Pusillen Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 Jeg har store deler av mitt voksne liv jobbet med selvfølelsen, som siden barnealder har vært relativt dårlig. Dere som vil si dere har en god og sunn selvfølelse - kan dere beskrive hvordan det er og hva det gjør med dere? Vet dere hvordan dere har fått det?
Gjest Caleb Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 Hvordan har du jobbet med den? En god selvfølelse ekskluderer ikke positiv respons fra omgivelsene som en bonus, men på et fundamentalt nivå må den komme fra innsiden. En god selvfølelse er noe du tar og gir til deg selv. Ingen andre kan gi det til deg. Andre kan kanskje vise veien og hvordan, men til syvende og sist er du selv ansvarlig. Du må elske deg selv. Du må like deg selv. Du må slutte å sammenligne deg selv med andre. Du må kunne seg deg selv i speilet, smile til deg selv og si positive ting til deg selv. Du må akseptere deg selv og være fornøyd med deg selv. Samtidig må du være villig til å forbedre ting ved deg selv som du ikke er fornøyd med.
Gjest antbug Skrevet 14. februar 2017 #3 Skrevet 14. februar 2017 Jeg har god selvfølelse til tross for en tidvis vanskelig oppvekst. Jeg tror det var overlevelsesinstinkter som slo inn og fikk meg til å forstå at jeg måtte finne tryggheten i meg selv fordi jeg ikke kunne stole på at andre passet på meg. Det er trygghet det handler om. Å akseptere at man har feil og mangler men ikke la dem definere hvordan man ser på seg selv. Velge å fokusere mer på de positive egenskapene man har selv når verden går imot. Ikke være for selvkritisk men heller være venn med seg selv. Jeg kan le av meg selv, og det er en av egenskapene jeg har hatt mest nytte av og setter mest pris på. Hvis man har en god og sunn selvfølelse er man mer robust. Man tåler motgang bedre, er mindre sårbar for kritikk og er ikke så avhengig av andres bekreftelse for å ha det bra.
Derpderp Skrevet 14. februar 2017 #4 Skrevet 14. februar 2017 For meg kommer god selvfølelse av mestringsfølelse og kjærlighet. Jeg vet at jeg behersker livet, jeg har møtt motgang og stått´an av og jeg har mange ressurser jeg kan trekke frem ved behov. Jeg tillater dessuten meg selv å være glad i meg selv på mine premisser og bryr meg ikke så mye om hva omverdenen mener om meg. Det er viktig hva evt kjæreste, familie og nære venner mener om meg, men der stopper det. 2
Pusillen Skrevet 18. februar 2017 Forfatter #5 Skrevet 18. februar 2017 På 14.2.2017 den 9.24, Caleb skrev: Hvordan har du jobbet med den? En god selvfølelse ekskluderer ikke positiv respons fra omgivelsene som en bonus, men på et fundamentalt nivå må den komme fra innsiden. En god selvfølelse er noe du tar og gir til deg selv. Ingen andre kan gi det til deg. Andre kan kanskje vise veien og hvordan, men til syvende og sist er du selv ansvarlig. Du må elske deg selv. Du må like deg selv. Du må slutte å sammenligne deg selv med andre. Du må kunne seg deg selv i speilet, smile til deg selv og si positive ting til deg selv. Du må akseptere deg selv og være fornøyd med deg selv. Samtidig må du være villig til å forbedre ting ved deg selv som du ikke er fornøyd med. Jeg skjønner når jeg leser disse svarene at jeg ikke har klart å jobbe meg opp på et bra nivå :-) Det jeg prøver er å ta mine egne behov på alvor for eksempel, slik at jeg kan kjenne at jeg har en mening og stå opp for meg selv. Jeg prøver å være raus med meg selv og ikke høre på den negative stemmen i hodet hele tiden. Prøver å like meg selv, ikke sammenligne. Prøver å ikke føle at alt jeg er verdt er det jeg (ikke) gjør/presterer. Men dette sitter dypt og har vært der siden barndommen, så jeg tror vel at det kommer til å ligge der resten av livet. Men kanskje det hjelper bare å være bevisst ?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #6 Skrevet 18. februar 2017 Jeg har møtt så mye motgang og lært så vanvittig mye.. har alltid hatt en medfødt kraft i meg ( kanskje det de kaller ressurser )? så nå betyr andre mennesker nada nix for meg, hva de tenker, hva de sier .. -ingenting. ( Med unntak at mine nærmeste ) det vil ikke si at jeg ikke respekterer dem, veileder dem eller er kjip, tvert i mot, er et medmenneske-men ingen kan ta utstrålingen min, mitt fine smil eller ressursene mine fra meg. Skal de fortjene min respekt skal de jobbe for det, gjør de ikke det er det ut av mitt liv. De jeg må ha der for bli, men om de får mine innerste tanker, drømmer og håp-niX. En god selvfølelse starter med intigritet og deg selv, kun deg selv. Anonymkode: dcfe7...87e 1
