AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 Jeg er veldig gla i kikerter og vil prøve meg på å lage mat med det selv.. Har dere noen tips til bruk av kikerter? Noen enkle men gode retter som er bra å begynne med? Til opplysning er jeg vegetarianer:) Anonymkode: 57863...a72
Suppetuppe Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 veganmisjonen.com har masse gode oppskrifter med kikerter - alt i fra burgere, gryter og ristede kikerter som "snacks"
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #3 Skrevet 14. februar 2017 Takk for tips😊 Anonymkode: 57863...a72
pautina Skrevet 14. februar 2017 #4 Skrevet 14. februar 2017 falafel og garam masala(gryteretten, ikke bare krydderet) er i hvert fall verdt å prøve...nam nam nam, kikerter er i grunn godt på alle vis )
John_Felipe Skrevet 14. februar 2017 #5 Skrevet 14. februar 2017 Houmous http://www.jamieoliver.com/news-and-features/features/best-basic-houmous-recipe/ Enkelt, kjaps og utrolig godt til det meste. Eksempeler - wraps med egg tomat og houmous - Agurk ruller med houmous og soltørkede tomater - Damp/kok/stek brokkoli,bland med houmous og litt sitronsaft over! - Pitabrød med houmous og falafel - Fyll paprika eller sopp med houmous - Houmous alene med oppskjærte grønnsaker - Bruchetta med houmous Altså du kan bruke det til så mye 2
DaAg Skrevet 15. februar 2017 #6 Skrevet 15. februar 2017 Ja, hummus! Det er digg det! Hvis du lager den litt tynnere kan det lett bli en digg og kremete dressing. Jeg bruker kikerter i tomatbaserte supper, enten å stavmikse de inn eller helt urørte. Veldig enkle og raske burgere: kikerter, søtpotet og egg (+krydder).
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #7 Skrevet 15. februar 2017 Har hatt dem som tilbehør i salater og supper. Har ristet dem som snacks med både cayenne pepper (sterkt), og hvitløk (ikke samtidig). Har også laget hummus og burgere. Går an å lage burgere av svarte bønner også. Ser nesten ut som vanlige burgere da. Vet du ikke spurte om det, men tok det med likevel. spisskummen er godt å ha til kikertene. Det hjelper lott mot luft i magen. Legger de i bløt over natta hvis jeg koker dem (minst 12 timer), og skifter vann før koking. Dette for å minske gasser, og gjøre dem lettere å koke. Er som oftest så lat at jeg bruker hermetiske kikerter, men da er det viktig at de ikke inneholder sukker og salt. Salter den mengden jeg vil selv. De bør også vaskes godt, men hender at jeg driter i det :D Anonymkode: 590d9...741
MissMas Skrevet 15. februar 2017 #8 Skrevet 15. februar 2017 Det er godt med hakkede tomater, chili og kylling. Funker som poteter. Du kan ha det til alt.
Kruset Skrevet 15. februar 2017 #9 Skrevet 15. februar 2017 Chana masala er helt nydelig! Ellers er kikerter godt i salat, som falafel, i wok (jeg bruker frossen wokblanding, og lager saus av karri og kokosmelk), og i diverse gryter. En av mine favoritter er å steke grønnsaker (jeg bruker som regel brokkoli, gulrot, løk, gul paprika og ev. squash) og gjerne litt chili i olje, ha på tomatpuré, en boks hakkede tomater med hvitløk, en boks kikerter og litt kokt ris. Krydrer med oregano, salt og pepper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå