Gå til innhold

Vage arbeidsoppgaver på jobb - aner ikke hva jeg skal gjøre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i ny jobb i høst, i en annerledes type stilling enn jeg har hatt før. Det var altså masse nytt for meg. 

Rett etter jeg begynte, sluttet plutselig han som var avdelingsleder, og vi fikk etter et par mnd inn en som var helt ny, utenfra firmaet. Det jobber i tillegg til meg 2 andre på avdelingen. 

Problemet mitt er at når de gir meg oppgaver, er de så vagt formulert at jeg ikke aner hva det er de forventer at jeg skal gjøre. Når jeg prøver å stille spørsmål for å få konkretisert det, får jeg bare enda mer vage svar tilbake. 

Nysjefen er såpass ny at han bare videreformidler problemer fra andre til meg, og kan naturlig nok ikke gi meg mer detaljer og informasjon. 

En av de andre på avdelingen snakker ganske dårlig norsk, og vi sliter med å forstå hverandre på grunn av språket. 

Han siste på avdelingen er type saggebukse-mumle-subbe-whatever-fyr... Det er han jeg hovedsaklig må spørre, men han gir meg så mye goddagmann økseskaft-svar. 

Av og til skjønner jeg så lite at det er vanskelig for meg å vite hva jeg skal spørre om, jeg vet ikke hva jeg egentlig trenger av informasjon, bare at jeg ikke har hva jeg trenger. Andre ganger har jeg helt dønn konkrete spørsmål (av typen "nøyaktig hvordan er det den typen meldinger ser ut? Kan du gi meg et eksempel?"), og så får jeg bare "jaaaa neeeei, altså det er jo en sånn derre melding, vet du, er maaange av dem i loggen" (ja, det er problemet; det er millioner av meldinger i loggen, av ørtiførti format og typer... HVILKEN av dem er det du vil jeg skal se på...). Osv. Og så er det bruk av terminologi og uttrykk som sier meg nada og notting, noe jeg prøver å spørre konkret om, men igjen er det bare sånn jaaaa, neeeei, altså, du kan jo se i loggen... 

Nå har jeg sittet her i to dager og ikke gjort noe, for jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vet ikke i det hele tatt hva det er de forventer som resultat, eller hva de ønsker å ha gjort. Jeg har fått beskjed om å "se på" noe. Jah, nå har jeg sett på det... Og så... hva..? Hva er det jeg ser etter? Er det noe som skal gjøres? Alt dette har jeg spurt om, og mer til, men jeg får ikke svarene jeg trenger, og jeg er tom for folk å spørre, og tom for måter å reformulere spørsmålene på. 

Hva pokker GJØR man da? Jeg føler meg helt hjelpeløs, og har mistet alt av motivasjon og arbeidslyst :( Jeg føler meg ubrukelig og dum, og er helt fortvilet og lei meg. 

Noen råd? 

Anonymkode: f30ae...20e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det du mener er best. Om du ikke ser noe galt med det du skulle se over, da er det sikkert greit da. "Så ikke noe galt her, jeg". Om du skal skrive melding, så skriv den slik du mener er bra. Så får du skylde på andre om du får klager

Anonymkode: 83f64...86e

• Liker 4
Skrevet

Kan du snakke med noen utenfor din avdeling? Er det noen andre i firmaet som driver med det samme som det din avdeling gjør? Jeg kjenner meg helt igjen i det du skriver, jeg har hatt det helt på samme måte selv. Etter to år måtte jeg bare gå, for jeg fikk aldri noen arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: efe46...616

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det du mener er best. Om du ikke ser noe galt med det du skulle se over, da er det sikkert greit da. "Så ikke noe galt her, jeg". Om du skal skrive melding, så skriv den slik du mener er bra. Så får du skylde på andre om du får klager

Problemet er at det er noe galt. Det er derfor jeg skal "se på" det. Men det som er galt er at det renner inn med en type meldinger, som får systemet til å knele. Uten at noen har gitt meg et konkret eksempel på hvordan disse meldingene ser ut. Jeg vet heller ikke nøyaktig når man trenger disse meldingene, for det gjør man, men ikke så ofte som man får dem. Så det er noe galt, men selv om de som har gitt meg problemet sitter på kunnskap om hvilke meldinger det er snakk om, er det å faktisk få et eksempel eller en beskrivelse av dem som å presse blod fra en stein (for da må de jo slå opp i en logg selv, og det gidder de da tydeligvis ikke). 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du snakke med noen utenfor din avdeling? Er det noen andre i firmaet som driver med det samme som det din avdeling gjør? Jeg kjenner meg helt igjen i det du skriver, jeg har hatt det helt på samme måte selv. Etter to år måtte jeg bare gå, for jeg fikk aldri noen arbeidsoppgaver. 

Nei, det er det som gjør det så vanskelig. Jeg jobber på den knøttlille it-avdelingen i et firma som driver med ikke-it-ting, så det er bare vi 3 it-folk i firmaet. Resten kan ikke noe som helst om it :/

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det er nok du som er favoritten uansett, i konkurranse med med de to du beskriver.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Problemet er at det er noe galt. Det er derfor jeg skal "se på" det. Men det som er galt er at det renner inn med en type meldinger, som får systemet til å knele. Uten at noen har gitt meg et konkret eksempel på hvordan disse meldingene ser ut. Jeg vet heller ikke nøyaktig når man trenger disse meldingene, for det gjør man, men ikke så ofte som man får dem. Så det er noe galt, men selv om de som har gitt meg problemet sitter på kunnskap om hvilke meldinger det er snakk om, er det å faktisk få et eksempel eller en beskrivelse av dem som å presse blod fra en stein (for da må de jo slå opp i en logg selv, og det gidder de da tydeligvis ikke). 

Dersom du ikke vet hvordan du løser oppgaven, si at dette har du ikke lært/ kan du ikke og gi oppgaven videre. Eventuelt si at de må ansette noen som kan dette

Skrevet

Kansje du må bli litt mer sånn selvdreven? Kan du kjøre analyse for å lete etter problemer selv, ta backup og forandre på filen, og se om problemet endrer seg?

Anonymkode: 766cc...15b

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du ikke vet hvordan du løser oppgaven, si at dette har du ikke lært/ kan du ikke og gi oppgaven videre. Eventuelt si at de må ansette noen som kan dette

Jeg vet ikke om jeg kan løse oppgaven, for problemet er jo at jeg ikke får klarhet i hva oppgaven egentig er.. Dette var også bare ett eksempel, det er mange flere hvor jeg sitter der og ikke skjønner hva det er de egentlig vil jeg skal gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kansje du må bli litt mer sånn selvdreven? Kan du kjøre analyse for å lete etter problemer selv, ta backup og forandre på filen, og se om problemet endrer seg?

Ja, men problemet er at jeg vet jo ikke hva problemet er... Jeg er som regel veldig selvdreven, men når jeg bare vet at jeg skal etter ett-eller-annet som oppstår i en eller annen situasjon, og jeg ikke får klarhet i hverken hva det er jeg skal se etter, eller i nøyaktig hvilke situasjoner dette oppstår, så blir det forferdelig vanskelig å reprodusere problemet. Det var omtrent det første jeg spurte om, en konkret måte å reprodusere det på så jeg kunne analysere og se selv hva som skjedde. Og selv om jeg ser hva som skjer, hva deretter? Er dette meldinger man aldri trenger, så man bare kan kutte dem helt ut, eller er det sånne man trenger av og til, men ikke alltid, og derfor må man filtrere dem ut på noe vis, eller hvaaaa..... 

• Liker 1
Skrevet

Hvem er sjefen til sjefen din? Ta kontakt med øverste leder og be han/henne om å fikse problemet på it-avdelingen. 

Anonymkode: fb42b...ca0

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men problemet er at jeg vet jo ikke hva problemet er... Jeg er som regel veldig selvdreven, men når jeg bare vet at jeg skal etter ett-eller-annet som oppstår i en eller annen situasjon, og jeg ikke får klarhet i hverken hva det er jeg skal se etter, eller i nøyaktig hvilke situasjoner dette oppstår, så blir det forferdelig vanskelig å reprodusere problemet. Det var omtrent det første jeg spurte om, en konkret måte å reprodusere det på så jeg kunne analysere og se selv hva som skjedde. Og selv om jeg ser hva som skjer, hva deretter? Er dette meldinger man aldri trenger, så man bare kan kutte dem helt ut, eller er det sånne man trenger av og til, men ikke alltid, og derfor må man filtrere dem ut på noe vis, eller hvaaaa..... 

driver du med programmering eller?

har ikke peiling på hva slags meldinger dere får eller hva dere gjør på jobben, men hva med å tenke på hva slags meldinger dere får mest av? Og prøve å ta det derifra? Kan du ikke "scanne" synstemet? se om du får feilbeskjeder?

Skrevet

driver du med programmering eller?

har ikke peiling på hva slags meldinger dere får eller hva dere gjør på jobben, men hva med å tenke på hva slags meldinger dere får mest av? Og prøve å ta det derifra? Kan du ikke "scanne" synstemet? se om du får feilbeskjeder?

Er utvikler, ja. 

Det er ikke feilbeskjeder som er problemet - så vidt jeg har skjønt. Dette er meldinger som noen ganger skal komme, men som noen ganger blir sendt unødvendig mange av. Uten at jeg da vet hvordan de ser ut, men det er ikke type feilmeldinger. 

Det er det som gjør det så vanskelig. Og det er helt enormt mye meldinger som flyter til normalt, og siden jeg ikke har vært her så lenge, vet jeg heller ikke hva som egentlig er "normalt", så jeg kan spotte ting som plutselig er unormalt.... 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er utvikler, ja. 

Det er ikke feilbeskjeder som er problemet - så vidt jeg har skjønt. Dette er meldinger som noen ganger skal komme, men som noen ganger blir sendt unødvendig mange av. Uten at jeg da vet hvordan de ser ut, men det er ikke type feilmeldinger. 

Det er det som gjør det så vanskelig. Og det er helt enormt mye meldinger som flyter til normalt, og siden jeg ikke har vært her så lenge, vet jeg heller ikke hva som egentlig er "normalt", så jeg kan spotte ting som plutselig er unormalt.... 

sånn som jeg tolker situasjonen, så vet ikke lederen din hva slags oppgave han skal gi til deg. Det kan være at det ikke er noe du kan gjøre akkurat nå, og så vil ikke noen ta tak i det. 

Om du ikke har noe å gjøre, så finn på noe som kan være nyttig. Observer meldingene, og om du ser noe så finn ut av det. i mellomtiden så kan du jo lære om systemet? Last ned loggen og ta deg en kaffekopp og studer loggen på det tidspunktet du tror noe skjedde. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville sett meg om etter ny jobb. Er ikke IT-folk ganske attraktive om dagen? Du jobber med en gjeng med sulliker. De blir ikke bedre. Du kommer ikke til å få noe bedre svar neste gang du spør.

Anonymkode: 209ec...6a7

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sett meg om etter ny jobb. Er ikke IT-folk ganske attraktive om dagen? Du jobber med en gjeng med sulliker. De blir ikke bedre. Du kommer ikke til å få noe bedre svar neste gang du spør.

Dette. Jeg jobber også i IT-verdnen. Du er nok best av de som er ansatt der, og ingen andre har noen gang hatt noen forventninger til de som jobber i avdelinga, så de er ikke vant til å gjøre noe som helst. Stikk før de drar deg ned på deres nivå.

• Liker 2
Skrevet

sånn som jeg tolker situasjonen, så vet ikke lederen din hva slags oppgave han skal gi til deg. Det kan være at det ikke er noe du kan gjøre akkurat nå, og så vil ikke noen ta tak i det. 

Om du ikke har noe å gjøre, så finn på noe som kan være nyttig. Observer meldingene, og om du ser noe så finn ut av det. i mellomtiden så kan du jo lære om systemet? Last ned loggen og ta deg en kaffekopp og studer loggen på det tidspunktet du tror noe skjedde. 

Nei, akkurat dette er et faktisk problem (systemet kneler fordi det drukner i meldinger), som det haster å løse. Bare at nøyaktig hva problemet er, er det klin umulig å få noe konkret svar på. Og hva de forventer som resultat er også klin umulig å få svar på. Å lære om systemet er vanskelig, siden ingen gidder skrive dokumentasjon, ikke heller kommentarer i koden, og det finner lite figurer og skisser, og klassenavn, pakkenavn og variabelnavn er forferdelig dårlig valgt...  

Men nå føler jeg det sporer litt av, problemet er ikke Dette Ene Problemet. 

Problemet mitt er generellt; jeg får mange oppgaver, som er så vage at jeg ikke vet hva det er de forventer som resultat. 

Det kan være alt fra at de vil ha en funksjon som gjør noe, men det er umulig å få konkret svar på hva. Litt som om de vil jeg skal sortere noe, men ikke pokker om de kan svare på om de trenger det sortert etter størrelse, farge, alfabetisk, etc, og siden jeg ikke vet hva de trenger den til, så er det umulig for meg å avgjøre hvilken sortering man trenger. Eller som om de vil ha malt en vegg, og det må være en helt spesifikk farge, men det nærmeste de kommer til å si hvilken er "den fargen veggen far før den fikk den fargen den har nå", mens veggen kun har hatt samme fargen så lenge du har vært der og du derfor ikke har noen som helst formening om hvilken farge den hadde før... 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har vært veldig inne på tanken... Problemet er hvordan det tar seg ut å slutte i jobben etter bare et halvt år. Ihvertfall med tanke på at jeg ikke har kjempemye erfaring å vise til, og hadde håpet å få meg erfaring her før jeg skulle ut på ny jobbjakt. I forrige jobbjakt var det praktisk erfaring som ofte ble trukket frem som negativt for meg, siden jeg kun har vært ferdigutdannet tre år, og min første jobb viste seg å være veldig mye dokumentskriving og alt for lite programmering (som er det jeg synes er gøy). 

Gjest Overrasket
Skrevet

Lederens jobb er å lede. Vedkommendes fokus er de litt lengre perspektivene og overordnede problemstillinger. Lederen skal ikke være en detaljert spesialist som kan inn og ut av hver enkelt forefallende oppgave. Du er spesialisten, det er din jobb å se en oppgave som kommer inn, vite hva som bør løses og hvordan det skal gjøres. Man trenger ikke flere nivåer i organisasjonen som alle er detaljerte spesialister, det hører til produksjonsleddet, ikke ledelsesleddet. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, akkurat dette er et faktisk problem (systemet kneler fordi det drukner i meldinger), som det haster å løse. Bare at nøyaktig hva problemet er, er det klin umulig å få noe konkret svar på. Og hva de forventer som resultat er også klin umulig å få svar på. Å lære om systemet er vanskelig, siden ingen gidder skrive dokumentasjon, ikke heller kommentarer i koden, og det finner lite figurer og skisser, og klassenavn, pakkenavn og variabelnavn er forferdelig dårlig valgt...  

Men nå føler jeg det sporer litt av, problemet er ikke Dette Ene Problemet. 

Problemet mitt er generellt; jeg får mange oppgaver, som er så vage at jeg ikke vet hva det er de forventer som resultat. 

Det kan være alt fra at de vil ha en funksjon som gjør noe, men det er umulig å få konkret svar på hva. Litt som om de vil jeg skal sortere noe, men ikke pokker om de kan svare på om de trenger det sortert etter størrelse, farge, alfabetisk, etc, og siden jeg ikke vet hva de trenger den til, så er det umulig for meg å avgjøre hvilken sortering man trenger. Eller som om de vil ha malt en vegg, og det må være en helt spesifikk farge, men det nærmeste de kommer til å si hvilken er "den fargen veggen far før den fikk den fargen den har nå", mens veggen kun har hatt samme fargen så lenge du har vært der og du derfor ikke har noen som helst formening om hvilken farge den hadde før... 

Kan du ikke bare sjekke i GIT hvilken farge veggen hadde før?

Hvordan noe sorteres burde du jo se utifra hva det er dere driver med.

Kanskje du bare ikke er så selvstendig som de forventer?

Å se på noe betyr selvsagt å fikse det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...