Gå til innhold

Samboerkontrakt/felles økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dårlig overskrift, men saken er:

Etter å ha vært en del arbeidsledig har jeg nå grei jobb fremover. I forbindelse med dette ser jeg at jeg ønsker at vi som par skal snakke med noen som kan hjelpe oss med å finne ut hvordan vi skal dele økonomien, gjerne sette opp en samboerkontrakt, etc... Hvem kontakter vi? En advokat? Banken? Familieterapeut? Noen som har vært borti det samme og fått hjelp?

Anonymkode: 40b75...453

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte advokat.. Men det er dyrt :/

Det går an å sjekke mye på internett så det går an å skrive en bra kontrakt selv. 

Signer med dato og alt, og gjerne et par oppegående vitner.

En slik kontrakt handler mest om deling av eiendeler/penger ved brudd, så det er snakk om hva dere eier sammen og ikke. Bolig burde være tinglyst. Det praktiske gjennom samboertiden ordner dere slik fordi sånn og sånn.. 

Er dere ikke enige nå om hva som ville vært rettferdig ved et evt brudd, burde dere gå til advokat uansett. Men har dere en nøktern holdning til det hele (TVen han hadde med seg er hans, sofaen du hadde med deg er din osv) , så er det egentlig bare å dele på alle faste utgifter (sett inn samme beløp på en felles konto og betal regninger derfra) og ha tinglyst evt eierandeler i bolig.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha vært en del arbeidsledig har jeg nå grei jobb fremover. I forbindelse med dette ser jeg at jeg ønsker at vi som par skal snakke med noen som kan hjelpe oss med å finne ut hvordan vi skal dele økonomien, gjerne sette opp en samboerkontrakt, etc... Hvem kontakter vi? En advokat? Banken? Familieterapeut? Noen som har vært borti det samme og fått hjelp?

Vil definitivt anbefale deg å skrive kontrakt. Vet advokat er dyrt, men værdt det den dagen dere går fra hverandre. De som da har en skikkelig kontrakt slipper alt styret det da kan bli med deling av ting. Er alt for mange som har brent seg på å ikke skrive kontrakt.....meg inklusiv😳😳😜

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboerkontrakt settes opp av advokater. Det er viktig å ha ha samboerkontrakt, men like viktig å oppdatere kontrakten ved nyervervelser og andre endringer.

Anonymkode: c18d8...e12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...