AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 Hei! Igår bakte samboer og jeg en kanelbolledeig, og en pizzadeig. Vi skal ha bursdag her ikveld, og for å slippe og bake idag etter jobb gjorde vi det i går kveld. Da jeg stod opp nå kjente jeg en vinlukt fra deigene, og deigen hadde et hint av vinsmak. Etter litt googling fant jeg jo ut det var gjæren som hadde stått for lenge. Noen har erfaringer med at det ødelegger smaken, andre mener alkoholen drepes og smaken forsvinner. Har dere noen erfaringer? Har satt den kaldt nå, etter hva jeg har forstått burde jeg gjort det fra igår av når de skal stå så lenge! Blæ Tusen takk for svar Anonymkode: d3715...b40
perplexed Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 Pizzadeig er ihvertfall ikke noe problem, har ikke erfaring med kanelboller, men antar at det også går greit.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #3 Skrevet 14. februar 2017 Slå den ned igjen og se om den oppfører seg. Dersom ja: bak med den. Dersom nei: for mye gjær over for lang tid. Som et apropos: du kan fint la deig stå i romtemp i et døgn, men du må ha veldig lite gjær i. Vanligvis har du jo type 1/2 - 1 ts i en deig, men når det skal stå en dag så trenger du 1/8-1/4 ts. Anonymkode: 8bc4b...2fe
Anzii Skrevet 14. februar 2017 #4 Skrevet 14. februar 2017 Tusen takk for svar! kanelbollene overlevde heldigvis og luktet ikke så veldig, men jeg trodde virkelig at pizzaen var helt ødelagt. Jeg slo den ned igjen, og de både smakte og luktet nydelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå