Gå til innhold

Koloskopi bekymringer

AnonM

Anbefalte innlegg

Jeg skal på koloskopi om 2 dager og skal derfor tømme tarmen med Citrafleet imorgen..
Jeg er livredd. Dette er første gangen jeg skal igjennom det og etter hva jeg har lest så er det visst ikke noe særlig. De fleste syns jo dette er forferdelig vondt, noen i flere dager etterpå også og det bekymrer meg. Jeg sliter veldig med angst fra før av og er super pysete med smerte, og de smertene jeg har hatt fra vondt i magen den siste måneden er mer enn hva jeg egentlig håndterer.

Spørsmålet er vel bare om Citrafleet gjør veldig vondt, er det veldig mange som kaster opp i tilegg og er det noe man kan gjøre (eventuelt ta) for og lindre det? Jeg har en pakke tramadol (smertestillende med morfin) liggende hjemme som jeg ikke har turt og bruke fordi bivirkningene er oppkast/kvalme, svimmelhet, mage/tarmproblemer m.mer - som jeg allerede har mesteparten av. Men om jeg skulle bli veldig dårlig av Citrafleet imorgen, er det ett alternativ man kan ta?

Selve undersøkelsen er vel kanskje den jeg er mest redd for av de to akkurat nå, da de fleste får veldig, veldig vondt. Jeg har allerede snakket med en sykepleier fra sykehuset på telefonen som sa at jeg kunne fint få beroligende og smertestillende der, men jeg ser at mange fortsatt får vondt til tross for det. Hva har du eventuelt fått og hva har lindret mest? Er det noe jeg kan gjøre i forkant som kan hjelpe litt på angsten og frykten jeg føler, eller må jeg bare bite i det sure eplet og gå igjennom hele greia uten "hjelp"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om det vil berolige deg noe, for alle er jo forskjellige, men av egen erfaring var Citrafleet veldig (veldig) mye med mildere mot meg enn hva tramadol noen gang kommer til å være. På sykehuset når jeg får tramadol (som jeg sier jeg ikke kan ta pga oppkast) så ber jeg også om en bøtte - 10 minutter etterpå er hele mageinnholdet tømt

Ikke bekymre deg for verken koloskopi eller for citrafleet'en, det vil være noe ubehagelig, men det vil gå fort over. Du vil eventuelt merke noe luftsmerter i etterkant, og det er absolutt helt normalt. 

Igjen, dette er min erfaring, så det vil nok være noe forskjeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, dillyduzit skrev:

Vet ikke om det vil berolige deg noe, for alle er jo forskjellige, men av egen erfaring var Citrafleet veldig (veldig) mye med mildere mot meg enn hva tramadol noen gang kommer til å være. På sykehuset når jeg får tramadol (som jeg sier jeg ikke kan ta pga oppkast) så ber jeg også om en bøtte - 10 minutter etterpå er hele mageinnholdet tømt

Ikke bekymre deg for verken koloskopi eller for citrafleet'en, det vil være noe ubehagelig, men det vil gå fort over. Du vil eventuelt merke noe luftsmerter i etterkant, og det er absolutt helt normalt. 

Tusen takk for svar! Grunnen til at jeg ikke har turt og ta tramadolen jeg har liggende hjemme (den fikk jeg pga jeg hadde så mye smerter) er nettopp pga oppkast, som igrunn er det jeg har mest angst for. Jeg vet jo ikke om jeg hadde kastet opp, men jeg tør bare ikke ta den. Jeg tenkte bare at hvis det ble så ille og ta Citrafleet at jeg da eventuelt kunne ta den for smertene, men vi får se om jeg tør..

Unnskyld at jeg spør så direkte haha, men pleier man og kaste opp når man tar selve undersøkelsen? Jeg ser liksom for meg at det er så forferdelig ekkelt og vondt at magen vrenger seg totalt. Men så er jeg jo veldig urolig også og det å grue seg er forsåvidt det verste man gjør, for tankene løper jo løpsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster ikke opp underveis.

dette går bra skal du se. Masse lykke til!

Anonymkode: 55c7e...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og har du tidligere hatt operasjoner i underlivet/ tarmområdet?

Anonymkode: b6e4e...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å begynne med tømmingen tidlig, for citrafleet virker! Noe innmari.. og drikk væske med salter, jeg bruker å få i meg buljong for man mister salter underveis og det er svært utrivelig å få saltubalanse i kroppen. Utenom det så er koloskopien stort sett en grei sak, tømmingen er verre.

Lykke til! Det går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det før eller etter kl 15 du skal ta undersøkelsen?

Undersøkelsen begynner 12, men jeg skulle visst møte opp klokken 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og har du tidligere hatt operasjoner i underlivet/ tarmområdet?

Nei, ingenting enn så lenge..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Honnikorn skrev:

Kan være lurt å begynne med tømmingen tidlig, for citrafleet virker! Noe innmari.. og drikk væske med salter, jeg bruker å få i meg buljong for man mister salter underveis og det er svært utrivelig å få saltubalanse i kroppen. Utenom det så er koloskopien stort sett en grei sak, tømmingen er verre.

Lykke til! Det går nok bra.

Begynner tømmingen med første dose kl 12, og andre kl 19.. Drikker fra før av veldig mye farris og eplejuice fordi matlysten har så og si forsvunnet, men buljong var smart! Tusen takk for svar, jeg håper undersøkelsen ikke blir som jeg frykter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du kaste opp? Jeg har vært igjennom denne undersøkelsen og det var ganske slitsomt å tømme tarmen. Det varte i mange, mange timer og det føltes som det aldri skulle bli tomt for dritt :P Selve undersøkelsen valgte jeg å gjennomføre uten bedøvelse/beroligende og det var kanskje ikke så lurt. Det var ganske smertefullt til tider, men overkommelig. I følge legen reagerer folk forskjellig. Noen kjenner ingenting, mens andre kjenner det godt. Har vel noe med  at de fyller luft inn i tarmen og det er litt kriker og kroker inni der.

Anonymkode: 83026...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, dillyduzit skrev:

Enig i denne. Husker ikke helt hva slags middel jeg tok på forhånd, men det som var mest utfordrende var kvalme pga smaken. Men alt i alt var det mest tanken på undersøkelsen som var værst. Ikke selve undersøkelsen. Synes rektoskopi (slange i halsen) var mer ubehagelig, men som du sier så er vi forskjellige. 

Anonymkode: f5a56...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke huske at jeg tok noe for å tømme tarmen før koloskopi, så enten må ikke alle det eller så kan det ikke ha vært så ubehagelig siden jeg har glemt det.

Synes ikke koloskopien var så ille, men takket ja til beroligende før. Altså,  var litt ubehagelig fra tid til annen, men har vært gjennom værre. 

Kommer til å gå bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du kaste opp? Jeg har vært igjennom denne undersøkelsen og det var ganske slitsomt å tømme tarmen. Det varte i mange, mange timer og det føltes som det aldri skulle bli tomt for dritt :P Selve undersøkelsen valgte jeg å gjennomføre uten bedøvelse/beroligende og det var kanskje ikke så lurt. Det var ganske smertefullt til tider, men overkommelig. I følge legen reagerer folk forskjellig. Noen kjenner ingenting, mens andre kjenner det godt. Har vel noe med  at de fyller luft inn i tarmen og det er litt kriker og kroker inni der.

Anonymkode: 83026...26e

Haha nei, godt spørsmål! Jeg bare er veldig redd for og kaste opp til vanlig, så jeg vil helst unngå det om det går ann - bare derfor jeg lurte på om det var vanlig! Men ja, jeg skal si ifra på forhånd at de kan fint gi meg så mye beroliggende at jeg er i la la land om det er mulig, så slipper jeg forhåpentligvis og få med meg så mye! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i denne. Husker ikke helt hva slags middel jeg tok på forhånd, men det som var mest utfordrende var kvalme pga smaken. Men alt i alt var det mest tanken på undersøkelsen som var værst. Ikke selve undersøkelsen. Synes rektoskopi (slange i halsen) var mer ubehagelig, men som du sier så er vi forskjellige. 

Rektoskopi har jeg vært igjennom og det er jeg enig i var forferdelig ubehagelig! Men ja, jeg har lest litt om Cetrafleet som jeg skal  ta og at den tydeligvis burde avkjøles først.. Den er heldigvis med sitronsmak, men hvor godt det er gjenstår jo og se. Håper det går smertefritt for seg, både og få det i seg og å få tømt alt som kan tømmes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Nasse1 skrev:

Jeg kan ikke huske at jeg tok noe for å tømme tarmen før koloskopi, så enten må ikke alle det eller så kan det ikke ha vært så ubehagelig siden jeg har glemt det.

Synes ikke koloskopien var så ille, men takket ja til beroligende før. Altså,  var litt ubehagelig fra tid til annen, men har vært gjennom værre. 

Kommer til å gå bra :-)

Det var litt godt og høre! Håper tarmene mine er like snille som dine så det gjør minst mulig vondt! Får bare krysse fingerene for at det går så smertefritt for seg som det kan. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonM skrev:

Rektoskopi har jeg vært igjennom og det er jeg enig i var forferdelig ubehagelig! Men ja, jeg har lest litt om Cetrafleet som jeg skal  ta og at den tydeligvis burde avkjøles først.. Den er heldigvis med sitronsmak, men hvor godt det er gjenstår jo og se. Håper det går smertefritt for seg, både og få det i seg og å få tømt alt som kan tømmes!

Smaker omtrent like ille som vodka og appelsinjuice ;) . Jeg prøvde å ta mest mulig bånnski for å få det ned fortest mulig. Hvis du har tatt rektoskopi så fikser du denne undersøkelsen også! Prøv å pust og vær så rolig i kroppen som du klarer. Vil ikke anbefale kino eller restaurant etterpå. Du kan bli litt luftig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonM skrev:

Undersøkelsen begynner 12, men jeg skulle visst møte opp klokken 9.

Bra. Mange sykehus har praksisen at de ikke kan tilby smertestillende etter kl 15, men da ligger jo alt an til en grei undersøkelse. Hvis du heller ikke har hatt operasjoner som har gitt arrdannelse i tarmen trenger du heller ikke bekymre deg voldsomt for smerter. Det er den første delen av undersøkelsen som er ubehagelig og vond, så det gjelder å holde ut de første 5 minuttene. Lykke til dette går fint skal du se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...