Gå til innhold

Betydning for i intervju-rekken man er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På mandag skal jeg på intervju for en sommerjobb jeg søkte. Stillingen var utlyst på nett, og det er vel rundt 10-20 ledige ferievikariater. Regner med det er utrolig mange søkere, og sikkert ganske mange intervju. Fristen gikk ut på fredag forrige uke, og idag ringte jeg for å høre om hvor lang tid prosessen vil ta. Da ble jeg innkalt samtidig, siden han "uansett hadde meg på tråden". 

Han sa at jeg blir den første i intervju-rekken. Er dette en fordel eller ulempe? Liker egentlig bedre å være mot slutten, fordi jeg ser for meg at arbeidsgiver "glemmer" de aller første som var på intervju, særlig når det sikkert er mange intervjuer tilsammen. Og at han heller ansetter de som intervjues senere fordi han husker dem bedre og terskelen er lavere/tryggere for å ansette dem da. 

Jeg er så avhengig av å få sommerjobb der, og håper noen kan dele sin kunnskap/erfaring angående dette. Angrer nesten litt på at jeg ikke valgte å ha intervju på et senere tidspunkt (fikk velge, siden de ikke hadde innkalt noen ennå).

Noe spesielt jeg bør huske på til intervjuet, bortsett fra vanlige ting man forbereder seg med? Det er innenfor helse, i kommunen :) 

Anonymkode: 9f132...4d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har nok ikke så mye å si. De husker de som de tenker passer til jobben. :)

Anonymkode: fca59...b62

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har nok ikke så mye å si. De husker de som de tenker passer til jobben. :)

Anonymkode: fca59...b62

Men er det ikke lett at nr. 1 og 2 av feks. 20 personer blir litt "glemt" uten at det egentlig er meningen? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke lett at nr. 1 og 2 av feks. 20 personer blir litt "glemt" uten at det egentlig er meningen? 

Nei.

Du glemmer at 90% av alle de intervjuer viser seg inkompetente. Etter en intervjurunde har man flaks om det står noen igjen. Dersom de glemmer deg så er du ikke kandidat.

Anonymkode: 1f3ff...b8f

Skrevet

Tror ikke det har så mye å si. Er du først og gir et godt inntrykk kan du fort bli "målestokken" de andre søkerne må overgå ;)

Anonymkode: 1bdcd...898

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ansatt fult å folk og man glemmer ikke en god kandidat til jobben selv om man har 20-30 andre inn til intervju. Siden de beste kandidatene har gitt et bra inntrykk og de andre et mindre bra inntrykk. At han avtalte intervju med deg når du ringte er veldig positivt da, betyr at han husket deg godt fra søknadsbunken(gitt et godt inntrykk allerede der). Så synes du skal forberede deg godt til intervjuet ved å finne ut masse om jobben og firmaet😉😉

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Du glemmer at 90% av alle de intervjuer viser seg inkompetente. Etter en intervjurunde har man flaks om det står noen igjen. Dersom de glemmer deg så er du ikke kandidat.

Anonymkode: 1f3ff...b8f

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det har så mye å si. Er du først og gir et godt inntrykk kan du fort bli "målestokken" de andre søkerne må overgå ;)

Anonymkode: 1bdcd...898

24 minutter siden, dk73 skrev:

Jeg har ansatt fult å folk og man glemmer ikke en god kandidat til jobben selv om man har 20-30 andre inn til intervju. Siden de beste kandidatene har gitt et bra inntrykk og de andre et mindre bra inntrykk. At han avtalte intervju med deg når du ringte er veldig positivt da, betyr at han husket deg godt fra søknadsbunken(gitt et godt inntrykk allerede der). Så synes du skal forberede deg godt til intervjuet ved å finne ut masse om jobben og firmaet😉😉

Takk for svar! Da håper jeg ikke at jeg ikke skal ha noen ulempe av å være nr 1 av 20 :P Skal prøve å forberede meg så godt som mulig. Det står imidlertid ganske lite informasjon på nett. Tror jeg har fordel av at et nært familiemedlem av meg er arbeidsgiverens "øverste leder" i kommunen (uten at vedkommende er klar over at jeg er i familie med denne personen), så jeg skal ringe og spørre henne litt om hva ting innebærer sånn at jeg vet litt i forkant av intervjuet :)

• Liker 1
Skrevet

De tar notater uansett på møtet, mulig de bestemmer seg raskt for om de vil ha deg inn igjen.

Skrevet
5 minutter siden, Tvist skrev:

De tar notater uansett på møtet, mulig de bestemmer seg raskt for om de vil ha deg inn igjen.

Ja, men de vil vel alltid vente til de har vært gjennom alle kandidatene på intervju? De velger jo den/de beste av alle til sammen, ikke den første og beste de kommer over. 

Skrevet

Det er mye verre å være nr 7, 12 eller 14 i rekken enn å være først eller sist blant f.eks 20 stk. Husk at de fremdeles er opplagte og konsentrerte når de første er inne til intervju, og de er lettet over at maratonrunden snart er over når den siste er inne. Den grå massen i midten kan nok lettere gå i surr. 

Anonymkode: 67516...002

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye verre å være nr 7, 12 eller 14 i rekken enn å være først eller sist blant f.eks 20 stk. Husk at de fremdeles er opplagte og konsentrerte når de første er inne til intervju, og de er lettet over at maratonrunden snart er over når den siste er inne. Den grå massen i midten kan nok lettere gå i surr. 

Anonymkode: 67516...002

Men husk at intervjuene går over flere dager, da :) Ei i klassen min har også fått tilbud, og hun skal ikke ha før mandagen uka etter, altså en hel uke etter meg. Aner ikke hvor i rekken hun er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...