Gå til innhold

Kyllingform - hva kan erstatte ris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage en enkel kyllingform i dag, som vanligvis har ris som tilbehør. Det er rett og slett en slamp melk, ketchup, sennep og karri bæljet oppi en form med kylling og vårløk. 

Jeg kjører lavkalori, og som andre lavkalori/karbobrukere, så vet man at ris bør man styre unna. Så da blir spørsmålet hva det er best å bytte risen mot. Helst lavkalori, men det viktigste er at det blir påfyll av gode næringsstoffer i måltidet. 

Anonymkode: 797aa...429

Videoannonse
Annonse
Skrevet

blomkålris :) kjør i kjøkkenmaskin/stvamikser og "kok" i mikro 

Anonymkode: 60858...693

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

blomkålris :) kjør i kjøkkenmaskin/stvamikser og "kok" i mikro 

Anonymkode: 60858...693

Jeg har bare brukt blomkål som erstatning for poteter og pizzabunn, men ris - det er verdt å prøve! Takk for innspill. Er det mulig å dampe blomkålen, deretter i stavmikseren? Microen er gjemt og glemt i kottet, da vi ikke bruker den... 

Skrevet

Prøv couscous

Anonymkode: 4588b...766

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare brukt blomkål som erstatning for poteter og pizzabunn, men ris - det er verdt å prøve! Takk for innspill. Er det mulig å dampe blomkålen, deretter i stavmikseren? Microen er gjemt og glemt i kottet, da vi ikke bruker den... 

Jeg pleier å rive eller finhakke blomkålen, deretter varme den i stekepanne :) Om du damper den og deretter stavmikser, blir det nok mer puré, men det er godt det.

Anonymkode: 380b1...89d

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å rive eller finhakke blomkålen, deretter varme den i stekepanne :) Om du damper den og deretter stavmikser, blir det nok mer puré, men det er godt det.

Det var ikke så dumt å steke den, det skal jeg prøve. Kjente jeg ikke var så lysten på purè :P Tørrsteker du, eller har du noe i panna, olje el? 

Skrevet

Squash spaghetti. Høvle squash med ostehøvel, salt den og tørk av vannet som kommer. Stek i panna.

Anonymkode: e32b7...4a2

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke så dumt å steke den, det skal jeg prøve. Kjente jeg ikke var så lysten på purè :P Tørrsteker du, eller har du noe i panna, olje el? 

Som regel har jeg i litt smør, men det funker helt fint å tørrsteke :)

Skrevet

Bønne pasta eller soya pasta?

Anonymkode: 26329...a4b

Skrevet

Det ble blomkål. Jeg putta to blomkål i foodprosessor, og deretter stekte dem i panna. Først tørrsteke, deretter putta jeg litt vann oppi for å få spredt varmen litt bedre (ble veldig mye). 

Det smakte FANTASTISK! Aldri om jeg går tilbake til ris, i hvert fall ikke i en sånn rett. Ungene slukte det. Mannen slukte det. Samme gjorde jeg. Anbefales! 

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei ts, jeg hang meg litt i denne setningen her. Hva mener du med det? Lager du pizzabunn av blomkål, eller mente du mer at du har blomkål på toppen av deigen? :P  Må visst få det bedre forklart, jeg...

Anonymkode: 10ab3...8de

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei ts, jeg hang meg litt i denne setningen her. Hva mener du med det? Lager du pizzabunn av blomkål, eller mente du mer at du har blomkål på toppen av deigen? :P  Må visst få det bedre forklart, jeg...

Hihi, skjønner det kunne være forvirrende. Det er pizzabunn. Det finnes litt ulike varianter i Google-verden, og jeg finner ikke akkurat den jeg prøvde ut, men her er linken til en annen: http://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/pizza-og-pai/pizzabunn-med-blomkål-grunnoppskrift 
Google for flere varianter :-) Veldig spennende, men selvfølgelig - vanlig pizzabunn er å foretrekke, men det er altfor mye kalorier! Med blomkålbunn kan jeg plutselig ha pizza en dag i uka uten at det er noe stress overhodet.

Skrevet

Dette hørtes så grusjammelig ekkelt ut at jeg nesten er fristet til å prøve det. Ketchup, sennep, karri, kylling, vårløk og blomkål.... Åhuff.. Jojo... man kan bli overrasket

Anonymkode: 5cd50...9ec

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med blomkålbunn kan jeg plutselig ha pizza en dag i uka uten at det er noe stress overhodet.

Hei, og takk for linken! :)  Skal se nærmere på dette fenomenet. Visste ikke at det gikk an, men med mat så går vel det meste an!

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette hørtes så grusjammelig ekkelt ut at jeg nesten er fristet til å prøve det. Ketchup, sennep, karri, kylling, vårløk og blomkål.... Åhuff.. Jojo... man kan bli overrasket

Anonymkode: 5cd50...9ec

De ingrediensene (utenom kylling og blomkål) er ingrediensene til saus. Egentlig til torsk, men jeg brukte kylling i stedet. Det var veldig godt, og kommer til å bli lagd flere ganger.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De ingrediensene (utenom kylling og blomkål) er ingrediensene til saus. Egentlig til torsk, men jeg brukte kylling i stedet. Det var veldig godt, og kommer til å bli lagd flere ganger.

Glemte å spørre om du ville ha oppskriften. Vil du det?

Skrevet

Kan man ha blomkål oppå selve pizzaen istedet for kjøttdeig? Har du prøvd det noengang? Tenkte å prøve en grønnsakspizza en dag, bare for å ha prøvd det ut:) 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan man ha blomkål oppå selve pizzaen istedet for kjøttdeig? Har du prøvd det noengang? Tenkte å prøve en grønnsakspizza en dag, bare for å ha prøvd det ut:) 

Jeg har hatt brokkoli som topping (det er også himmelsk i lasagne, sammen med squash og gjerne litt "skrelt" aubergin som lasagneplater), og det er veldig godt. Små buketter. Blomkål har jeg ikke forsøkt, men det er da bare å prøve! Du trenger ikke legge det over hele pizzaen, men kanskje lage enten små porsjonspizzaer med ulikt fyll på alle, eller bare legge det over en del av pizzaen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...