Gå til innhold

Jeg er et passelig menneske - kroppspositiv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en 38 år gammel kvinne, jeg er overvektig, har arr og strekkmerker. Puppene strutter ikke lenger. Men jeg har vel aldri vært mer fornøyd. For jeg er veldig glad i kroppen min, selv om jeg er overvektig syne jeg den er flott. Og den fungerer, jeg er myk og tøyelig, kan ha sex i alle stillinger, og kan bestige en fjelltopp. Jeg er ca 10 kg overvektig.

Men selv om jeg er fornøyd med meg selv. Så er det mange menn, som velger bort meg, fordi jeg er overvektig. Ingen kvinner velger bort meg som venninne grunnet min overvekt.

Anonymkode: 2816b...693

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
28 minutter siden, Coolaid skrev:

Ok. Det kan jeg godt gjøre. 

Temaet i tråden er hvorledes jenter og kvinner bidrar til kropps og skjønnhetshysteriet iblant seg selv. Kvinner er forbrukere og bidrar til en enorm lønnsom industri som forteller at man hele tiden hvordan man skal se ut. Kvinner selv bruker enorme summer på slankeprodukter, kirugi, klær, sminke, negler, trening, mat osv for å få "det rette utseende". Kvinner skriver blogger om kropp, helse og skjønnhet samtidig som kvinneblader forteller igjen hvordan du skal slanke deg, spise, trene og se ut. Kvinnebladene blir kjøpt og lest av kvinner.

Så kan vi lese her inne på KG om hvordan dere råder hverandre til å gå ned i vekt, operere puppene, bruke botox, anbefale klinikker og hva dere forteller hverandre på hva som er å være overvektig, formfull, chubby, feit, slank, tynn osv... 

Slanking og sunnhetshysteri er ikke noe nytt, men det er verre for dem som vokser opp nå enn for 10-20-30 osv år siden. Innlegget mitt handler om hvordan jenter/kvinner er delaktig i å omfavne industri som forteller at kroppene deres ikke er gode nok. Denne tråden handler om hvordan dere snakker med venninner, hvorfor dere leser blogger som forherliger idealkroppen og hvordan dere bevisst og ubevisst er forbilde for andre. Alle dere som leser her har makt til å gjøre kroppspresset og skjønnhetshysteriet mindre for unge jenter, lillesøstre, døtre og venninner. 

KG er et kvinneforum. Her finner man mest jenter/kvinner og en liten andel gutter/menn. Oppfordringen gikk ut til dere og ikke gutta fordi det er på tide å se innover på hva man gjør selv og hva man kan gjøre selv. Det er alltid letter å skylde på andre men å tenke over hva en selv gjør og tar del i er mer aktuelt. Det er dere som skal si ifra når dere får kjipe kroppskommentarer fra gutta. Det er dere som skal stå opp mot kjæresten når han forteller at du har for små pupper eller for stor rumpe. Det er dere som skal fortelle skjønnhetsindustrien hva som er greit og ikke greit.

Dere har sjansen til å være gode rollemodeller for andre jenter og kvinner rundt dere. 

Derfor. 

Problemet er at man står jævlig alene midt i det hele. Jeg har kjent mye på kroppspresset og ble grovt mobbet gjennom hele oppveksten (jeg var den gang helt normal, og var en aktiv jente - men barn har det med å finne noe å pirke på uansett). Uansett, jeg er ikke uenig i at vi skal prøve å være positive og ha et positivt syn på kvinnekroppen. Problemet for min del er at jeg selv sliter med å være glad i kroppen min, og da er det vanskelig for meg å si oppriktig "jeg elsker kroppen min". For meg er det både falskt og uriktig.

Men, kroppen definerer ikke hvem jeg er som person, så jeg skiller mellom personen SPOCA og den delen av meg som er kroppen til SPOCA. De har ikke nødvendigvis så veldig mye med hverandre å gjøre. For overlevelsens skyld har jeg lært meg til å skille mellom disse to. Det ene er helheten, den andre er kun en liten del. Så jeg er engasjert og stått på en talerstol for 500 mennesker, og jeg har ganske stor tro på egne evner (derfor jeg har tatt meg en høy utdanning, har en jobb jeg trives i osv), men det er helt uavhengg av min kropp. For meg er de ikke sammenfallende.

At kroppspress er et problem er det ingen tvil om, og ja, vi må stå opp, men som sagt, men i det så kan man føle seg veldig alene, og det igjen gjør at man kanskje har nok med seg selv der og da. Ja, kanskje er det skikkelig egoistisk, men det er de fleste mennesker, dessverre. Da eksmannen banket (bokstavelig talt) i meg at jeg var en stygg hore så følte jeg meg deretter. Og da mine medelever på videregående dyttet meg i dusjen og sa at jeg var en taper og for stygg til å være verdt noe som helst så tok det en bit av både selvfølelsen og selvbildet mitt. Nå tok jeg min hatt og dro fra eksen, og med tiden har jeg heldigvis slikket sårene etter videregående, men der og da følte jeg meg ikke akkurat som noe forbilde. Jeg gjorde det for meg selv, og ingen andre. Og det tok lang tid. Veldig lang tid. Det er ting som fremdeles sitter i meg.

Poenget er: det er veldig enkelt å si at man skal være så himla kroppspositiv, og jeg prøver jeg, så godt jeg kan, men helt ærlig: nei, jeg klarer ikke å være det oppriktig. Etter som jeg har hatt muligheten til å ta bedre vare på meg selv (det er vanskelig å ta vare på seg selv når man har mer enn nok med å overleve) så har jeg begynt å like meg selv bedre, både inni og utenpå. Eller, jeg har vel kanskje alltid likt det inni, men ikke så mye utenpå. Uansett. Det er ikke så enkelt. Og det skal ikke livet nødvendigvis være heller, men det gjør det heller ikke enklere. ;) 

Endret av SPOCA
Gjest Coolaid
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 38 år gammel kvinne, jeg er overvektig, har arr og strekkmerker. Puppene strutter ikke lenger. Men jeg har vel aldri vært mer fornøyd. For jeg er veldig glad i kroppen min, selv om jeg er overvektig syne jeg den er flott. Og den fungerer, jeg er myk og tøyelig, kan ha sex i alle stillinger, og kan bestige en fjelltopp. Jeg er ca 10 kg overvektig.

Men selv om jeg er fornøyd med meg selv. Så er det mange menn, som velger bort meg, fordi jeg er overvektig. Ingen kvinner velger bort meg som venninne grunnet min overvekt.

De mennene som velger deg bort, velger egentlig seg selv bort også. Sånne menn når vel ikke opp til din standard likevel. Så der ordner ting seg naturlig :) 

Takk for flott innlegg :)

Gjest Coolaid
Skrevet
2 minutter siden, SPOCA skrev:

Problemet er at man står jævlig alene midt i det hele. Jeg har kjent mye på kroppspresset og ble grovt mobbet gjennom hele oppveksten (jeg var den gang helt normal, og var en aktiv jente - men barn har det med å finne noe å pirke på uansett). Uansett, jeg er ikke uenig i at vi skal prøve å være positive og ha et positivt syn på kvinnekroppen. Problemet for min del er at jeg selv sliter med å være glad i kroppen min, og da er det vanskelig for meg å si oppriktig "jeg elsker kroppen min". For meg er det både falskt og uriktig.

Men, kroppen definerer ikke hvem jeg er som person, så jeg skiller mellom personen SPOCA og den delen av meg som er kroppen til SPOCA. De har ikke nødvendigvis så veldig mye med meg å gjøre. Det ene er helheten, den andre er kun en liten del. Så jeg er engasjert og stått på en talerstol for 500 mennesker, og jeg har ganske stor tro på egne evner (derfor jeg har tatt meg en høy utdanning, har en jobb jeg trives i osv), men det er helt uavhengg av min kropp. For meg er de ikke sammenfallende.

At kroppspress er et problem er det ingen tvil om, og ja, vi må stå opp, men som sagt, men i det så kan man føle seg veldig alene, og det igjen gjør at man kanskje har nok med seg selv der og da. Ja, kanskje er det skikkelig egoistisk, men det er de fleste mennesker, dessverre. Da eksmannen banket (bokstavelig talt) i meg at jeg var en stygg hore så føler man seg deretter. Og da mine medelever på videregående dyttet meg i dusjen og sa at jeg var en taper og for stygg til å være verdt noe som helst så tok det en bit av både selvfølelsen og selvbildet mitt. Nå tok jeg min hatt og dro, men der og da følte jeg meg ikke akkurat som noe forbilde. Jeg gjorde det for meg selv, og ingen andre. 

Poenget er: det er veldig enkelt å si at man skal være så himla kroppspositiv, og jeg prøver jeg, så godt jeg kan, men helt ærlig: nei, jeg klarer ikke å være det oppriktig. Etter som jeg har hatt muligheten til å ta bedre vare på meg selv (det er vanskelig å ta vare på seg selv når man har mer enn nok med å overleve) så har jeg begynt å like meg selv bedre, både inni og utenpå. Eller, jeg har vel kanskje alltid likt det inni, men ikke så mye utenpå. Uansett. Det er ikke så enkelt. Og det skal ikke livet nødvendigvis være heller, men det gjør det heller ikke enklere. ;) 

Når noen dyttet deg i dusjen, eller at eksen din fortalte at du var en stygg hore, så hadde det vært fint om noen andre stilte opp for deg. Det er litt av deg jeg snakker om. Det at dere kvinner er tydelige rollemodeller for hverandre. At dere tar avstand fra slike kjipe ting og sier i fra om det.

På vegne av alle menn fortjener du en unnskyldning for det du har opplevd. Sånt skal ingen oppleve. 

:blomst:

Skrevet
46 minutter siden, Coolaid skrev:

De mennene som velger deg bort, velger egentlig seg selv bort også. Sånne menn når vel ikke opp til din standard likevel. Så der ordner ting seg naturlig :) 

Takk for flott innlegg :)

Nei, selvfølgelig ønsker ikke jeg en overflatisk mann. Men jeg har jo og vært normalvektig, og ser hvor mange menn som vil ha meg da. I forhold til når jeg veier bare 10 kg mer. Og synes det er synd vi lever i et så overflatisk samfunn. Jeg faller selv for personlighet, og har vært sammen med både overvektige, og undervektige menn. Men fordi jeg har falt for de, så er jo de så utrolige sexy. Og skulle vel ønske flere var sånn.

• Liker 1
Skrevet

Menn er vel de som er de aller kritiske til damers kropper. De skal se slik og sånn ut. Likevel sutrer de når dama ikke har selvtillit. Vel, guess what!

Anonymkode: 0a0f2...630

• Liker 1
Skrevet

Lurer litt på hva som er nedlatende å si: Kvinner, skjerp dere. 

På samme måte er det ikke nedlatende å si: Menn, skjerp dere.

Dette med kroppsfokus har vi alle godt av å skjerpe oss på.

Anonymkode: e4218...915

Gjest canacas
Skrevet
6 timer siden, Coolaid skrev:

Ok. Det kan jeg godt gjøre. 

Temaet i tråden er hvorledes jenter og kvinner bidrar til kropps og skjønnhetshysteriet iblant seg selv. Kvinner er forbrukere og bidrar til en enorm lønnsom industri som forteller at man hele tiden hvordan man skal se ut. Kvinner selv bruker enorme summer på slankeprodukter, kirugi, klær, sminke, negler, trening, mat osv for å få "det rette utseende". Kvinner skriver blogger om kropp, helse og skjønnhet samtidig som kvinneblader forteller igjen hvordan du skal slanke deg, spise, trene og se ut. Kvinnebladene blir kjøpt og lest av kvinner.

Så kan vi lese her inne på KG om hvordan dere råder hverandre til å gå ned i vekt, operere puppene, bruke botox, anbefale klinikker og hva dere forteller hverandre på hva som er å være overvektig, formfull, chubby, feit, slank, tynn osv... 

Slanking og sunnhetshysteri er ikke noe nytt, men det er verre for dem som vokser opp nå enn for 10-20-30 osv år siden. Innlegget mitt handler om hvordan jenter/kvinner er delaktig i å omfavne industri som forteller at kroppene deres ikke er gode nok. Denne tråden handler om hvordan dere snakker med venninner, hvorfor dere leser blogger som forherliger idealkroppen og hvordan dere bevisst og ubevisst er forbilde for andre. Alle dere som leser her har makt til å gjøre kroppspresset og skjønnhetshysteriet mindre for unge jenter, lillesøstre, døtre og venninner. 

KG er et kvinneforum. Her finner man mest jenter/kvinner og en liten andel gutter/menn. Oppfordringen gikk ut til dere og ikke gutta fordi det er på tide å se innover på hva man gjør selv og hva man kan gjøre selv. Det er alltid letter å skylde på andre men å tenke over hva en selv gjør og tar del i er mer aktuelt. Det er dere som skal si ifra når dere får kjipe kroppskommentarer fra gutta. Det er dere som skal stå opp mot kjæresten når han forteller at du har for små pupper eller for stor rumpe. Det er dere som skal fortelle skjønnhetsindustrien hva som er greit og ikke greit.

Dere har sjansen til å være gode rollemodeller for andre jenter og kvinner rundt dere. 

Derfor. 

Du skriver helt sinnsvakt generaliserende. Dere, dere, dere, dere. Som om det å være kvinne gjør meg ansvarlig for hva enhver kvinne tenker, syns og mener. Jeg er et individ. Jeg syns og mener akkurat det jeg føler for, uavhengig av hva du mener jeg skal syns og mene, eller gjøre. Og uavhengig av hvilket kjønn jeg er. 

Og du, selv om du tror du slår et slag for det skjøre kvinnesinnet her, så er du faktisk fryktelig nedlatende. Fordi du generaliserer. 

Skrevet

Syns Ts får vel mye pepper. Ta kvinneblader. Jeg hater kvinneblader. De lever på å fortelle hva en må forandre med seg selv og huset sitt og hva en må kjøpe for å bli lykkelig. Det selger som bare det. Til kvinner.

Ts kunne jo sagt at "mange kvinner" istedenfor "kvinner" han kunne favnet omm menns holdninger også. Men det må da være mulig å lage en tråd med ett avgrenset tema og hvorfor skal alltid begge kjønn trekkes fram i hver eneste tråd. Er det ikke mulig å si noe selvstendig om en av delene innimellom. jeg er enig i at menn er kjipe mot kvinner og deres kropper. Men her var temaet hva mange kvinner gjør mot seg selv og i forlengelsen av det, sine medsøstre. Er  det ikke ett greit tema å diskutere da ?

Det er lov å nevne at kvinner som f.eks velger div operasjoner må leve med at de har ansvaret også for hva dette sender av singnaler til andre kvinner. At det at en bruker push-up og aldri går uten sminke f.eks er med på å dytte ting i feil rettning. Selv om en har så personlige grunner som det går ann å ha. Er det greit å ha i bakhode at når en spiser redikker dag ut og inn i kantina sender det ett signal.

Husker ett bilde av sveriges dronning. (husker ei navnet). Hun vinket til folket fra ett vindu en morgen, med sovesveis og morratryne. Det  syns jeg var ett fint signal.

Om folk-kvinner-driter i å lese rosbloggerne og ta poserende selfies av seg selv hadde verden vært ett bedre sted...for kvinner. At disse to fenomenene finnes er dårlig singnaler.

Anonymkode: 1f081...fde

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, Coolaid skrev:

Når noen dyttet deg i dusjen, eller at eksen din fortalte at du var en stygg hore, så hadde det vært fint om noen andre stilte opp for deg. Det er litt av deg jeg snakker om. Det at dere kvinner er tydelige rollemodeller for hverandre. At dere tar avstand fra slike kjipe ting og sier i fra om det.

På vegne av alle menn fortjener du en unnskyldning for det du har opplevd. Sånt skal ingen oppleve. 

:blomst:

Takk. :)

Og jo, jeg er kanskje litt enig med deg i det altså. Men det synes jeg kanskje går litt generelt også, at man generelt bør bli flinkere til å stå opp for hverandre. Men det skal sies, det "fine" med å oppleve slike ting er at jeg i dag er flinkere til å si i fra selv. :) 

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt på hva som er nedlatende å si: Kvinner, skjerp dere. 

På samme måte er det ikke nedlatende å si: Menn, skjerp dere.

Dette med kroppsfokus har vi alle godt av å skjerpe oss på.

Anonymkode: e4218...915

Det er nedlatende å generalisere jo! De brukerne som kritiserer trådstarter står opp mot kroppspress rundt om på forumet og skriver til andre brukerne at de er bra nok som de er så det er ikke rart hvis de syns svarene hans er nedlatende.

Anonymkode: b4c4a...7ca

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kjempepasselig. Jeg er så passelig at folk egentlig burde hylle meg og starte fanpages. Hurra for meg, altså! 

Gjest New Girl
Skrevet

Jeg syns nå kvinner har blitt flinke(re)  til å stå i mot kroppspresset jeg da. "Vanlige" kvinner lar seg avbilde i blader og aviser både med og uten klær, uansett fasong og størrelse, det er flere og flere plus-size modeller, kjendiser møter opp på eventer uten sminke, på KG(og sikkert andre forum) støtter kvinner hverandre ved å si at man er god nok som man er(inkludert menn som klager på penisstørrelse f.eks)

Gjest Sukkerbit
Skrevet
På 15.2.2017 den 13.29, Elaine Marley skrev:

Jeg opplevde ikke dette som nedlatende, men jeg mener at menn bidrar til dette de også.

Allikevel så er det jo sånn at endel av presset pålegger vi faktisk oss selv. Ja,det kan være vanskelig med alt mas fra media og andre, men man må jo ikke høre på det. Jeg er ikke så flink til å snakke fint om meg selv, men tenker at jeg helt klart kan bli flinkere til det.

Jeg er enig. Samtidig merker jeg at jeg kan bli påvirket av media selv om jeg er fornøyd med meg selv. F.eks så jeg bilde i dag av pilotfrue på VG der hun hadde tegnet et smiletegn på magen fordi hun er blitt gravid, og det var jo fint og flott, men jeg så på magen hennes og tenkte at jeg skulle ønske jeg hadde like flott mage. Jeg er i grunn allerede tynn nok som det er, så det er egentlig ganske idiotisk å tenke sånn, men sånn er det. Jeg vet jo i bunn og grunn at det er ingen andre enn meg selv som bryr seg om jeg har totalt flat mage eller litt fett under navlen, men når man ser jenter på nettet hele tiden som har flotte kropper så tror jeg at man blir påvirka av det selv om man har normal selvtillit og en relativt flott kropp selv. 

Skrevet

Jeg syns det er greit at kvinner ikke alltid har for godt selvbilde, for da er det sjans for oss middels menn. Hvis alle damer ble for superstolte av kroppen sin, vil alle bare anse den mest attraktive mannen som godt nok for seg selv.

JA til kvinner med kroppskomplekser!

Anonymkode: f01e6...7cb

Skrevet (endret)
På 16.2.2017 den 10.40, AnonymBruker skrev:

.

Endret av mann_86
Gjest Sukkerbit
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er greit at kvinner ikke alltid har for godt selvbilde, for da er det sjans for oss middels menn. Hvis alle damer ble for superstolte av kroppen sin, vil alle bare anse den mest attraktive mannen som godt nok for seg selv.

JA til kvinner med kroppskomplekser!

Anonymkode: f01e6...7cb

Jeg vet ikke med andre, men jeg er i alle fall like kresen på menn uansett hva jeg synes om egen kropp. Selvtillit er noe som går opp og ned etter hvordan man føler seg generelt fra dag til dag. Så beklager :fnise: 

Skrevet

Kjedelig med disse politisk korrekte trådene. 

Nei takk til unødvendig kroppspress med botox og silikon både her og der, men jeg sier også nei takk til at overvekt og middelmådighet skal være et ideal! 

Mennesket var ment å være aktivt og ment å spise sunt. Skal man være inaktiv, handle ukritisk det man vil med Æ og kose seg hele tiden så blir det deretter!
:) 

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Gjest Yellowrose
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på kroppspress, føler ikke noe press i det hele tatt, jeg har en frisk kropp og det skal du også være takknemlig for hvis du har! Hvis du bryr deg mer om hvordan rumpa di ser ut enn at du mister den ene armen så må du endre måten du tenker på drastisk! Jeg tror vi blir mer komfortable med oss selv med alderen, og derfor er det så viktig å vise at alle kroppsfasonger er normale. La oss være gode forbilder.

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet (endret)

Feil tråd

Endret av Balian de Ibelin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...