Gå til innhold

Hjelp, jeg har overskredet 50 000 kr grensen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet et enkeltmannsforetak for et år siden. Det har gått så det suser, og jeg satte meg ned for litt siden for å få orden på regnskapet. Til min store skrekk har jeg overskredet de 50 000,- man kan tjene før man er mva pliktig med 100 000,-!! Og jeg har ikke søkt mva... 

Er dette helt krise? Jeg skal sette meg ned nå og søke mva og vil selvsagt tilbakebetale det jeg er skyldig i mva, men det står ingen steder om hvor raskt etter de inntjente 50 000,- man må mva registrere seg....går det greit så lenge man er i stand til å betale tilbake mva'en man skylder? 

Jeg har ikke sendt ut noen faktura til kundene mine. De har bare betalt meg rett inn på bedriftskontoen - dvs jeg har ikke krevd mva av noen. Etter som jeg skjønner, kan jeg lage alle fakturaene nå i etterkant? 

Jeg ønsker ikke å jukse med noe, har bare vært utrolig sløv på å følge med på inntektene 😯

Anonymkode: 33087...a83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med lav omsetting kan man vel innrapportere det en gang i året?

Jeg ville ringt Kattetaten og spurt. Selv passer jeg på å kun fakturere for tjenester som er momsfrie. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet et enkeltmannsforetak for et år siden. Det har gått så det suser, og jeg satte meg ned for litt siden for å få orden på regnskapet. Til min store skrekk har jeg overskredet de 50 000,- man kan tjene før man er mva pliktig med 100 000,-!! Og jeg har ikke søkt mva... 

Er dette helt krise? Jeg skal sette meg ned nå og søke mva og vil selvsagt tilbakebetale det jeg er skyldig i mva, men det står ingen steder om hvor raskt etter de inntjente 50 000,- man må mva registrere seg....går det greit så lenge man er i stand til å betale tilbake mva'en man skylder? 

Jeg har ikke sendt ut noen faktura til kundene mine. De har bare betalt meg rett inn på bedriftskontoen - dvs jeg har ikke krevd mva av noen. Etter som jeg skjønner, kan jeg lage alle fakturaene nå i etterkant? 

Jeg ønsker ikke å jukse med noe, har bare vært utrolig sløv på å følge med på inntektene 😯

"helt krise" er det definitivt ikke, men nå som du har passert 50.000 kroner er på tide å registrere seg i mva-registeret. Du burde nok også få litt mer kontroll på økonomien i bedriften din og føre regnskapet litt mer løpende.

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Registrere/Registrere-mva-plikt/Hva-gjor-jeg-for-a-bli-registrert-for-mva/

Det som er litt dumt er at du fort kan ende opp med å måtte betale merverdiavgiften du egentlig skulle ha krevd inn fra kundene dine av egen lomme. 

Skrevet
5 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg ville ringt Kattetaten og spurt. Selv passer jeg på å kun fakturere for tjenester som er momsfrie. 

Ikke for å avspore, men jeg skulle ønske det fantes en slik etat 😍

Anonymkode: 1ead1...5d6

• Liker 17
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hvilke reaksjoner du vil få på dette, men her har du brutt noen regler ja...

Du har tjent penger som du ikke har fakturert for? Du SKAL ha et salgsbilag. Og det er på FØRSTE fakturaen som overstiger grensen du skal begynne å legge til mva. Vet ikke helt hvor glade kundene dine blir når du kommer med 25% mer de må betale nå i ettertid :-P 

Men nå vil jeg anbefale deg å hyre en autorisert regnskapsfører så fort som bare det, som kan hjelpe deg med å ordne opp i dette. 

Dumt å la en tydeligvis god business gå i vasken evt fordi du blir tatt for svart arbeid og avgiftsjuks :-P 

Skrevet

Sjekk fiken.no. Jeg bruker sette regnskapsprogrammet og der kan du lage momsoppgaven din. Nb husk å legge inn de varer du har kjøpt til firmaet :)

Anonymkode: 277d1...ceb

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å avspore, men jeg skulle ønske det fantes en slik etat 😍

Anonymkode: 1ead1...5d6

Tenkte jeg ikke skulle kommentere den jeg, men siden du gjorde det. Ja kattetatenkte må bare komme hit

Anonymkode: 2a17d...f67

Skrevet
14 timer siden, jaro skrev:

Jeg vet ikke helt hvilke reaksjoner du vil få på dette, men her har du brutt noen regler ja...

Du har tjent penger som du ikke har fakturert for? Du SKAL ha et salgsbilag. Og det er på FØRSTE fakturaen som overstiger grensen du skal begynne å legge til mva. Vet ikke helt hvor glade kundene dine blir når du kommer med 25% mer de må betale nå i ettertid :-P 

Men nå vil jeg anbefale deg å hyre en autorisert regnskapsfører så fort som bare det, som kan hjelpe deg med å ordne opp i dette. 

Dumt å la en tydeligvis god business gå i vasken evt fordi du blir tatt for svart arbeid og avgiftsjuks :-P 

Ro ned, dette ordner seg. 

Skrevet
7 timer siden, prt90 skrev:

Ro ned, dette ordner seg. 

Hehe kan hende for deg at jeg ser "oppskjørta" ut, det er jeg altså ikke ;-)

Alt ordner seg som regel, men ikke av seg selv dessverre :-P 

Når TS nå har en 'ordne opp i ting som går tilbake i tid'-problematikk og i tillegg har litt dårlig tid pga diverse frister er det absolutt best å få kyndig hjelp (så snart som mulig)

Man kan fint slippe unna med mye regelbrudd i det landet her, men jeg heier ikke på det. 

Skrevet

Takk for gode svar! Jeg ringte Skatteetaten. Det ordner seg. De stenger ikke sjappa mi :-) Så lenge jeg kan dokumentere når jeg oversteg grensen, samt hva som er fakturert etter dette, er det nada problemas. Jeg har ikke fakturert med moms, så har ikke gjort feil der. Jeg må betale momsen av egen lomme da jeg ikke vil etterfakturere kundene mine med dette, men har satt av på egen konto det jeg skylder i moms, så ikke noe problem å betale. Nå må jeg bare skynde meg og få moms-registrert meg!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...