Gå til innhold

Lærere kan date studentene sine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er merkelig at leger mister lisensen og saksbehandlere på nav mister jobben hvis de innleder forhold til klientene sine, mens lærere har lov til å innlede forhold til sine (ikke mindreårige) elever - selv om det kanskje er litt uglesett. Nja, man har kanskje ikke det samme innsynet i ens bakgrunn og legehistorie, men en har ofte allikevel litt innsyn i elevens privatliv. 

Anonymkode: 1f494...f35

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har ikke lov til det? 

Anonymkode: 70a19...b6e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke lov til det? 

Anonymkode: 70a19...b6e

Jo. Så lenge man ikke har veilederansvar. Og man kan heller ikke være sensor for studenten. Men kan helt fint være læreren for det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hørt om en lærer som har et forhold til en elev. Jeg er lærerstudent og vi har aldri pratet om dette (rart egentlig) på skolen, men jeg er veldig kritisk til den idéen. 

Anonymkode: f3a72...d52

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om en lærer som har et forhold til en elev. Jeg er lærerstudent og vi har aldri pratet om dette (rart egentlig) på skolen, men jeg er veldig kritisk til den idéen. 

Mang en universitetsprofessor som bruker forelesningssalen like aktivt som Tinder..

Anonymkode: ce4b3...45e

• Liker 3
Skrevet

Mener du lærer-elev, TS, eller foreleser-student? Ganske stor forskjell på om det er snakk om grunnskole/vgs eller høgskole/universitet. 

Anonymkode: d96fa...25b

• Liker 2
Skrevet

En lærer jeg hadde på videregående traff kona si når hun var student. Han var læreren hennes i to år, og de datet det siste året så vidt jeg vet. De er gift og har barn i dag.

Anonymkode: e7202...f9e

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mang en universitetsprofessor som bruker forelesningssalen like aktivt som Tinder..

Anonymkode: ce4b3...45e

Universitetet er ikke "skolen" da. Du må understreke om du mener høyere utdanning eller vgs.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Universitetet er ikke "skolen" da. Du må understreke om du mener høyere utdanning eller vgs.

Universitet er skole jo. 

Jeg mener både foreleser-student eller lærer-elev (syns ikke det er noen spesiell forskjell), enten universitetet, høyskole, vgs eller voksenopplæring. Evnt eks-elev fra ungdomsskole (da når elevene var over seksuell lavalder) . Har hørt om alle av disse tilfellene. 

Jeg er forresten lærer selv, og ser jo at man kan bli betatt av en (voksen) elev. Men ser ikke hvordan det er mindre ille enn en lege og pasient, sånn egentlig. Og nei, jeg snakker ikke om en forelesningssal med 100 studenter, men mindre grupper, hvor man blir betatt "i klasserom". 

Ts 

• Liker 2
Skrevet

Jeg traff min man da han var en foresatt på skolen på barneskolen, jeg er lærer. Vi har vært gift i 11 år.

Anonymkode: 7ea13...92a

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Universitet er skole jo. 

Jeg mener både foreleser-student eller lærer-elev (syns ikke det er noen spesiell forskjell), enten universitetet, høyskole, vgs eller voksenopplæring. Evnt eks-elev fra ungdomsskole (da når elevene var over seksuell lavalder) . Har hørt om alle av disse tilfellene. 

Jeg er forresten lærer selv, og ser jo at man kan bli betatt av en (voksen) elev. Men ser ikke hvordan det er mindre ille enn en lege og pasient, sånn egentlig. Og nei, jeg snakker ikke om en forelesningssal med 100 studenter, men mindre grupper, hvor man blir betatt "i klasserom". 

Ts 

Universitet er ikke skole nei, der er du student og ikke elev. 

De ulike utdanningsinstutisjonene har ulike regler. Og jo, du kan faktsikt innlede forhold til noen med veiledningsansvar for deg. 

Anonymkode: 0256e...c3e

• Liker 1
Skrevet

Lærere på VGS har faktisk lov til å date elevene sine, såframt det er en gjensidig greie. Men skolen kan velge å si opp vedkommende hvis det skjer. 

Jeg ble seksuelt misbrukt av en lærer på VGS, men han slapp unna. Dommen fra rettssaken ble at han burde ikke ha gjort det, men at det ikke var straffbart, all den tid han insisterte på at vi hadde et forhold. Mine ord om saken ble ignorert.  Jeg var 16 og 17 da det skjedde, så siden jeg var over den seksuelle lavalder var det ikke noe å ta han på der. Selv om fyren hadde andre forhold med og fikk barn med andre elever ved den skolen, lot de han gå. Og han er lærer den dag i dag...

Anonymkode: 74912...908

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Universitet er ikke skole nei, der er du student og ikke elev. 

De ulike utdanningsinstutisjonene har ulike regler. Og jo, du kan faktsikt innlede forhold til noen med veiledningsansvar for deg. 

Anonymkode: 0256e...c3e

Haha det var da voldsomt så påståelig! De aller, aller fleste universiteter og høyskoler forbyr veiledningsansvar til noen man har et kjærlighetsforhold til. Ved noen, som ved Uis er lærer/professor pliktig til å melde fra og ansvaret vil stanses umiddelbart. Ved uib er det ikke lenger nedfelt skriftlig i loven, men viserektor framhever at man hadde fratatt veileder ansvaret da noe slikt er uheldig og at hun forventer at noe slikt meldes inn.

Og det med skole /universitet/høyskole. Potato potato. Dessuten er det irrelevant i denne sammenhengen hvilket begrep man bruker om den ene eller den andre institusjonen.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lærere på VGS har faktisk lov til å date elevene sine, såframt det er en gjensidig greie. Men skolen kan velge å si opp vedkommende hvis det skjer. 

Jeg ble seksuelt misbrukt av en lærer på VGS, men han slapp unna. Dommen fra rettssaken ble at han burde ikke ha gjort det, men at det ikke var straffbart, all den tid han insisterte på at vi hadde et forhold. Mine ord om saken ble ignorert.  Jeg var 16 og 17 da det skjedde, så siden jeg var over den seksuelle lavalder var det ikke noe å ta han på der. Selv om fyren hadde andre forhold med og fikk barn med andre elever ved den skolen, lot de han gå. Og han er lærer den dag i dag...

Anonymkode: 74912...908

Sykt!

Stakkars deg. Utrolig at noen kan holde på slik. Sender deg en klem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...