AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 Hei! Jeg er ansatt 50%, men i 2016 jobbet jeg mye ekstra (140-150t totalt i måneden), så jeg har opparbeidet meg bra med feriepenger. Det skal jo være slik her at i juni får vi ikke vanlig lønn, kun feriepenger. Da mener jeg følgende: I juni skal jeg bli "trukket" fast lønn 50% (få feriepenger i stedet), men jeg skal vel likevel få lønn for det jeg har jobbet utover fast stilling 50%? Min leder nevnte også om at siden jeg etter kontrakten hadde 50% stilling 2016, får jeg kun 12.5 feriedager nå? Jeg leser flere steder på nett at alle har rett til 25 dager, selv deltidsansatte. Er det noen med peiling på dette som kan hjelpe meg og gi meg en forklaring? Jeg er den eneste deltidsansatte i bedriften, og jeg føler jeg ikke stoler helt på ledelsen da det har vært mye tull med lønninger osv tidligere. Til info: Jeg har 50% fast, men det er med arbeid hver dag, så 3,75t pr dag fast. Jeg har jobbet fullt 08-16 hittil i år, og regner med det blir slik ut året. Anonymkode: 37f4b...484
Gjest Lilli My Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 Dette ser ut til å gjelde deg: " Dersom arbeistakeren jobber 80 prosent med redusert arbeidstid 5 dager i uken, vil vedkommende ha 25 feriedager som normalt. " https://www.infotjenester.no/artikler/deltidsansatte-og-ferie/
fresia Skrevet 15. februar 2017 #3 Skrevet 15. februar 2017 du vil få både feriepenger og lønn for det du har jobbet ekstra på junilønna ja
ajarRun Skrevet 15. februar 2017 #4 Skrevet 15. februar 2017 Med fem ukers ferie utgjør det 12%, ved 4 utgjør det 10 eller noe.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #5 Skrevet 15. februar 2017 Du har rett på 4 uker og 1 dag iht ferieloven (25 dager siden det er 6 dagers uke som ligger til grunn for FL). Dette gjelder alle, uansett hvilken deltidsprosent man har. Men det er et men her. Du kan ikke ta ut disse 25 dagene enkeltvis. Det er litt vanskelig å forklare. La oss si at du vanligvis jobber 2 dager i uke 1 og 3 dager i uke 2 Hvis du skal ha ferie i uke 1 og 2 har du tatt ut 2 hele uker med ferie = 12 dager. Dette fordi det er hele uker som teller. Mange tenker at de da bare har tatt ut 5 dager, siden de har hatt 5 dager fri. Var det forståelig? Anonymkode: 12e49...860 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå