Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #21 Del Skrevet 10. desember 2004 Det er en interessant og lettlest bok som anbefales å lese. Kan sikkert lånes på biblioteket. Den tiende landeplage kan leses her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 10. desember 2004 #22 Del Skrevet 10. desember 2004 Det var ikkje daVinci koden eg tenkte på, sjølv om denne brukar opplysningane. No kjem eg korkje på tittel eller forfattar til boka (ho vart nemnd i NRK for ikkje lenge sidan) men boka vert altså sagt å vera ei kontroversiell fagbok - ikkje roman - der opplysningar som "lenge hadde vore skjulte" hadde blitt avdekka gjennom grundig forsking. Dumt då at det lett kunne tilbakevisast av historikarar. Eg burde nok sikkert ha vore flinkare opp gjennom åra til å notere meg kjelder og kven som seier kva, men det har eg ikkje vore flink til. Eg har vore nøgd med å ha tileigna meg kunnskap sjølv. Diverre. For det skal tydlegvis ikkje så mykje til før mange godtek opplysningar som går mot kristendomen, utan å stilla spørsmål ved truverdet til dei kjeldene. Kva føregjekk ved kyrkjemøtet i Nikea? Det var mange ulike skrifter i bruk rundt om i kyrkja - her vart grunnlaget lagt for ei felles samling av manuskript. Dei som ikkje vart med i denne samlinga, vart ikkje forbode, men stadig i vanleg bruk i lang tid - det var ikkje nokre motsetnadar der. Det vert òg ofte påstått at Bibelen har vorte omskreve fleire gongar opp gjennom åra, men ser me bort i frå nokre små grammatiske endringar og korrigering av skrivefeil - som utgjer under 1% av teksten og endrar ikkje meininga i teksten - så er Bibelen uendra gjennom fleire tusen år. Det finst òg svært mange gamle manuskript, noko som set Bibelen i ei særstilling blant alle manuskript/bøker som eksisterer i dag. Og så det med at opplysningane om Jesus er noko me kun finn i Bibelen - det stemmer ikkje. Samtidige romarar skriv òg om Jesus, om dei som følgde han, og om at Jesus stod opp frå dei daude. Opplysningar som slett ikkje var til fordel for romarane i eit område der dei ville ha ro, og som dei nok ville ha tilbakevist hadde dei kunna. Berre for å nemna noko eg ofte høyrer, gjerne utan nokon kjelder for sine opplysningar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SOL* Skrevet 10. desember 2004 #23 Del Skrevet 10. desember 2004 Til wodan: ..skal ikke ha andre guder en meg ..Han dømmer blant gudene ..Blant gudene ingen som deg, Herre ..alle folkenes guder er avguder ..Du er høyt opphøyet over alle guder Små sitat fra bibelen. Vist du går ut fra bibelen som jeg gjør, er det et helt klart bevis at det kun finnes en sann Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 11. desember 2004 #24 Del Skrevet 11. desember 2004 Til wodan: ..skal ikke ha andre guder en meg ..Han dømmer blant gudene ..Blant gudene ingen som deg, Herre ..alle folkenes guder er avguder ..Du er høyt opphøyet over alle guder Små sitat fra bibelen. Vist du går ut fra bibelen som jeg gjør, er det et helt klart bevis at det kun finnes en sann Gud. Hvilke guder er det da han driver og dømmer å "har seg" med? :o :o :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 12. desember 2004 Forfatter #25 Del Skrevet 12. desember 2004 Det var ikkje daVinci koden eg tenkte på' date=' sjølv om denne brukar opplysningane. No kjem eg korkje på tittel eller forfattar til boka (ho vart nemnd i NRK for ikkje lenge sidan) men boka vert altså sagt å vera ei kontroversiell fagbok - ikkje roman - der opplysningar som "lenge hadde vore skjulte" hadde blitt avdekka gjennom grundig forsking.[/quote'] "Hellig blod, hellig gral" av Michael Baigent, Richard Leigh og Henry Lincoln er det kanskje du tenker på? Jeg driver og leser den nå... Virker spennende... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviin Skrevet 12. desember 2004 #26 Del Skrevet 12. desember 2004 "Hellig blod, hellig gral" av Michael Baigent, Richard Leigh og Henry Lincoln er det kanskje du tenker på? Jeg driver og leser den nå... Virker spennende... Er den allerede utgitt? På norsk mener jeg..? Mente å ha hørt at den skulle utgis i januar/februar.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 12. desember 2004 Forfatter #27 Del Skrevet 12. desember 2004 Jeg kjøpte den boken fra Norli på nettet, og da jeg skrev mail om jeg fikk den før jul, fikk jeg svar tilbake at de hadde mange av den på lager... Og i desember slipper du å betale gebyrer også - bare bokens pris... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 12. desember 2004 #28 Del Skrevet 12. desember 2004 Til wodan: ..skal ikke ha andre guder en meg ..Han dømmer blant gudene ..Blant gudene ingen som deg, Herre ..alle folkenes guder er avguder ..Du er høyt opphøyet over alle guder Små sitat fra bibelen. Vist du går ut fra bibelen som jeg gjør, er det et helt klart bevis at det kun finnes en sann Gud. Og det er helt klare bevis på at "Gud" innrømmer at folk tror på andre guder også. Det virker som markedsføring og reklame for å danke ut konkurrenter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SOL* Skrevet 12. desember 2004 #29 Del Skrevet 12. desember 2004 ..og det var vel der fri vilje kom inn i bildet og.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 12. desember 2004 #30 Del Skrevet 12. desember 2004 ..og det var vel der fri vilje kom inn i bildet og.. Selvsagt, nettopp derfor man har reklame! For å påvirke den frie viljen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 12. desember 2004 Forfatter #31 Del Skrevet 12. desember 2004 Til wodan: ..skal ikke ha andre guder en meg ..Han dømmer blant gudene ..Blant gudene ingen som deg, Herre ..alle folkenes guder er avguder ..Du er høyt opphøyet over alle guder Små sitat fra bibelen. Vist du går ut fra bibelen som jeg gjør, er det et helt klart bevis at det kun finnes en sann Gud. Jeg skjønte ikke helt den, jeg... Er Gud en dømmende Gud? Han er kanskje det, når jeg tenker meg om... "...for å dømme levende og døde" er vel også et sitat fra Bibelen... Men, jeg tror ikke på Gud i Bibelen, så jeg tror ikke Gud er dømmende... Men, hva er Gud? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SOL* Skrevet 12. desember 2004 #32 Del Skrevet 12. desember 2004 Ja, Gud er en dømmende Gud men hans rettferdighet overgår all mennesklig forstand. Han dømmer rettferdig og skal dømme mellom folkeslagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carmen_ Skrevet 14. desember 2004 #33 Del Skrevet 14. desember 2004 Ja' date= Gud er en dømmende Gud men hans rettferdighet overgår all mennesklig forstand. Han dømmer rettferdig og skal dømme mellom folkeslagene. hva mener du med å dømme mellom folkeslagene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 14. desember 2004 Forfatter #34 Del Skrevet 14. desember 2004 Sikkert noe sånn som at noen folkeslag er mer verdt enn andre. Og det er der det skurrer for meg når det gjelder å tro på en Bibelens Gud. Jeg tror ikke Gud er dømmende. Da kan han f.eks sammenlignes med en far som dømmer mellom to brødre og det tror jeg ikke Gud gjør. Og så kan jo kristne si at han dømmer rettferdig og Gud har en plan og at det er utenfor menneskers fatteevne og slikt. Men allikevel, jeg tror ikke Gud skal dømme noen. Jeg tror Bibelen er skrevet for å skremme mennekser, og jeg tror ikke Gud har skapt jorden og livet for å skremme oss til å elske og tilbe han... Jeg syns det blir feil når Gud skal illegges egenskaper som mennesker besitter. Jeg tror Gud lever i en absolutt verden der han ikke ser noe som galt eller riktig, han ser på skaperverket sitt som perfekt og vil ikke dømme noen, for hvis han dømmer menneskene så dømmer han samtidig seg selv - i og med at vi er skapt i Guds bilde. Vi er alle en del av Gud, og hvis han skal dømme mellom oss, vil det bety at han dømmer seg selv også. Og for de som tror at Gud skal dømme... hva skjer med de forskjellige da? Bestemmer Gud at noen er gode og noen onde? Og hva gjør han med de forskjellige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SOL* Skrevet 14. desember 2004 #35 Del Skrevet 14. desember 2004 Det stod i Jesaja, Carmen724. Det kan vere en skrivemåte. I nytestamenten står det at han skal dømme alle hver etter sine gjerninger. Det er det det betyr som står skrevet i Jesaja og. Alle blir dømt etter sine gjerninger, enten de tror eller ikke tror. Dette er den kristne tro. Jeg er kristen. Jeg tror på det som står i bibelen ..og wander, alle blir dømt etter sine gjerninger og hver den som ikke ble funnet i Livets bok, ble kastet i ildsjøen med Døden og Dødsriket. Joh. Åp kap.20 vers 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 14. desember 2004 Forfatter #36 Del Skrevet 14. desember 2004 ...men det er en hevngjerrig Gud - sånn jeg ser det ihvertfall - som skal dømme levende og døde? Og de som da ikke tror på Gud skal kastes i dødsriket... eller? Er kriteriet å tro på Gud? Alle andre religioner forkastes og de som ikke tror på den ene sanne Gud blir kastet i ildsjøen? Eller blir de som har vært gode og kjærlige og "snille" skånet for ildsjøen selv om de ikke tror på det som står i Bibelen? Hva skal til for å bli kastet i ildsjøen? Blir ikke kristne redd? Hvis man har løyet for mor en gang så har man syndet, og hvis man stjeler en sjokolade har man syndet, og hvis man hater sin søster så har man ihvertfall syndet. Hvis man lever etter de ti bud så går alt bra? Men hvem er det som klarer det... er det noe slingringsmonn? Jeg bare lurer for det virker som en utrolig skremmende religion... Jeg husker jeg fikk moren min til å kjøpe en fin bibel til meg da jeg var ung, og jeg leste endel i den. Spesielt Johannes Åpenbaring har jeg lest. Den er ganske skummel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SOL* Skrevet 14. desember 2004 #37 Del Skrevet 14. desember 2004 Gud viste at ingen av oss i det hele tatt vil klare å leve rett. Derfor kom han til jord og tok på seg vår synd og straff. At dette offeret skulle skje kan du lese om i de første mosebøkene. Det det til syvende og sist kommer ann på er om du gidder å ta i mot denne nåden som er gjort for deg. For av nåde er vi frelst. Ikke ved gjerninger men ved tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #38 Del Skrevet 14. desember 2004 Wander, Gud er ikke hevngjerrig. Det er de som ikke vil ha noe med ham å gjøre som havner i helvetet. For de andre kommer nåden inn. Det betyr at selv om man synder (ALLE gjør det), så kan man be om tilgivelse og bli ren igjen. Dette synes jeg er en god religion. Når det gjelder Johannes' Åpenbaring, så vil jeg ikke anbefale å starte med den hvis man er nybegynner uten en veiledningsbok ved siden av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 14. desember 2004 Forfatter #39 Del Skrevet 14. desember 2004 Men holder det at vi tror, da? Tror at Gud sendte Jesus for å sone for våre synder og så er vi frelst og får evig liv? Jeg tror fortsatt ikke på Gud i Bibelen, men jeg tror på Gud - ikke som en person som sitter i himmelen, men som kjærlighet og lys. Og Jesus var en klok mann som talte om Gud, "vår far", ikke Jesus sin far, men alles far. Jeg tror ikke Jesus var Guds sønn, den enbårne. Men, fordi jeg tror på Gud på min måte, men fremdeles Gud, har jeg noe å frykte av ildsjøen og dødsriket? Hva med reinkarnasjon? Jesus talte også om reinkarnasjon. Jeg husker ikke akkurat hvor, men det finnes fortsatt spor igjen i Bibelen etter Jesus' tro på reinkarnasjon - og ettersom mer lærde personer enn meg har sagt, så ble det også fjernet endel lære om reinkarnasjon fra Bibelen på kirkemøtet i Nikea i 325. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SOL* Skrevet 14. desember 2004 #40 Del Skrevet 14. desember 2004 Til wander Å tro er en personlig ting. Ingen mennesker tenker likt om noen ting egentlig. Bibelen er ikke blitt til ved en tilfeldighet. Guds vilje er at alle mennesker skal lære å kjenne veien til frelse og evig liv. For å gjøre dette mulig, utvalgte Gud seg noen som skulle skrive ned dette budskapet som viset mennesket veien til frelse. De som skrev Guds ord, var ledet av Guds selv, ved Hans Ånd på en særlig måte. Du har mange vanskelige spørsmål som jeg ikke klarer å svare på. På alfakurs vet jeg at de kan svare på mange spørsmål. Du trenger ikke være kristen for å gå på sånn et kurs. Du trenger kun å lure. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå