lakk Skrevet 15. februar 2017 #1 Skrevet 15. februar 2017 Noen hjelpepleier som har gått over til sykepleier? hvor lang tid tok det? må man ha studiekompetanse? må man ta opp studielån? Håper noen kan svare Takk på forhånd
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #2 Skrevet 15. februar 2017 Jeg kjenner flere hjelpepleiere som har blitt sykepleiere, hadde også en del på studiet da jeg tok sykepleien. Du må ha studiekompetanse eller søke etter 23/5 regelen (se samordna opptak). Vet noen har forsøkt seg på realkompetanse, men vet ikke om noen som har kommet inn på det. Det tar akkurat like lang tid for deg som for alle andre som vil bli sykepleier, tre år på fulltid. Du må ikke ta opp studielån hvis du klarer deg uten, men de flest vil ha behov for lån for å kunne leve som student. Husk at deler av lånet blir omgjort til stipend når eksamen/prakais blir bestått, så da får du i praksis en del penger fra staten. Du kan nok jobbe en del ved siden av, men særlig i praksisperioder er det slitsomt å jobbe etter en dagvakt i praksis, man blir ganske sliten. Anonymkode: 8594e...712
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #3 Skrevet 15. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner flere hjelpepleiere som har blitt sykepleiere, hadde også en del på studiet da jeg tok sykepleien. Du må ha studiekompetanse eller søke etter 23/5 regelen (se samordna opptak). Vet noen har forsøkt seg på realkompetanse, men vet ikke om noen som har kommet inn på det. Det tar akkurat like lang tid for deg som for alle andre som vil bli sykepleier, tre år på fulltid. Du må ikke ta opp studielån hvis du klarer deg uten, men de flest vil ha behov for lån for å kunne leve som student. Husk at deler av lånet blir omgjort til stipend når eksamen/prakais blir bestått, så da får du i praksis en del penger fra staten. Du kan nok jobbe en del ved siden av, men særlig i praksisperioder er det slitsomt å jobbe etter en dagvakt i praksis, man blir ganske sliten. Anonymkode: 8594e...712 Har jobbet som hjelpeleier i 9 år, trenger jeg masse mer praksis da? studiekompetanse kan vel fagforbundet dekke i forhold til videreutdanning? men først og fremst må jeg ha studie kompetanse i boks, før jeg søke på sykepleien? Anonymkode: fa339...2aa
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #4 Skrevet 15. februar 2017 Ah, du er en av disse som tror sykepleien er høyskoleversjonen av hjelpepleien, og at du dermed i praksis kan alt og bare trenger papirer på det...har møtt noen sånne, og de møter seg selv ganske fort i døra. Hjelpepleie og sykepleie er to selvstendige yrker innen samme felt, men som sykepleier har du veldig mange flere oppgaver enn en hjelpepleier, og et mye bredere fokus. Mye av det du lærere på sykepleien ligger ikke i hjelpepleiernes utdanning, og du vil også måtte ha praksis på avdelinger som har en helt annen type pasienter enn de du har som hjelpepleier. Du vil ha god nytte av din hjelpepleiererfaring, spesielt innen kommunikasjon, det å vær vant til å ta i /berøre mennesker og det at du har sett ulike sykdommer hos ulike pasienter. Mange av de jeg kjenner mente som deg at de burde få skippe sykehjemspraksis fordi de hadde jobbet lenge, men faktum er at de lørte mye av å være et sted og skulle ha en nnen faggruppes perspektiv i fokus. Som hjelpepleier må du gjennom samme undrvisning, øvelse, eksamen og praksis som alle andre sykepleierstudenter, uansett bakgrunn. Erfaring som hjelpepleier betyr ikke at du kan alt en sykepleier skal ha kunne om på en kir sykehusavdeling f.eks, du kan ikke alle prosedyrer eller praktisk medikamentbruk. Det varierer litt hvordan sykepleiepraksisene er fordelt, men alle må innom sykehjem, medisinsk sykehusavdeling, kirurgisk sykehusvdeling, psykiatri og hjemmesykepleie. Så er det en del som varierer mellom skolene, hos oss var alle innom føde/barsel og en spesialavdeling som operasjon/intensiv/akuttmottak. Dette dekkes ikke i hjelpepleierutdannelsen du har fra tidligere, og oppgavene er heller ikke de samme. Hvorvidt fagforbundet dekker kostnader til studiekompetanse vet jeg ingenting om, har aldri hørt medlem der. Du bør som sagt enten få studiekompetanse eller søke etter 23/5 regelen som du kan lese mer om på samordna opptak sine sider. Og så bør du innstille deg på at du skal studere ett nytt fag der du har en del kjennskap fra før, fremfor et fag der du kan alt og syns det er teit at du må gå på skole (for det er litt sånn du virker i det siste innlegget ditt). Anonymkode: 8594e...712 12
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #5 Skrevet 15. februar 2017 Synes AB 712 svarte ganske godt Du må ha alle praksisene ja, og får ikke fritak for noe. Utdanningen er veldig streng. Vet om en Paramedic med 15 års ambulanse-erfaring som ikke fikk fritak fra førstehjelp. Det sier litt. Hjelpepleierutdanning og erfaringen er høyst relevant ang. pleie og kommunikasjon og virkelig et stort pluss gjennom sykepleien, men i praksis på sykehjem har du mye mer fokus på det sykepleiefaglige som sårstell, medisiner, injeksjoner, oppfølgning, dokumentasjon osv. og mindre på stell. Det kan hende fagforbundet dekker studiekompetansen din ja, det må du høre med dem om. Det er veldig lurt at du ''nullstiller'' deg og forbereder deg på å studere et helt nytt fag. Erfarne hjelpepleiere har ofte en del uvaner (det har erfarne sykepleiere også!!), og du skal lære å gjøre ting kanskje på en helt ny måte. Sykepleie og hjelpepleie er veldig forskjellige fag (sier ikke at det ene er viktigere enn andre - vi er avhengig av begge, men de er ulike). Jeg har jobbet som hjelpepleier i nesten 10 år også, før jeg nå startet sykepleien. Jeg fikk meg et megasjokk når jeg kom i sykehjemspraksis. Før jeg startet syntes jeg sykepleie så ut som drømmejobben, de stod jo bare på medisinrommet og kokkelurte, satt foran PC og drakk kaffe, og gav en injeksjon i ny og ne, og forlot alt det tunge arbeidet til oss andre. Under sykehjemspraksis holdt vi på å springe rævva av oss, og jeg var så sliten når jeg kom hjem at jeg sovnet på sofaen hver dag. Fikk skikkelig innblikk i hva sykepleierne faktisk gjør når de sitter ved pcen og drikker kaffe, og når de står på med.rommet - det er TRAVELT! Du kommer til å lære utrolig mye på disse tre årene, og det vil nok bli et sjokk - siden det ikke virker som om du har helt innsikt i hva en sykepleier faktisk gjør. Det er derfor - som sagt - viktig at du legger fra deg alle fordommer og 'uvaner' (du vet ikke ennå at de er uvaner, det lærer du) og starter med blanke ark. Jeg valgte å ta sykepleien fordi jeg er veldig interessert i prosedyrer og det medisinske. Stilte alltid sykepleier på vakt 100 spørsmål om hvorfor det, hvorfor slik, hvorfor de medisinene, hvorfor?? helt til en svarte ''hvorfor tar du ikke bare sykepleien, så lærer du alt dette!'' Men du må være forberedt at sykepleier og hjelpepleier har helt ulike hverdager. Det er ikke slik at sykepleier bare er bedre lønn og sikrere jobb. Det er mer ansvar og andre oppgaver. Det er min erfaring. Masse lykke til om du starter, det går helt fint Men vær forberedt på et lite sjokk over pensum og arbeidsmengden. Anonymkode: d8e09...359 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #6 Skrevet 15. februar 2017 Som en forsøksordning kan du nå enkelte steder søke deg inn med bare fagbrev http://fagbladet.no/nyheter/na-kan-fagarbeidere-soke-sykepleier-og-barnehagelarerstudier-6.91.439614.4a82053faa Anonymkode: eaf1e...621 2
lakk Skrevet 5. juni 2017 Forfatter #7 Skrevet 5. juni 2017 På 15.2.2017 den 16.39, AnonymBruker skrev: Som en forsøksordning kan du nå enkelte steder søke deg inn med bare fagbrev http://fagbladet.no/nyheter/na-kan-fagarbeidere-soke-sykepleier-og-barnehagelarerstudier-6.91.439614.4a82053faa Anonymkode: eaf1e...621 Gjelder dette også får bergen?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #8 Skrevet 5. juni 2017 Hjelpepleier er i det minste et respektabelt yrke. Da gjør du en jobb for pasientene og er den som er der. Sykepleiere pusler bare på med papirer og sitter på pausrommet sitt, når de ikke driver å smisker og flørter med legene da. Anonymkode: 07264...bc9 5
lakk Skrevet 5. juni 2017 Forfatter #9 Skrevet 5. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelpepleier er i det minste et respektabelt yrke. Da gjør du en jobb for pasientene og er den som er der. Sykepleiere pusler bare på med papirer og sitter på pausrommet sitt, når de ikke driver å smisker og flørter med legene da. Anonymkode: 07264...bc9 Hehe så pass?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #10 Skrevet 5. juni 2017 Ta sykepleien på deltid over 4 år, eller forhør deg med avtaler i kommunen om å binde deg for en periode mot at de dekker utdannelsen din. Finnes mange muligheter om du bruker de rette kanalene. Anonymkode: ab0a5...f39
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #12 Skrevet 5. juni 2017 1 time siden, lakk skrev: Gjelder dette også får bergen? Nei, det står tydelig i artikkelen at dette kun gjelder Høgskolen i Oslo og Akershus. Anonymkode: 78ba6...051 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #13 Skrevet 5. juni 2017 På 15.2.2017 den 14.27, AnonymBruker skrev: Ah, du er en av disse som tror sykepleien er høyskoleversjonen av hjelpepleien, og at du dermed i praksis kan alt og bare trenger papirer på det...har møtt noen sånne, og de møter seg selv ganske fort i døra. Hjelpepleie og sykepleie er to selvstendige yrker innen samme felt, men som sykepleier har du veldig mange flere oppgaver enn en hjelpepleier, og et mye bredere fokus. Mye av det du lærere på sykepleien ligger ikke i hjelpepleiernes utdanning, og du vil også måtte ha praksis på avdelinger som har en helt annen type pasienter enn de du har som hjelpepleier. Du vil ha god nytte av din hjelpepleiererfaring, spesielt innen kommunikasjon, det å vær vant til å ta i /berøre mennesker og det at du har sett ulike sykdommer hos ulike pasienter. Mange av de jeg kjenner mente som deg at de burde få skippe sykehjemspraksis fordi de hadde jobbet lenge, men faktum er at de lørte mye av å være et sted og skulle ha en nnen faggruppes perspektiv i fokus. Som hjelpepleier må du gjennom samme undrvisning, øvelse, eksamen og praksis som alle andre sykepleierstudenter, uansett bakgrunn. Erfaring som hjelpepleier betyr ikke at du kan alt en sykepleier skal ha kunne om på en kir sykehusavdeling f.eks, du kan ikke alle prosedyrer eller praktisk medikamentbruk. Det varierer litt hvordan sykepleiepraksisene er fordelt, men alle må innom sykehjem, medisinsk sykehusavdeling, kirurgisk sykehusvdeling, psykiatri og hjemmesykepleie. Så er det en del som varierer mellom skolene, hos oss var alle innom føde/barsel og en spesialavdeling som operasjon/intensiv/akuttmottak. Dette dekkes ikke i hjelpepleierutdannelsen du har fra tidligere, og oppgavene er heller ikke de samme. Hvorvidt fagforbundet dekker kostnader til studiekompetanse vet jeg ingenting om, har aldri hørt medlem der. Du bør som sagt enten få studiekompetanse eller søke etter 23/5 regelen som du kan lese mer om på samordna opptak sine sider. Og så bør du innstille deg på at du skal studere ett nytt fag der du har en del kjennskap fra før, fremfor et fag der du kan alt og syns det er teit at du må gå på skole (for det er litt sånn du virker i det siste innlegget ditt). Anonymkode: 8594e...712 Snakk om å være uvitende. Det sier seg selv at praksis som hjelpepleier/ helsefagarbeider ikke er nok i sykepleien, men hjelpepleierne gjør faktisk mer enn å kommunisere og ta på folk. Hjelpepleiere steller folk, utfører sårstell, gir medisiner, gir ev medisiner, observerer og dokumenterer, kommuniserer med pårørende, tar seg av terminale, Med den holdningen sykepleiere har til hjelpepleiere/ helsefagarbeidere, er det ikke rart at det er "krig" mellom de yrkesgruppene. Anonymkode: ba0a2...be1 6
lakk Skrevet 5. juni 2017 Forfatter #14 Skrevet 5. juni 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk om å være uvitende. Det sier seg selv at praksis som hjelpepleier/ helsefagarbeider ikke er nok i sykepleien, men hjelpepleierne gjør faktisk mer enn å kommunisere og ta på folk. Hjelpepleiere steller folk, utfører sårstell, gir medisiner, gir ev medisiner, observerer og dokumenterer, kommuniserer med pårørende, tar seg av terminale, Med den holdningen sykepleiere har til hjelpepleiere/ helsefagarbeidere, er det ikke rart at det er "krig" mellom de yrkesgruppene. Anonymkode: ba0a2...be1 Helt enig med deg! 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #15 Skrevet 5. juni 2017 12 minutter siden, lakk skrev: Helt enig med deg! Mange sykepleiere nedgraderer hjelpepleiere/ helsefagarbeidere og assistenter, men fakta er at det er de som gjør grovarbeidet, den tunge jobben. Det er også de som gjøre store deler av observasjoner, men den "æren" tar sykepleierne mer enn gjerne. Kjenner til sykepleiere som bare blåser av observasjoner gjort av hjelpepleiere/ helsefagarbeidere og assistenter, og lar det gå noen dager sånn at de plutselig har gjort de observasjonene og tatt tak i det. Anonymkode: ba0a2...be1 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #16 Skrevet 5. juni 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk om å være uvitende. Det sier seg selv at praksis som hjelpepleier/ helsefagarbeider ikke er nok i sykepleien, men hjelpepleierne gjør faktisk mer enn å kommunisere og ta på folk. Hjelpepleiere steller folk, utfører sårstell, gir medisiner, gir ev medisiner, observerer og dokumenterer, kommuniserer med pårørende, tar seg av terminale, Med den holdningen sykepleiere har til hjelpepleiere/ helsefagarbeidere, er det ikke rart at det er "krig" mellom de yrkesgruppene. Anonymkode: ba0a2...be1 Kjære vene, snakk om å lete etter noe negativt. Brukeren poengterer at TS spesielt vil ha nytte av å ha erfaring innenfor pasientkontakt. Det er IKKE det samme som å si at å kommunisere og å ta på pasienter er det eneste hjelpepleiere gjør. Ja, det er virkelig ikke rart at det er "krig" mellom de yrkesgruppene når man prøver å dra frem nedsettende holdninger i alt man sier. Anonymkode: dfd98...494 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #17 Skrevet 5. juni 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk om å være uvitende. Det sier seg selv at praksis som hjelpepleier/ helsefagarbeider ikke er nok i sykepleien, men hjelpepleierne gjør faktisk mer enn å kommunisere og ta på folk. Hjelpepleiere steller folk, utfører sårstell, gir medisiner, gir ev medisiner, observerer og dokumenterer, kommuniserer med pårørende, tar seg av terminale, Med den holdningen sykepleiere har til hjelpepleiere/ helsefagarbeidere, er det ikke rart at det er "krig" mellom de yrkesgruppene. Anonymkode: ba0a2...be1 Du har jo misforstått den setningen du uthevet så til de grader, gjør du det med vilje for å skape litt debatt mellom yrkesgrupper? Mange som begynner på sykepleien har knapt tatt i et annet menneske. De vet ikke hvordan de holder, støtter og tar i et annet menneske på en god måte. De vet ikke hvordan de støtter på de rette stedene når en som skjelver trenger hjelp med vannglasset eller hvordan de tar av en bandasje på mest skånsom måte for pasienten. De forstår ikke hvordan man står ved pasienten som et medmenneske, hvordan man steller eller kler på for å ivareta bluferdighet, hvordan man snakker med en som er syk for å fremme respekt og aksept for den pasienten er. De forstår ikke hvordan man mater et annet menneske og samtidig ivaretar verdigheten til pasienten, eller hvordan økt forvirring kan bety infeksjon eller dehydrering. Det er dette det er snakk om men å kunne kommunisere, ta i pasienter og ha sett ulike sykdommer, her vil en hjelpepleier ha fordeler. Skal si du gjør ditt for å kunne være vrang der du kan! Jeg har jobbet med mange knallflinke hjelpepleiere i karrieren, men nå fikk du meg faktisk til å bli takknemlig for å jobbe på en spesialavdeling der hjelpepleiere ikke er kompetente til å jobbe. Anonymkode: 8594e...712 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #18 Skrevet 5. juni 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk om å være uvitende. Det sier seg selv at praksis som hjelpepleier/ helsefagarbeider ikke er nok i sykepleien, men hjelpepleierne gjør faktisk mer enn å kommunisere og ta på folk. Hjelpepleiere steller folk, utfører sårstell, gir medisiner, gir ev medisiner, observerer og dokumenterer, kommuniserer med pårørende, tar seg av terminale, Med den holdningen sykepleiere har til hjelpepleiere/ helsefagarbeidere, er det ikke rart at det er "krig" mellom de yrkesgruppene. Anonymkode: ba0a2...be1 Helt enig. Jeg er hjelpepleier, vært i yrket i 20 år. Og jeg gjør mere enn å kommunisere og stelle gamle mennesker for å si det sånn. Der jeg jobber nå så gjør jeg naturlig nok stell og alt rundt det. Under stell er det en fin anledning til å observere f.eks hud, sår, evt soppinfeksjoner i munn osv osv. Jeg går også ansvarsvakter der jeg gir medisiner fra dosett og multidose, inhalasjoner, men også fra evt.medisin-tralla. Jeg setter også injeksjoner, både intramuskulære og subkutant. Ernæringssonde legger jeg også ned, og jeg gir sondemat. Jeg er i dialog med pårørende, jeg skriver i journaler, jeg jobber med palliativ pleie, så jeg steller de også når de er døde, mors som vi kaller det. Ellers så tilrettelegger jeg og ordner med mat, jeg mater de som må mates. Jeg utfører sårstell og tømmer abcesser. Jeg katetetiserer hvis det er behov for det. Utfører også målinger som blodtrykk, metning, puls. Jeg er i dialog med lege når det behøves, vurderer om en bruker bør innlegges. Urinprøver for å sjekke uvi tar jeg også, og jeg måler crp ved mistanke om sykdom. Jeg har hatt arbeidshelg i helga, det har ikke vært sykepleier på vakt i hele helga. Bortsett fra ingen dødsfall så har jeg utført alt jeg har nevnt over på disse dagene her. Vaktene er mildt sagt travle. Kjenner jeg blir gitt oppgitt over sykepleiere som tror at vi hjelpepleiere bare mater gamle mennesker, steller de og skifter bleie. De fleste av oss gjør så uendelig mye mere, og mange utfører oppgaver som egentlig er forbeholdt sykepleiere pga det er dårlig sykepleierdekning på jobb. Anonymkode: 6908e...791 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #19 Skrevet 5. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Jeg er hjelpepleier, vært i yrket i 20 år. Og jeg gjør mere enn å kommunisere og stelle gamle mennesker for å si det sånn. Der jeg jobber nå så gjør jeg naturlig nok stell og alt rundt det. Under stell er det en fin anledning til å observere f.eks hud, sår, evt soppinfeksjoner i munn osv osv. Jeg går også ansvarsvakter der jeg gir medisiner fra dosett og multidose, inhalasjoner, men også fra evt.medisin-tralla. Jeg setter også injeksjoner, både intramuskulære og subkutant. Ernæringssonde legger jeg også ned, og jeg gir sondemat. Jeg er i dialog med pårørende, jeg skriver i journaler, jeg jobber med palliativ pleie, så jeg steller de også når de er døde, mors som vi kaller det. Ellers så tilrettelegger jeg og ordner med mat, jeg mater de som må mates. Jeg utfører sårstell og tømmer abcesser. Jeg katetetiserer hvis det er behov for det. Utfører også målinger som blodtrykk, metning, puls. Jeg er i dialog med lege når det behøves, vurderer om en bruker bør innlegges. Urinprøver for å sjekke uvi tar jeg også, og jeg måler crp ved mistanke om sykdom. Jeg har hatt arbeidshelg i helga, det har ikke vært sykepleier på vakt i hele helga. Bortsett fra ingen dødsfall så har jeg utført alt jeg har nevnt over på disse dagene her. Vaktene er mildt sagt travle. Kjenner jeg blir gitt oppgitt over sykepleiere som tror at vi hjelpepleiere bare mater gamle mennesker, steller de og skifter bleie. De fleste av oss gjør så uendelig mye mere, og mange utfører oppgaver som egentlig er forbeholdt sykepleiere pga det er dårlig sykepleierdekning på jobb. Anonymkode: 6908e...791 Og når du gjør alle disse tingene, hva gjør du da? Jo du KOMMUNISERER, BERØRER og OBSERVERER ifb sykdom. Ingen her har sagt at hjelpepleiere "bare" steller, mater og bytter bleie (bortsett fra hjelpepleierne selv riktignok), men alt du gjør med pasienter involverer kommunikasjon, berøring og/eller observasjon, akkurat som jeg skrev i mitt første innlegg. Forstår virkelig ikke hvordan det er mulig å være uenig med det. Anonymkode: 8594e...712 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2017 #20 Skrevet 5. juni 2017 Har ikke mye å bidra med siden jeg bare er sykepleierstudent på første året. Nettopp ferdig i sykehjem. Sykepleierene bruker blikk og sanser på en helt annen måte enn hjelpepleierene. De analyserer og er meget fintfølende på endringer hos pasientene. Hjelpepleierene er utrolig gode på sine ting, blant annet forflytning og leiring(som sykpleierene også kan). Jeg har bare gått sammen med gode arbeidsfolk, men det er to forskjellige profesjoner med felles mål. Anonymkode: 9f133...103
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå