Gå til innhold

Hundene mine blir sinte på hverandre på tur - vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to hunder. De har hos tidligere eier gått fint sammen i todelt bånd og det har de også gjort hos meg. De er søsken (en hann og en tispe) på 1,5år. Men nå i det siste har de begynt å bli litt aggressive mot hverandre når andre hunder kommer gående. F.eks begynner de å sulle hoppe opp på hverandre og bite (på en aggressiv måte, ikke på en "lekete" måte). Tidligere har de heller bjeffet og gått mot møtende hund. 

Jeg vet jeg kan gå med de i to bånd, men jeg lurer på hvorfor de plutselig har begynt å oppføre seg slik? Noen tanker eller erfaringer?

Anonymkode: ff521...eef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må korrigere dem før de kommer til det punktet at de starter sånn, du som er leder må si ifra om at sånn oppførsel ikke er ønskelig. Tren gjerne på passering ved å få hjelp av en venn med hund og tren på at fokuset skal være på deg når det kommer en annen hund :) 

Anonymkode: e83d2...680

Skrevet

Alderen har litt å si her, ting skjer i kropp og hodet og de kunne like gjerne vært tullete alene, da bare mot de andre hundene. At de da går lenket fast til hverandre og blir enda mer forhindret i å bruke sitt naturlige frie språk (som er kroppsspråk såklart) blir de antagelig frustrerte og lar det gå utover hverandre..

Tenk på oss selv, hvor mange ganger går vi ikke "i strupen" på vår mor, kjæreste eller venninne når vi begge havner i en frustrerende situasjon? ;-) 

Jeg ville gått med de alene, eller minst hvert sitt bånd, samtidig som du tar alle situasjoner som den o store de kan stole på, frem til diverse hormoner og eventuelle møteproblematikker er over :)

Er uansett ikke noe særlig om de er sammen om å konfrontere andre eller om de tar hverandre pga andre. Det er en form for stress situasjon de skal slippe å håndtere. (Det er DU) 

Skrevet

Som Heksa sier, så er det nok omdirigert aggresjon. De reagerer på møtende hunder, tuller seg i hverandre pga det korte båndet og tar det ut på hverandre. Jeg ville trent passering (google "kindereggmetoden") en og en for å jobbe med dem separat.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...