Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. februar fikk jeg ny jobb, som assistent for en funksjonshemmet person. Dette var en stilling som tilkallingsassistent, men jeg ble lovet å få mye mer vakter i sommerperioden. Å være sikret mye jobb i sommer var et kriterium for meg da jeg søkte på jobber, siden jeg både vil ha noe å gjøre i sommer, samt tjene noen kroner for å kunne dra på ferie/ha mer å rutte med ellers i studieåret. 

Idag fikk jeg beskjed om at han jeg er assistent for skal flytte flere mil unna, og at kontrakten derfor må sies opp. Vet ikke om dette var noe de visste om på forhånd. Trolig gjorde de jo ikke det, siden de inngikk kontrakt med meg, men det er jo også rart hvis man bare "plutselig" skal flytte, sånn helt ut av det blå uten noe som helst tanker på om det på forhånd. 

Har jeg noen rettigheter her? Jeg fikk også tilbud om intervju to andre steder, men takket nei siden jeg fikk denne jobben. Derfor er dette veldig surt, siden jeg nå står uten jobb, etter en lang tids søkeprosess og jobb som endelig var i boks. 

Noen tips til hva jeg bør gjøre? Reiser også på utveksling gjennom skolen nå på fredag, og blir borte helt til begynnelsen av april (dette ga jeg beskjed om til arbeidsgiver før vi skrev kontrakt). Det vil si at jeg ikke har tid til å søke nye jobber før jeg reiser, og når jeg kommer til Norge igjen er det vel for sent å søke på sommerjobber :(

Anonymkode: e5394...98d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angående å søke jobber så kan du vel fint skrive søknader der du er, med mindre du skal til et sted hvor du ikke har internett-dekning. Da kan også intervju gjøres over Skype. Det er helt vanlig.

Anonymkode: 7f044...a57

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke det er så mye du kan gjøre om du ikke kan følge med på lasset og jobbe der han flytter. Du kan evt be om tapt fortjeneste for de vaktene du er lovet i oppsigelsestiden, men det tror jeg er alt. Har du ingen bekjente som trenger hjelp i sommer? Faren til en venn f.eks?

Anonymkode: 2d711...100

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er så mye du kan gjøre om du ikke kan følge med på lasset og jobbe der han flytter. Du kan evt be om tapt fortjeneste for de vaktene du er lovet i oppsigelsestiden, men det tror jeg er alt. Har du ingen bekjente som trenger hjelp i sommer? Faren til en venn f.eks?

Anonymkode: 2d711...100

Ble jo ikke lovet noen vakter, siden jeg er tilkalling, og skal på utveksling til april. Kan heller ikke bli med dit han flytter, siden jeg studerer her jeg bor nå (han flytter langt unna). 

Har spurt alle jeg kjenner som potensielt kunne gitt meg jobb, men alle har nok jobb i sommer. Har også søkt på masse, men fått avslag, i tillegg til at jeg takket nei til intervju der jeg fikk siden jeg hadde fått denne jobben allerede :(

Skrevet

Det ligger masse ferievikar-annonser ute både på kommunenes nettside og de store sykehusene :)
Så ville ikke slått fast at det er for sent å søke sommerjobb.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, boblevann skrev:

Det ligger masse ferievikar-annonser ute både på kommunenes nettside og de store sykehusene :)
Så ville ikke slått fast at det er for sent å søke sommerjobb.

Jeg har søkt på alle de som ligger ute! De fleste hadde frist nå i begynnelsen av februar. Har fått tilbakemelding fra de fleste også, om at de har valgt å prioritere andre søkere. Fikk tilbud om intervju to steder, men som sagt takket jeg nei fordi jeg allerede hadde fått jobb.

Tro meg, jeg har søkt og søkt, stått på skikkelig, og følte meg kjempeheldig da jeg fikk den jobben jeg fikk. Selvfølgelig kan jeg søke hvis det legges ut noe mer i fremtiden, men de fleste sommerjobber i kommunen utlyses på nyåret, så jeg synes det er skummelt å gamble på at det plutselig utlyses mer på et senere tidspunkt. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ble jo ikke lovet noen vakter, siden jeg er tilkalling, og skal på utveksling til april. Kan heller ikke bli med dit han flytter, siden jeg studerer her jeg bor nå (han flytter langt unna). 

Har spurt alle jeg kjenner som potensielt kunne gitt meg jobb, men alle har nok jobb i sommer. Har også søkt på masse, men fått avslag, i tillegg til at jeg takket nei til intervju der jeg fikk siden jeg hadde fått denne jobben allerede :(

Hvis du skal på utveksling i april så skjønner jeg virkelig ikke problemet. Da skulle du jo slutte straks likevel.  

Anonymkode: 74759...7f2

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal på utveksling i april så skjønner jeg virkelig ikke problemet. Da skulle du jo slutte straks likevel.  

Anonymkode: 74759...7f2

Jeg skal på utveksling fra og med fredag, og kommer tilbake i begynnelsen av april. Dette var avklart med jobben på forhånd :)

Skrevet

Å hjelpe et handikappet menneske ligger ikke for alle. Mulig ledelsen har sett at slikt arbeid passer ikke til deg eller at du ikke er til å stole på.. Hvis det er tilfelle er det umulig få jobb fordi arbeidsgiver vil kontakte forrige arbeidsplass for referanse . Det er 0 toleranse for feil når man jobber med handikappede. Best å søke på noe annet , men siden attest vel vil legges ved - vil neste arbeidsgiver få greie på alt.Få jobb idag kreves mye.   

Anonymkode: 4500a...6b9

Skrevet

De fleste plasser, og særlig plasser hvor man jobber med psykisk syke utviklingshemmede, så legger personal/ledelse stor vekt på forutsigbarhet og stabilitet for brukere. Dvs at kanskje ikke er helt ideelt å få opplæring, jobbe et par uker for så å ha et opphold på flere mnd før du er tilgjengelig for å gå på jobb igjen. 

Skriver du i din søknad at du skal på utveksling? 

Anonymkode: e22cd...8bf

Skrevet

Å hjelpe et handikappet menneske ligger ikke for alle. Mulig ledelsen har sett at slikt arbeid passer ikke til deg eller at du ikke er til å stole på.. Hvis det er tilfelle er det umulig få jobb fordi arbeidsgiver vil kontakte forrige arbeidsplass for referanse . Det er 0 toleranse for feil når man jobber med handikappede. Best å søke på noe annet , men siden attest vel vil legges ved - vil neste arbeidsgiver få greie på alt.Få jobb idag kreves mye.   

Ts skriver jo at brukeren skal flytte. Det har da ikke noe med hvor vidt ts er skikket i jobben eller ikke.

• Liker 4
Skrevet

Noen ganger lurer jeg på leseferdighetene til folk her inne. TS skriver at brukeren skal -flytte- ikke at hun har gjort en dårlig jobb. 

Og hvis vi skulle fulgt ditt råd, så skulle man vel bare blitt arbeidsledig nav'er da, hvis man gjør en dårlig jobb et sted. Takke meg til folk som lærer av det, finner noe annet og står på istedet for å gi opp arbeidslivet. 

Anonymkode: 63b6d...ae3

• Liker 3
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt på alle de som ligger ute! De fleste hadde frist nå i begynnelsen av februar. Har fått tilbakemelding fra de fleste også, om at de har valgt å prioritere andre søkere. Fikk tilbud om intervju to steder, men som sagt takket jeg nei fordi jeg allerede hadde fått jobb.

Tro meg, jeg har søkt og søkt, stått på skikkelig, og følte meg kjempeheldig da jeg fikk den jobben jeg fikk. Selvfølgelig kan jeg søke hvis det legges ut noe mer i fremtiden, men de fleste sommerjobber i kommunen utlyses på nyåret, så jeg synes det er skummelt å gamble på at det plutselig utlyses mer på et senere tidspunkt. 

Meld deg hos alle rekrutterings og bemanningsbyråer i tillegg. Samt spørre venner og bekjente om de vet av noen som trenger sommervikarer. Gjerne legge ut på FB og få alle vennene dine til å dele😉

Skrevet

I forfjor opplevde jeg å stå uten sommerjobb i slutten av april, etter at sommerjobben jeg hadde søkt på (og var sikker på å få pga. tidl. erfaring samme sted) ble fjernet pga. nedbemanning. Søkte 15-20 jobber som lå ute, og enda jeg ikke søkte på alt (ventet litt med sykehjem/hjemmetjeneste/renholder på hotell), så klarte jeg omsider å få jobb. Dette var i Bergen da, så arbeidsmarkedet er ganske stort.

Det er nok ikke for sent, men selvfølgelig kjipt når du har sagt nei til intervjuer og reiser på utveksling. 

Anonymkode: 24b89...a6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...