Ambador Skrevet 18. februar 2017 #7 Skrevet 18. februar 2017 Jeg kjenner at jeg har god selvfølelse når: Jeg ikke overvåker meg selv innenfra når jeg er sammen med andre. Når jeg ikke blir stresset/nervøs av utfordringer eller gjøremål. Når jeg tar til meg ros fra andre,- også de uutalte signalene jeg får. Når jeg gir meg selv positive og støttende tilbakemeldinger i hverdagen. Når jeg opplever fravær av negativitet og misnøye rettet til meg selv.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #8 Skrevet 18. februar 2017 Jeg ser at det er populært å si at "god selvfølelse kommer innenfra" og at "ingen kan gi deg det". Sannheten er at en stor del av det å være menneske er å relatere seg til andre. Og tilbakemeldinger man får sosialt, profesjonelt m.m. har en del å si. For å svare på spørsmålet; jeg har en god selvfølelse ved at jeg; - Har tro på mine evner og intelligens og ikke er redd for å strekke meg lenger og påta meg ting. På jobb sier jeg ifra om jeg er uenig og er ikke redd for å komme med forslag. Jeg forholder meg direkte til eksterne kunder og kan greit stå på mitt, selv i relasjon til 'autoritetsfigurer'. Jeg har tro på at jeg kan utrette mye. - Jeg tar imot positive tilbakemeldinger og komplimenter, og tror på dem. Jeg sår ikke tvil ved intensjonene deres eller leter etter skjult negativitet. Jeg tar det til meg, og 'lagrer' det i minne. - Jeg har en sterk tro på at det bare er jeg som er meg, og det er verdifullt i seg selv. Om noen heller vil ansette noen andre, bli venn med noen andre, eller bli kjæreste med noen andre, så er det ingen tragedie. Da er det en bedre match og bedre for alle parter. Som alle andre kan jeg bli usikker og nervøs, og til tider være angstfylt. Men det skal en del til å rokke ved hele mitt selvbilde. Anonymkode: 801a9...1da 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #9 Skrevet 19. februar 2017 Jeg tenker at god selvfølelse er å ha en grunnleggende trygghet i seg selv. En trygghet som gjør at det er helt ok å ikke få til alt, være usikker, og en trygghet i å også tørre å vise dette. At en lytter til sine behov og tør å formidle til andre hva man trenger. Videre er selvmedfølelse en like stor del av dette, at en istedenfor å kritisere seg selv kan ha litt medfølelse for at ting noen ganger er vanskelig/man ikke mestrer: "dette fikk jeg ikke til, det kjennes litt vondt, men det er helt ok for jeg gjorde det kunne klare" istedenfor den selvkritiske versjonen "faen jeg får ikke til noen ting, jeg må jo være stokk dum, jeg må ta meg sammen". Opppsummert: å være trygg i seg selv og være raus mot andre og unngå å snakke/tenke nedsettende om seg selv og andre. Og kjenne at det er helt ok. Anonymkode: e6f02...b41
tussi680 Skrevet 19. februar 2017 #10 Skrevet 19. februar 2017 Alle som har noen år på baken, har lært litt av ting og tang på alle negative og positive ting i livet. De har dermed lært å ta hensyn til andre for egen og andres skyld. Det er så slitsomt å være nervøs hele tiden¨på hvordan andre ser på en. Liker de ikke det, neivel, da gjør de ikke det da, ferdig med det.
Elaine Marley Skrevet 19. februar 2017 #11 Skrevet 19. februar 2017 Jeg har også hatt en dårlig selvfølelse hele livet egentlig,og jeg har vært veldig opptatt av hva andre synes om meg, at det er noe feil med meg, at jeg er dum, at ikke klarer noe osv. Jeg har vært min egen mobber og har dratt meg selv ned - igjen og igjen. Vil si at dette begynte å endre seg for 1-2 år siden. Da begynte jeg å jobbe med meg selv. Jeg er også enig i at tilbakemeldinger fra andre også betyr noe, og jeg begynte å lytte og tro på de som fortalte meg at jeg er flink og jeg er bra nok. Jeg jobber fortsatt med det for det er ganske lett å gå tilbake til gamle tankemønstre, men jeg går til en psykolog som er ganske flink til å utfordre meg. Jeg har en lang vei igjen, men har klart å bygge opp selvfølelsen min endel allerede. Var bare lei av å ha det sånn, og håper at jeg kan gi litt mer faen i hva andre mener og tenker.
Ulla Ullsokk Skrevet 19. februar 2017 #12 Skrevet 19. februar 2017 Jeg føler meg bra nok som person, selv om jeg skulle mislykkes med det jeg gjør. Jeg vet liksom at jeg er verdifull uansett. Jeg trenger ikke være best, jeg er mer enn bra nok. Aner ikke hvordan jeg har blitt sånn, men tror nok foreldrene mine var flinke til å støtte meg på ting og SE meg. Jeg føler meg sterk nok til å stå i mot hele verden, egentlig. Har bare blitt sterkere med alderen. Jeg er utrolig takknemlig for dette. Og takknemlighet gjør meg enda sterkere.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #13 Skrevet 19. februar 2017 Har man god selvfølelse tenker man kanskje ikke over om man har det? Det hjelper også å omgås personer man ikke må gjøre seg til for å være god nok for. Anonymkode: 6de9c...19f 1
Gjest Jon Are Skrevet 20. februar 2017 #14 Skrevet 20. februar 2017 lurer på om utdannelse vil bidra til høyere selvfølelse? selv har jeg rotet bort så mange år av mitt liv , at det ikke ble før sent i livet. jobber nå, og vet jeg er flink på endel ting, men den skammen over å ha vært så langt ute ,gjør at jeg har en veldig dårlig selfølelse. med hilsen fra jon are
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå