Gå til innhold

Broren min syntes han er for stor..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei dere :)

Jeg har en bror på 7 år, som mener at han er for stor.. Jeg sier hele tiden at han perfekt kropp og mange burde være sjalue. Han griner ofte og tenker alt for mye på engang.. Noen som har noen "gode" tips til å "brainwashe" han slik at han mener at kroppen hans er perfekt?

Takk for svar :)

Endret av FunnyBoy123
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er grunnen til at han mener det?

Anonymkode: d1d24...721

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at han mener det?

Godt spørsmål..

Skrevet
3 minutter siden, FunnyBoy123 skrev:

Hei dere :)

Jeg har en bror på 7 år, som mener at han er for stor.. Jeg sier hele tiden at han perfekt kropp og mange burde være sjalue. Han griner ofte og tenker alt for mye på engang.. Noen som har noen "gode" tips til å "brainwashe" han slik at han mener at kroppen hans er perfekt?

Takk for svar :)

Dette er en oppgave for foreldrene dine. Både å finne ut av hvorfor han har de tankene han har, endre det som har negativ innflytelse på ham og gi ham det selvbildet han trenger

Anonymkode: df6ca...a00

• Liker 2
Skrevet

Hva mener du med stor? At han er for tykk?

Anonymkode: 96e02...733

Skrevet

Dette er en oppgave for foreldrene dine. Både å finne ut av hvorfor han har de tankene han har, endre det som har negativ innflytelse på ham og gi ham det selvbildet han trenger

Broren skal være like mye der for han som foreldrene.. Noen andre som har noe å si? 

Skrevet

Dette synes jeg faktisk høres ganske alvorlig ut, spesielt om han bare er 7 år. Barn får ikke sånne tanker av seg selv. Kan faktisk hende at han blir mobbet eller noe.

Anonymkode: ad427...ce8

• Liker 3
Skrevet

Første skritt er å finne ut hvor tankene kommer fra. Har han fått sleivete kommentarer fra noen, sammenligner han seg med andre, er han faktisk stor eller er det bare noe han tror? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med stor? At han er for tykk?

Anonymkode: 96e02...733

Nei, han er ikke tykk i det hele tatt. Sterk og atletisk bygd. Han har et par venner som er "veldig" mye lavere enn han. Kanskje det er derfor? 

Skrevet

Første skritt er å finne ut hvor tankene kommer fra. Har han fått sleivete kommentarer fra noen, sammenligner han seg med andre, er han faktisk stor eller er det bare noe han tror? 

Tror nok at han sammenligner seg med noen andre ja. Han har et par venner, som er ganske lave og småe. Tror nok det er derfor. Han har vel lyst til å være som de.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg faktisk høres ganske alvorlig ut, spesielt om han bare er 7 år. Barn får ikke sånne tanker av seg selv. Kan faktisk hende at han blir mobbet eller noe.

Anonymkode: ad427...ce8

Nei, han blir ikke mobbet. Det er jeg helt sikker på. Jeg kjenner han best av alle. Mobbing er utelukket i denne tråden.

Skrevet
6 minutter siden, FunnyBoy123 skrev:

Broren skal være like mye der for han som foreldrene.. Noen andre som har noe å si? 

En 16 år gammel gutt skal ikke ha ansvaret for omsorg for en 7 år gammel gutt.
Snakk med foreldrene dine

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, FunnyBoy123 skrev:

Jeg sier hele tiden at han perfekt kropp og mange burde være sjalue.

wtf

Du vet at ved å snakke om perfekte kropper introduserer konseptet om perfekt kropp til broren din. Når man sier noe om perfekt kropp, så vil man fortelle en person at noe sånt som en uperfekt kropp eksisterer. Og hos en person med lav selvtillit vil han begynne å tenke at egen kropp ikke er bra nok. Du forteller han at det finnes standarder, hva som er rett og galt når det gjelder utseende. Og grunnet lav selvbilde vil han da velge å tenke at han har en dårlig kropp.

Det beste er  å fokusere på at kropp ikke er så viktig, utenom helse. Du ødelegger mye mer enn du hjelper

Anonymkode: b1570...9d0

• Liker 7
Skrevet

En 7 år gammel gutt skal heller ikke gå rundt å tenke han har "perfekt kropp" og at andre burde være sjalu. Du må slutte å presse på ham dette kroppsfokuset, han er et lite barn. Om han spør, så si lett at alle er forskjellig og han er bra akkurat sånn som han er. Så snakk om noe annet som 7-åringer heller bør tenke på.

Over tid hvis du/dere slutter å snakke om kropp og utseende, så vil det sakte men sikkert dale ut av hans fokus.

• Liker 5
Skrevet

ViljaH og ab...9d0 sine innlegg har et meget bra poeng, ts.

• Liker 1
Skrevet

Barn begynner å tenke på kropp tidlig. Jeg husker selv godt fra da jeg var på den alderen. Husker at vi måtte veie oss hos helsesøster (var i andre klasse eller noe), det var helt forferdelig, spesielt siden vi jentene etterpå sammenlignet va vi veide, husker at jeg syntes det var utrolig kjipt at jeg veide mer enn flere av de andre jentene. Jeg var jo overhodet ikke tjukk, og jeg var høyere enn mange av de andre, men jeg klarte ikke å se den sammenhengen, alt jeg så var tallet på vekta.

Anonymkode: 19705...d8f

Gjest Jonasmann
Skrevet (endret)

Si til han at han er en gutt/mann og ikke trenger å bry seg så fryktelig mye om utseende. Det er en av de helt få privilegiene vi har, og alle burde gjøre seg kjent med det.

Endret av Jonasmann
Skrevet

I sommer passet jeg tantegutten min på 7 år over ett døgn. Da han skulle legge seg på kvelden skulle han vise meg hvor stor han hadde blitt, og gikk på vekta. Han er en helt normal frisk og sunn gutt, men satte øynene i meg og spurte "Tante, er jeg tjukk? er dette for mye?"
Da hadde vi en lang og god samtale om at det han veide var helt normalt, men at selv om man skulle veie litt mindre eller litt mer, så var det ikke så viktig bare man hadde en sunn og frisk kropp. På typisk barnevis såklart "det er hundre milioner tusen ganger mer viktig at man spiser mat som er bra for kroppen, og leker og har det gøy" :fnise:
Jeg sa selvfølgelig fra til søsteren min senere, så hun kunne være obs på det i fall dette var noe som kunne utvikle seg. Da viste det seg at de hadde hatt veiing på skolen, og en annen gutt i klassen hans hadde blitt ertet i friminuttet etterpå fordi han var "tjukk". Så selv om ikke han selv hadde fått noen kommentarer, så var det nok at han overhørte noen andre...

Så legg vekk fokuset på utseende og "perfekt kropp" (det er hvertfall ikke noe å si til en 7åring..). Ha heller fokus på ting som er bra for kroppen, og at kroppen er frisk både på innsiden og utsiden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...