AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #1 Skrevet 15. februar 2017 Hei! Jeg er sykepleier, og har jobbet som det i 10 år. Har alltid hatt ønske om å bli operasjonssykepleier eller intensivsykepleier, men fordi det kom barn litt brått på - ble jeg da nødt til å flytte hjem til kjæresten. Fikk jobb på det lokale sykehjemmet, men er drittlei og i ferd med å bli utbrent. Det er ikke det jeg ønsker i det hele tatt, trives ikke - og jeg frykter jeg møter veggen om jeg fortsetter. Men, nå er jo barna en del større og klarer seg mye mer selv - i tillegg til at mannen har fått bedre arbeidstider og svigermor er pensjonist (=bedre tid + frisk som en fisk og bor i nærheten), så nå har jeg begynt å se på videreutdanning innen operasjon eller intensiv. Har sett på utdanningene og de ser så like ut. Alle starter med 'Master i klinisk sykepleie' - også spesifiserer man retning etterpå. Hvordan er denne masteren? Den går over 2 år. Er det slik at ett av årene er likt på alle utdanningene? Eller er alle masterne ulike, men heter det samme? Syns jeg finner så lite informasjon. Er det noen som vet? Er det noen som har tatt videreutdanning i voksen alder, når det er lenge siden man studerte sist? hvordan gikk det? Anonymkode: 7f24c...2ca
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #2 Skrevet 15. februar 2017 Varierer muligens mellom skolene, men her jeg går er det mye felles for anestesi/intensiv/operasjon første halve året (fysiologi, sykdomslære, mikrobiologi, kirurgi, anestesi, div støttefag) i tillegg til at hver utdanning har noe som er spesielt for dem. Andre halvåret er det fagspesifikk undervisning og praksis, pluss noen uker med metode for alle videreutdanningene. Tredje halvåret er mest praksis. Da har du gjennomført utdanningen som kreves for å bli spesialsykepleier i anestesi/intensiv/operasjon. Så kan de som vil gjennomføre master over ett år på deltid eller et halvt år på heltid, men det er ikke obligatorisk for å bli spesialsykepleier. Du spesifiserer hva du vil gå når du søker, ikke etter at du er kommet inn. Jeg tar utdanningen etter å ha jobbet i flere år, og i "voksen" alder. For min del går det ganske greit, men jeg er av typen som tar ting fort, samt at jeg kan bruke mye av kunnskapen fra det jeg har jobbet med tidligere. Noen syns det er tungt og vanskelig, for mange er det midt på treet men helt overkommelig. Nå er det stor forskjell på hvor listen ligger på de ulike skolene, hos oss ligger den høyt, og det er mye (!) å lese. Så lenge du er motivert og strukturert kommer du deg gjennom, men det er ikke noe "dukk opp og bestå" studium. Men hvis det er dette du vil så anbefaler jeg deg å søke. Det er tross alt bare halvannet år for å få en bedre arbeidshverdag. Anonymkode: 2f744...08a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå