Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å begynne på et 6 år langt studie hvor jeg må betale skolepenger. Tingen er det at jeg allerede har studert bachelor pluss årstudium,og har derfor bare rett på 4 år til med søtte. På disse to årene så regner jeg med at jeg trenger rundt 400.000 kr hvor halvparten er skolepenger. Jeg regner med at jeg selv kan spare over 25.000kr pr år, slik at jeg trenger 'bare' 300.000 kr når skoleår nr 5 begynner. 

Jeg har ikke fortalt familien min at jeg vil studere eller trenger penger, da jeg først ønsker å bestå opptaksprøven og komme inn på studiumet.

Er det frekt av meg og spør om forskudd på arv? Kan jeg ta opp lån på deler av beløpet selv om det er kjip rente? Og er dette noe som noen her inne har gjort selv eller har du en mening rundt dette? 

Vil så gjerne starte på studiet, og håper jeg kan få det til økonomisk

Anonymkode: b158e...6ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med sommerjobb så håper jeg at jeg kan spare i snitt 50.000 pr år. Det er et land med lave bokostnader og vet jeg må leve sparsommelig. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å begynne på et 6 år langt studie hvor jeg må betale skolepenger. Tingen er det at jeg allerede har studert bachelor pluss årstudium,og har derfor bare rett på 4 år til med søtte. På disse to årene så regner jeg med at jeg trenger rundt 400.000 kr hvor halvparten er skolepenger. Jeg regner med at jeg selv kan spare over 25.000kr pr år, slik at jeg trenger 'bare' 300.000 kr når skoleår nr 5 begynner. 

Jeg har ikke fortalt familien min at jeg vil studere eller trenger penger, da jeg først ønsker å bestå opptaksprøven og komme inn på studiumet.

Er det frekt av meg og spør om forskudd på arv? Kan jeg ta opp lån på deler av beløpet selv om det er kjip rente? Og er dette noe som noen her inne har gjort selv eller har du en mening rundt dette? 

Vil så gjerne starte på studiet, og håper jeg kan få det til økonomisk

Å be om forskudd på arv er veldig frekt. Men du kan jo legge frem saken for foreldrene dine og høre hva de sier. Er de ikke interessert i å støtte deg, skal du respektere det.

Å ta opp forbrukslån på 300 000 kr er ren idioti.

Jobb fullt i to år, spar alt du klarer, og du har de 300 000 kr du mangler. Så kan du begynne på studiet.

Anonymkode: 49ef7...e1d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å be om forskudd på arv er veldig frekt. Men du kan jo legge frem saken for foreldrene dine og høre hva de sier. Er de ikke interessert i å støtte deg, skal du respektere det.

Å ta opp forbrukslån på 300 000 kr er ren idioti.

Jobb fullt i to år, spar alt du klarer, og du har de 300 000 kr du mangler. Så kan du begynne på studiet.

Anonymkode: 49ef7...e1d

Hadde ikke tatt opp 300.000kr i forbrukslån, det er altfor mye. 

Jeg ser for meg et regnestykke på å spare 3000kr pr måned pluss sommerjobb. Da er summen mye lavere og det blir eventuelt mellom 40000-60000 kr hvis foreldrene mine ikke vil hjelpe meg. Jeg har en del penger allerede spart opp, men jeg syns jeg er for gammel til å vente lenger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...