AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 Jeg kommer fra et småsted ut på landet. Jeg vil ikke støte på massevis av doplangere eller vold og kriminalitet. Vet noen av dere om det er trygt å bo i tøyen for en student? Hvor i Oslo er det best å bo for studenter? Anonymkode: b2463...e2b
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer fra et småsted ut på landet. Jeg vil ikke støte på massevis av doplangere eller vold og kriminalitet. Vet noen av dere om det er trygt å bo i tøyen for en student? Hvor i Oslo er det best å bo for studenter? Anonymkode: b2463...e2b Du må forvente å treffe på mye ulike folk på Grønland, ja. Men du tilpasser deg, og det går an å flytte om du føler deg redd. Men akkurat Tøyen og Grønland er ikke stedet jeg anbefaler for noen som er litt sarte ovenfor å bo i by. Da passer det nok bedre med studenthusene på Bjølsen, Lillo, eller andre steder lengre ute i bydelene. Anonymkode: e86d0...e9e 3
Citpensacola Skrevet 14. februar 2017 #3 Skrevet 14. februar 2017 Det kommer litt an på hvor du skal studere, men jeg synes f.eks Pilestredet Park eller Grünerløkka studenthus er fine kompromiss mellom nærhet til byen/kollektiv og ålreite nærområder. Jeg vil fraråde å bo så langt uti gokk som f.eks Sogn eller Kringsjå, og Anker har et svært dårlig rykte på seg. Ellers er de fleste steder helt greit. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #4 Skrevet 14. februar 2017 For det første heter det på tøyen ikke i tøyen. Man bruker i om byer og på om bydeler og tettsteder. Jeg er vokst opp på tøyen og bor i dag på grønland og syns det er kjempe koselig her. Ja det er mye utlendinger i gatene men også flott med mangfold og billige grønnsaksbutikker. Folk her prater sammen på gata og hilser og hjelper hverandre (å bære f. eks) i motsetning til andre kanter av byen der alle går som kalde roboter. En gang i blandt står det om bråk eller kvivstikking her i avisnotater men det er jo bare utlendingene som har ting utestående med andre utlendinger. Det er ikke sånn at de plutselig bare stikker noen tilfeldige. Har aldri følt meg utrygg på tøyen og syns det er kjempe hyggelig her ! Anonymkode: e3732...443 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #5 Skrevet 14. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må forvente å treffe på mye ulike folk på Grønland, ja. Men du tilpasser deg, og det går an å flytte om du føler deg redd. Men akkurat Tøyen og Grønland er ikke stedet jeg anbefaler for noen som er litt sarte ovenfor å bo i by. Da passer det nok bedre med studenthusene på Bjølsen, Lillo, eller andre steder lengre ute i bydelene. Anonymkode: e86d0...e9e Stemmer at det finnes mange forskjellige folk på Tøyen, og ja, endel slitne folk, fattige folk, alkoholikere, rusmisbrukere, folk fra andre land osv. Med det betyr ikke at det er farlig der, bare så det er sagt. Det bor også massevis av studenter og barnefamilier på Tøyen. Enig i at Bjølsen er fint. Jeg bodde på Sogn lenge, og trivdes egentlig veldig godt der. Kringsjå ligger rett ved skogen og Sognsvann (fint sånn sett) men jeg følte meg veldig ensom der - langt til byen og nesten bare utvekslingsstudenter der (som også er ensomme). Hvis du er veldig redd av deg så synes jeg ikke hverken Anker eller Grunerløkka studenthus, som begge ligger rett ved Akerselva, er så veldig gode valg. Men Grunerløkka studenthus er veldig populært, og har perfekt beliggenhet om du ønsker å ha byen lett tilgjengelig. Jeg ville unngått Anker.. Vestgrensa er rett ved Blindern og rett ved Domus Athletica, så hvis du liker å trene og å studere er det vel perfekt. Anonymkode: ca73e...7fb
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #6 Skrevet 14. februar 2017 Og Pilestredet er sikkert fint, har ikke vært der men ok beliggenhet (midt i trafikken da) Anonymkode: ca73e...7fb
