AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 Jeg skal til nevropsykologisk utredning i morgen. Er så kvalm at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Er det noe jeg bør være forberedt på at jeg kommer til å bli spurt om? Jeg sitter med den følelsen at jeg skal bli testet av hva jeg kan og ikke kan. Det kommer av veldig dårlige erfaringer på skolen. Fikk alltid nedlatende kommentarer før og etter prøver på hvor lite jeg kunne og hvor "dum" jeg var. Hadde så presantasjonsangst at jeg ikke fikk til noenting og er så redd for det skal skje i morgen. Så hvilke type tester er en slik utredning/undersøkelse? Må vite litt føler jeg for å roe meg ned. Skal sitte der i fire timer Anonymkode: 3e2d7...11e
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal til nevropsykologisk utredning i morgen. Er så kvalm at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Er det noe jeg bør være forberedt på at jeg kommer til å bli spurt om? Jeg sitter med den følelsen at jeg skal bli testet av hva jeg kan og ikke kan. Det kommer av veldig dårlige erfaringer på skolen. Fikk alltid nedlatende kommentarer før og etter prøver på hvor lite jeg kunne og hvor "dum" jeg var. Hadde så presantasjonsangst at jeg ikke fikk til noenting og er så redd for det skal skje i morgen. Så hvilke type tester er en slik utredning/undersøkelse? Må vite litt føler jeg for å roe meg ned. Skal sitte der i fire timer Anonymkode: 3e2d7...11e Hei! Jeg har også vært til testing hos nevropsykolog. Det var flere forskjellige tester. Den ene gikk på testing av konsentrasjonen, satt foran en skjerm og skulle trykke på en knapp når noe bestemt dukket opp på skjermen. Det var testing av hukommelse, både visuell hukommelse, og evnen til å huske ord. Det var noen matteoppgaver, og så var det noen oppgaver der vi skulle si hva likheten mellom f.eks tidevann og musikk var eller banan og eple, her sjekker de evnen til å tenke abstrakt. Jeg husker ikke alt jeg gjorde, men det var veldig lite skummelt. Jeg fikk riktig nok et godt resultat, men husker at jeg hadde et sprik i evneprofilen, at jeg var veldig god på matematikken og det språklige hukommelsen min, mens den visuelle hukommelsen min var under gjennomsnittet, og det kan være med på å forklare hvorfor jeg har helt elendig rettningssans. Uansett om du får et dårlig resultat, så trenger ikke det å bety så altfor mye. Det kan være at man har en dårlig dag. Mamma tok en slik test for noen år siden, etter hun hadde hatt en hodeulykke og fikk egentlig beskjed om at hun ikke kom til å klare seg i en normal jobb. Heldigvis var ikke det noe mamma tok til seg, hun fungerer ypperlig i jobb og er et av de klokeste menneskene jeg kjenner (og det sier jeg ikke bare fordi hun er mammaen min!). Hva er grunnen til at du skal til utredning? Kan hvertfall si at du utrykker deg veldig godt skriftlig og at du på ingen måte framstår som dum utfra det du har skrevet her. Anonymkode: cadd7...77a 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #3 Skrevet 14. februar 2017 Hva er problemstillingen som fører deg til Nevropsykolog? De tester og jobber avhengig av problemstilling, derfor er det ikke mulig å svare mer spesifikt. Det er og litt sent å gi deg råd om å dra til bibliotek og finne nevropsykologiske tester der. Anonymkode: 946a9...af0
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #4 Skrevet 14. februar 2017 Noe av poenget er jo å mislykkes på noen av testene da dette kan indikere sykdom eller skade som påvirker dine mentale evner. Har du en sykdom eller skade som påvirker hukommelsen din, så vil du score lavere på det enn på andre deler av testen. Og det er det som er meningen, man skal finne ut hvor problemet eventuelt ligger Anonymkode: c7a44...98f 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #5 Skrevet 14. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er problemstillingen som fører deg til Nevropsykolog? De tester og jobber avhengig av problemstilling, derfor er det ikke mulig å svare mer spesifikt. Det er og litt sent å gi deg råd om å dra til bibliotek og finne nevropsykologiske tester der. Anonymkode: 946a9...af0 Jeg vet ikke helt spesifikt. Men det har nok noe med at jeg fortalte fastlegen min at jeg ikke gjorde det så bra på skolen og at jeg slet med angst og depresjon. At jeg gjorde det dårlig på skolen tror jeg faktisk bare kommer av at jeg var så redd for hva alle skulle si. Det har aldri vært noen forventninger til meg og jeg tror det har noe med det å gjøre. Jeg er også på avklaring gjennom NAV. Når de fikk vite at jeg skulle til utredning krevde de resultatene fra den for å behandle ferdig min søknad om AAP. Nå vet jeg i alle fall at angst og depresjon er to av tingene jeg sliter med. Har startet opp på en helsetjeneste i kommunen jeg bor og skal starte på inteokurs i angstmestrig 2.mars. Jeg fylte ut to skjemaet hos en psykolog og jeg var i målgruppen. (Hehe.... har skrevet et par innlegg om akkurat dette tidligere) Anonymkode: 3e2d7...11e
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #6 Skrevet 14. februar 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke helt spesifikt. Men det har nok noe med at jeg fortalte fastlegen min at jeg ikke gjorde det så bra på skolen og at jeg slet med angst og depresjon. At jeg gjorde det dårlig på skolen tror jeg faktisk bare kommer av at jeg var så redd for hva alle skulle si. Det har aldri vært noen forventninger til meg og jeg tror det har noe med det å gjøre. Jeg er også på avklaring gjennom NAV. Når de fikk vite at jeg skulle til utredning krevde de resultatene fra den for å behandle ferdig min søknad om AAP. Nå vet jeg i alle fall at angst og depresjon er to av tingene jeg sliter med. Har startet opp på en helsetjeneste i kommunen jeg bor og skal starte på inteokurs i angstmestrig 2.mars. Jeg fylte ut to skjemaet hos en psykolog og jeg var i målgruppen. (Hehe.... har skrevet et par innlegg om akkurat dette tidligere) Anonymkode: 3e2d7...11e Du skal uansett ikke bekymre deg for testingen; det er veldig lite skummelt. Og ingen kommer uansett til å fortelle deg at du er dum. Men det høres uansett ikke ut som om det er noe galt med intelligensen din, men at det er angsten din som hindrer deg. Og det er det uansett mulig å bli frisk fra. Anonymkode: cadd7...77a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #7 Skrevet 14. februar 2017 Det høres ut som om du behøver mye mer selvtillit, mestring, trygghet og positive og oppmuntrende omgivelser - ikke nevropsykologi... Kanskje det er mer riktig å gi deg en coach, psykolog og ulike oppgaver/utfordringer! Anonymkode: e6233...955 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #8 Skrevet 14. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som om du behøver mye mer selvtillit, mestring, trygghet og positive og oppmuntrende omgivelser - ikke nevropsykologi... Kanskje det er mer riktig å gi deg en coach, psykolog og ulike oppgaver/utfordringer! Anonymkode: e6233...955 Mulig de som henviste har observert adferd som indikerer nevrologisk sykdom, utviklingsfortyrrelse e.l. Slike ting kommer ikke alltid til uttrykk i tekst. Hadde det hadde man ikke trengt nevrologisk utredning Anonymkode: c7a44...98f 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #9 Skrevet 14. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har også vært til testing hos nevropsykolog. Det var flere forskjellige tester. Den ene gikk på testing av konsentrasjonen, satt foran en skjerm og skulle trykke på en knapp når noe bestemt dukket opp på skjermen. Det var testing av hukommelse, både visuell hukommelse, og evnen til å huske ord. Det var noen matteoppgaver, og så var det noen oppgaver der vi skulle si hva likheten mellom f.eks tidevann og musikk var eller banan og eple, her sjekker de evnen til å tenke abstrakt. Jeg husker ikke alt jeg gjorde, men det var veldig lite skummelt. Jeg fikk riktig nok et godt resultat, men husker at jeg hadde et sprik i evneprofilen, at jeg var veldig god på matematikken og det språklige hukommelsen min, mens den visuelle hukommelsen min var under gjennomsnittet, og det kan være med på å forklare hvorfor jeg har helt elendig rettningssans. Uansett om du får et dårlig resultat, så trenger ikke det å bety så altfor mye. Det kan være at man har en dårlig dag. Mamma tok en slik test for noen år siden, etter hun hadde hatt en hodeulykke og fikk egentlig beskjed om at hun ikke kom til å klare seg i en normal jobb. Heldigvis var ikke det noe mamma tok til seg, hun fungerer ypperlig i jobb og er et av de klokeste menneskene jeg kjenner (og det sier jeg ikke bare fordi hun er mammaen min!). Hva er grunnen til at du skal til utredning? Kan hvertfall si at du utrykker deg veldig godt skriftlig og at du på ingen måte framstår som dum utfra det du har skrevet her. Anonymkode: cadd7...77a Hm lik evneprofil som meg! Hva ble du utredet for og hva ble resultatet? Anonymkode: 534e6...f7f
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #10 Skrevet 14. februar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig de som henviste har observert adferd som indikerer nevrologisk sykdom, utviklingsfortyrrelse e.l. Slike ting kommer ikke alltid til uttrykk i tekst. Hadde det hadde man ikke trengt nevrologisk utredning Anonymkode: c7a44...98f 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er problemstillingen som fører deg til Nevropsykolog? De tester og jobber avhengig av problemstilling, derfor er det ikke mulig å svare mer spesifikt. Det er og litt sent å gi deg råd om å dra til bibliotek og finne nevropsykologiske tester der. Anonymkode: 946a9...af0 Det var for så vidt også DPS som ville at jeg skulle til en slik utredning før jeg evt. fikk plass der eller vurderte at jeg fikk plass. Har fått avslag fra de to ganger. Anonymkode: 3e2d7...11e
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #11 Skrevet 14. februar 2017 Hei! Jeg er i praksis på en nevropsykologisk poliklinikk for tiden. Kan nok ikke gi deg et så godt svar som du kanskje er ute etter, men skal komme med noe informasjon som forhåpentligvis gjør deg litt mer rolig. Oppgavene som benyttes skal være til hjelp for deg, slik at du eventuelt kan få ekstra oppfølging videre. De er lagt opp slik at du ikke taper på å svare, så ikke bekymre deg for å svare feil. Videre nytter det seg ikke å øve eller forberede seg på hva som kommer av oppgaver - det viktigste er at du kommer der opplagt og med en positiv innstilling! Alle har områder de presterer svakere på enn andre områder, men hvis det er noe som er ekstra belastende, er det supert at man kan få mulighet til å forbedre seg på nettopp det. Det er ikke skremmende overhodet og jeg vil tro at du får kjenne på mestringsfølelse underveis! Håper du klarer å stresse ned og slappe av - det kommer til å gå veldig bra! Anonymkode: 11b28...fe1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #12 Skrevet 14. februar 2017 Jeg hadde først en lang samtale med nevropsykologen om hele livet mitt. Etter lunsj var det noen mattespørsmål, kunnskapsspørsmål, hukommelsestest, tegneoppgave og jeg skulle bygge noe med noen klosser. Anonymkode: 58290...379
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #13 Skrevet 14. februar 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er i praksis på en nevropsykologisk poliklinikk for tiden. Kan nok ikke gi deg et så godt svar som du kanskje er ute etter, men skal komme med noe informasjon som forhåpentligvis gjør deg litt mer rolig. Oppgavene som benyttes skal være til hjelp for deg, slik at du eventuelt kan få ekstra oppfølging videre. De er lagt opp slik at du ikke taper på å svare, så ikke bekymre deg for å svare feil. Videre nytter det seg ikke å øve eller forberede seg på hva som kommer av oppgaver - det viktigste er at du kommer der opplagt og med en positiv innstilling! Alle har områder de presterer svakere på enn andre områder, men hvis det er noe som er ekstra belastende, er det supert at man kan få mulighet til å forbedre seg på nettopp det. Det er ikke skremmende overhodet og jeg vil tro at du får kjenne på mestringsfølelse underveis! Håper du klarer å stresse ned og slappe av - det kommer til å gå veldig bra! Anonymkode: 11b28...fe1 Er mye roligere. Må bare prøve å tenke på noe annet. Og som du sier det vil jo hjelpe meg i videre. Verste for meg har vel vært ventetiden. Pleier ikke være så ille når jeg først står i det faktisk. Anonymkode: 3e2d7...11e 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #14 Skrevet 14. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er mye roligere. Må bare prøve å tenke på noe annet. Og som du sier det vil jo hjelpe meg i videre. Verste for meg har vel vært ventetiden. Pleier ikke være så ille når jeg først står i det faktisk. Anonymkode: 3e2d7...11e Godt det hjalp litt! Det er helt forståelig at du blir nervøs. Men igjen: Jeg tror virkelig det kommer til å gå bra! Vil også tro du kan ta pauser når du føler for det, hvis det kan hjelpe på. Men ofte blir man så fokusert at man glemmer tiden (det er i hvert fall min erfaring). Det er også kjekt at man på flere av oppgavene vil få følelsen av at man kan ting! Anonymkode: 11b28...fe1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #15 Skrevet 14. februar 2017 Ser noen nevnte utviklingsforstyrrelse, hva vil det si? Anonymkode: b8b0e...ef5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #16 Skrevet 14. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som om du behøver mye mer selvtillit, mestring, trygghet og positive og oppmuntrende omgivelser - ikke nevropsykologi... Kanskje det er mer riktig å gi deg en coach, psykolog og ulike oppgaver/utfordringer! Anonymkode: e6233...955 Så enig! Ikke rart en utvikler angst etc når man blir møtt av forkastelige lærere på sin vei Anonymkode: c5bab...8eb
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #17 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.2.2017 den 19.34): Hei! Jeg er i praksis på en nevropsykologisk poliklinikk for tiden. Kan nok ikke gi deg et så godt svar som du kanskje er ute etter, men skal komme med noe informasjon som forhåpentligvis gjør deg litt mer rolig. Oppgavene som benyttes skal være til hjelp for deg, slik at du eventuelt kan få ekstra oppfølging videre. De er lagt opp slik at du ikke taper på å svare, så ikke bekymre deg for å svare feil. Videre nytter det seg ikke å øve eller forberede seg på hva som kommer av oppgaver - det viktigste er at du kommer der opplagt og med en positiv innstilling! Alle har områder de presterer svakere på enn andre områder, men hvis det er noe som er ekstra belastende, er det supert at man kan få mulighet til å forbedre seg på nettopp det. Det er ikke skremmende overhodet og jeg vil tro at du får kjenne på mestringsfølelse underveis! Håper du klarer å stresse ned og slappe av - det kommer til å gå veldig bra! Anonymkode: 11b28...fe1 Hei, kan det gå bra å ha med mitt barn dit på ca. 5.5 år? Skal til nevropsykolog straks..mot ikke bhg. den dagen eller b.vakt....... Anonymkode: f290c...21a
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #18 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (På 22.8.2022 den 23.07): Hei, kan det gå bra å ha med mitt barn dit på ca. 5.5 år? Skal til nevropsykolog straks..mot ikke bhg. den dagen eller b.vakt....... Anonymkode: f290c...21a Hvem skal passe barnet tenker du? Du klarer ikke passe barnet ditt og ta tester samtidig. Anonymkode: 86ddb...2bf 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #19 Skrevet 24. august 2022 On 8/22/2022 at 11:07 PM, AnonymBruker said: Hei, kan det gå bra å ha med mitt barn dit på ca. 5.5 år? Skal til nevropsykolog straks..mot ikke bhg. den dagen eller b.vakt....... Anonymkode: f290c...21a Nei, det går ikke bra. Jeg ble distrahert fra testene bare nevropsykologen raslet med papir eller gikk ut og inn døra for å svare en telefon. Et barn vil ta langt mer oppmerksomhet og man får da ikke utnyttet sitt fulle potensial til å fokusere oppmerksomheten sin på det som skal gjøres ☺️ du må ha barnevakt Anonymkode: ee209...434 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå