AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 jeg holder på å skrive en artikkel om flink pike syndromet i lekse. Lurer derfor på om dere har noen ting som jeg burde fått med i artikkelen? Da det ikke står så mye om det på nettet som jeg hadde håpet Anonymkode: 05a4d...4b2
herzeleid Skrevet 15. februar 2017 #2 Skrevet 15. februar 2017 En interessant problemstilling kan være hva som eventuelt skiller en "flink pike" fra en "dyktig kvinne". Jeg har hørt flere påstå at begrepet i seg selv er kjønnsdiskriminerende, og at en tilsvarende mann ville blitt kalt dyktig. Jeg er ikke sikker på om det egentlig stemmer, fordi en "flink pike", i mitt hode, er pliktoppfyllende og hardtarbeidende, men ikke nødvendigvis dyktig. Jeg har møtt mange flinke piker jeg ikke vil beskrive som dyktige, og mange dyktige kvinner jeg ikke vil beskrive som flinke piker.
Marie90 Skrevet 15. februar 2017 #3 Skrevet 15. februar 2017 For meg går "flink pike" hånd i hånd med offermentalitet. Det er en slags omfavnelse av å være selvutslettende. Ellers tror jeg da det har vært en del artikler om dette?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #4 Skrevet 15. februar 2017 Jeg ville skrevet en kritisk artikkel om flink pike-begrepet. Anonymkode: 75f5d...14f 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #5 Skrevet 16. februar 2017 15 timer siden, Marie90 skrev: For meg går "flink pike" hånd i hånd med offermentalitet. Det er en slags omfavnelse av å være selvutslettende. Ellers tror jeg da det har vært en del artikler om dette? Tja, det kan like så godt være en overlevelsesstrategi. Et sted i livet der jentene lærte at det å være ydmyk og selvutslettende holdt dem unna "fare". Anonymkode: 71bed...c7a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #6 Skrevet 16. februar 2017 Jeg lurer på hva som hadde skjedd om en sluttet å sykliggjøre folk som er for ambisiøs for sitt eget beste og heller oppmuntre dem til å kjøre på. Ikke alle, men noen av disse flinke pikene kunne sikkert flyttet fjell selv om de kanskje stupte i etterkant. Er det så farlig da? Anonymkode: 4ee4b...10c 2
Joia Skrevet 16. februar 2017 #7 Skrevet 16. februar 2017 Flink pike. Ens identitet og selvverd tillegges kun suksess og mestring. Når man lærer at det å håndtere nederlag eller motgang er like viktig om ikke mer viktig enn å prestere og gjennomføre, så tror jeg flere hadde sluppet unna med det herket. det farlige er når flink pike tendenser overstyrer alt og ødelegger, ofte dessverre skjønner man problemet altfor sent. foreldre burde lære barna sine om dette i ung alder, fostre opp sunn atferd. Stakkars dagens ungdom som må få seksere i alle akademiske fag og tror fremtiden er ødelagt om ikke dette skjer, må ha populære sosiale media kontoer, og se jæv... fantastisk pene.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #8 Skrevet 18. februar 2017 Flinke piker vokser som regel opp til å bli dyktige damer. Det er en sykeliggjøring av flinke jenter, som flinke gutter ikke utsettes for. Flinke/smarte/suksefulle gutter heies frem, jentene sykeliggjøres. Anonymkode: ed1a0...c2b
herzeleid Skrevet 18. februar 2017 #9 Skrevet 18. februar 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flinke piker vokser som regel opp til å bli dyktige damer. Det er en sykeliggjøring av flinke jenter, som flinke gutter ikke utsettes for. Flinke/smarte/suksefulle gutter heies frem, jentene sykeliggjøres. Anonymkode: ed1a0...c2b Spørs vell. Nerdene har vell oppigjennom fått gjennomgå ganske greit, og må vell på mange måter kunne sies å være guttenes motstykke til deler av "flink pike" gruppen. Så bør vi nok skille mellom "flink" og "dyktig". Det er masse "flinke piker" som er ekstremt pliktoppfyllende og dermed komme gjennom skolen med toppkarakterer fordi de er gode til å pugge. Mange av disse har likevel ikke skjønt noe av det de har pugget, og vil ved høyere utdanning gjerne lett bli forbigått av dyktige jenter og gutter, de som rett og slett forstår temaet, ikke bare lærer seg det utenatt.
Hermine Grang Skrevet 18. februar 2017 #10 Skrevet 18. februar 2017 Er ikke flink pike det samme som perfeksjonist? Det siste ordet er jo kjønnsnøytralt.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #11 Skrevet 18. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Flinke piker vokser som regel opp til å bli dyktige damer. Det er en sykeliggjøring av flinke jenter, som flinke gutter ikke utsettes for. Flinke/smarte/suksefulle gutter heies frem, jentene sykeliggjøres. Anonymkode: ed1a0...c2b Nå er det også mange av dem som møter veggen da, og blir sykemeldt og utbrent i voksen alder. Anonymkode: 71bed...c7a 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #12 Skrevet 18. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Flinke piker vokser som regel opp til å bli dyktige damer. Det er en sykeliggjøring av flinke jenter, som flinke gutter ikke utsettes for. Flinke/smarte/suksefulle gutter heies frem, jentene sykeliggjøres. Anonymkode: ed1a0...c2b Dette bunner som regel ut i at jentene SELV klager over samfunnspress, perfeksjonisme, alt som skal gå så fint. Om det er en sykeliggjøring, så er det en de selv bidrar til. Grunnen til at gutter ikke står frem og klager på samme måte handler jo mye om at menn ofte prioriterer litt mer, og det er mer akseptert for menn at de gjør det bra på x og y, så kan z være som det er. Det holder ofte for menn å være velutdannet og tjene gode penger, de må ikke se 'perfekte' ut i tillegg. Mange jenter kunne gjort det lettere for seg selv om de ville. Anonymkode: 9a7c0...b47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå