Gå til innhold

Fifty shades og BDSM

Fremhevede innlegg

Skrevet

Føler bare jeg må få ut dette, siden det er så alt for mange som åpenbart misforstår hva BDSM går ut på etter ha sett Fifty shades.... En ting er de som ønsker å krydre sexlivet sitt etter å ha sett filmene eller lest boka, og kaller det for bdsm.. det er ikke dem jeg har problemer med altså, selv om jeg blir litt oppgitt. Men tingen er det at bøkene (og filmene også) fremstiller Christan Grey som syk. Han har blitt misbrukt som barn og ungdom, og det er derfor han har denne "sykdommen", som gjør at han ønsker å dominere kvinner, straffe dem osv. I den siste boka blir han jo til og med "frisk" fordi Anastasia liksom redder han. 

Det er ikke mange år siden bdsm faktisk ble sett på som en psykisk sykdom i Norge, tror faktisk ikke det ble fjernet fra lista før så sent som 2010(??) Kan noen rette med om jeg tar feil?

Poenget mitt er at jeg har ingenting i mot at folk liker disse filmene og bøkene, jeg syns selv at de er helt grei underholdning, men det er synd at de fremstiller Christian Grey som syk. Fordi bdsm er ingen sykdom. Det å være sadomasochist (som grey kaller seg) er ingen sykdom... Og man trenger ikke ha opplevd mishandling som barn for å tenne på å gi smerte. Akkurat som at det finnes mennesker som tenner på/elsker å FÅ smerte, selv om de heller ikke ha opplevd noe form for mishandling.

Noen mennesker er faktisk bare født med denne fetisjen, og det er faktisk så sterkt at noen mener det er som en legning. For bdsm handler faktisk ikke bare om sex, det går SÅ mye dypere. Det handler om kjærlighet, gjensidig respekt og tillit fra begge parter. Det handler om begjær, om lidenskap, og det å faktisk føle seg ruset og "høy" på smerte, nytelse og kjærlighet. For noen par, som lever med bdsm i hverdagen, trenger ikke alt å handle om sex. Det jeg prøver å få frem her, er at BDSM går ikke bare ut på sex, men er et bånd mellom to parter, som handler om gjensidig kjærlighet.

Jeg føler dessverre ikke bøkene eller filmene tar for seg noe av dette her. Visst tar de for seg kjærlighet, men de fremstiller det slik at kjærligheten knuser sykdommen (som opprinnelig ikke er noe sykdom.) Og dermed vil også "vanlige" folk tenke at de som faktisk praktiserer dette, er syke og kan bli "friske".. 

Nå er det jo ikke akkurat vanlig å stå frem i offentligheten om at man er feks sadomasochist, så sånn sett er det jo ikke noe reelt problem at bøkene fremstiller det sånn. Men jeg tror likevel det er mange som ikke vet det jeg skriver her, og kanskje kan lære noe nytt.
For jeg må helt ærlig si at jeg blir oppgitt over venninner som forteller meg at de har "lært" bdsm av "fifty shades".... For det de egentlig har "lært", er jo bare å krydre sexlivet litt.. Ordentlig bdsm handler om så mye mer, det blir en livsstil for noen. 

Får sikkert masse tyn her nå. Dette er egentlig ikke ment som krass kritikk til fifty shades bøkene/filmene, men mer til opplysning til dere som kanskje ikke vet :) 

Hilsen meg.

Anonymkode: c61f6...6ed

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...