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #7 Skrevet 14. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For det første heter det på tøyen ikke i tøyen. Man bruker i om byer og på om bydeler og tettsteder. Jeg er vokst opp på tøyen og bor i dag på grønland og syns det er kjempe koselig her. Ja det er mye utlendinger i gatene men også flott med mangfold og billige grønnsaksbutikker. Folk her prater sammen på gata og hilser og hjelper hverandre (å bære f. eks) i motsetning til andre kanter av byen der alle går som kalde roboter. En gang i blandt står det om bråk eller kvivstikking her i avisnotater men det er jo bare utlendingene som har ting utestående med andre utlendinger. Det er ikke sånn at de plutselig bare stikker noen tilfeldige. Har aldri følt meg utrygg på tøyen og syns det er kjempe hyggelig her ! Anonymkode: e3732...443 Enig i dette. Knivstikking og skyteepisoder osv dreier seg som regel om gjengoppgjør, eller pågående krangler mellom kriminelle osv. Ikke er det spesielt dagligdags heller, men står det en sak i media et par ganger i året får man lett inntrykk av at det skjer "hele tiden". Jeg har bodd i studenthuset på Enerhaugen, hvis det er det du sikter til, og hadde det helt fint. Litt studenthus-trøbbel, men det har alle vennene mine hatt også, uansett studentby. Når det er stort gjennomtrekk og ingen føler noe stort ansvar for fellesområdene blir det ofte litt shabby. Men, inne i min egen leilighet var det helt fint, og jeg hadde egen balkong- deilig om sommeren! Har faktisk aldri vært redd. Det kan sikkert være litt uvant i starten hvis du kommer fra et stille og rolig sted, men som sagt har jeg aldri vært ute for noe som helst... vokst opp på Grünerløkka (den gang det var ukult og fattigslig) og voksentilværelse på Tøyen og Vålerenga. Trives veldig godt på Oslo øst og kunne i grunnen ikke tenke meg å flytte Anonymkode: 28aef...9c2 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #8 Skrevet 14. februar 2017 Det er sikkert veldig flott for mange på tøyen, men ville ikke kalt det det mest inkluderende og mest mangfoldige strøket i Oslo akkurat. Min bror og hans forlover bor der, og har opplevd regelmessig å bli spyttet på, slengt kommentarer etter, en gang ble han slått i bakhodet av en ukjent mann som ikke ble funnet igjen. Han fikk hjernerystelse og måtte sy. Saken henlagt. Hvorfor? Jo, han er homofil. Min søster bor der og har barn. Sønnene går det bra med, mens datteren måtte farge det naturlig blonde håret sitt mørkt for å slippe trakasseringen og navnekallingen hun opplevde på ukentlig basis fra utenlandske menn. Så ja, det ordner seg sikkert for deg hvis du anser deg selv som relativt normal og ikke har noen slike "triggere" som min familie. Anonymkode: f5f40...623 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #9 Skrevet 14. februar 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sikkert veldig flott for mange på tøyen, men ville ikke kalt det det mest inkluderende og mest mangfoldige strøket i Oslo akkurat. Min bror og hans forlover bor der, og har opplevd regelmessig å bli spyttet på, slengt kommentarer etter, en gang ble han slått i bakhodet av en ukjent mann som ikke ble funnet igjen. Han fikk hjernerystelse og måtte sy. Saken henlagt. Hvorfor? Jo, han er homofil. Min søster bor der og har barn. Sønnene går det bra med, mens datteren måtte farge det naturlig blonde håret sitt mørkt for å slippe trakasseringen og navnekallingen hun opplevde på ukentlig basis fra utenlandske menn. Så ja, det ordner seg sikkert for deg hvis du anser deg selv som relativt normal og ikke har noen slike "triggere" som min familie. Anonymkode: f5f40...623 Altså.. dette har jeg liksom litt vanskelig å tro på. Har bodd på Tøyen i min aller, aller mest horete klesperiode (og i min beste alder). Jeg fikk jo noen blikk og kommentarer slengt etter meg dengang, som jeg også gjorde i andre bydeler i den klesperioden. Men å framstille det som om man ikke kan ha blondt hår på Tøyen er noe av det latterligste jeg har hørt. Mitt svarte fargede hår gjorde i hvertfall ikke saken bedre for meg, ! Anonymkode: ca73e...7fb 6
Gjest Herr Heftig Skrevet 14. februar 2017 #10 Skrevet 14. februar 2017 Har vært på sogn, det var bare ett eller to t-banestopp fra UIO
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #11 Skrevet 14. februar 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså.. dette har jeg liksom litt vanskelig å tro på. Har bodd på Tøyen i min aller, aller mest horete klesperiode (og i min beste alder). Jeg fikk jo noen blikk og kommentarer slengt etter meg dengang, som jeg også gjorde i andre bydeler i den klesperioden. Men å framstille det som om man ikke kan ha blondt hår på Tøyen er noe av det latterligste jeg har hørt. Mitt svarte fargede hår gjorde i hvertfall ikke saken bedre for meg, ! Anonymkode: ca73e...7fb Jeg kan se at du lider av det omspurte "det skjedde ikke med meg, derfor skjedde det ikke med noen"-syndromet. Vennligst gi deg med det. Anonymkode: f5f40...623 4
herzeleid Skrevet 14. februar 2017 #12 Skrevet 14. februar 2017 Fagerborg er etter min mening det beste området du kan bo som student, i allefall om du studerer på høyskolen eller UiO. Kort vei, rolig, fint og trygt område, men likevel kort vei til byen. 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #13 Skrevet 14. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan se at du lider av det omspurte "det skjedde ikke med meg, derfor skjedde det ikke med noen"-syndromet. Vennligst gi deg med det. Anonymkode: f5f40...623 Sier ikke at man ikke kan bli trakassert på Tøyen, men å framstille det som om det skal hjelpe å farge håret svart synes jeg er merkelig. Anonymkode: ca73e...7fb 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #14 Skrevet 14. februar 2017 Jeg bodde ett år på Grønland, deretter 2 måneder på Vindern, og var mye mer redd for å gå hjem da jeg bodde på vestkanten... Folketomme gater hvor du er garantert at ingen ser/hører om det skulle skje noe... For øvrig: https://www.nordlys.no/nyheter/det-er-mer-vold-i-finnmark-enn-i-oslo/s/1-79-7620417 Anonymkode: 172d9...d5e
prt90 Skrevet 14. februar 2017 #15 Skrevet 14. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer fra et småsted ut på landet. Jeg vil ikke støte på massevis av doplangere eller vold og kriminalitet. Vet noen av dere om det er trygt å bo i tøyen for en student? Hvor i Oslo er det best å bo for studenter? Anonymkode: b2463...e2b Du får trøste deg med at det er nesten dobbelt så mye vold i Finnmark som i Oslo 2
elvital Skrevet 14. februar 2017 #16 Skrevet 14. februar 2017 Anker er fint, bare ikke det i storgaten. De har flere komplekser. Jeg trivdes skikkelig godt i Wilses gate. Tror den i københavngaten også er fin. Men Storgaten anbefaler jeg ikke - både pga området og pga leilighetene.
Prinsesse788 Skrevet 14. februar 2017 #17 Skrevet 14. februar 2017 Tøyen er flott det! Er du fra bygda og ikke virkelig ønsker et urbant liv anbefaler jeg nok Sogn/Blindern studentby i stedet. Men har du fått studentbolig? Det er ekstremt vanskelig i oslo, og du bør nok se etter private utleiesteder.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #18 Skrevet 14. februar 2017 Det er en del kommunale boliger her som huser en del asylsøkere. Disse er selvsagt ikke direkte farlige, men disse boligene brukes til å huse en del ulovlig innvandrere som lever på siden av samfunnet. Og de følger ikke nødvendigvis normer og verdier som ellers gjelder i samfunnet. Støter du på disse vil kanskje oppleve uønsket oppmerksomhet som kvinne. Og det er veldig viktig at du ikke ser i i øyene eller på noen som helst måte svarer dem. All form tilbakemelding, uansett om det er avvisning, blir oppfattet som at du er tilgjengelig. En del er også aggressive i fremferden og bryr seg ikke om grenseoverskridene handlinger. Men heldigvis er fullbyrdet voldtekt på åpen gate sjelden, hvis man skal gå ut fra anmeldelsestallene. Ellers vil det nok gå helt fin å bo på Tøyen. Bare ta dine forholdsregler som kvinne. Anonymkode: 98c7a...51e 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #19 Skrevet 14. februar 2017 Bor på tøyen selv. Super bra her synes jeg. Skjer masse positivt her mht. studenter. Aldri opplevd noe negativt. Ja det er folk fra alle livets hjørner, men de har nok med seg selv. Anonymkode: 8d280...7e0
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #20 Skrevet 14. februar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer fra et småsted ut på landet. Jeg vil ikke støte på massevis av doplangere eller vold og kriminalitet. Vet noen av dere om det er trygt å bo i tøyen for en student? Hvor i Oslo er det best å bo for studenter? Anonymkode: b2463...e2b Nei, det er direkte livsfarlig. Bli hjemme. Anonymkode: b0a6f...e38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå