AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #1 Del Skrevet 14. februar 2017 Jeg skal nå snart ha praksis og prøve å finne ut litt ulike aktiviteter og måter og få frem ulike "fag" for barna. Gjennom denne praksisen må jeg fremme fagområdene etikk, religion og filosofi og nærmiljø og samfunn, dette synes jeg er veldig vanskelig for en barnegruppe som er 2-3 år. Praksisen er de fire ukene for påske, så tenkte egentlig at vi kunne ha en påske samling og snakke om hva som skjedde da, men det er vel litt vanskelig å snakke med de minste barna om dette? har dere noen forslag til hvordan jeg kan få frem disse fagområdene hos en småbarnsgruppe? Anonymkode: e3cca...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #2 Del Skrevet 14. februar 2017 Ikke legg så mye i det. Hva med å gå en tur i nærmiljøet? Barn i den alderen må ta/kjenne/føle på. Ikke bli fortalt. Jeg hadde samme oppgave 1 året. Jeg var på store avdeling så var litt enklere å finne på ting. Hadde medstudenter på små avdeling de gikk tur i nærmiljøet, nå måtte vi ikke ha begge fagområdene i oppgaven da. Anonymkode: e8fa2...1bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Froning Skrevet 14. februar 2017 #3 Del Skrevet 14. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal nå snart ha praksis og prøve å finne ut litt ulike aktiviteter og måter og få frem ulike "fag" for barna. Gjennom denne praksisen må jeg fremme fagområdene etikk, religion og filosofi og nærmiljø og samfunn, dette synes jeg er veldig vanskelig for en barnegruppe som er 2-3 år. Praksisen er de fire ukene for påske, så tenkte egentlig at vi kunne ha en påske samling og snakke om hva som skjedde da, men det er vel litt vanskelig å snakke med de minste barna om dette? har dere noen forslag til hvordan jeg kan få frem disse fagområdene hos en småbarnsgruppe? Anonymkode: e3cca...630 Barnehagepedagogikk i et nøtteskall.. I en alder hvor fokuset burde ligge på språk, vennskap, samhandling og basisferdigheter som å drikke fra en kopp og åpne matpakka si selv så finnes det personer med "kompetanse" som vil prakke på barna etikk, filosofi og religion Selv om det er en vanskelig oppgave så er det beste du kan gjøre å finne måter for å få barna til å oppleve det på samt å ha samlingstunder hvor du viser dem hvordan noe av dette er på en kreativ måte. Bilder/ figurer/dukketeater. Barna i den alderen der kommer ikke til å forstå en dritt av det du sier og prøver å vise dem, men de som evaluerer deg blir fornøyde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #4 Del Skrevet 14. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal nå snart ha praksis og prøve å finne ut litt ulike aktiviteter og måter og få frem ulike "fag" for barna. Gjennom denne praksisen må jeg fremme fagområdene etikk, religion og filosofi og nærmiljø og samfunn, dette synes jeg er veldig vanskelig for en barnegruppe som er 2-3 år. Praksisen er de fire ukene for påske, så tenkte egentlig at vi kunne ha en påske samling og snakke om hva som skjedde da, men det er vel litt vanskelig å snakke med de minste barna om dette? har dere noen forslag til hvordan jeg kan få frem disse fagområdene hos en småbarnsgruppe? Anonymkode: e3cca...630 Barnehagen hos oss sa at de i november ville fokusere på faget musikk. Hva de gjorde var å spille tullete Marcus og Martinius fra mobilen til de ansatte. Så når faget er naturfag så vises vel en You Tube-video av våt leire og et blir kasting av leire i etterkant. Hurra. Anonymkode: 61dfd...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #5 Del Skrevet 14. februar 2017 Påskesamling? I forbindelse med etikk og religion, så kan du fortelle påskefortellingen med konkreter/evt bilder, og synge noen sanger som har med påska å gjøre. Nærmiljø og samfunn; hør med de andre om hva som går an å besøke rundt barnehagen. Er barnehagen i byen, kanskje dra på tur til festninger, se på skulpturer, biblioteket, osv. På landet: skogen, vannet, nabogård osv Anonymkode: d51a6...3f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RompeRusk Skrevet 14. februar 2017 #6 Del Skrevet 14. februar 2017 (endret) 26 minutter siden, Froning skrev: Barnehagepedagogikk i et nøtteskall.. I en alder hvor fokuset burde ligge på språk, vennskap, samhandling og basisferdigheter som å drikke fra en kopp og åpne matpakka si selv så finnes det personer med "kompetanse" som vil prakke på barna etikk, filosofi og religion Selv om det er en vanskelig oppgave så er det beste du kan gjøre å finne måter for å få barna til å oppleve det på samt å ha samlingstunder hvor du viser dem hvordan noe av dette er på en kreativ måte. Bilder/ figurer/dukketeater. Barna i den alderen der kommer ikke til å forstå en dritt av det du sier og prøver å vise dem, men de som evaluerer deg blir fornøyde Tull. Håper ikke du jobber med småbarn om du har et slikt syn på de. Jobber med 1.5 - 2 åringer. Blir stadig overrasket over hvor utrolig kompetente de er. Man kan selvfølgelig ikke holde foredrag om Jesus, men de forstår utrolig mye og har mange tanker om hvorfor ting er som de er. Når tenker du at barnet skal starte med refleksjon, egentlig? Med den oppgaven kan du gjøre noe så enkelt som å ta med barna til et nytt sted i nærområdet og finne ting dere kan ta med tilbake til barnehagen. Steiner, kvister, bilde av døde dyr/insekter, planter og lignende. Dette kan dere lage utstilling av med pedagogisk dokumentasjon, og snakke om hva dere fant, hvor dere fant det etcetc. Det er stor forskjell på om barna er nylig fylt 2 eller nærmer seg 3, så du må tenke over hvor avansert du kan gjøre det. Et slikt opplegg hadde passet til mine 2 åringer. Du må også ta hensyn til religion dersom du velger påske. Mange foreldre vil ikke lære barna om kristendommen, så sørg for at barna kandelta på et slikt opplegg. Det vi gjorde i praksis i påsken var å lage påskeutstlling av ting vi fant i nærmiljøet, samt vi lagde en påskeharehule med noe godt i (appelsin, rosin etc). Påsken kan markeres på mange måter Endret 14. februar 2017 av RompeRusk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim91 Skrevet 14. februar 2017 #7 Del Skrevet 14. februar 2017 Jeg jobber på småbarnsavdeling. Barna er i alderen 1-2,5. Sånn helt kjapt gvis jeg tenker på fagområdene i løpet av en normal dag/uke så: Kommunikasjon, språk og tekst: -setter ord på ting og hva vi gjør -alltid bøker tilgjengelig Kropp, bevegelse og helse: -varmmat minst en gang i uken og barna er med på prosessen -sangleker -tur i ujevnt terreng Kunst, kultur og kreativitet: -tegner, maler osv.. -synger gjennom hele dagen og i samlingssted Natur, miljø og teknikk - går på tur minst en gang i uken og undrer oss over alt vi kommer over Etikk, religion og filosofi - vi jobber mye med hvordan vi skal være mot hverandre "være god" Nærmiljø og samfunn - bruker nærområdet for det det er verdt. Besøker nabogården så ofte som mulig. Antall, rom og form - vi teller, snakker om farger, formene på f.eks frukt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Froning Skrevet 14. februar 2017 #8 Del Skrevet 14. februar 2017 1 minutt siden, RompeRusk skrev: Tull. Håper ikke du jobber med småbarn om du har et slikt syn på de. Jobber med 1.5 - 2 åringer. Blir stadig overrasket over hvor utrolig kompetente de er. Man kan selvfølgelig ikke holde foredrag om Jesus, men de forstår utrolig mye og har mange tanker om hvorfor ting er som de er. Når tenker du at barnet skal starte med refleksjon, egentlig? Hva var feil med mitt syn? Barna starter å reflektere tidlig, men det betyr ikke at de er flinke til det i en så ung alder. Har jobbet i noen titalls småbarns-avdelinger og har opplevd nok av pedagoger som overvurderer kompetansen til barna. 1,5- 2-åringer har også begrenset med språk så jeg ser virkelig ikke hvordan du har mulighet til å påstå at du vet hvordan barna tenker iden grad du påstår? Jeg har jobbet i nok ulike avdelinger og under nok pedagoger til å se at det er et langt større kaos og dårligere miljø i de avdelingene som er preget av teknikkbasert pedagogikk hvor barna også blir behandlet som skoleelever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RompeRusk Skrevet 14. februar 2017 #9 Del Skrevet 14. februar 2017 "Barna i den alderen der kommer ikke til å forstå en dritt av det du sier og prøver å vise dem". Hvordan blir barna flinke til å reflektere om omverdenen? Nettopp ved å gjøre det sammen.. Barnegruppa ts snakker om er 2-3. Ikke 1.5. Og om du har jobbet med småbarn burde du vite at de er vanvittig kompetente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. februar 2017 #10 Del Skrevet 14. februar 2017 1 time siden, Froning skrev: Barna i den alderen der kommer ikke til å forstå en dritt av det du sier og prøver å vise dem, men de som evaluerer deg blir fornøyde Er det ikke nettopp noe av det som er poenget med utdanningen da? Å lære å møte barna på det nivået de er? Det er klart at en 2-3-åring forholder seg til og reflekterer rundt disse områdene på en helt annen måte enn 5-6-åringene, men er det dermed sagt at dette er temaer som er helt uvesentlige for en 2-3-åring, noe de aldri tenker på eller ikke trenger å lære? Selv små barn forstår og tenker mye mer enn man tror og suger til seg lærdom på en helt utrolig måte. Jeg blir til stadighet overrasket over hva mine har lært i barnehagen og synes det er fantastisk at de ansatte er opptatt av dette og ikke har en slik snever holdning til barnehagepedagogikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #11 Del Skrevet 14. februar 2017 Med det personalet en avdeling har til rådighet i dag blir det lite pegagogisk opplegg, de er for opptatt med det som er basic: bleiebytte, måltider og ut for å leke. Anonymkode: 71cde...381 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #12 Del Skrevet 14. februar 2017 Jeg tror de fleste avdelinger gjør så godt de kan. Husk at de ansatte ikke tjener spesielt bra og de gjør stort sett en meget god jobb med dine og våre barn. Vær takknemlig! Anonymkode: 61dfd...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. februar 2017 #13 Del Skrevet 14. februar 2017 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med det personalet en avdeling har til rådighet i dag blir det lite pegagogisk opplegg, de er for opptatt med det som er basic: bleiebytte, måltider og ut for å leke. Anonymkode: 71cde...381 Det kommer jo helt an på barnehagen da. Mine barns barnehage har høy voksentetthet, det gir mye rom for tilpasset pedagogisk opplegg. Endret 14. februar 2017 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #14 Del Skrevet 14. februar 2017 3 minutter siden, Arkana skrev: Det kommer jo helt an på barnehagen da. Mine barns barnehage har høy voksentetthet, det gir mye rom for tilpasset pedagogisk opplegg. Tror alle foreldre Anonymkode: 71cde...381 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 14. februar 2017 #15 Del Skrevet 14. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke legg så mye i det. Hva med å gå en tur i nærmiljøet? Barn i den alderen må ta/kjenne/føle på. Ikke bli fortalt. Jeg hadde samme oppgave 1 året. Jeg var på store avdeling så var litt enklere å finne på ting. Hadde medstudenter på små avdeling de gikk tur i nærmiljøet, nå måtte vi ikke ha begge fagområdene i oppgaven da. Anonymkode: e8fa2...1bc Begge fagområdene? Er det ikke sånn syv stykker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #16 Del Skrevet 14. februar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med det personalet en avdeling har til rådighet i dag blir det lite pegagogisk opplegg, de er for opptatt med det som er basic: bleiebytte, måltider og ut for å leke. Anonymkode: 71cde...381 Men det er jo i disse hverdagssituasjonene mye av nettopp pedagogikken ligger!! hvordan de voksne er med barna er jo halve innholdet. Blir så oppgitt når folk tror at pedagogikk bare er samling med skolelignende innhold. Spedielt med småbarn kommer jo fagområdene til uttrykk i å sette ord på hverdagen, til å "lære" barna samhandling hensyn relasjoner osv!! Anonymkode: 2ad26...601 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #17 Del Skrevet 14. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo i disse hverdagssituasjonene mye av nettopp pedagogikken ligger!! hvordan de voksne er med barna er jo halve innholdet. Blir så oppgitt når folk tror at pedagogikk bare er samling med skolelignende innhold. Spedielt med småbarn kommer jo fagområdene til uttrykk i å sette ord på hverdagen, til å "lære" barna samhandling hensyn relasjoner osv!! Anonymkode: 2ad26...601 Nettopp, og det lærer de i hvedagssituasjoner. Anonymkode: 71cde...381 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Froning Skrevet 14. februar 2017 #18 Del Skrevet 14. februar 2017 1 time siden, Arkana skrev: Er det ikke nettopp noe av det som er poenget med utdanningen da? Å lære å møte barna på det nivået de er? Det er klart at en 2-3-åring forholder seg til og reflekterer rundt disse områdene på en helt annen måte enn 5-6-åringene, men er det dermed sagt at dette er temaer som er helt uvesentlige for en 2-3-åring, noe de aldri tenker på eller ikke trenger å lære? Selv små barn forstår og tenker mye mer enn man tror og suger til seg lærdom på en helt utrolig måte. Jeg blir til stadighet overrasket over hva mine har lært i barnehagen og synes det er fantastisk at de ansatte er opptatt av dette og ikke har en slik snever holdning til barnehagepedagogikk. Småbarn skal ikke utdannes i fag. De skal lære og de lærer hele tiden. Å prakke på dem religion og samfunskunskap nå er tåpelig. Det skal fokuseres på den fundamentale ved å være menneske som språk å bli så selvstedige som mulige i et et småbarnperspektiv. Jeg jobbet i en 2-3 årsavdeling som hadde engelsksamling en gang i uka i et år. Ingen av dem husket noe av dette året etter da de var flyttet opp. De husket derimot hvordan de tok på seg sokkene. Relevant kunnskap som de har nytte av sitter for de for faktisk mulighet å anvende og repetere det. Å lære dem om vennskap og å fungere i lag er langt mer nyttig. Å lære dem å kle på seg og å drikke av kopp er noe de kan andvende og som vil gi dem stimulanse. Erfaringene mine tilsier uten tvil at overpedagogiske avdelinger med et stort fokus på skolefag har barn med større mangler i de nevnte egenskapene i forrige avsnitt. Det gjør avdelingene konfliktfylte og kaotiske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #19 Del Skrevet 14. februar 2017 12 minutter siden, Froning skrev: Småbarn skal ikke utdannes i fag. De skal lære og de lærer hele tiden. Å prakke på dem religion og samfunskunskap nå er tåpelig. Det skal fokuseres på den fundamentale ved å være menneske som språk å bli så selvstedige som mulige i et et småbarnperspektiv. Jeg jobbet i en 2-3 årsavdeling som hadde engelsksamling en gang i uka i et år. Ingen av dem husket noe av dette året etter da de var flyttet opp. De husket derimot hvordan de tok på seg sokkene. Relevant kunnskap som de har nytte av sitter for de for faktisk mulighet å anvende og repetere det. Å lære dem om vennskap og å fungere i lag er langt mer nyttig. Å lære dem å kle på seg og å drikke av kopp er noe de kan andvende og som vil gi dem stimulanse. Erfaringene mine tilsier uten tvil at overpedagogiske avdelinger med et stort fokus på skolefag har barn med større mangler i de nevnte egenskapene i forrige avsnitt. Det gjør avdelingene konfliktfylte og kaotiske. Årsplan og rammeplan setter føringer for hvordan pedagogisk personale skal jobbe med barna, dette er lovbestemt. En god avdeling har også pedagogisk innhold, det du referer til er sosial kompetanse, det er det viktigste vi lærer våre små, ikke minst utvikler evner til å ta andres perspektiv og empati. Det er ingen mening med å påprakke barn noe som helst, men helt vanlige feiringer som jul og påske, dvs tradisjoner med høytider er bra, det står også i rammeplanen at det er noe vi skal gjøre. Jo mer kunnskap vi gir før skolestart jo bedre, men er man dyktig nok blir pedagogiske fag også intigrert i en travel hverdag, så følger jo pedagogiske opplegg etter hva barna på avdelingen behøver. Rammeplanen følger fag. Når du jobber i barnehage er det din arbeidsinnstruks sammen med årsplan. Anonymkode: 71cde...381 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #20 Del Skrevet 14. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Årsplan og rammeplan setter føringer for hvordan pedagogisk personale skal jobbe med barna, dette er lovbestemt. En god avdeling har også pedagogisk innhold, det du referer til er sosial kompetanse, det er det viktigste vi lærer våre små, ikke minst utvikler evner til å ta andres perspektiv og empati. Det er ingen mening med å påprakke barn noe som helst, men helt vanlige feiringer som jul og påske, dvs tradisjoner med høytider er bra, det står også i rammeplanen at det er noe vi skal gjøre. Jo mer kunnskap vi gir før skolestart jo bedre, men er man dyktig nok blir pedagogiske fag også intigrert i en travel hverdag, så følger jo pedagogiske opplegg etter hva barna på avdelingen behøver. Rammeplanen følger fag. Når du jobber i barnehage er det din arbeidsinnstruks sammen med årsplan. Anonymkode: 71cde...381 Rammeplanen følges til et minimum i utrolig mange barnehager. Hvordan pedagogikken følges og anvendes varierer ekstremt mye Her snakker jeg hovedsakelig om å prakke på småbarn kunnskap som går på bekostning den fundamentale kunnskapen som er langt viktigere. Å gi barna faglig kompetanse kan man spare til de går i mellom eller storbarnsavdelig. Anonymkode: 8d3a3...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå