Frk Johansen Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 Jeg har begynt å tenke på at jeg ikke skal sitte med huset jeg nå bor i så veldig mange årene til. Jeg har barn på videregående og ungdomsskolen, samt to bonusbarn som overnatter i snitt en gang pr mnd. Mine barn bor hos meg omtrent hele tiden. Huset vi har nå er over to plan med soverom til alle, bad, vaskerom, diverse stuer mm. Jeg vil flytte i leilighet så snart min yngstemann som har gått ut av videregående, kanskje allerede når hun går siste året. Da har broren allerede flyttet for å studere, dette er han veldig klar på selv at han skal flytte 30 mil unna og jeg tror han ender med det. Hvor greit er det å flytte i leilighet i sentrum uten plass til alle barna? Huset er bare mitt, og min samboer har av ulike årsaker ikke den økonomien jeg har, han betaler en liten leie til meg og det vil han fortsette med hvis vi flytter i leilighet. Han skal dermed ikke være med å kjøpe noe leilighet og her jeg bor er leilighetene gjerne dyrere enn hus. Jeg vil tro jeg kan bytte huset mot en leilighet på 3 soverom for omtrent samme pris slik økonomien i markedet er nå. Er det egoistisk ikke å ha plass til alle barna i juleferie/sommerferie etc når de kommer på besøk? Kan de forvente å ha hvert sitt rom hos mor og far? Min exmann bor i samme by, men ungene liker seg ikke like godt hos far og vil ikke bo der mer enn de må, dermed føler jeg at jeg må kjøpe en leilighet med tre soverom, ett til hver av mine, men hva da med min samboers barn som også av og til kommer på overnatting? De bor 30 min kjøretur unna, så de kan fint komme på dagsbesøk men jeg skjønner jo også at det ikke er det samme som å bli natten over. Kan jeg si til min samboer at jeg orker ikke dette store huset lenger, jeg vil flytte til byen (det vil han også) men da blir det ikke soverom til barna dine?? Jeg synes dette er vanskelig og tar gjerne imot innspill på hva andre har gjort og hva andre tenker.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 Når barna er såpass store er det ikke nødvendig å ta hensyn til dem i like stor grad tenker jeg, hvis de kommer på ferie osv kan de jo dele rom? Anonymkode: 7a23a...c49 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #3 Skrevet 14. februar 2017 Jeg er 25, og nesten alle mine venners foreldre har gjort dette - flyttet fra eneboligene inn til leiligheter på Frogner etc. Nå bor jo de fleste av mine venner i nærheten av foreldrene da, så det er ikke så veldig aktuelt med overnatting der nødvendigvis, man kan like gjerne dra hjem. Tror ikke noen barn forventer at foreldrene skal sitte med et stort hus bare i tilfelle de vil komme å overnatte samtidig alle sammen, det kan man jo ikke forvente. Synes du har en god løsning jeg! De kan verken forvente at de kan få hvert sitt rom, eller at alle kan overnatte samtidig. Hvor ofte er dette uansett aktuelt? Det blir jo 2 gjesterom som ingen av barna "eier" - og det er nok ikke så ofte at alle dine barn og alle hans barn er på besøk samtidig. Anonymkode: 0d9cb...6da 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #4 Skrevet 14. februar 2017 Det er ikke egoistisk å ikke ha egne rom til voksne barn. Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe leilighet med bare tre soverom. Da har du mulighet for to gjesterom og det kan være greit å ha mulighet til å ha hobbyrom/kontormulighet. Høres ut som du i løpet av noen få år kanskje får barnebarn og da er det kjekt med litt ekstra plass. Vi er bare to voksne men kjøpte likevel med tre soverom, da har vi god plass til gjester og vi har innredet det ene rommet med en ekstra TV, for når en av oss har besøk og den andre vil ha litt fred. Da kan en trekke seg tilbake og se Tv, drive med hobbyting osv. Anonymkode: b94da...a4a 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #5 Skrevet 14. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 25, og nesten alle mine venners foreldre har gjort dette - flyttet fra eneboligene inn til leiligheter på Frogner etc. Nå bor jo de fleste av mine venner i nærheten av foreldrene da, så det er ikke så veldig aktuelt med overnatting der nødvendigvis, man kan like gjerne dra hjem. Tror ikke noen barn forventer at foreldrene skal sitte med et stort hus bare i tilfelle de vil komme å overnatte samtidig alle sammen, det kan man jo ikke forvente. Synes du har en god løsning jeg! De kan verken forvente at de kan få hvert sitt rom, eller at alle kan overnatte samtidig. Hvor ofte er dette uansett aktuelt? Det blir jo 2 gjesterom som ingen av barna "eier" - og det er nok ikke så ofte at alle dine barn og alle hans barn er på besøk samtidig. Anonymkode: 0d9cb...6da Jeg ville ikke forskjellsbehandlet barn og bonusbarn sånn som TS skriver over. Jeg ville da kun hatt to gjesterom. Anonymkode: d4500...661 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #6 Skrevet 14. februar 2017 De kan jo fint dele rom, da de kommer på besøk. Jeg er selv enslig mor til 2 barn, og tenker jeg skal kjøpe leilighet da største barnet har flyttet. Og da blir det leilighet med 2 soverom. Det barnet som bor hjemme, får da sitt soverom. Så får jeg mitt soverom. Kommer det største barnet på besøk, kan det fint få mitt soverom. Jeg kan sove på stuen. Man klarer jo alltid å ordne plass til alle. Man må ikke ha sitt eget soverom, for å komme på julefeiring. Anonymkode: b5c97...767 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #7 Skrevet 14. februar 2017 Det viktigste er at de hjemmeboende barna, inkludert din samboers barn, har rom som er sine. Siden din samboers barn kun er hos dere såpass sjelden, kan vel de fint dele et rom, med køyeseng. Det kan sikkert din eldste låne når han er på besøk hos deg, problemet er gjerne at de første årene som student ønsker man gjerne å sommerjobb "hjemme", og bo hos foreldrene (bl.a. for å spare utgifter, men også for å kunne være sammen med venner som bor andre steder resten av året), det samme gjelder påske og hele julen. Da blir det brått liten plass til din samboers barn, og det er ikke greit. De er jo også gjerne mer hos samværsforelder i feriene. Hvordan skal dere løse det? Kan køyeseng inne hos din yngstemann være en løsning, slik at de to brødrene deler rom? Anonymkode: 5933e...311
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #8 Skrevet 14. februar 2017 Selvsagt kan du det. Og et hopp fra hus til leilighet er da heller ikke permanent - om du i etterkant angrer. Jeg tenker at det viktige her er å ha plass til dem alle når de kommer. Men ikke dermed egen plass eller eget rom. Altså: du kjøper som tenkt leilighet med 3 soverom og ordner deg på desse 4 soveplasser (dobbeltseng pluss en sovesofa til å slå ut på kontoret, feks). I tillegg ordner du et opplegg som gjør at du i stua kan innlosjere nok til at alle mennesker du ønsker deg på besøk har plass til å sove der. Jeg tenker at det kritiske punktet er de neste 10 årene. Studerende barn har ingen egen bolig, de leiger små kollektiv, og de fleste bor fremdeles hos sine foreldre rundt 1/3 av året (studenter har mye fri). 4 måneder botid er utfordrende å få til uten eget rom. Anonymkode: 2e153...ba1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #9 Skrevet 14. februar 2017 Jeg og min yngste sønn bor i en to romsleilighet, der jeg sover i stuen i sovesofa, mens han har soverommet. De tre eldste er flyttet ut og om de skal komme på besøk, må de overnatte hos sin bestemor eller her på gulvet sammen med meg. Anonymkode: 10298...9b3 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #10 Skrevet 14. februar 2017 Dersom fleire av barna overnatter relativt sjeldent (og da bare enkelte netter av gangen) så kanskje de kan få ett soverom på deling? Kanskje stable en køyeseng / sovesofa på ett av soverommene, hvis fleire av dem dukker opp hos dere samtidig... Anonymkode: 45e2e...f6b
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #11 Skrevet 14. februar 2017 Mine foreldre bor i et hus med tre soverom (deres, soverom til yngste, og et gjesterom), i tillegg til kjellerstue med sovesofa, som ikke er optimal for overnatting. Vi er tre barn til sammen, en av oss gift. Julefeiringer etc. byr selvsagt på utfordringer, og den dagen flere av oss har familie, har vi utfordringer med logistikken. Hus i området de bor er dyrt, og det er mye jobb med å vedlikeholde et hus, så jeg tenker det er fullstendig urimelig å forvente at de skal ha et hus som kan huse oss alle. I det daglige har de ikke behov for mer enn to soverom, og det er det som er viktig. Soveplasser er en utfordring kanskje 2-3 ganger i året. Det viktige er at huset passer for foreldrene mine sitt daglige bruk. Anonymkode: b0cfa...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #12 Skrevet 14. februar 2017 Hvor ofte overnatter bonusbarna da? Vi bor 40 min fra svigers og vi har aldri overnattet. Julen deles f.eks mellom min og mannens familie, så om vi er hos svigers på julaften, er vi med min familie på 1.dag og tilbake til hans på 2.dag. Juleselskapene varer jo i mange timer så jeg ser ikke noe problem med å kjøre frem og tilbake samme dag. Vi kjører jo og ut på besøk hver uke hele året. Jeg ville kjøpt leilighet og sluppet alt arbeidet med hus. Anonymkode: 4f8dd...8e3 2
Frk Johansen Skrevet 14. februar 2017 Forfatter #13 Skrevet 14. februar 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte overnatter bonusbarna da? Bonusbarna overnatter kanskje 10 ganger pr år, jeg regner med det blir mindre når de blir eldre, det har blitt merkbart mindre og mindre de siste to årene. De er noen dager sammenhengende om sommeren, og da er man jo gjerne på farta på ferie et sted og 3 netter i fbm jula, også en natt i ny og ne. Anonymkode: 4f8dd...8e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå