Gå til innhold

Hund er vant til bur hos tidligere eier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal få en hund som hos tidligere eier er vant til å ligge i bur mens eier er på jobb. Jeg er litt i mot burbruk, og synes hunden skal få bevege seg rundt mens jeg er på jobb. Det er tross alt en hel arbeidsdag. 

Men hvordan går jeg frem? Burde jeg ha buret åpent i tilfelle han vil legge seg der? 

Eier vet ikke om hunden ødelegger ting hjemme, da han er i bur når eier ikke er hjemme over lengre tid. I korte perioder er han uten buret, og da ødelegger han ikke ting. 

Anonymkode: e79a8...4dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Høres ut som forrige eier trodde han eide en hamster. :(

Jeg ville hatt hunden på et mindre rom mens du er borte, en mellomting mellom hele huset og et bur altså. Et lite kontor feks, eller et soverom.  Der ville jeg hatt buret med åpen dør. Da kan hunden kontrollere varmen med å gå inn og ut av buret, drikke litt vann osv. 

Endret av Ruccula
  • Liker 2
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Uff den burtrenden som er nå til dags altså. Kan ikke huske at hverken mine foreldre eller besteforeldre noen sinne har brukt bur utenom ved transport, det var liksom ikke vanlig "før i tia" 

ha gjerne bur døra åpen slik at den kan legge seg i det hvis den vil, men ikke steng den igjen. Hvis du er redd for at den skal ødelegge noe så ha hunden på et eget rom og ta bort det du evt er redd for at skal bli ødelagt :)

Skrevet (endret)

Hunder ødelegger ikke ting hvis de er trygge. Hvis du ikke vil at hunden skal opp i sofaen og stoler, så må du lære den at det ikke er lov mens du er der. Til hunden er blitt kjent med huset og trygg på lyder som er der på dagtid, kan du la den få et begrenset område når den er alene, som kjøkken og gang. Men la den få ha tilgang på buret (med åpen dør), siden det symboliserer noe trygt og kjent for den. Senere lar du hunden få tilgang på hele huset.

Endret av Hulderen
Skrevet

Når du har overtatt en hund som må du tenke på hundens beste, ikke dine egne overbevisninger. Jeg bruker ikke bur til mine hunder, men hadde jeg tatt imot en omplasseringshund hadde jeg sett det som en stor fordel at hunden hadde et bur den var vant til, i den forstand at det er en trygg havn for den. Du skal selvfølgelig tilby buret, så lar du bare døren være åpen. Jeg ville satt buret med åpen dør i et avgrenset område, for eksempel yttergangen hvis du har det. Da kan hunden legge seg i buret og etter hvert bli vant til å være alene uten bur.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar!

da prøver vi oss litt frem med arealer. Leiligheten er kun 60 kvm. Det er dør inn til de to soverommene, men ikke til kjøkken og stue. 

I følge tidligere eier er ikke hunden vant til å ligge i sofa og seng. 

Men jeg tror tidligere eier er mye strengere enn hva jeg kommer til å være, så vi får jo se hva hunden prøver seg på😆

Anonymkode: e79a8...4dc

Skrevet

Ha buret fremme uten dør, så kan den velge :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...