AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 Jeg har nettopp blitt kastet inn i en lederstilling (vikar) som jeg kan veldig lite om. Er en liten cafe med 5 ansatte. Vi er 3 baristaer og 2 bakere. Vi har et stort event kommende lørdag, hvor extrahjelpen har tatt ferie, så er kun meg og en til, hvor hun andre også ba om fri. Jeg kan ikke stå alene, så sa at det dessverre ikke kunne la seg gjøre. Fikk melding nå om at hun kommer til å bruke egenmeldingen den dagen, for hun vil ha fri. Hva kan jeg si/gjøre? Kan jeg gjøre noe som helst? Anonymkode: 2fd26...23a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 Du kan nekte å godta egenmelding og kreve sykemelding fra lege. Hvis vedkommende ikke skaffer det, er det ugyldig fravær og da gir man advarsel (skriftlig). Og skjer det flere ganger er det oppsigelsesgrunn. Og ikke slett meldingen om at hun kommer til å bruke egenmelding. Den kan komme godt med hvis hun lager en stor sak av dette, og kan brukes hvis du må forklare noen høyere opp i systemet hvorfor du ikke godtok egenmelding. Anonymkode: b2228...1ee 19
spegel Skrevet 14. februar 2017 #3 Skrevet 14. februar 2017 En ekstrahjelp har lov til å si nei til vakter. Er det en fast ansatt, så har du mulighet til å midlertidig inndra retten til å bruke egenmelding. 5
Carrot Skrevet 14. februar 2017 #4 Skrevet 14. februar 2017 Jeg ville svart at som ekstrahjelp kan hun selvsagt la være å arbeide, men at egenmelding er utelukket. Jeg ville samtidig skrevet at det betyr at du må se etter andre som kan ta denne vakten og at det fører til at du må annonsere etter ny ekstrahjelp. jeg ville laget en stor plakat ved disken om at ekstrahjelp søkes, lagt det ut på FB siden, instagram osv om dere har en slik. Har du noen venner som kan stille på kort varsel? 5
prt90 Skrevet 14. februar 2017 #5 Skrevet 14. februar 2017 Det er lenge til lørdag, jeg ville sett om jeg kunne finne en ekstrahjelp til. Det er sjelden noe sjakktrekk å prøve å tvinge folk til å jobbe på dager de ikke vil. 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 14. februar 2017 #6 Skrevet 14. februar 2017 Si til henne at du ikke godtar det, at da får hun advarsel og til slutt sparken om hun fortsetter sånn.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 14. februar 2017 #7 Skrevet 14. februar 2017 10 minutter siden, Carrot skrev: Jeg ville svart at som ekstrahjelp kan hun selvsagt la være å arbeide, men at egenmelding er utelukket. Jeg ville samtidig skrevet at det betyr at du må se etter andre som kan ta denne vakten og at det fører til at du må annonsere etter ny ekstrahjelp. jeg ville laget en stor plakat ved disken om at ekstrahjelp søkes, lagt det ut på FB siden, instagram osv om dere har en slik. Har du noen venner som kan stille på kort varsel? 3 minutter siden, prt90 skrev: Det er lenge til lørdag, jeg ville sett om jeg kunne finne en ekstrahjelp til. Det er sjelden noe sjakktrekk å prøve å tvinge folk til å jobbe på dager de ikke vil. 14 minutter siden, spegel skrev: En ekstrahjelp har lov til å si nei til vakter. Er det en fast ansatt, så har du mulighet til å midlertidig inndra retten til å bruke egenmelding. Det står ikke at det er ekstrahjelpen som setter seg på bakbeina. 1
Athene Skrevet 14. februar 2017 #8 Skrevet 14. februar 2017 (endret) Jeg forutsetter i svaret at dette er en allerede oppsatt vakt, og en fast ansatt. Meldingen alene er nok til en skriftlig advarsel, mulig også rett til inndragelse av rett til å ta egenmelding. Men som en god leder skal du også være ydmyk i forhold til folks ønske om fri, og legge til rette for god dialog og kommunikasjon av rettigheter og plikter som arbeidstager. Jeg ville bedt om et formelt møte. Det vil si at du setter opp et tidspunkt. Begynn med å la den ansatte forklare seg - hvorfor er det viktig å få fri? Deretter forklare hvilke plikter man har som ansatt, og hvilke konsekvenser det kan gi å misbruke egenmelding. Og på en god måte få frem hvor mye det betyr for deg at de stiller når arbeidsplassen behøver dem. Mulig du har noen forhandlingskort, som fri i påsken, en liten bonus for å stille eller lignende? Selv om du har retten på din side skader det aldri å bruke gulrot i stedet for pisk. Endret 14. februar 2017 av Athene 8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #9 Skrevet 14. februar 2017 Har noen av de faste ansatte mulighet tror du? Om du spør pent? Blir vel litt styrete å lære opp en ny ekstrahjelp mindre enn en uke før dette arrangementet. Anonymkode: d9406...67d
Carrot Skrevet 14. februar 2017 #10 Skrevet 14. februar 2017 10 minutter siden, Evilposelos skrev: Det står ikke at det er ekstrahjelpen som setter seg på bakbeina. Nei jeg ser nå at det står at ekstrahjelpen er på ferie og "hun andre" har tatt fri - om det er fast ansatt som truer med egenmelding ville jeg svart at retten til egenmelding ikke gjelder nå som hun har truet med den og at om hun velger ta fri er det uten lønn med de følger det får. 9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #11 Skrevet 14. februar 2017 Slik jeg tolker det så er _ekstrahjelpen_ på ferie, mens en annen fast eller midlertidig ansatt (dvs. som arbeidsgiver har styringsrett over, og som i prinsippet ikke kan nekte å jobbe) skal jobbe med deg? Med dette premisset tar du vare på "trusselen" om å bruke egenmelding. Det var et veldig uklokt trekk av den du er sjef til, for det er jo et svart på hvitt bevis på at vedkommende har intensjon om å misbruke egenmelding dersom h*n ikke får fri når man ønsker. Det er ulovlig, og kan føre til at du kan inndra egenmeldingsretten og kan føre til advarsel, og evt. også oppsigelse dersom dette ikke er første gang vedkommende har mottatt advarsel. Anonymkode: 7a6e9...7b4
Rosalie Skrevet 14. februar 2017 #12 Skrevet 14. februar 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan nekte å godta egenmelding og kreve sykemelding fra lege. Hvis vedkommende ikke skaffer det, er det ugyldig fravær og da gir man advarsel (skriftlig). Og skjer det flere ganger er det oppsigelsesgrunn. Og ikke slett meldingen om at hun kommer til å bruke egenmelding. Den kan komme godt med hvis hun lager en stor sak av dette, og kan brukes hvis du må forklare noen høyere opp i systemet hvorfor du ikke godtok egenmelding. Anonymkode: b2228...1ee Dette. Her er mer informasjon om hvordan bestride egenmelding og sykemelding: http://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/hva-kan-arbeidsgiver-gjore-ved-mistanke-om-at-sykdom-ikke-er-reell/ 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #13 Skrevet 14. februar 2017 43 minutter siden, spegel skrev: En ekstrahjelp har lov til å si nei til vakter. Er det en fast ansatt, så har du mulighet til å midlertidig inndra retten til å bruke egenmelding. Hun er fast ansatt Anonymkode: 2fd26...23a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #14 Skrevet 14. februar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg tolker det så er _ekstrahjelpen_ på ferie, mens en annen fast eller midlertidig ansatt (dvs. som arbeidsgiver har styringsrett over, og som i prinsippet ikke kan nekte å jobbe) skal jobbe med deg? Med dette premisset tar du vare på "trusselen" om å bruke egenmelding. Det var et veldig uklokt trekk av den du er sjef til, for det er jo et svart på hvitt bevis på at vedkommende har intensjon om å misbruke egenmelding dersom h*n ikke får fri når man ønsker. Det er ulovlig, og kan føre til at du kan inndra egenmeldingsretten og kan føre til advarsel, og evt. også oppsigelse dersom dette ikke er første gang vedkommende har mottatt advarsel. Anonymkode: 7a6e9...7b4 Ts her: ja, extrahjelp er på ferie, fast ansatt vil ha fri ... det skal sies at vakten var allerde satt før hun ba om fri. Jeg sa jeg skulle prøve å finne en løsning, men tidligere ansatt kunne ikke. Så jeg beklaget at hun ikke kunne få fri. Da fikk jeg meldingen om bruk av egenmelding. Anonymkode: 2fd26...23a 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #15 Skrevet 14. februar 2017 5 minutter siden, Athene skrev: Jeg forutsetter i svaret at dette er en allerede oppsatt vakt, og en fast ansatt. Meldingen alene er nok til en skriftlig advarsel, mulig også rett til inndragelse av rett til å ta egenmelding. Men som en god leder skal du også være ydmyk i forhold til folks ønske om fri, og legge til rette for god dialog og kommunikasjon av rettigheter og plikter som arbeidstager. Jeg ville bedt om et formelt møte. Det vil si at du setter opp et tidspunkt. Begynn med å la den ansatte forklare seg - hvorfor er det viktig å få fri? Deretter forklare hvilke plikter man har som ansatt, og hvilke konsekvenser det kan gi å misbruke egenmelding. Og på en god måte få frem hvor mye det betyr for deg at de stiller når arbeidsplassen behøver dem. Mulig du har noen forhandlingskort, som fri i påsken, en liten bonus for å stille eller lignende? Selv om du har retten på din side skader det aldri å bruke gulrot i stedet for pisk. Neida, men når den ansatte svart på hvitt via melding truer med å misbruke egenmelding så har man sjelden et godt utgangspunkt for god dialog, så her må den ansatte takke seg selv litt. Det er nemlig ikke bare arbeidsgiver som har plikt til å ha god dialog, dette er også en plikt ansatte har. Når man begynner å stille slike ultimatum, så har man egentlig satt i gang en konfliktsituasjon allerede. Og den taper man, når man som utgangspunkt skriver rett ut at man misbruker egenmeldinger. Selvsagt skal man som leder forsøke å tilrettelegge så mye som mulig, men det sier seg selv at man ved mange arbeidsplasser ikke kan være alene på jobb. Det er derfor arbeidsgiver har styringsrett, nettopp for å kunne bemanne opp riktig og ikke risikere å stå alene når folk trengs. Det eneste jeg kan se for meg som fraviker denne styringsretten i dette tilfellet, er hvis handlingsrommet i arbeidsforholdet er brukt opp, dvs. hvis vedkommende har jobbet sine timer i forhold til kontrakten og evt. også overtid i tråd med AML eller tariffavtale, slik at videre arbeid på denne ansatte klart vil være en overtredelse av AML eller tariffavtalen. Anonymkode: 7a6e9...7b4 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #16 Skrevet 14. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her: ja, extrahjelp er på ferie, fast ansatt vil ha fri ... det skal sies at vakten var allerde satt før hun ba om fri. Jeg sa jeg skulle prøve å finne en løsning, men tidligere ansatt kunne ikke. Så jeg beklaget at hun ikke kunne få fri. Da fikk jeg meldingen om bruk av egenmelding. Anonymkode: 2fd26...23a Man kan som ansatt ikke nekte å stille på allerede fastlagt vakt med mindre det er reell sykdom inne i bildet. Så nei, dette ville jeg ikke godtatt. Uansett ville jeg som leder tatt høyde for at vedkommende setter "trusselen" ut i live og allerede nå ringt vikarbyrå eller på annet vis forsøkt å finne en annen ekstrahjelp. Mange som søker seg litt jobb i disse tider, med litt innsats bør dette kunne ordne seg. Og bruker hun egenmelding, så kan du da bestride den og kreve sykemelding fra lege, med utgangspunkt i det hun skrev på melding. Det fine for deg i denne situasjonen er at hun har gitt deg en gavepakke, ved å skrive sin intensjon rett ut, slik at det blir mye enklere som deg for leder å bestride den. Vanligvis kan dette være et minefelt, men når en ansatt er for ærlig på det, så får jo vedkommende ta det på egen kappe tenker nå jeg. Anonymkode: 7a6e9...7b4 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #17 Skrevet 14. februar 2017 Har hun sagt noe om hvorfor hun ikke vil jobbe? Anonymkode: cfad2...492
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #18 Skrevet 14. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hun sagt noe om hvorfor hun ikke vil jobbe? Anonymkode: cfad2...492 Man kan saktens spørre om det, men når man er satt opp på vakt, så kan man ikke komme en liten uke før og forvente fri. Man kan som ansatt be om det, men det er ikke noe man kan forvente at arbeidsgiver har mulighet til. Anonymkode: 7a6e9...7b4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #19 Skrevet 14. februar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, men når den ansatte svart på hvitt via melding truer med å misbruke egenmelding så har man sjelden et godt utgangspunkt for god dialog, så her må den ansatte takke seg selv litt. Det er nemlig ikke bare arbeidsgiver som har plikt til å ha god dialog, dette er også en plikt ansatte har. Når man begynner å stille slike ultimatum, så har man egentlig satt i gang en konfliktsituasjon allerede. Og den taper man, når man som utgangspunkt skriver rett ut at man misbruker egenmeldinger. Selvsagt skal man som leder forsøke å tilrettelegge så mye som mulig, men det sier seg selv at man ved mange arbeidsplasser ikke kan være alene på jobb. Det er derfor arbeidsgiver har styringsrett, nettopp for å kunne bemanne opp riktig og ikke risikere å stå alene når folk trengs. Det eneste jeg kan se for meg som fraviker denne styringsretten i dette tilfellet, er hvis handlingsrommet i arbeidsforholdet er brukt opp, dvs. hvis vedkommende har jobbet sine timer i forhold til kontrakten og evt. også overtid i tråd med AML eller tariffavtale, slik at videre arbeid på denne ansatte klart vil være en overtredelse av AML eller tariffavtalen. Anonymkode: 7a6e9...7b4 Hun har jobbet mindre enn hun egentlig skal. Ikke fordi hun ikke får timer, men hun ber om fri og setter inn/bytter vakt med ekstrahjelpen om jeg sier nei. Har også dette svart på hvitt. Anonymkode: 2fd26...23a 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #20 Skrevet 14. februar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hun sagt noe om hvorfor hun ikke vil jobbe? Anonymkode: cfad2...492 Ja, hun skal i 50års lag. Jeg ville jo selvsagt gitt henne fri om jeg kunne. Jeg har spurt tidligere ansatte, hun jeg er vikar for, eieren, ingen har mulighet til å stille opp. Anonymkode: 2fd26...23a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå