AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 Hei! Jeg er ferdig med en bachelor i økonomi (regnskapsspesialisering) nå i vår og har egentlig vært på jobbjakt i over 1 år nå. Ingen intervju, kun avslag. Jeg vet at søknaden er god (samboer er arbeidsgiver selv, og har lang erfaring med ansettelser) og CVen er uten hull. Jeg er en helt normal person med andre ord. Jeg har vært i kontakt med bemanningsbyråer, som sier at man må ha "kontakter" for å komme inn et sted. Så, da fikk jeg et familiemedlem til å ringe en bekjent for å tipse om søknaden min (de har akkurat lyst ut en liten stilling). Som fryktet, forklarte denne arbeidsgiveren at de ikke vil ansette noen uten erfaring. Så da tenkte jeg at det måtte være en idé med praksisplass et sted.... Har ikke søkt mange steder, men der jeg har sendt søknad, har jeg ikke en gang fått svar. Jeg har forhørt meg litt om dette, og blitt fortalt at denne perioden er svært hektisk og at de ikke vil ha noen "i veien". Jeg forstår jo dette, de får jo ikke så mye igjen for å bruke tid på å lære opp noen. Får kanskje prøve igjen til høsten, og kanskje møte opp personlig i stedenfor. Så, hva gjør man? Gir opp? Er det noen som har tips om hvordan man kan få en fot innenfor en bedrift? Jeg er rett og slett rådvill, og føler jeg har prøvd det jeg kan komme på. Bor på Sørlandet. Anonymkode: 4c288...d3a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 Uff... Nå ble jeg veldig bekymret selv her. Jeg er ferdig utdannet neste vår. Tar en bachelor innen regnskap og revisjon på HHiT og det som bekymrer meg aller mest er faktisk å ikke få noen jobb når jeg er ferdig utdannet. Håper det ordner seg for deg TS! Anonymkode: 5b93d...e5e
JDT Skrevet 14. februar 2017 #3 Skrevet 14. februar 2017 Ble utdannet som dere i 2010. Fikk ingen jobb på flere år. Alle ville ha en med erfaring så de slipper å lære opp. Så her er jeg i en butikkjobb.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #4 Skrevet 14. februar 2017 Man må nok stå på for regnskapsjobber i disse automasjonsdager, men hva med å forsøke å jobbe frivillig med det for en organisasjon eller lignende? Eller kjenner du noen med familiebedrift som trenger litt enkel regnskapshjelp? Anonymkode: 29143...ead 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #5 Skrevet 14. februar 2017 Har du hatt et visst trykk på jobbsøkingen? Hvordan har du søkt på ett år? Søker du en 20-40 jobber uten å komme til intervju bør du justere noe. Enten søknadspapirene, kompetansen din eller hvor du søker. Beste måten å få tak i hvilke av disse det er, er å ringe ved avslag å spørre litt rundt hva de vektla i avgjørelsen. Hva kunne du gjort annerledes, hva hadde de de gikk videre med? Er det andre muligheter der? Osv. Er det manglende erfaring som er vanlig feedback, må du i søknaden i overbevise om hva de får med deg fremfor en som har erfaring. Har du oppdatert fagkompetanse, kan du starte kjapt, lærevillig? Og igjen, hvorfor er dette av verdi for arbeidsgiver. Få de til å tenke nytt og få de bort fra dette med at erfaring er et must. Hvorfor tror du at du vil gjøre en bedre jobb enn en med 5 års erfaring? Vet du ikke dette selv og får det frem i søknaden, kan du ikke forvente at de som ansetter gjør det. For å få kontakter bør du også invitere deg selv inn til uformelle samtaler,dra på arrangementer, fagsamlinger m.m. Vær tydelig blant nettverk fra studier og på LinkedIn at du søker relevante erfaringer. Anonymkode: 17f0c...aaa 3
Gjest Rosetelys Skrevet 14. februar 2017 #6 Skrevet 14. februar 2017 (endret) - Endret 6. februar 2018 av Rosetelys
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #7 Skrevet 14. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du hatt et visst trykk på jobbsøkingen? Hvordan har du søkt på ett år? Søker du en 20-40 jobber uten å komme til intervju bør du justere noe. Enten søknadspapirene, kompetansen din eller hvor du søker. Beste måten å få tak i hvilke av disse det er, er å ringe ved avslag å spørre litt rundt hva de vektla i avgjørelsen. Hva kunne du gjort annerledes, hva hadde de de gikk videre med? Er det andre muligheter der? Osv. Er det manglende erfaring som er vanlig feedback, må du i søknaden i overbevise om hva de får med deg fremfor en som har erfaring. Har du oppdatert fagkompetanse, kan du starte kjapt, lærevillig? Og igjen, hvorfor er dette av verdi for arbeidsgiver. Få de til å tenke nytt og få de bort fra dette med at erfaring er et must. Hvorfor tror du at du vil gjøre en bedre jobb enn en med 5 års erfaring? Vet du ikke