Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jobb som er godt betalt, i en veldig kjent bedrift i min bransje. Jeg har jobbet der i 3 år, og har fått prøvd meg på mye forskjellig, men det har ikke vært den type arbeidsoppgaver jeg egentlig vil ha. Det er også tydelig at de vil dytte meg ennå lenger i en retning som jeg egentlig ikke vil gå i, selvom å bli trent innenfor det området ville gjort meg til en veldig god kandidat til fremtidige jobber.

Jeg har vært veldig misfornøyd med arbeidsoppgaver, spesielt det siste året, på det nivået at jeg mange ganger har grått i bilen på vei hjem. Jeg føler meg totalt unytting og "underarbeidet" - jeg føler virkelig ikke at jeg får unyttet det jeg kan og hvor flink jeg er, og jeg merker at de synes det er vanskelig å "håndtere" meg, fordi jeg ber om så mange arbeidsoppgaver. Det er tydelig at de ikke er vandt med å ha en som meg på laget, så de pøser på med adminarbeid og excelark for å fylle på med noe å gjøre. Dette gjør vel egentlig at jeg føler meg ennå mer ubrukelig.

Jeg har vært ute å luftet meg litt på finn og linkedin, og ble snappet opp av en headhunter - han ville at jeg skulle intervjue på en jobb som fremdeles er litt utenfor det jeg ser på som "mitt" område, men de virker veldig kule, og gjør også mye gøy. Dette er i samme bransje, men et mye mindre firma med mer spesialisert kunnskap. Jeg vil her være en "nøkkelperson" som kommer inn med helt spesiell kunnskap, i tillegg til å kunne de type oppgavene de andre ansatte driver med. Jeg dro på intervju helt overbevist om at jeg var underkvalifisert, og at dette ikke kom til å være noe reelt, det var too good to be true på en måte. Jobben høres morsom ut, men man vet jo ikke før man starter. Kjemien med sjefen der var riktignok veldig bra, og jeg skjønte med en gang at de ville ha meg med videre. Jeg var tilbake en uke etter første prat og holdt et "foredrag" om hvordan de kunne fremme egen bedrift ved å endre på arbeidsmønster basert på min kunnskap. Jeg fikk strålende tilbakemeldinger, og folk var overbevist om at dette kom til å bli veldig bra. Jeg gikk ut derfra med et stort smil og var veldig fornøyd, overbevist om at dette var noe jeg ville.

Idag fikk jeg mailen jeg forventet. "Vi er helt solgt og vil ha deg med på teamet. Ring meg så vi kan avtale tid til å diskutere kontrakt." Med en gang jeg leste mailen fikk jeg en dårlig følelse. Dette betyr jo at jeg må slutte i jobben jeg har, dra fra fantastiske kollegaer, og gi opp drømmen om å jobbe i stort internasjonalt selskap. Alt dette for å gå inn i noe helt nytt, som jeg ikke har noen garantier for at kommer til å bli noe bedre.

Det nye firmaet vil riktignok la meg legge opp egne arbeidsoppgaver, jeg kommer til å bli en "spesialist" og en som er med på å bestemme. Der jeg jobber nå er jeg bare en av mange. Det jeg jobber nå har jeg riktignok også store muligheter til å flytte meg rundt hvis jeg klarer å stikke nesa langt nok frem og stille krav. Jeg føler riktignok at jeg er litt sent ute med å gjøre det nå, lista har allerede blitt lagt litt for meg.

Tror problemet mitt er at å forlate det trygge, hyggelige føles kjempeskummelt når man ikke vet helt hva man går til. Har noen noen råd? Noe å tenke på? Noe som bør vurderes?

"Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn noe man aldri gjorde" forteller jeg meg selv, men stemmer det i denne situasjonen?

Dette ble langt, takk for at du leste.

Anonymkode: ced53...5cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror problemet mitt er at å forlate det trygge, hyggelige føles kjempeskummelt når man ikke vet helt hva man går til. Har noen noen råd? Noe å tenke på? Noe som bør vurderes?

"Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn noe man aldri gjorde" forteller jeg meg selv, men stemmer det i denne situasjonen?

Dette ble langt, takk for at du leste.

Siden du er så i tvil; Hva med å lære mer om denne arbeidsplassen før du bestemmer deg? Si at du vil se mer av stedet og be sjefen der ta seg tid til å vise deg rundt.

Anonymkode: a622c...7ac

Skrevet

Utifra det du forteller først så Tor jeg du vil få det bedre med å bytte. Tror alle kjenner på usikkerhet ved å gå fra noe kjent til noe man ikke helt vet hva er. 

Hvis du virkelig vil være der du er, kan du jo nå bruke dette jobbtilbudet til å få fart på dette. Beklager når du får kontakt, beklager om betenkningstid. Gå til sjefen din og si du har fått et veldig godt tilbud, kan de matche? 

Anonymkode: e0de7...06e

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er lønnen? Stenger du muligheter hvis du tar jobben? Har ikke din nåværende jobb lagt til rette for at du skal kunne utvikle deg? Har dere snakket om muligheten for å avansere?

Bortsett fra det rent rasjonelle, virker det som om du ikke trives noe særlig der du er i dag, og det skal jo ikke være normalen at man gråter på vei hjem fra jobb, og særlig ikke fordi du føler deg lite nyttig!

Anonymkode: acd64...19e

Skrevet

Støtter forøvrig det å gå til nåværende sjef og be om å matche tilbudet. Si det som det er, at du ikke føler du får utnyttet din kompetanse og om det finnes andre muligheter i nærmeste fremtid.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden du er så i tvil; Hva med å lære mer om denne arbeidsplassen før du bestemmer deg? Si at du vil se mer av stedet og be sjefen der ta seg tid til å vise deg rundt.

Anonymkode: a622c...7ac

Jeg vet jo egentlig en del om arbeidsplassen, og jeg kjenner bransjen. Jeg mener mer at jeg vet jo ikke hvordan forhold jeg får til kolleger, og om det virkelig er så bra som de får det til å virke som.

Utifra det du forteller først så Tor jeg du vil få det bedre med å bytte. Tror alle kjenner på usikkerhet ved å gå fra noe kjent til noe man ikke helt vet hva er. 

Hvis du virkelig vil være der du er, kan du jo nå bruke dette jobbtilbudet til å få fart på dette. Beklager når du får kontakt, beklager om betenkningstid. Gå til sjefen din og si du har fått et veldig godt tilbud, kan de matche? 

Anonymkode: e0de7...06e

Jeg vil egentlig ikke være der jeg er tror jeg, men jeg burde vel kanskje se på mulighetene ja.

Hvordan er lønnen? Stenger du muligheter hvis du tar jobben? Har ikke din nåværende jobb lagt til rette for at du skal kunne utvikle deg? Har dere snakket om muligheten for å avansere?

Bortsett fra det rent rasjonelle, virker det som om du ikke trives noe særlig der du er i dag, og det skal jo ikke være normalen at man gråter på vei hjem fra jobb, og særlig ikke fordi du føler deg lite nyttig!

Lønnen blir bedre om jeg bytter, mellom 50k-100k mer kommer jeg til å få, i tillegg til en bedre bonusordning. Men jeg vet jo at om jeg snur meg rund og viser det til sjefen min så kan nok han klare å hoste opp et lignende tilbud. 

Støtter forøvrig det å gå til nåværende sjef og be om å matche tilbudet. Si det som det er, at du ikke føler du får utnyttet din kompetanse og om det finnes andre muligheter i nærmeste fremtid.

Ja, jeg tror kanskje jeg bør gjøre dette uansett kanskje? Men akkurat den samtalen bli ubehagelig. Hadde en prat med han forrige uke hvor jeg snakket om situasjonen og hvordan jeg føler meg, og han sa "Jeg vet det er en litt kjedelig periode nå, men det ligger mye bra fremover, og vi vil absolutt ikke miste deg". Blir hardt å ha den samtalen en gang til. Vet ikke om jeg klarer å tro på lovnadene hans heller, ser ikke helt hvordan ting skal forandre seg.

• Liker 1
Skrevet

Du mistrives i jobben du har nå, og føler ikke du får brukt det du kan. De andre vil ha det du kan. Du skal neppe jobbe i det firmaet de neste 20 årene. Ta sjansen, utfordre deg selv! Du kan fint gå tilbake til et stort firma senere. 

Anonymkode: 5f878...cfa

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke at dette er noe å nøle for engang. Du har lagt ut følere på finn og LinkedIn, du gjør ikke noe sånt uten at det ligger noe under. Du gråter i bilen pga jobben du har, du får ikke utfordret deg nok osv osv. Den erfaringen du får i det nye firmaet kommer til å booste CVen din til senere. Det finnes fine folk over alt, så ikke bekymre deg for det. Jeg hadde takket ja til jobbtilbudet uten å blunke. Ikke gro fast et sted fordi det er hyggelig. Du høres ut som en som har ambisjoner og trenger utfordringer. Da holder det ikke med kake på fredag og litt slarv ved kaffeautomaten. 

Anonymkode: c61e9...601

• Liker 3
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mistrives i jobben du har nå, og føler ikke du får brukt det du kan. De andre vil ha det du kan. Du skal neppe jobbe i det firmaet de neste 20 årene. Ta sjansen, utfordre deg selv! Du kan fint gå tilbake til et stort firma senere. 

Anonymkode: 5f878...cfa

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke at dette er noe å nøle for engang. Du har lagt ut følere på finn og LinkedIn, du gjør ikke noe sånt uten at det ligger noe under. Du gråter i bilen pga jobben du har, du får ikke utfordret deg nok osv osv. Den erfaringen du får i det nye firmaet kommer til å booste CVen din til senere. Det finnes fine folk over alt, så ikke bekymre deg for det. Jeg hadde takket ja til jobbtilbudet uten å blunke. Ikke gro fast et sted fordi det er hyggelig. Du høres ut som en som har ambisjoner og trenger utfordringer. Da holder det ikke med kake på fredag og litt slarv ved kaffeautomaten. 

Anonymkode: c61e9...601

Takk, dere har helt rett. Det er bare litt godt å få bekreftelse fra fremmede på Internett noen ganger. Jeg gruer meg til å si det på jobb, men jeg gleder meg til å få prøve noe nytt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...