståelig for andre på.

Tro er veldig personlig - og uansett om man tror det samme som meg eller på noe annet, så har jeg respekt for det. Men, jeg undrer meg ofte allikevel.

Og jeg tror som deg; en dag vil vi få svar på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takker selv! Har vært veldig interessant å faktisk diskutere med en som er kristen og som kommer med gode og saklige argumenter. Som wander også sier, tro er en veldig personlig ting. Det står stor respekt av deg for at du gjennom hele debatten har klart å holde deg saklig og samtidig debattere ut i fra ditt synspunkt.

Selv om jeg er uenig i mye av det du sier, keep it up! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å åpne diskusjonen igjen etter den fine avrundingen, men jeg fant en vurdering av boka "hellig blod, hellig gral", og tenkte den kunne luke ut noen misforståelser som dukket opp tidligere i tråden (om Nikea 325 o.l.)

Den er litt lang, men vel verd å lese!

http://www.mf.no/om_MF/aktuelt/index.html?...=nyhet&idnr=333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva er Gudinna? Jeg tror Gudinna er kraften som finnes i alt og alle. Universalenergien, eller livsenergien... Veldig vanskelig å definere, det er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, hva er Gudinna? Jeg tror Gudinna er kraften som finnes i alt og alle. Universalenergien, eller livsenergien... Veldig vanskelig å definere, det er sikkert.

Mulig det ligger mer bak i uttalelsen din, men jeg er helt enig i det du skriver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare en mann

Det som er gjennomgangstonen i dette høyst kompliserte temaet er at det er mennesket som bærer kraften. Gudekraften. De som tror har kraft og skal finne styrke. Det er noe i dette.... troen på mennesket som Gudommelig kraft. Vi kan vel ikke forstå oss selv til fulle - Guds veier er uransakelige osv. Hva vet vi om oss selv?

Har vi endeløse evner og muligheter bare vi tror nok?

En uendelig spennende tanke, er det ikke?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...