dette selv og får det frem i søknaden, kan du ikke forvente at de som ansetter gjør det. For å få kontakter bør du også invitere deg selv inn til uformelle samtaler,dra på arrangementer, fagsamlinger m.m. Vær tydelig blant nettverk fra studier og på LinkedIn at du søker relevante erfaringer. Anonymkode: 17f0c...aaa Tusen takk for gode tips!! Jeg skal definitivt prøve noe av det du foreslår. Jeg føler jeg har søkt på alt som har blitt utlyst, men det er manglende erfaring som stopper meg. Hver gang. Anonymkode: 4c288...d3a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #8 Skrevet 14. februar 2017 3 minutter siden, Rosetelys skrev: Serr? Jeg trodde det var enkelt å få jobb som regnskapsfører, evt på lønningskontor? Jeg har tenkt å ta bachelor i økonomi pga det er så mange utlyste stillinger innenfor feltet, så jeg tenkte at man var sikret jobb... Det er mange utlyste stillinger her også, overraskende mange faktisk! Men de velger alltid en med erfaring over en uten erfaring desverre Anonymkode: 4c288...d3a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #9 Skrevet 14. februar 2017 + vurder å ha fokus på større steder. Større organisasjoner har mer kapasitet og antall ansatte og kan / tørr i større grad å satse på noen ferske. Små steder med en eller to andre ansatte vil nok raskere tenke at det er for sårbart med en nyutdannet. En fin åpning for å få noen kontakter kan være å sende åpne søknader. Feks til disse større stedene. I søknaden har du da fokus på hva du kan bidra med hos dem. Ring og følg opp innen en liten uke og høflig be om et kort møte om søknaden eller kanskje de vil dele noen gode råd med deg om hvordan få en for innenfor. Anonymkode: 17f0c...aaa 1
jaro Skrevet 14. februar 2017 #10 Skrevet 14. februar 2017 Ja,dette er en interessant tråd som jeg gjerne vil følge Først må jeg si at jeg har vært veldig heldig med erfaring parallelt med utdanning, så jeg er ikke helt i dine sko TS. Men så vil jeg si at jo mer erfaring jeg får, dess mer forstår jeg hvor viktig det er (vanskelig å forklare, så du får prøve å bare ta mitt ord på det ) Det beste jeg kan anbefale hvis du står på helt bar bakke er å gå gjennom vikarbyråer, der du legger vekt på at du er 'fast learner'. I tillegg har du utdannelsen, så du er kjent med en del terminologi. ALT du kan få innenfor relevant arbeid, om det så bare er for én uke et sted, er bra! (Det er snakk om å bygge sten for sten her) Jo flere forskjellige steder du kan høste erfaring fra jo bedre er det. Alle regnskapssystem er forskjellige (og ved første øyekast svært kompliserte), og alle rutiner er forskjellige. Gjennom vikar arbeid kan du få innblikk i så mye forskjellig, og med ekstra interesse og innsats kan du bygge en kompetanse ganske fort. Det beste for meg har vært å få ansvar jeg ikke egentlig har vært klar for. For en syk læringskurve! Tør å ta på deg noe (start ditt eget foretak bare for å sjekke ut regler! Eller prøv å hjelpe noen andre! :-P Høres vilt ut kanskje, men vær litt tøff) Vi nordmenn er altfor opptatt av den trygge, strukturerte jobben, der vi får opplæring og tildelte arbeidsområder. Dette er IKKE så enkelt har du lyst å jobbe med regnskap. Skal du bli god og ettertraktet her må du ta en Stordalen :-P Kort sagt, her burde du tenke litt ut av boksen. Det spys ut bachelorgrad økonomer, men det man får med seg fra (kun) skolen er ikke brukenes til noe som helst for firmaer som trenger arbeidskraft her og nå... 1
dk73 Skrevet 14. februar 2017 #11 Skrevet 14. februar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er ferdig med en bachelor i økonomi (regnskapsspesialisering) nå i vår og har egentlig vært på jobbjakt i over 1 år nå. Ingen intervju, kun avslag. Jeg vet at søknaden er god (samboer er arbeidsgiver selv, og har lang erfaring med ansettelser) og CVen er uten hull. Jeg er en helt normal person med andre ord. Jeg har vært i kontakt med bemanningsbyråer, som sier at man må ha "kontakter" for å komme inn et sted. Så, da fikk jeg et familiemedlem til å ringe en bekjent for å tipse om søknaden min (de har akkurat lyst ut en liten stilling). Som fryktet, forklarte denne arbeidsgiveren at de ikke vil ansette noen uten erfaring. Så da tenkte jeg at det måtte være en idé med praksisplass et sted.... Har ikke søkt mange steder, men der jeg har sendt søknad, har jeg ikke en gang fått svar. Jeg har forhørt meg litt om dette, og blitt fortalt at denne perioden er svært hektisk og at de ikke vil ha noen "i veien". Jeg forstår jo dette, de får jo ikke så mye igjen for å bruke tid på å lære opp noen. Får kanskje prøve igjen til høsten, og kanskje møte opp personlig i stedenfor. Så, hva gjør man? Gir opp? Er det noen som har tips om hvordan man kan få en fot innenfor en bedrift? Jeg er rett og slett rådvill, og føler jeg har prøvd det jeg kan komme på. Bor på Sørlandet. Anonymkode: 4c288...d3a Du sier at samboer er arbeidsgiver selv og sett over søknad og cv. Har ikke han mulighet til å ansette deg eller at du jobber noen timer for ham med regnskap slik at du får noe erfaring på din cv? har du jobbet noe i tillegg til studiene og i såfall med hva?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #12 Skrevet 15. februar 2017 Jeg har den samme erfaringen, mange år etter står jeg uten jobb. Fikk jobb innen bank. Men sliter fortsatt med å finne en jobb innen regnskap. Anonymkode: 136d4...e39
cmd Skrevet 15. februar 2017 #13 Skrevet 15. februar 2017 Hmm... litt vanskelig for meg å skrive om jobbsituasjon. For jeg har ikke søkt om jobb siden 2013. Da ble jeg ansatt innenfor regnskapsområdet. Noen liker å jobbe i regnskapsavd., andre liker å jobbe i regnskapsbyrå. Jeg ville heller satset å jobben i et regnskapsbyrå. Det er sikkert mange som vil gjerne ansette ferske. En annen ting er nettverk ja. Om man kjenner noen som jobber innenfor regnskaps bransjen, tar de inn kjente når det blir utlyst. Synd for deg men stå på. Prøv å endre cv litt annerledes og at du er ny udannet etc. Det er noen bransjer som tar inn folk i "praksisperiode". Dvs. ca. 3-6 mnd som er praksis (kommer de fra NAV) ? Da får du opplæring, arbeidsgiver trenger ikke å betale til vedkommende.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #14 Skrevet 15. februar 2017 Be nav om hjelp til praksisplass. Vi fikk en som var utdannet innen økonomi og ledelse, men fortalte om interessen for regnskapsfag. Etter en praksisperiode på 3 mnd fikk hun tilbUD om fast jobb. Lav lønn foreløpig for hun har mye å lære. Anonymkode: 63c1e...49f
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #15 Skrevet 15. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be nav om hjelp til praksisplass. Vi fikk en som var utdannet innen økonomi og ledelse, men fortalte om interessen for regnskapsfag. Etter en praksisperiode på 3 mnd fikk hun tilbUD om fast jobb. Lav lønn foreløpig for hun har mye å lære. Anonymkode: 63c1e...49f Er dere regnskapsbyrå? Føler at det ikke er så lett å finne praksisplass. Anonymkode: 136d4...e39
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #16 Skrevet 15. februar 2017 Ta kontakt med 4-5 vikarbyrå, ta de oppdrag du får, så står du med erfaring om et og og to Anonymkode: 4f5a7...75a
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #17 Skrevet 15. februar 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dere regnskapsbyrå? Føler at det ikke er så lett å finne praksisplass. Anonymkode: 136d4...e39 Vi er et regnskapsbyrå. Hun startet i november. Nå er vi inne i den mest hektiske perioden så det er ikke ideelt å bruke tid på opplæring. Blir lettere etter sommerferien. Anonymkode: 63c1e...49f
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #18 Skrevet 15. februar 2017 Dette er ikke en ideell periode å søke på, vi er lesset ned i arbeid frem til mai/juni, så å tenke på ansettelser og opplæring nå er bare ikke mulig. Vi opplevde å få lite søknader da vi søkte etter folk for 3 år siden. 2 stk bare, og ansatte en nyutdannet den gang. Jeg var nyutdannet da jeg fikk jobben, og det var en annen kollega også. Men vi foretrekker selvfølgelig noen med erfaring. Det er så ressurskrevende å lære opp. Anonymkode: e2bf8...ad1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #19 Skrevet 15. februar 2017 Ikke skryt på deg å være lett å lære om det ikke stemmer. Det er et mareritt å lære opp folk som har tungt for det. Anonymkode: fb297...3b0
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #20 Skrevet 15. februar 2017 Jeg kontaktet bemanningsbyrå. Fikk et vikariat som resepsjonist i regnskapsfirms. Fikk gradvis flere relevante oppgaver og ble etterhvert fast ansatt i en annen stilling i firmaet siden de så at jeg lærte kjapt. Uansett, dette var et firma med ca 30 ansatte i oslo og vi fikk daglig alt fra 5 til 30 åpne søknader og mailer fra folk som ville jobbe gratis. Alt gikk rett i søppelmailen, og de rekrutterte kun via bemanningsbyrå (dette vet jeg siden det var jeg som mottok disse mailene). Så mitt tips er bemanningsbyrå! Men jeg vet jo ikke hvordan andre gjør det da. Anonymkode: 5e4f0...3f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå