Gå til innhold

Hvor stor stilling har jeg egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kontrakten min står det 60%, men jeg jobber 3 dager ene uka og 4 dager andre uka.

Prata med en bekjent som jobber likt som meg, men hun jobba 70%. 

Mente at en arbeidsdag utgjorde rundt 20%, eller er dette feil?

Greit å væra helt sikker før jeg tar dette videre med sjefen.

Anonymkode: c5e20...559

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange timer jobber du?

Anonymkode: fe836...46d

Skrevet

Du må regne ut antall arbeidstimer. 60% stilling tilsvarer vanligvis 22,5 arbeidstimer per uke (altså utenom lunsj). Hvis du har 7,5 arbeidstimer hver dag, så er 60% tre arbeidsdager. Hvis du annenhver uke jobber tre dager a’ 7,5 timer og fire dager a’ 7,5 timer, så utgjør det 70%. Hvis du jobber kortere dager, så stiller det seg annerledes. Noen yrker har i tillegg andre arbeidstidsavtaler.  

Hvis du får timebetalt, så er jo ikke dette noe stort problem, for da får du jo betalt for alle timene du jobber. Det er verre hvis du har månedslønn og får utbetalt 60% av en full lønn. 

Anonymkode: dbe8c...407

Skrevet

Ene uka har jeg 21-21,5 timer, andre uka er det rundt 30 timer.

Er jo timesbetalt så får jo pengene jeg skal ha, men synes det hadde vært greit at det sto i kontrakten også. 

Sjefen sa jo også når jeg skulle skrive under kontrakten at det er egentlig litt mer enn 60% stilling, men at h*n skrev 60 i kontrakten så kunne vi se på det etterhvert.🤔

Ts

Anonymkode: c5e20...559

Skrevet

Hvis du har signert på 60 % så har du en 60 % stilling. Forøvrig er det mange deltidsansatte som jobber mer enn deres stillingsprosent. Dette er ok så lenge du blir kompensert for de timene du jobber over kontrakt. Jobber du gratis over din kontrakt ville jeg satt stopp for dette og tatt opp saken med leder. 

Hvis du i løpet av et år jobber mer enn din per kontrakt stillingsprosent (og registerer /får betalt for dette) kan du etter dette kreve kontrakt som matcher din gjennomsnittlige faktiske arbeidstid. 

http://arbeidsmiljoloven.com/article/§-14-4-a-rett-til-stilling-for-deltidsansatte-tilsvarende-faktisk-arbeidstid/

Anonymkode: 3ad54...90a

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må regne ut antall arbeidstimer. 60% stilling tilsvarer vanligvis 22,5 arbeidstimer per uke (altså utenom lunsj). Hvis du har 7,5 arbeidstimer hver dag, så er 60% tre arbeidsdager. Hvis du annenhver uke jobber tre dager a’ 7,5 timer og fire dager a’ 7,5 timer, så utgjør det 70%. Hvis du jobber kortere dager, så stiller det seg annerledes. Noen yrker har i tillegg andre arbeidstidsavtaler.  

Hvis du får timebetalt, så er jo ikke dette noe stort problem, for da får du jo betalt for alle timene du jobber. Det er verre hvis du har månedslønn og får utbetalt 60% av en full lønn. 

Anonymkode: dbe8c...407

60% stilling tilsvarer 24 timer (arbeidsuke er 40 timer), man må regne med de ubetalte pausene. 

Anonymkode: c862b...f49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...