Gå til innhold

Rent økonomisk. Hva er bedre med å være gift enn samboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke fordeler har man som gift kontra kun samboer når man har særkullsbarn, og ingen sammen?

Anonymkode: 7f57a...234

Videoannonse
Annonse
Skrevet
  • Arverett
  • Fordel ved formueskatt (formuen deles på 2 istedenfor 1)
  • Fordeling av hvem som skal skatte av hva/skattefrafrag er helt fritt for ektefelle

Anonymkode: 4c4e5...c26

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde aldri giftet meg med særkullsbarn.

Anonymkode: 469b8...fd8

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke jeg tenkt til heller. Jeg tenker å gifte meg med pappan deres..

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke jeg tenkt til heller. Jeg tenker å gifte meg med pappan deres..

Åh fy faen..selvsagt

Skrevet

Er mannen så slu og du stoler på han for mye og overlater den økonomiske biten til han - og det viser seg at han har kjørt dere på rævva økonomisk ved å f. eks fullbelåne husets verdi når du trodde dere hadde lite i lån (fordi dere hadde jo betalt ned i en god del tiår), så sitter du der fucked, da. Hvertfall om han har inkasso, kredittgjeld også - dette kan du bli påkrevd å ta over halve gjelda på selvom du ikke har brukt pengene.

Anonymkode: 7d14d...246

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mannen så slu og du stoler på han for mye og overlater den økonomiske biten til han - og det viser seg at han har kjørt dere på rævva økonomisk ved å f. eks fullbelåne husets verdi når du trodde dere hadde lite i lån (fordi dere hadde jo betalt ned i en god del tiår), så sitter du der fucked, da. Hvertfall om han har inkasso, kredittgjeld også - dette kan du bli påkrevd å ta over halve gjelda på selvom du ikke har brukt pengene.

Særeie. Separate kontoer.

Anonymkode: 67567...77c

• Liker 1
Skrevet

De fleste fordeler ved å gifte seg kan løses ved gode samboerkontrakter. Har en barn sammen er det enda lettere å bli "likestilt ekteskap". For noen par jeg kjenner som har kjent hvor tøff oljekrisen er, er at i samboerparet får den arbeidsledige sosialstøtte, noe gifte som regel ikke får grunnet forsørgeransvar. Men det er jo unntakssituasjoner og krisemaksimering. 

Anonymkode: 32553...98f

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Selv om man er gift kan man ikke overføre gjeld man har pådratt seg til ektefellen. Det finnes selvfølgelig unntak, men regelen på kredittkortgjeld o.l. er at hvis den tegnes av den ene parten, er det den som er ansvarlig. Ikke begge ektefellene.

Anonymkode: 4e934...832

Skrevet
På 15.2.2017 den 10.43, AnonymBruker skrev:

Har samboeren særkullsbarn så bør man hvertfall være gift siden alt hans/hennes går til dem ved eventuelt dødsfall. Folk risikerer og måtte betale ut ungene og flytte fra eiga heim som de har bygget opp.

Skrevet
På Wednesday, February 15, 2017 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Du får ikke låne til pipa uten ektefelles underskrift

Anonymkode: e2524...d2c

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke låne til pipa uten ektefelles underskrift

Dessuten er du ikke pliktig til å betale ektefeles private gjeld

Skrevet
På Thursday, February 16, 2017 den 15.20, O.G. skrev:

Har samboeren særkullsbarn så bør man hvertfall være gift siden alt hans/hennes går til dem ved eventuelt dødsfall. Folk risikerer og måtte betale ut ungene og flytte fra eiga heim som de har bygget opp.

Akuratt derfor jeg ikke hadde giftet meg. Jeg vil sikre arven til barnet mitt. Det kan flytte til far om jeg går bort og overformynderiet kan forvalte barnets formue. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...